LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom keukens zo duur zijn...

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

keukenopdracht schreef:Beste Allemaal,

Hierboven word er een duidelijk vergelijk gemaakt met materialen van verschillende leveranciers. Wat echter vaak vergeten word, zijn de andere aspecten die een keuken wel of niet geschikt maken voor een langdurig gebruik. Je kunt namelijk niet het "reguliere" beton vergelijken met het beton wat gebruikt word bij werkbladenfabrikanten. Hier zit vele uren van onderzoek in om het geschikt te maken voor keukens. Hierdoor word de prijs natuurlijk ook beinvloed. Arbr4 geeft de prijsverschillen enigszins zelf ook al aan. Het assortiment van de keukenfabriek geeft vaak het prijsniveau aan. Wanneer je vaak dezelfde kasten maakt, kan dit goedkoper zijn, dan wanneer je een groter assortiment aan kasten moet produceren. Het is een beetje te makkelijk om te zeggen dat keukendealers erg veel marge maken op keukens. Er gaan immers nog steeds keukenzaken failliet en niet omdat ze zo veel marge maken. Het is natuurlijk wel zo, dat in de goede tijd, de prijzen kunstmatig hoog gehouden werden, om vervolgens veel korting te kunnen geven. gelukkig stappen veel keukenzaken nu over op een eerlijk prijsniveau met gelijk goede en eerlijke prijzen op hun offertes. Tot slot nog even over de apparaten: het is inderdaad zo dat de meeste apparaten op het internet tegen belachelijk lage prijzen worden aangeboden. Dit heeft volgens de vertegenwoordigers te maken met grote inkopen e.d. Het is jammer dat de goede keukenzaken hierin niet beschermt worden "ze kunnen vaak voor deze prijzen niet inkopen". Gelukkig zijn er al fabrikanten die hun internetbeleid hebben aangepast, zodat de keukenbedrijven gewoon weer mee kunnen met het internet. Helaas heeft het merk van Arbr4 dit dus nog steeds niet voor elkaar. Mijn advies is, ga gewoon naar de kleine vakman die passie heeft voor zijn vak en die service en kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. O ja, deze winkels verdienen ook gewoon aan hun keukens.



Tot slot nog even over de apparaten: het is inderdaad zo dat de meeste apparaten op het internet tegen belachelijk lage prijzen worden aangeboden. Dit heeft volgens de vertegenwoordigers te maken met grote inkopen e.d. Het is jammer dat de goede keukenzaken hierin niet beschermt worden "ze kunnen vaak voor deze prijzen niet inkopen". Helaas heeft het merk van Arbr4 dit dus nog steeds niet voor elkaar.

Waar jij hierover spreekt lijkt akelig veel op kartelvorming. Hiervoor zijn we in de bouw een poos geleden gigantisch bestraft (prijsafspraken maken).
Als een keukenbedrijf niet goedkoper in kan kopen als een website... dan gaat er volgens mij gewoon iets goed mis! laat staan dat je bij de aanschaf van een nieuwe keuken apparatuur niet goedkoper kunt aanbieden! (het laat zien hoeveel marge er zit op keukenapparatuur... volgens mij gaat het m.b.t. inkoopprijs keukenapparatuur in veel gevallen om 70 tot 90% van de adviesprijs bij grote inkoop, + de jaarlijkse staffelbonus).

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door sjoegel »

Probleem is het oneerlijke uitgangspunt. Bij een fysieke winkel verwachten de mensen een praatje, voorlichting en een opgetuigd garantieapparaat. Bij een webwinkel verwachten de mensen dat niet. Daar ben je al blij als er iemand de telefoon opneemt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door kweenie »

9 vd 10 keukens bevat hetzelfde plaatmateriaal en hang en sluitwerk! en de kosten daarvan zijn v.w.b. "inkoop" erg laag!
Wat er vervolgens aan overheadkosten bij op komt... is aan het keukenbedrijf...
Dit zijn maar enkele van de vele zaken die het verschil maken tussen verschillende merken en types keuken. Een Dacia en een Mercedes zijn ook allebei grotendeels van nagenoeg het zelfde staal en plastic gemaakt, maar toch zit er wel degelijk verschil in kwaliteit. Dat een paar van de basismaterialen het zelfde zijn, zegt dus niets over de uiteindelijke kwaliteit..

Als voorbeeld kunnen verschillen bij een keuken ondermeer zitten in de keuze voor de gewenste sterkte en kwaliteit van de afwerkingsmaterialen en in de geaccepteerde marges, zowel in maatvoering als in de gladheid/strakheid van de afwerklagen. Je zult waarschijnlijk zelf ook wel weten dat hoe preciezer je moet werken, hoe duurder het wordt. Niet alleen worden de machines heel veel duurder naarmate de marges in de maatvoering kleiner zijn, ook zal het meer tijd kosten en mogelijk ook meer materiaal. Een hoger ‘afwerkingsniveau’ gaat dus gepaard met veel hogere productiekosten.

Daarnaast is al aangegeven dat meer variatie ook veel meer kosten met zich meebrengen. Bij bv. de Ikea is er een zeer beperkt assortiment aan modellijnen en aan te kiezen maten. Ze zijn ook nog eens in heel veel landen gelijk. Dat betekent dat ze een constante productielijn met standaardproducten kunnen maken die ze bij duizenden verkopen.

Bij andere keukenmerken is er veel meer keus uit materialen, maten en kleuren. Naast de standaardkastjes zijn er dus nog heel veel zaken die op individueel niveau moet worden geproduceerd. Natuurlijk meestal wel volgens vooraf bepaalde standaardmaten, maar ze kunnen dus niet de machine constant keukens laten produceren: machines moeten worden omgesteld, verf en andere afwerkingen moeten gewisseld worden etc. Betekent minder keukens per dag per machine én veel flexibelere (dus complexere en veel duurdere) machines nodig, veel meer manuren om de machines om te stellen en de juiste afwerking te geven etc. Dat maakt het dus heel veel duurder dan standaard Ikea werk. Of keukens van een keukenmerk dat een veel beperkter assortiment heeft. De productie van een keuken die je op veel meer punten aan je eigen wensen kunt aanpassen is dus ook bij een verder zelfde ‘kwaliteit’ per definitie een stuk duurder dan een keuken die een beperkte keuze geeft. (Niet voor niets zij Ford al, in het kader van het goedkoop houden van de productie, dat zijn auto’s in elke kleur te krijgen waren, als het maar zwart is.)

Dit nog los van het feit dat ze veel meer keuze aan ontwerpen moeten aanbieden en ook vaker met nieuwe uiterlijke en innerlijke veranderingen moeten komen. Dat vergt dus veel meer kosten voor de ontwikkeling.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door kweenie »

hoever kun je gaan om "hetzelfde" product te verkopen voor een hoger bedrag? met andere woorden: wat is het mensen een bepaald "gevoel" of 'status" waard... (vergelijk het even met auto's of mobiele telefoons... wat is het je waard om in een mercedes te rijden en wat is het je waard om een iphone te hebben ipv een nokia?)
Punt is dat het niet om het zelfde product gaat. Zelfs als de materialen in kwaliteit identiek zijn, dan betekent een grotere keuze uit maten en designs per definitie (veel) hogere productiekosten. En dus ook een veel hogere prijs. (Nog los van het geit dat je dan meer keukens in de winkel moet tonen en dus ook daar veel duurder uit bent dan als je maar een handjevol variatie hebt.)

Dat betekent echter niet dat de hogere verkoopprijs alleen uit gebakken lucht, ‘gevoel’ of ‘status’ bestaat. Ben je niet te kritisch en kun je met een keuken in standaardmaten en een meer standaard uiterlijk uit de voeten, dan kun je bij bijvoorbeeld de Ikea, maar ook bij sommige gewone keukenmerken, een prima keuken voor een prima prijs vinden. Ben je kritischer en heb je meer afwijkende maten nodig en bevalt het 13 in een dozijn uiterlijk jou nu net niet, dan zul je een stuk duurder uit zijn. Ook als de keukenwinkels verder de zelfde marge zouden hanteren.

Natuurlijk zijn er ook merken waar je daarnaast ook flink voor de naam of de ‘status’ betaalt. Net als bij iedere ander product. Maar de kopers van zo'n product wéten in het algemeen ook best dat je een flinke 'premie' voor de naam betaalt.
Als een keukenbedrijf niet goedkoper in kan kopen als een website... dan gaat er volgens mij gewoon iets goed mis! laat staan dat je bij de aanschaf van een nieuwe keuken apparatuur niet goedkoper kunt aanbieden!
De meeste goedkope webshops regelen de apparatuur via parallelimport. Ze kopen de producten in het land waar de fabrikant/groothandel ze het voordeligste aanbieden. Dat kan heel veel schelen.

Overigen, toen ik mijn keuken kocht, was de apparatuur niet veel duurder dan via de goedkoopste webshops. Ik zal er voor alle apparaten bij elkaar (iets in de richting van de 10.000) een paar honderd euro meer voor hebben betaald, maar ik hoef het dan niet zelf in te bouwen, ik heb het allemaal bij de zelfde winkel en hoef dus niet voor de bezorging van iedere webwinkel een middag thuis te blijven. Dat bij elkaar vind ik wel een paar honderd euro waard (dat zou het mij anders immers ook aan gemiste werktijd hebben gekost). Maar ook hier zal iedereen zijn eigen keuze en afweging kunnen maken.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door prem »

arbr4 schreef: 1 keer over de kop is al schandalig veel... maar zou m.i. nog acceptabel zijn.
Mijn hele posting is dus eigenlijk bedoelt als een soort van "eye opener" voor mensen die niet zo diep in de materie duiken / willen duiken / kunnen duiken... WETEN WAARVOOR JE BETAALD => Waarom is een keuken zo duur?

(.
Een keer over de kop schandalig veel?
Dan weet je niet waar je het over hebt.
Pand, gas en licht, personeel, lease-auto's, advertenties, telefoon, internet, aanschaf pc's, koffie en thee,
belastingen (niet de vennoots), transporten en dan een beetje winst.
Er is geen keukenbedrijf dat een keuken van inkoop 1000 euro kan verkopen voor 2000, ex-BTW.

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

kweenie schreef:
9 vd 10 keukens bevat hetzelfde plaatmateriaal en hang en sluitwerk! en de kosten daarvan zijn v.w.b. "inkoop" erg laag!
Wat er vervolgens aan overheadkosten bij op komt... is aan het keukenbedrijf...
Dit zijn maar enkele van de vele zaken die het verschil maken tussen verschillende merken en types keuken. Een Dacia en een Mercedes zijn ook allebei grotendeels van nagenoeg het zelfde staal en plastic gemaakt, maar toch zit er wel degelijk verschil in kwaliteit. Dat een paar van de basismaterialen het zelfde zijn, zegt dus niets over de uiteindelijke kwaliteit..

Als voorbeeld kunnen verschillen bij een keuken ondermeer zitten in de keuze voor de gewenste sterkte en kwaliteit van de afwerkingsmaterialen en in de geaccepteerde marges, zowel in maatvoering als in de gladheid/strakheid van de afwerklagen. Je zult waarschijnlijk zelf ook wel weten dat hoe preciezer je moet werken, hoe duurder het wordt. Niet alleen worden de machines heel veel duurder naarmate de marges in de maatvoering kleiner zijn, ook zal het meer tijd kosten en mogelijk ook meer materiaal. Een hoger ‘afwerkingsniveau’ gaat dus gepaard met veel hogere productiekosten.

Daarnaast ..........verkopen.

Bij andere ....... een beperkte keuze geeft. (Niet voor niets zij Ford al, in het kader van het goedkoop houden van de productie, dat zijn auto’s in elke kleur te krijgen waren, als het maar zwart is.)

Dit nog los van het feit dat ze veel meer keuze aan ontwerpen moeten aanbieden en ook vaker met nieuwe uiterlijke en innerlijke veranderingen moeten komen. Dat vergt dus veel meer kosten voor de ontwikkeling.


Een paar basismaterialen bij een keuken is een heel verschil tov basismaterialen van een auto...
een keuken heeft eigenlijk maar 1 basismateriaal en dat is het plaatmateriaal!
Daarnaast is het productieproces van een auto significant complexer als dat van een keuken... als je per proces kwaliteitscontrole wilt gaan uitvoeren bij een auto ben je heel wat meer mensen en uren kwijt als dat je dit voor een keuken wilt doen...

Ik probeer de hele tijd al duidelijk te maken dat een geautomatiseerde productielijn in een keukenfabriek vrijwel autonoom werkt (zie de filmpjes op youtube of ga eens kijken bij een keukenfabriek!) het is na het instellen van de maten een doorlopend proces van zagen, selecteren en monteren...

Daarnaast probeer ik de hele tijd al uit te leggen dat er ECHT geen verschil zit in de gebruikte plaatmaterialen... en ook niet in het hang en sluitwerk... plaatmateriaal + hang en sluitwerk = keuken!
Behalve als je kiest voor handgespoten custom frontjes ben je echt duurder uit... de rest is allemaal standaard plaatwerk!

De platen worden zelfs kant en klaar aangeleverd met afwerking... (kijk voor de gein eens op de website van leeuwerik... een grote leverancier van plaatmateriaal met diverse afwerkingen erop).
Het verschil in afwerking (dus het laagje dat ze op de platen plakken) is ook heel beperkt...
houtfineer, melamine en HPL... veel meer smaken zijn er niet.
Uiteraard zijn er wel verschillende leveranciers en typen HPL, melamine en fineer... maar wat er wordt gebruikt verschilt niet echt in prijs of kwaliteit (de prijsverhoging door een significant duurdere afwerking in HPL laag, praat je over euro's per m2 ipv honderden euro's).

De kwaliteit van het plaatmateriaal is altijd watervast verlijmd... meer keuzes zijn er ook niet.
9 vd 10 keukens is van spaanplaat, de rest van MDF, echt hout of composiet...


het verschil in kwaliteit van auto's kan grotendeels toegeschreven worden aan engineering en de daaraansluitende werktuigbouwkundige uitdagingen... bij keukens is dit van een heel andere orde... ik snap niet hoe je dit zo ineens kunt vergelijken eigenlijk...

arbr4
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jun 2014 12:43

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door arbr4 »

Ik heb het gevoel dat mensen hier op zoek zijn naar excuses voor de keukenbedrijven om zo'n hoge vraagprijs te vragen.... Volgens mij moet dit juist andersom zijn toch? Of reageren hier alleen maar keukenbedrijven?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat ik auto's heb genoemd heeft twee redenen.

De analogie met auto's zit hem niet zozeer in de productie wijze, die natuurlijk heel verschillend is. Maar het zit hem in de overeenkomst dat de kosten van het basismateriaal (staal/kunststof resp plaat) maar één van de vele aspecten is die de kosten én de kwaliteit bepalen. Voor een auto lijkt het of je dat wel heel normaal vindt, voor een keuken moet blijkbaar gelden dat ieder merk de zelfde kosten zou moeten maken.

Daarnaast geldt net als bij auto's dat de keuze voor techniek die ouder is en minder bijzonder, tot flinke besparingen kan leiden. Wil je een modernere auto met moderne snufjes, dan kun je bv een Renault kopen. Hoef je niet iets heel bijzonders of het nieuwste van het nieuwste, dan kun je voor heel wat minder geld een Dacia kopen, wat in feite een versimpelde Renault met wat verouderde techniek is. Zo kun je bij keukens voor de onderdelen ook kiezen voor modernere of oudere materialen. Nv ladegeleiders van Blum kun je voor 5 euro kopen, maar ook voor 60 of nog meer. Bij auto's is dat normaal, bij keukens mag het kennelijk niet en moet iedereen de 'Dacia' technologie gebruiken.

keukenopdracht
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2014 13:58
Contacteer:

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door keukenopdracht »

arbr4 schreef:Ik heb het gevoel dat mensen hier op zoek zijn naar excuses voor de keukenbedrijven om zo'n hoge vraagprijs te vragen.... Volgens mij moet dit juist andersom zijn toch? Of reageren hier alleen maar keukenbedrijven?

Helaas ben ik 1 van de vele, die hun baan in de keukenwereld zijn kwijtgeraakt. Waarschijnlijk i.v.m. de hoge marges en de hoge winsten. :D Ik ben het wel met je eens dat er nu in keukenland veel meer transparantie moet komen. Ik heb een nieuw concept neergezet, die hier hopelijk aan kan bijdragen. Eerlijk advies, netto prijzen en een goede prijskwaliteit verhouding.

keukenwereld
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2014 14:17

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door keukenwereld »

Beste ARBR4,

Vooropgesteld, Ja, ik ben een keukenverkoper...
Als allereerste vind ik het knap dat je zelf je eigen keuken hebt kunnen maken. Chapeau!

Er is 1 ding dat me niet helemaal lekker zit en dat betreft u opmerking dat er op de apparatuur die u gekocht heeft op internet nog een marge van 50% zou zitten. Dit is echter een grote mis opvatting, en zeker met Siemens en ook Bosch ( BSH Group ) is daar het mooiste voorbeeld van.

Siemens is om het zo te zeggen het meest "afgeschoten" merk op internet, daar vind de meeste concurrentie in plaats. Als u kijkt op sites zoals kieskeurig.nl en dergelijke voor de Siemens HB84K552 dan zult u zien dat de prijzen nauwelijks van elkaar verschillen, als er daadwerkelijk nog 50% marge op zou zitten dan was er allang een aanbieder geweest die zijn prijs verder verlaagt zou hebben. lees overigens ook het topic eens over dat Siemens en Bosch niet meer in trek zouden zijn bij keuken winkels. Deze mijden Siemens en Bosch vanwege het feit dat ze daarmee niet kunnen concurreren met internet.

Tevens zult u zien dat er 2 dezelfde apparaten aangeboden worden met een enkel verschil en dat is de toevoeging "N" achter het type nummer HB84K552 en de HB84K552N het verschil is dat de uitvoering met de N erachter het model is voor de Nederlandse markt en het ander model is via parallel import ingekocht.

Verder zou ik willen zeggen leven en laten leven, u bent handig genoeg om u keuken zelf te kunnen maken veel andere mensen niet. Gelukkig verkopen ook wij nog genoeg keukens om er van te kunnen leven. Er zijn de laatste jaren heel wat keuken bedrijven failliet gegaan. de reden daarvan laat ik in het midden, maar de branche heeft nu eenmaal een slechte naam en die zullen we zelf een beter aanzien moeten gaan geven de komende jaren.

Helaas geld dat voor heel veel sectoren en niet alleen de keuken wereld.

Met vriendelijke groet.
Een Keukenverkoper

Ferry26
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 jan 2006 13:04

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door Ferry26 »

Ik denk dat ik namens alle keukenverkopers spreek als ik zeg; ik ben blij dat TS zijn eigen keuken zelf maakt !

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door crazyme »

vogels schreef:
maar de branche heeft nu eenmaal een slechte naam en die zullen we zelf een beter aanzien moeten gaan geven de komende jaren.
Daar zijn jullie zelf verantwoordelijk voor. Mensen in de ze*k nemen met die zogenaamde 50% kortingen, alleen vandaag! Mensen op het verkeerde been zetten door te doen alsof ze alleen tekenen voor een offerte.
De kortzichtige consument trapt nog steeds in het doorzichtige 50% kortingverhaal.

Wie is er dan schuldig aan ?

De consument krijgt wat hij zo graag wil hebben : enorm veel korting !

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door pfffff »

TS maakt waarschijnlijk ook zijn eigen bier ? 22 DL in de kroeg voor 2.50 euro , in de supermarkt een halve liter voor 50 eurocent ( Amstel aanbieding ) en nog verdienen ze er aan.
Zinloze discussie met een zinloze reactie :P

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door prem »

En zijn vrouw zal nog wel zijn sokken zelf breien, die zijn zooo duur bij de Hema.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door crazyme »

prem schreef:En zijn vrouw zal nog wel zijn sokken zelf breien, die zijn zooo duur bij de Hema.
Eigen schaap in de tuin voor de wol. Die wolmafia wordt ook stinkend rijk.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door sjoegel »

De vrekkenkrant kun je ook lezen bij de buren... scheelt ook weer. :D

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door ruitenheer »

vogels schreef:
maar de branche heeft nu eenmaal een slechte naam en die zullen we zelf een beter aanzien moeten gaan geven de komende jaren.
Daar zijn jullie zelf verantwoordelijk voor. Mensen in de ze*k nemen met die zogenaamde 50% kortingen, alleen vandaag!
Toen ik op zoek ging naar een keuken, kreeg ik van alle kanten te horen dat ik minimaal 50% van de prijs af kon/moest krijgen. Het gesprek bij een van de grote ketens verliep precies zoals het vooraf was beschreven. In 3 stappen ging de prijs met in totaal 40% omlaag. De eerste verlaging gold alleen voor die dag, de tweede gold tot de dag erna. Het laatste aanbod kreeg ik een week later, maar toen hoefde het niet meer voor mij.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door prem »

Was dat een soort test-case voor je of heb je ook een nieuwe hobby ontdekt?

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door ruitenheer »

prem schreef:Was dat een soort test-case voor je of heb je ook een nieuwe hobby ontdekt?
Dit was een serieuze poging een keuken te kopen. Of de verkoper het ook serieus nam, kan ik niet beoordelen. De eerste berekening zat de helft boven het budget dat ik had opgegeven. Pas het laatste bod bleef eindelijk binnen het budget, maar toen had ik al een keuken bij Ikea uitgezocht.

Marktkenner
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Beste TS,

Alles gelezen, incl. alle reacties.
Ten eerste: goed om te lezen dat er mensen zijn die nog moeite doen om dit soort zaken uit te zoeken! Ik kN niet anders zeggen dat TS geen gemiddelde consument is. En, u begrijpt dat heel de "massa" aan keukenleveranciers nu net wel mikt op de gemiddelde consument! Die zijn namelijk erg lui net zoals de meeste verkopers dat ook zijn.... Ik heb genoeg klanten aan tafel gehad die 3 afspraken al teveel vonden om alle details door te spreken! En dan dus alleen maar omdat ik het als verkoper goed wil doen. Je koopt namelijk niet elk jaar een nieuwe keuken!

Maar goed. Ondanks dat je 'je werk' goed hebt gedaan, mis ik nog wel een paar zaken in je verhaal;
Wat heb je nu op de kopse kanten van je kasten zitten? En hoe heb je dat erop gezet?
Ik begrijp dat je houten fineer fronten hebt? Heb je ook 'speciale' kopse fineer voor boven en onderzijde?
Welke dikte plaatmateriaal heb je voor je korpus en fronten gekozen? Heb je de fronten zelf ook gebeitst? Zo ja, hoe?
Hoeveel kleiner maak je de fronten t.o.v. het kastformaat?
Hoe hoog heb je de plint aangehouden? Welke korpushoogte heb je gemaakt?
Heb je ook nog wangen gemaakt aan de uiteinden van je eiland? Zo ja, waarvan? Zo niet, waar zijn de zichtzijdes mee afgewerkt? En van de hoge kast?
Waarmee maak je de achterzijde van de kasten dicht? En welke dikte?
Waar heb je de plinten van gemaakt? Zat er plintbevestiging aan/bij de poten?

En dan nog even over je prijs/kwaliteit verhaal i.c.m. De Ikea:
Ik blijf het fantastisch doch merkwaardig vinden dat er zo véél consumenten weglopen met die Ikea keukens. Ik heb altijd geroepen dat ze absoluut niet slecht zijn, maar wel anders. Je noemde ook al even de keuze in kasten en maten... Verschrikkelijk! Maar, die ikea kwaliteit is echt anders dan, misschien niet dan de gemiddelde, maar echt wel die van de betere keukenzaken! Maar, serieuze test zouden dit moeten bewijzen. Ook op dit forum is er al veel over gezegd en geschreven. Zeer lage schroefdichtheid in plaatmateriaal, zeer dunne melamine, geen pvc op kopse kanten, goedkoopste blum scharnier die er te verkrijgen is, dunne en (relatief) kleine deuren t.o.v. Kastmaat (dus grote kieren tussen de fronten) en niet te vergeten, ik denk dat ikea swerelds grootste verbruiker is van spaanplaat! Voor die tarieven die zij het inkopen c.q. Laten maken, is er geen andere!
Maar v.w.b. Ikea en keukens; consumenten zijn gek op die 20 jaar garantie, die prijstransparantie en natuurlijk die belachelijk lage prijzen! En toch denk ik dat zij gemiddeld nog meer marge op een keuken maken dan de de gemiddelde keukenboer. Daarnaast blijft het natuurlijk prachtig dat iedereen die garantie van ikea accepteert, en dat iedereen, altijd maar zélf, op eigen gelegenheid, en op eigen kosten gratis een nieuw scharniertje kan afhalen bij de ikea, des al niet in de buurt. Van een bekende keukenzaak verwachten we natuurlijk dat "de monteur" als het ff kan nog diezelfde dag, komt voorrijden om een keukeneuvel snel, vakkundig, maar vooral gratis en zonder eigen inspanning de boel komt fixen!
Ik bedoel maar, verschil is er absoluut, maar het is maar net hoe je het beleeft...

Maar Arbr4, ik zou je keuken graag komen bezichtigen om er een goed oordeel over te kunnen vellen.
Stuur me je adres in een pb en we maken een afspraak. Ik denk dat we elkaar nog wel wat wijzer kunnen maken en ik denk dat ik meerdere antwoorden op je vragen kan geven.

Wel denk ik dat we zo af en toe allemaal wat meer zouden moeten van wat jij hebt gedaan. Er meer induiken, er meer voor doen. Want, zoals een andere reactie al meldde, je kunt zoiets over elke branche melden... Wat kost het om een hus te verkopen voor een makelaar? Wat 'kost' daadwerkelijk een auto? Wat "kost" een rijtjeshuis nu écht? We zullen verbaast staan denk ik, net als jij met je keuken!

Groet, Marktkenner.

Gesloten