LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom keukens zo duur zijn...

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

Beste Angel1978,

Vanwaar deze negatieve reactie?

Ik heb geen commerciële belangen, dus stoer doen over mijn kennis van zaken lijkt me niet echt relevant.
Ik loop gewoon tegen dingen aan die me opvallen en die wil ik delen.
Het gaat me erom dat mensen misschien iets aan mijn verhaal hebben bij het kopen van een keuken... dat Ze kunnen zien dat al die praatjes over "kwaliteit" tegenstrijdig en ongegrond zijn om de prijzen hoog te houden.

Maar goed, als jij er niet wat aan hebt, zou je er ook voor kunnen kiezen om niet te reageren uiteraard.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door vroem »

voor een echt eerlijke vergelijking moet je wel alles meenemen in je verhaal en dat doe je niet. Dan heb ik het over loonkosten en zaken als garantie en zo.
Zelf hebben we uiteindelijk voor onze nieuwe keuken inmiddels 9 jaar geleden alweer een termijn van 7 jaar garantie ook op apparatuur kunnen bedingen. Overigens geen gebruik van hoeven maken.


Daarnaast is zelf doen toch echt voor de gemiddelde persoon niet weggelegd.
Fijn dat je zelf 4 rechterhanden hebt, en alle spullen (vergeet de kosten/afschrijving daarvan niet mee te tellen) maar ook dat geldt niet voor iedereen. Naast een tijdsfactor: je wil toch snel weer gewoon kunnen koken. Ook het "'vrouwtje"" zoals je haar benoemt (wat ik persoonlijk nogal een denigrerende betiteling vindt maar goed dat ben ik.)
je topic titel moet denk ik ook beter veranderd worden in"waarom keukens moeten kosten wat ze kosten"". want je negeert een aantal zuivere economische basisprincipes.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door angel1978 »

vroem schreef:voor een echt eerlijke vergelijking moet je wel alles meenemen in je verhaal en dat doe je niet. Dan heb ik het over loonkosten en zaken als garantie en zo.
Zelf hebben we uiteindelijk voor onze nieuwe keuken inmiddels 9 jaar geleden alweer een termijn van 7 jaar garantie ook op apparatuur kunnen bedingen. Overigens geen gebruik van hoeven maken.


Daarnaast is zelf doen toch echt voor de gemiddelde persoon niet weggelegd.
Fijn dat je zelf 4 rechterhanden hebt, en alle spullen (vergeet de kosten/afschrijving daarvan niet mee te tellen) maar ook dat geldt niet voor iedereen. Naast een tijdsfactor: je wil toch snel weer gewoon kunnen koken. Ook het "'vrouwtje"" zoals je haar benoemt (wat ik persoonlijk nogal een denigrerende betiteling vindt maar goed dat ben ik.)
je topic titel moet denk ik ook beter veranderd worden in"waarom keukens moeten kosten wat ze kosten"". want je negeert een aantal zuivere economische basisprincipes.
+1

Maar TS is nog te druk met pochen over zijn eigen capaciteiten

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

Beste Vroem,

Ik snap niet waarom mensen bij voorbaat negatief reageren, (mag ik je complimenteren met je totaal irrelevantie opmerking over "het vrouwtje"?! ik vind het erg ver gezocht om daar een opmerking over te maken en erg off-topic).
ik probeer gewoon uit te leggen dat marges op keuken erg groot zijn (te groot na mijn mening) en ik heb proberen te onderbouwen waarom ik tot die conclusie ben gekomen...
ik verwacht geen lintje ofzo, maar ik verwacht ook niet dat mensen dit, feitelijke, verhaal op persoonlijke titel proberen af te branden... (klopt: verhaal is lang, maar bevat wel essentiële details om bepaalde zaken duidelijk te maken... als je echt in een onderhandelingsproces zit of in afweging zit om een keuken aan te schaffen... kun je op die details misschien juist je winst halen).

on topic:
Je zegt : "moet je wel alles meenemen in je verhaal en dat doe je niet. Dan heb ik het over loonkosten en zaken als garantie en zo". Graag hoor ik van jouw wat je me "en zo" bedoeld...

Garanties op plaatmateriaal, meubelbeslag en apparatuur zijn gelijk aan wat ik kon krijgen bij de keukenzaken (tenzij ik extra bijbetaal, dan krijg ik meer garantie, dit is altijd een optie).
het riedeltje "vier apparaten kopen, 5 jaar garantie" enz... geld niet alleen bij een keukenbedrijf.

Basisprincipes m.b.t. prijsopbouw heb ik uitgebreid besproken.
Heb je alles wel goed gelezen?
Mijn stelling is dat keukenbedrijven een geautomatiseerd productieproces hebben ingericht waardoor het aantal manuren drastisch verlaagd kan worden... hierdoor zou een keukenbedrijf een keuken veel goedkoper kunnen aanbieden. (even de overhead niet meegerekend uiteraard, in de basis is dit een externe afschrijving niet gelieerd aan productie).

Tijdsfactor is in mijn specifieke geval niet relevant; de huidige keuken staat er nog in, en zodra ik tijd heb sloop ik hem eruit en bouw de "nieuwe" erin. Ik verwacht dat ik er dan 2 dagen mee bezig ben.
Uiteraard kun je ervoor kiezen om dit te laten doen door iemand en hiervoor betalen.

zaken als afschrijving zijn voor particulieren heel anders als bedrijven... een keukenbedrijf kan op afschrijving van machines als fiscaal voordeel wegboeken, voor particulieren is dit helaas erg lastig te motiveren... wat ik ermee wil zeggen: zelfs als ik alles zelf nieuw zou moeten kopen, ben ik nog steeds goedkoper uit als dat ik een nieuwe keuken bij een keukenbedrijf koop (en dan kom ik weer uit op die onredelijke marges).

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door sjoegel »

TS heeft wellicht van timmeren enige kaas gegeten Van keukencommercie echter geeft hij blijk van weinig inzicht. De ene na de ander keukenfabrikant en winkelier gaat op de fles. Gezien de veronderstelde enorme marges zou dat dan toch niet kunnen ?

Wat u niet meeneemt in uw berekeningen zijn de kosten op het wagenpark, al dan niet ziek personeel, gemaakte fouten bij het meten en in het productieproces, belasting, huisvestingskosten fabrikant en winkelier, BUMA Stemra kosten van de fabrikant en winkelier, pinautomaten, gas water en licht, drukkosten folders, etc etc. kortom de kosten die er op hun beurt voor zorgen dat andere ook werk en inkomen hebben.

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

angel1978 schreef:
vroem schreef:voor een echt eerlijke vergelijking moet je wel alles meenemen in je verhaal en dat doe je niet. Dan heb ik het over loonkosten en zaken als garantie en zo.
Zelf hebben we uiteindelijk voor onze nieuwe keuken inmiddels 9 jaar geleden alweer een termijn van 7 jaar garantie ook op apparatuur kunnen bedingen. Overigens geen gebruik van hoeven maken.


Daarnaast is zelf doen toch echt voor de gemiddelde persoon niet weggelegd.
Fijn dat je zelf 4 rechterhanden hebt, en alle spullen (vergeet de kosten/afschrijving daarvan niet mee te tellen) maar ook dat geldt niet voor iedereen. Naast een tijdsfactor: je wil toch snel weer gewoon kunnen koken. Ook het "'vrouwtje"" zoals je haar benoemt (wat ik persoonlijk nogal een denigrerende betiteling vindt maar goed dat ben ik.)
je topic titel moet denk ik ook beter veranderd worden in"waarom keukens moeten kosten wat ze kosten"". want je negeert een aantal zuivere economische basisprincipes.
+1

Maar TS is nog te druk met pochen over zijn eigen capaciteiten



Nogmaals... je hoeft uiteraard niet te reageren.
Mag ik zo vrij zijn om jouw hoofdcompetentie (capaciteit gaat over wat anders) in te schatten als "onwetendheid"? (kan zijn dat ik er naast zit, maar aangezien je mij erg goed schijnt te kennen... wil ik ook wel een poging doen om jouw wat beter op de kaart te zetten...) :D

Zullen we de strijdbijl maar begraven en er een positieve dialoog van maken op basis van inhoudelijke feiten zodat iedereen daarvan kan profiteren?
Ik zie dat er een nieuw topic is gestart met de vraag wat de standaard marge is op een keuken... voor dit soort vragen is dat hele lange verhaal van mij nu eigenlijk precies bedoeld....

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dit geeft precies aan waar jet probleem zit.
De normale consument kan wat betreft marge helemaal niets aflezen aan jouw topic en is alleen maar nutteloze tijd kwijt.
Leuk topic voor op een klusforum (zoals puma al aangaf ).
Volstrekt zinloos hier en alleen ter eren en glorie van jezelf. Valt dat even tegen dat niet iedereen je fantastisch vindt...

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

sjoegel schreef:TS heeft wellicht van timmeren enige kaas gegeten Van keukencommercie echter geeft hij blijk van weinig inzicht. De ene na de ander keukenfabrikant en winkelier gaat op de fles. Gezien de veronderstelde enorme marges zou dat dan toch niet kunnen ?

Wat u niet meeneemt in uw berekeningen zijn de kosten op het wagenpark, al dan niet ziek personeel, gemaakte fouten bij het meten en in het productieproces, belasting, huisvestingskosten fabrikant en winkelier, BUMA Stemra kosten van de fabrikant en winkelier, pinautomaten, gas water en licht, drukkosten folders, etc etc. kortom de kosten die er op hun beurt voor zorgen dat andere ook werk en inkomen hebben.

goede reactie!
Het gaat ff niet om wat ik vergeten ben...

Commercie is, zoals je wel weet, een apart vak. Het einddoel is doorgaans geld verdienen door te investeren...
In dat hele lange verhaal zeg ik iets over "ontwerp" hiermee voorkom je faalkosten... ik zou best een keuken willen kopen van een bedrijf dat de ontwerpfaciliteit 200% in orde heeft zodat hij geen faalkosten maakt foutloos oplevert. het rendement uit 0 / nihil faalkosten is vele malen groter als de investering in een goed ontwerpsysteem....! dit zou dus averechts moeten werken op de vraagprijs (ipv duurder door investering in goed ontwerp, zou de vraagprijs uiteindelijk lager moeten omdat er geen faalkosten worden gemaakt). Zo zou een goed bedrijfsproces er tenminste uit moeten zien toch?

Met overhead bedoel ik alle zakelijke kosten zoals kantoor, kosten productiefaciliteit, het personeel op kantoor, ingehuurd / gedetacheerd personeel, belastingen, verzekeringen, reclame, wagenpark, onderhoud, nutsvoorzieningen, innovatie-investeringen, ICT, licenties, afdrachten aan vakverenigingen en verplichte bijdragen etc...
Het voordeel voor een bedrijf is dat met het merendeel van bovenstaande kosten fiscaal een voordeel kan worden gedaan en dat een aantal zaken leiden tot meer productie / meer verkoop. (theoretisch gezien dan).

Zou het omvallen van een keukenbedrijf te maken hebben met te kleine marges denk je? Of zou het meer te maken hebben met te grote kostenposten / overhead en verouderde bedrijfsprocessen?

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

angel1978 schreef:Dit geeft precies aan waar jet probleem zit.
De normale consument kan wat betreft marge helemaal niets aflezen aan jouw topic en is alleen maar nutteloze tijd kwijt.
Leuk topic voor op een klusforum (zoals puma al aangaf ).
Volstrekt zinloos hier en alleen ter eren en glorie van jezelf. Valt dat even tegen dat niet iedereen je fantastisch vindt...

Goed dat je spreekt namens de "normale" consument...
Ik denk dat het voor ons zinloos is om op elkaar te blijven reageren.
Het maakt me eerlijk gezegd niets uit dat jij me niet geweldig vind, ik ondervind hetzelfde gevoel wederzijds. (hebben we toch iets met elkaar gemeen). :wink:

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als je het zinloos vindt, reageer dan vooral niet.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door vroem »

Zou het omvallen van een keukenbedrijf te maken hebben met te kleine marges denk je? Of zou het meer te maken hebben met te grote kostenposten / overhead en verouderde bedrijfsprocessen?
dat komt eigenlijk op hetzelfde neer... als de marges groot genoeg zouden zijn, zouden er namelijk geen verouderde processen zijn want dan zou er ruimte zijn voor diepte-investeringen , en zou de overhead ook niet te hoog zijn...

dfrenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jun 2014 14:50

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door dfrenner »

Wat zitten hier toch een stel azijnzeikers welke iedere keer weer met drogredeneringen komen om een punt te maken...
Laat de TS lekker, hij heeft veel onderzoek gedaan en m.b.t. tot de grote marges van keukenboeren, dat is iets waar iedere consument tegen aanloopt.
Het is gewoon niet transparant, voor "een stukje hout".

De verkoopwijze bij de Ikea is dat wel, per kast, per deurtje, per sluiting wordt een vast bedrag gerekend. En geen kortingen van 60% gegeven.
Bedrijven die 40-60% korting geven, zijn per definitie onbetrouwbaar. Het mist transparantie.

Waarom denk je dat steeds meer mensen naar Duitsland stappen voor hun keuken? De branche heeft het aan zichzelf te wijten. Zoals altijd lijden de goede onder de kwade...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door vroem »

wat de een een drogreden noemt , noemt een ander een valide argument.
Als TS er niet tegen kan dat zijn stellingen tegen het licht gehouden worden moet ie niet op een openbaar forum komen. Net zoals hij zelf stelt dat mensen niet hoeven te reageren heeft niemand om zijn lange artikelen gevraagd.
werkt 2 kanten op.
Ik zou niet weten waarom alleen TS een punt zou mogen maken, we leven in een vrij land toch?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door ruud_a »

vroem schreef:
Zou het omvallen van een keukenbedrijf te maken hebben met te kleine marges denk je? Of zou het meer te maken hebben met te grote kostenposten / overhead en verouderde bedrijfsprocessen?
dat komt eigenlijk op hetzelfde neer... als de marges groot genoeg zouden zijn, zouden er namelijk geen verouderde processen zijn want dan zou er ruimte zijn voor diepte-investeringen , en zou de overhead ook niet te hoog zijn...
zou omvallen tegenwoordig niet ook een vorm van geld verdienen kunnen zijn?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door vroem »

soms kan dat handiger zijn dan doorploeteren ja.

keukenopdracht
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2014 13:58
Contacteer:

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door keukenopdracht »

Beste Allemaal,

Hierboven word er een duidelijk vergelijk gemaakt met materialen van verschillende leveranciers. Wat echter vaak vergeten word, zijn de andere aspecten die een keuken wel of niet geschikt maken voor een langdurig gebruik. Je kunt namelijk niet het "reguliere" beton vergelijken met het beton wat gebruikt word bij werkbladenfabrikanten. Hier zit vele uren van onderzoek in om het geschikt te maken voor keukens. Hierdoor word de prijs natuurlijk ook beinvloed. Arbr4 geeft de prijsverschillen enigszins zelf ook al aan. Het assortiment van de keukenfabriek geeft vaak het prijsniveau aan. Wanneer je vaak dezelfde kasten maakt, kan dit goedkoper zijn, dan wanneer je een groter assortiment aan kasten moet produceren. Het is een beetje te makkelijk om te zeggen dat keukendealers erg veel marge maken op keukens. Er gaan immers nog steeds keukenzaken failliet en niet omdat ze zo veel marge maken. Het is natuurlijk wel zo, dat in de goede tijd, de prijzen kunstmatig hoog gehouden werden, om vervolgens veel korting te kunnen geven. gelukkig stappen veel keukenzaken nu over op een eerlijk prijsniveau met gelijk goede en eerlijke prijzen op hun offertes. Tot slot nog even over de apparaten: het is inderdaad zo dat de meeste apparaten op het internet tegen belachelijk lage prijzen worden aangeboden. Dit heeft volgens de vertegenwoordigers te maken met grote inkopen e.d. Het is jammer dat de goede keukenzaken hierin niet beschermt worden "ze kunnen vaak voor deze prijzen niet inkopen". Gelukkig zijn er al fabrikanten die hun internetbeleid hebben aangepast, zodat de keukenbedrijven gewoon weer mee kunnen met het internet. Helaas heeft het merk van Arbr4 dit dus nog steeds niet voor elkaar. Mijn advies is, ga gewoon naar de kleine vakman die passie heeft voor zijn vak en die service en kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. O ja, deze winkels verdienen ook gewoon aan hun keukens.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door kweenie »

Tijdsfactor is in mijn specifieke geval niet relevant; de huidige keuken staat er nog in, en zodra ik tijd heb sloop ik hem eruit en bouw de "nieuwe" erin.
In jouw specifieke geval hoef je, als voorbeeld, de tijd die je besteedt niet door te berekenen in de kosten voor jouw eigen keuken. Daardoor kun je goedkoper uit zijn dan een keukenfabriek, waar de werknemers immers een boterham moeten verdienen met het werk dat ze verrichten. Maar dat wil nog niet zeggen dat keukens uit een fabriek 'dus' te duur zijn. De 'fout' in je hele redenering is dat je vindt dat alle kosten die een keukenwinkel/-fabriek heeft en jij niet, tot de 'marge' behoort en dat die marge te groot zou zijn omdat jij die kosten allemaal niet doorrekent in jouw kostprijs.

De kritiek is dus niet zozeer op jouw verhaal, wat juist wel leerzaam kan zijn, maar op de conclusie dat omdat jij veel kosten niet hoeft door te belasten en dus veel goedkoper kunt werken, keuken winkels een te grote marge zouden hebben.

Daarnaast valt er ook op je verhaal een en ander af te dingen. Zoals bijvoorbeeld je generalisatie dat omdat je bij enkele bezoekjes een prijsopgave hebt ontvangen die veel duurder waren dan Ikea, alle keukenwinkels veel duurder zouden zijn. Of dat er geen verschil in de voetpaden zit. (boor bv maar eens een gat in de achterkant).

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door prem »

Ik kan je vraag snel beantwoorden hoor....Keukens zijn duur omdat er geld verdiend moet worden.
Wat kost een À locatie denk je, de verkopers met hun bonussen, de filiaal managers , dan ome Ben met zijn Maybach en bonussen in Zwitserland....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door crazyme »

Daarom zie je elke keukenboer ook rijden in een peperdure kar, de verkopers overigens ook met hun dikke bonussen. Kastelen van huizen, schandalig gewoon. Laatst zag ik een keukenboer (die net als ik een gigantische tuin beeft) een gat graven en dat helemaal volgooien met geld. Hij wist gewoon niet meer waar hij met dat geld naartoe moest!

Schandalig.

Ik vraag mij af waarom ts niet professioneel keukens gaat maken. Zo'n machine om de gaatjes voor de schapjes te boren zijn nu in de aanbieding.

http://www.degroot.nl/machines.html?tx_ ... f750904271

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

Ik vind het goed om te zien dat de dialoog enigszins "los" begint te komen.
Ik vind het daarentegen jammer dat er zaken aangenomen worden die ik helemaal niet heb verwoord.Graag bij de feiten blijven en geen dingen aannemen die ik niet heb verwoord graag... dat is het verdraaien van zaken.
Tevens vind ik het jammer dat er wordt gesuggereerd dat de "TS" niet tegen kritiek zou kunnen... ik zet mijn lange verhaal niet voor niets specifiek op dit forum... ik had de hoop om er een constructieve dialoog mee te starten met meer mensen die vinden dat keuken te duur zijn of mensen die achteraf vinden dat ze teveel hebben betaald voor een keuken.

Een verkoper van een keukenbedrijf speelt vaak in op emoties van "kwaliteit"... (denk aan de leus: een keuken kopen moet een feest zijn). ik vroeg mij altijd af: maar waarom zou ik daarvoor moeten betalen? en juist dat ben ik gaan onderzoeken... waarvoor betaal ik nu eigenlijk? betaal ik wel voor zogenaamde extra kwaliteit? het antwoord was uiteindelijk: NEE! 9 vd 10 keukens bevat hetzelfde plaatmateriaal en hang en sluitwerk! en de kosten daarvan zijn v.w.b. "inkoop" erg laag!
Wat er vervolgens aan overheadkosten bij op komt... is aan het keukenbedrijf... maar ikzelf zou het niet acceptabel vinden als de productieprijs 5 tot 10 keer over de kop gaat(afhankelijk van het merk /zogenaamde marktsegment van de keuken, wat een redelijk goede inschatting is).
Dit is een keuken gewoonweg niet waard!
1 keer over de kop is al schandalig veel... maar zou m.i. nog acceptabel zijn.
Mijn hele posting is dus eigenlijk bedoelt als een soort van "eye opener" voor mensen die niet zo diep in de materie duiken / willen duiken / kunnen duiken... WETEN WAARVOOR JE BETAALD => Waarom is een keuken zo duur?

1. ik ben geen professionele keukenbouwer of meubelmaker... ik doe iets met technische bedrijfsprocessen en verwerving van projecten voor een groot bouwbedrijf......
Ik heb ook niet de veronderstelling dat wat ik maak hetgeen benaderd wat de ervaren vakman maakt of in dit geval de robot / machine in de productiehal van de keukenfabriek. Ik vind het leuk om dingen te bouwen (van hout) in mijn (spaarzame) vrije tijd... (veelal zaterdag en zondag, doordeweeks inderdaad kapot als ik thuis kom en daarnaast nog kinderen enzo)...

2. Ik generaliseer niet, het is niet mijn bedoeling om alles te spiegelen aan IKEA... ik zeg alleen dat het opvalt dat er bij IKEA gebruik wordt gemaakt van hetzelfde plaatmateriaal en hetzelfde duurzame hang en sluitwerk en dat andere meubelzaken juist deze materialen als "hoogwaardig" betitelen waardoor de prijs zogenaamd hoger mag zijn (want: kwaliteit). terwijl je bij IKEA significant minder betaald en toch ook 25 jaar garantie krijgt.

3. Ik vind dat je in een bedrijf, om goed te kunnen vergelijken, onderscheid moet maken tussen enerzijds productie en anderzijds overhead... Ik zal niet teveel in detail treden over bedrijfsprocessen en bedrijfsvoering... dat is volgens mij niet relevant in deze.
bottom line is dat het een moet worden terugverdiend met het ander. als dat niet goed geregeld of vastgelegd is binnen een bedrijf, dan is het een kwestie van tijd voordat het bedrijf omvalt.
dus: besparen op productie door te investeren in innovatie en automatiseren en investeren in zaken als promotie en branding om een bepaald segment met bijbehorend prijsniveau te bereiken.
in mijn laatste zin schuilt een groot gevaar... hoever kun je gaan om "hetzelfde" product te verkopen voor een hoger bedrag? met andere woorden: wat is het mensen een bepaald "gevoel" of 'status" waard... (vergelijk het even met auto's of mobiele telefoons... wat is het je waard om in een mercedes te rijden en wat is het je waard om een iphone te hebben ipv een nokia?) (niet letterlijk nemen, in hoop dat iedereen mijn punt snapt).

Gesloten