LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] waarom keukens zo duur zijn...

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door 53078 »

Zo heb ik in mijn arbeidsverleden bij een grote aannemer gewerkt. Stonden we ergens in het land bij een nagelnieuwe straat met dure rijtjeshuizen. Knettergroot, ook nog. We wisten dat de verkoopprijs per huis rond de 600.000 gulden lag. En we konden ook de verbruikte bouwmaterialen berekenen. Grondprijs helaas niet. Maar 1 huis had een materiaalwaarde van 200.000 gulden. Zo duur zal die grond ook niet zijn geweest en binnen een jaar stampten we een rijtje huizen uit de klei... Dus iemand zat vreselijk veel winst te maken, en wij waren het helaas niet...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed stuk, marktkenner. Sluit ik mij bij aan.

53078, los van dat de grond vaak toch erg duur is, gaat er natuurlijk ook behoorlijk veel geld in de arbeid zitten en bijvoorbeeld ook in gereedschap in de ruime zijn. (dus ook hijskranen, steigers, heimachines etc). Zo bezien vind ik 2 ton aan materiaal misschien zelfs aan de hoge kant.

Weetnix
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2014 11:19

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door Weetnix »

Ik deel de kritiek van andere reageerders niet. Ik ga een nieuwe keuken kopen en met de informatie van arbr4 ga ik toch op een andere manier verder oriënteren. Ik heb zelf ook twee linkerhanden, dus ik heb geen autocad of kan zelf bouwen. Wel ga ik beter letten op materiaalgebruik en kan ik met iets meer kennis de keukenboer overbluffen ;-)
dus Arbr4: Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Als je nog tips wilt hebben over onderhandelingen over de prijs, kun je op uitzending gemist zoeken naar de uitzending van het programma de Rekenkamer van 6 november 2014.

Tommetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2014 21:47

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door Tommetje »

Ik heb het hele draadje heel aandachtig doorgelezen. Ik mis echter nog de onderbouwing van de keuze 'Ikea' versus 'zelfbouw'.

Mashira
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2016 12:44

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door Mashira »

TS, bedankt voor dit zeer duidelijke verhaal en de goede informatie!
[Offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]

Ik ben heel veel wijzer geworden uit dit topic, interessant om te lezen.
Uiteraard is dit wél een consumentenitem. M'n partner en ik zijn uiteindelijk ook voor ikea gegaan, dit ook vanwege de idiote marges bij de keukenboeren. Iets wat uw verhaal alleen maar, goed onderbouwd, bevestigt.

Nogmaals hartelijk dank. Zou graag willen zien hoe uw keuken geworden is.

Marktkenner
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door Marktkenner »

dit ook vanwege de idiote marges bij de keukenboeren
wat een waardeloos argument... de marges die IKEA op een keuken verdient liggen waarschijnlijk stukken hoger dan een reguliere keukenzaak!
dus dat is niet de juiste reden. Lees even de verschillen die ik reeds op de vorige pagina aanmerkte. Maar ik denk niet dat je alles hebt gelezen.
Je écht ergens in verdiepen, kost ook serieus moeite. En tja, dat doen we nou eenmaal niet meer zo graag...

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: waarom keukens zo duur zijn...

Ongelezen bericht door pedro714 »

Sorry mijn waarde. Als je meent dat IKEA dezelfde basismaterialen gebruik als de vele andere, meestal Duitse merken, moet ik helaas twijfel uitspreken over je "zienersoog".
Heb niet veel zin om hier al te uitvoerig op in te gaan maar neem van iemand die 30 jaar lang productieleider/calculator (kan geen beter woord vinden) in een middelgrote Duitse keukenfabriek is geweest (tot 2008) dat een aantal van jouw beweringen helaas "broodje aap" verhalen zijn.
Eigenlijk is het enige waar ik mij volledig in kan vinden je vraagtekens over de mogelijkheid een keuken van bijv. 20.000,00 in Nederland uiteindelijk te kunnen meenemen voor pakweg 8.000,00.
Laat ik het "mysterie" dan voor je oplossen.
De z.g. prijsstunters ( in het algemeen de keukenbedrijven die behoren bij de Mandemakers groep uit Kaatsheuvel) werken niet met de gebruikelijke in Duitsland door de fabrieken aangeleverde prijs/modellenlijsten.
De enorme dikke boekwerken lijken optisch exact hetzelfde......dat zijn ze dan ook. De prijsstunters hebben echter dusdanige omzetten dat de fabrieken maar al te graag deze boekwerken leveren zonder prijzen, waardoor deze prijsstunters hun zelf hun z.g. verkoopprijzen kunnen bepalen.
Ik ken de marges maar al te goed en de originele prijzen laten een korting aan de "consument" toe van max. 15%.
Waar de Duitse keukenleveranciers bijv. E. 4.000,00 rekenen voor de kastjes, rekenen prijsstunters bijv. E. 8.000,00. En dan begint het spelletje van "loven en bieden". De handige koper die niet te verlegen is kan zo al 50% afdingen om hetzelfde te verdienen als de duitse leveranciers die de fabrieksprijslijsten gebruiken. Tel daarbij nog op de eerder genoemde 15% van de oorspronkelijke prijs (4.000,00) en je kunt nog eens een E. 600,00 als korting bedingen waardoor een handige "pingelaar"een keuken van bijv. E. 8.000,00 voor bijv. 8.000,00 min. 50%(4.000,00) = E. 4.000,00 min. 600,00 = E. 3.400,-- kan kopen.
De grootste winst voor de keukenstunters is gelegen in het feit dat 90% van de kopers niet kan onderhandelen waardoor zij vaak JA zeggen tegen een veel te hoge prijs. Zij voelen zich enorm gematst en schamen zich nog verder te onderhandelen. Als zij daarbij ook nog supergevoelig zijn voor aanbiedingen die z.g. ALLEEN nog vandaag gelden. tekenen 90% van de kopers onmiddellijk een order.
De prijsstunters in Nederland verdienen gemiddeld VEEL meer aan een keuken dan de Duitse keukenleveranciers. Keukens worden in Duitsland gezien als meubels. Hierop zijn bruto kortingen vaak aanzienlijk lager dan op keukenmeubelen.
M.a.w. de Duitsers zijn "koopman"als zij uiteindelijk 33% bruto weten te verdienen op een keuken. Een heel fatsoenlijke marge vind ik persoonlijk. De prijsstunters houden bij de kortingen die ik heb genoemde nog aanzienlijk meer over dan 33%.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de specificatie die jij geeft geen enkel verband heeft met de prijs van keukens. De, inderdaad, vaak veel te hoge prijs wordt grotendeels veroorzaakt door de m.i. zeer laakbare handelswijze van de prijsstunters in Nederland.
Hoe vaak verkopers bij de prijsstunters niet als eerste vraag gehoord "hoeveel korting krijg ik?"
Geloof het of niet, maar als ik dergelijke klanten kreeg zei ik altijd: "wij zijn een heel flexibel bedrijf, U mag zelf uitmaken hoeveel korting U krijgt." Vaak riepen klanten dan triomfantelijk: "dan wil ik 70%!!" Ik vroeg dan even 10 minuutjes om de keuken uit te rekenen op kantoor....en daar ging het: kast E. 300,00 werd 750,00, kastje 500,00 werd 1200,00. Met mijn collega's hebben wij vaak in een gigantische deuk gelegen als wij weer eens zo'n zelfbenoemde slimmerik in de zaak hadden "genaaid".

Moraal van het verhaal: loop de prijsstunters voorbij of ga alleen naar binnen om ideeën op te doen. Ga vervolgens naar een - meestal kleinere - zelfstandige keuken"boer". Je zult zien dat deze meestal, zonder absurde kortingen, een heel fatseonlijke prijs presenteren waarbij je, als je de deur uitloppt, niet met de vraag blijft zitten "heb ik nu toch niet teveel betaald?"......een vraag die je altijd zal blijven achtervolgen als je een keuken met absurd hoge korting heb gekocht bij een van de vele z.g. "prijsstunters".

Gesloten