Vrijstaande inductie plaat

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
BouncyBlueBell
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2022 08:14

Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door BouncyBlueBell »

Ik ben net verhuisd en heb en wil inductie gaan koken. Mijn oude fornuis met over is nog prima en daarom wil ik een vrijstaande inductie plaat 1 fase kopen. Ben bij verschillende winkels geweest maar die willen me een heel fornuis laten aanschaffen en hebben een negatief beeld van een vrijstaande inductie plaat. Veel op het internet gezocht maar komt er toch niet helemaal uit.

rwolters
Berichten: 1476
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door rwolters »

Misschien gewoon eens zo'n lossen inductiekookplaat van Ikea kopen en kijken of het wat is. Valt het tegen dan heb je maar een paar tientjes uitgegeven. Volgens mij hebben ze tegenwoordig ook 2-pitsvarianten.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door grun »

Van die verkopers zou ik me niks aantrekken. Een inductieplaat is snel warm en makkelijk schoon te maken. Je hebt wel pannen nodig die geschikt zijn voor inductie en er zit een ventilator in die zorgt voor de koeling van de spoel die in de plaat zit, wat een klein beetje lawaai oplevert.

Over m'n vorige inductieplaatje was ik tevreden tot hij na een paar jaar de geest gaf. In het vorige bericht las ik dat Ikea ze tegenwoordig ook heeft voor nog geen 4 tientjes. Daarvan ga ik er eentje halen als hij weer op voorraad is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door Jablan »

Ikea heeft welgeteld 1 'Draagbare inductiekookplaat, 1 zone wit' in het assortiment voor 40 euro. Leuk voor eenpansgerechten, maar als je meer wilt, worden het andere winkels.


Elders verkrijgbaar

Losse inductiekookplaat op 1 fase met 2 zones: Tristar IK-6179 met oververhittingsbeveiliging ca. 100 euro // Princess 303011 met warmhoudfunctie ca. 140 euro // ETNA KIV12ZIL met panherkenning ca. 150 euro

Dan naar de 1 fase met 4 zones: Inventum VKI6010ZW met boostfunctie en timer ca. 285 euro. // ETNA KIV160RVS of ETNA KIV164RVS ca. 320 euro. Qua functies gelijk aan de inbouwapparaten of losse fornuizen, ik zie zelfs 'kinderbeveiliging' in de eigenschappen staan.

Dit is ongeveer de range waarin je kunt zoeken en kies een winkel, waar je eerder goede ervaringen hebt opgedaan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door grun »

Jablan schreef:
29 sep 2022 19:19
Ikea heeft welgeteld 1 'Draagbare inductiekookplaat, 1 zone wit' in het assortiment voor 40 euro. Leuk voor eenpansgerechten, maar als je meer wilt, worden het andere winkels.
Vanmorgen stuurde Ikea een emailtje dat ze weer op voorraad waren, ik heb er meteen een gehaald. Eén pit is voor mij genoeg. In het filiaal bleek dat ze dit model, Tillreda, ook in een dubbele uitvoering hebben voor 99 euro. Dit zijn vrijstaande inductieplaten die je na gebruik weer kunt opbergen. Die dubbele uitvoering van de Tillreda stond dacht ik niet op de website, maar hij bestaat dus wel.

bokram
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2022 14:21

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door bokram »

Heb zelf een Silvercrest van Lidl 2 pits 1 fase voor toen aanbieding 60 euro. Bevalt prima. Neerzetten en gewoon in het stopcontact. Vriendin heeft een 4 pits 1 fase voor 240 euro sinds anderhalf jaar en kookt er met veel plezier op. Ook gewoon neerzetten en in het stopcontact. Voordeel van een losse kookplaat is dat je mocht hij stuk gaan geen gedoe hebt. Je zet gewoon weer een nieuwe neer. Nadeel van een fornuis is dat mocht één van de 2 stuk gaan je meteen duurder uit bent. Heb zelf een losse ronde oven erbij die alweer 11 jaar meegaat. Even pakken en weer wegzetten. Neus gewoon rond op internet voor een losse kookplaat en je kunt er voordelig een aanschaffen door de juiste voor jezelf te kopen. En dan op je gasfornuis zetten zoals ik heb gedaan met een op maat gemaakte plaat van hout eronder.

Verhoef1954
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 feb 2022 17:55

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door Verhoef1954 »

Is helemaal niets inductie koopplaten op 1 fase. Kan beter op een 2 fase aansluitgroep. Waarom??? Omdat ik dat ook hebt.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door Duc »

Bij Blokker hebben ze ook een ruime keuze wat inductie kookplaten betreft.

https://www.blokker.nl/search?q=Inducti ... lang=nl_NL

Check eerst met een magneet of de bodem van je pannen magnetisch zijn.
Blijft de magneet NIET aan de bodem hangen zul weinig aan een inductie kookplaat hebben.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door Duc »

Verhoef1954 schreef:
30 sep 2022 12:56
Is helemaal niets inductie koopplaten op 1 fase. Kan beter op een 2 fase aansluitgroep. Waarom??? Omdat ik dat ook hebt.
Onzin, wij hebben zowel een losse (dubbele) inductie kookplaat als een 2 fase inductie inbouwkookplaten.
Beide werken even goed en zoals aangegeven wil ze deze naast haast fornuis gebruiken en helemaal niet vervangen.

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Zie Aldi ( en Lidl ?) Heb ooit eens 2 van die platen voor ieder één pan gekocht. Heel plezierige standbye. Kosten ca € 40 or .. een duo-plaat € 80

Lizpipluz
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2022 16:30

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door Lizpipluz »

Omdat ik overweeg een inductiekookplaat aan te schaffen, heb ik eerst de draagbare inductiekookplaat van Ikea gekocht, de 2-pits.
Het gaat heel snel en eigenlijk ben ik er redelijk tevreden over. Wat ik wel een minpuntje vind is, dat het middelste punt van de pan altijd eerder heet is, dan de rest van de pan en dus ook eerder "aangebrand". Of dit aan de Ikea plaat ligt weet ik niet, dat zou ik bij andere gebruikers na moeten vragen.
Ik heb wel begrepen dat je een zgn. Perilex-aansluiting nodig hebt voor je plaat, die schijnt nogal prijzig te zijn, maar daar kun je info over inwinnen.
Nieuwe pannen schijnen niet nodig te zijn, maar dat merk je vanzelf als je de magneettest doet: leg een magneet op de bodem (buitenkant) van je oude pannen en als deze blijft hangen kun je deze pannen gewoon gebruiken. Blijft de magneet niet hangen dan heb je andere pannen nodig.
Succes met je keuze.

Borg Queen
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 sep 2017 14:52

Re: Vrijstaande inductie plaat

Ongelezen bericht door Borg Queen »

Ik heb al ruim 15 jaar een inductiekookplaat ( 2-pits) van QUIGG, van de Aldi. Toen € 59,95. Gewoon in het stopcontact. Wil nooit meer anders.

Plaats reactie