LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ook jij heeft ergens een verbinding met keukens, wat al in het verleden geweest is, dus, ook jij bent niet "objectief"! :evil:[/quote]
Ja, ik heb inderdaad verbinding met keukens, maar dan wel als consument:

1 - Ik heb er drie gebruikt als huurder
2 - Ik heb ooit een volhouten keuken gekocht
3 - Ik heb tenslotte een keuken laten ontwerpen en die door een keukenfirma laten leveren

Sta dagelijk in de eigen keuken ... interesseer me voor extremen marktontwikkelingen en ben op meerdere fora actief.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is al weer een jaar of 11 geleden dat ik mijn keuken kocht. Ben toen bewust niet naar de grotere ketens geweest, maar naar een lokaal goed bekend staande winkel (Van Manen Keukens in Barneveld), waarvan de toenmalige monteurs vrienden van ons zijn. De winkel was niet echt in de buurt, maar voor een dergelijke aanschaf wil ik wel een stukje rijden.

Ik heb in één middag de keuken samengesteld en gekocht, nadat men eerst bij mij thuis was komen meten. Er is keurig een 3D-tekening gemaakt, er werd een offerte samengesteld waarbij ónder het door mij opgegeven maximumbudget werd gebleven en er werd kritisch gekeken naar de ideeën die ik in m'n hoofd had. Uiteindelijk offerte voor een mooie Duitse keuken meegekregen, met de vraag om binnen twee weken te laten weten of het 'm zou worden. Ik ben niet eens elders wezen kijken, maar heb na een week akkoord gegeven.

Zowel van de keuken, de Siemens apparaten en het composiet aanrechtblad heb ik tot op de dag van vandaag nooit een seconde spijt gehad. Sterker, ik krijg af en toe de vraag of ik net een nieuwe keuken heb, als mensen voor het eerst bij mij thuis komen. Dat is toch een compliment, zowel voor de kwaliteit als voor de tijdloosheid. Ik zou als ik een nieuwe keuken moest hebben direct weer die kant op rijden.

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

hänschen klein schreef:Mag ik hieraan als krantenlezer toevoegen, dat DMG niet alleen keukenwinkels en ketens opkoopt, maar ook keukenproducenten in Duitsland, waarmee inmiddels ook de duitse keukenmarkt via DMG bediend wordt. Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling waarbij de autoriteiten moeten gaan opletten. Maar, ik heb mijn keuken NIET bij DMG gekocht. M.a.w. er zijn ook nog andere winkels die hun keukens zelf uit Duitsland importeren. Daarbij valt al snel op, dat het keukenmerk/de producent niet eens genoemd wordt. Daarbij weet men dan ook niet zeker of men een keuken uit een DMG heeft besteld.

Ik heb inmiddels begrepen, dat het witte corpus er niet ècht toe doet en alleen de frontjes, het werkblad, de apparaten en de accesoires uiteindelijk het verschil maken? Ook in prijs.
Laat mij vooropstellen dat het niet per definitie slecht is dat DMG ook producenten opneemt in de holding. DMG is een van de rijkste ondernemingen en zal altijd veel investeren in kwaliteit van fabrikanten. De meeste ondernemingen die worden opgenomen melden zich zelf aan bij dhr Mandemakers. Hierdoor profiteren ze van de financiele daadkracht van de holding. Daarnaast krijgen ze gewoon de grootste afzetmarkt.

Het probleem zit hem dan ook niet in de machine erachter, maar meer aan de verkoopkant

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

Moneyman schreef:Het is al weer een jaar of 11 geleden dat ik mijn keuken kocht. Ben toen bewust niet naar de grotere ketens geweest, maar naar een lokaal goed bekend staande winkel (Van Manen Keukens in Barneveld), waarvan de toenmalige monteurs vrienden van ons zijn. De winkel was niet echt in de buurt, maar voor een dergelijke aanschaf wil ik wel een stukje rijden.

Ik heb in één middag de keuken samengesteld en gekocht, nadat men eerst bij mij thuis was komen meten. Er is keurig een 3D-tekening gemaakt, er werd een offerte samengesteld waarbij ónder het door mij opgegeven maximumbudget werd gebleven en er werd kritisch gekeken naar de ideeën die ik in m'n hoofd had. Uiteindelijk offerte voor een mooie Duitse keuken meegekregen, met de vraag om binnen twee weken te laten weten of het 'm zou worden. Ik ben niet eens elders wezen kijken, maar heb na een week akkoord gegeven.

Zowel van de keuken, de Siemens apparaten en het composiet aanrechtblad heb ik tot op de dag van vandaag nooit een seconde spijt gehad. Sterker, ik krijg af en toe de vraag of ik net een nieuwe keuken heb, als mensen voor het eerst bij mij thuis komen. Dat is toch een compliment, zowel voor de kwaliteit als voor de tijdloosheid. Ik zou als ik een nieuwe keuken moest hebben direct weer die kant op rijden.
Van Manen in Barneveld staat bekend als een zeer gerespecteerd keukenbedrijf. Ik heb er wel eens mee gestoeid om een offerte af te nemen van ze. Kon ik toch altijd net wat goedkoper aanbieden maar dat kwam meer omdat we alles moesten pakken. Buiten dat hoorde ik altijd goede verhalen over deze keukenwinkel.

Wat ik interessant vind aan jou is dat je je budget opgegeven hebt. Ik probeerde uiteraard ook altijd het budget los te krijgen. Als men het niet direct opgaf had ik wel een leuk truukje om dit alsnog te krijgen. Ik schatte dan de keukenprijs en kreeg vanzelf reactie.

Heel veel klanten zijn beducht op het geven van een budget omdat ze bang zijn dat de verkoper ernaar toe rekent. Er zijn voors en tegens vind ik. Een integere verkoper zal inderdaad gaan rekenen met het budget. Wat voor zin heeft het om alle wensen van een klant toe te passen, een keuken van 30.000 euro uit te rekenen en er vervolgens achter te komen dat het budget 8000 inclusief montage is. Hoop tijd kwijt voor niks.

De klant wil bijna altijd meer dan past in het budget.

De slimme verkoper zal bij het noemen van het budget daarintegen altijd 10 tot 20% duurder uitkomen. Om dan vervolgens de keuken haalbaar te maken door te smijten met een korting waardoor we net in het budget vallen. Of er net iets boven..... heel toevallig vandaag de oven op voorraad en daar moeten we van af...
Laatst gewijzigd door IkWeetVeel op 13 jun 2017 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

hänschen klein schreef:Mag ik hieraan als krantenlezer toevoegen, dat DMG niet alleen keukenwinkels en ketens opkoopt, maar ook keukenproducenten in Duitsland, waarmee inmiddels ook de duitse keukenmarkt via DMG bediend wordt. Ik vind het een gevaarlijke ontwikkeling waarbij de autoriteiten moeten gaan opletten. Maar, ik heb mijn keuken NIET bij DMG gekocht. M.a.w. er zijn ook nog andere winkels die hun keukens zelf uit Duitsland importeren. Daarbij valt al snel op, dat het keukenmerk/de producent niet eens genoemd wordt. Daarbij weet men dan ook niet zeker of men een keuken uit een DMG heeft besteld.

Ik heb inmiddels begrepen, dat het witte corpus er niet ècht toe doet en alleen de frontjes, het werkblad, de apparaten en de accesoires uiteindelijk het verschil maken? Ook in prijs.
de korpussen zijn over het algemeen gelijk. Tussen leveranciers kan wat verschil zitten. De frontjes kunnen verschillend afgewerkt zijn. Kunststof, folie, houtfineer en lak zijn de meest voorkomende verschillen. Stiekeme verkopers verkopen wel een houtfineer om vervolgens kunststof te leveren. Daar kan zo 6000 euro verschil in zitten. Goed voor de marge en de niet oplettende klant trapt erin.

Bladen kunnen ook heel prijsbepalend zijn. Zo begint het vaak met kunststof en gaan we via steen (composiet/graniet) naar beton of glas. Uiteraard zijn er meer materialen zoals keramisch, maar in mijn tijd waren dat de meest verkochte bladen. En waar je voor kunststof vaak rond de 300 per meter zit schiet je met beton vaak richting de 800 per meter.

Waar mensen zich vaak op verkijken zijn de uitsparingen. Bij kunststof betaal je vaak alleen rond de 150 euro voor een uitsparing van de spoelbak. De rest zagen ze ter plekke. In steen, beton en glas moet iedere uitsparing in de fabriek gemaakt worden. Hierdoor betaal je vaak al snel 600 tot 700 euro voor deze uitsparingen.

Apparatuur moet je zien in sets. Whirlpoolset (5 apparaten) 4000 euro, Bauknecht 5000, Siemens 6000, Kitchenaid 8000 en Miele 10.000 euro.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijderd door moderatie en tevens het onderwerp aangepast.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

IkWeetVeel schreef:
alfatrion schreef:
IkWeetVeel schreef:Zou kunnen, alleen is het wettelijk niet toegestaan een gesprek op te nemen zonder medeweten van je gesprekspartner.
Nee, dat mag gewoon en zeker bij een gesprek met een zakelijk karakter.
Echter zal er geen rechter zijn die het als bewijs toestaat. Daarnaast mag je de opnames ook niet publiceren want dan schendt je de privacy.
Ook dat is onjuist. Zelfs onrechtmatige verkregen bewijs wordt door de rechter geaccepteerd als bewijs en dit is rechtmatig verkregen bewijs.
Privacy is de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en een zakelijk gesprek zal doorgaans niet gaan over de persoonlijke levenssfeer.

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

2 zaken van dichtbij meegemaakt, in beide gevallen was de opname onrechtmatig... Maar geloof ook best dat er rechters zijn die het goedkeuren. Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht. Zoals ik al zei: ik verkocht de keukens, de juridische afdeling deed de rest.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Samenvattend zegt ook de vroegere keukenverkoper @IkWeetVeel, dat keukenverkopers betaald worden om koopcontracten af te sluiten en de provisie zijn/haar salaris uitmaakt. Zodra je je ervan bewust bent, dat dit zo is, ga je anders het gesprek in. Om het verkoopgesprek te documenteren door het op te nemen vind ik niet relevant. Mijn insteek is, bereid je zo goed mogelijk voor en laat je zo min mogelijk door de verkoper van je eigen concept afbrengen, tenzij je er zèlf voordelen in ziet. Met dat verhaal om fineer te verkopen en uiteindelijk kunststof te leveren heb ik echter moeilijkheden, dat is bedrog. Ik ga ervan uit, dat de verkoper hier geen debet aan heeft en eerder de back-office zijn trucjes handhaaft, alhoewel die nooit kunnen weten of de klant toch vakkennis heeft ... Misschien kan @IkWeetVeel hierover iets zeggen?

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

Bij de provisie van de verkoper kijken ze naar 2 dingen: Omzet en Marge. Beide zijn direct op te vragen in de computer en de verkoper is hier dus altijd van op de hoogte. De trucs vinden dus op dat niveau plaats met medeweten van de vestigingsmanager. Er zal al tijdens het verkoopgesprek blijken wat de trigger van de klant is en hoe de beste mogelijke marge behaald kan worden voor een optimale provisie. Daarom worden er al een aantal dingen ingebouwd in de koopovereenkomst.

De fronten hebben allereerst lijnen. Die zijn weer onderverdeeld in namen. Er staat vaak niet op wat het materiaal is. Zodoende kan de verkoper een kunststof front laten zien terwijl hij/zij een houtfineerfront aan het verkopen is. Backoffice is hier overigens geheel op tegen en hebben de intentie eerlijk keukens te verkopen. Fraude hiermee zorgt voor in de regels voor ontslag op staande voet. Echter laten veel bedrijven niet graag een verkoper gaan die 1.5 miljoen per jaar opbrengt. Dan nemen ze de risico's graag voor lief.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dus gouden tijden voor keukenverkopers die handig met het computerprogramma kunnen omgaan, want daarbij heeft de doorsnee klant toch helemaal geen kans ... ? Voor de orderverwerking geldt dus alleen wat er in de ondertekende opdracht staat. Het lijkt mij overigens , dat er óók zelfstandige verkopers free-lance bij enkele keukenwinkels werken. M.a.w. er is duidelijk verschil tussen adviseren, verkopen en leveren. De verkoper heeft alleen zijn eigen belang in het oog en de 'winkel' gaat daarmee accoord en accepteert deze 'harde' verkooppraktijk, leidt de verkoper z``elfs op en draagt m.i. verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie, waarbij de koper constant zijn vingers moet blijven tellen.

Ik heb eerder al eens voorgeslagen, dat alerte klanten een lijstje met eigen (inkoop-)voorwaarden, als een soort checklist zouden moeten hebben om te verhinderen dat ze ergens intuinen.

NB. Kijk eens hoe de markt nog aan het boomen is en er keukenverkopers gevraagd worden: https://www.indeed.nl/Keukenverkoper-vacatures

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

IkWeetVeel schreef:2 zaken van dichtbij meegemaakt, in beide gevallen was de opname onrechtmatig... Maar geloof ook best dat er rechters zijn die het goedkeuren.
De Hoge Raad heeft al in 1987 (HR 16 juni 1987, NJ 1988, 850) aangegeven bewijsstukken ook moeten worden toegelaten als er een inbreuk is op de privacy, dat is slechts anders als die inbreuk ontoelaatbaar is. Het is vaste rechtspraak dat zakelijke gesprekken opgenomen mogen worden.

Het standpunt wat je inneemt komt er op neer dat de verkoper van alles mondeling mag toezeggen, waardoor er een overeenkomst tot stand komt en, wanneer de consument vervolgens hier vervolgens aanspraak op probeert te maken, de verkoper de toelating van bewijs zou kunnen verhinderen, waardoor de consument niet krijgt wat partijen hebben afgesproken.

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

alfatrion schreef:
IkWeetVeel schreef:2 zaken van dichtbij meegemaakt, in beide gevallen was de opname onrechtmatig... Maar geloof ook best dat er rechters zijn die het goedkeuren.
De Hoge Raad heeft al in 1987 (HR 16 juni 1987, NJ 1988, 850) aangegeven bewijsstukken ook moeten worden toegelaten als er een inbreuk is op de privacy, dat is slechts anders als die inbreuk ontoelaatbaar is. Het is vaste rechtspraak dat zakelijke gesprekken opgenomen mogen worden.

Het standpunt wat je inneemt komt er op neer dat de verkoper van alles mondeling mag toezeggen, waardoor er een overeenkomst tot stand komt en, wanneer de consument vervolgens hier vervolgens aanspraak op probeert te maken, de verkoper de toelating van bewijs zou kunnen verhinderen, waardoor de consument niet krijgt wat partijen hebben afgesproken.
Toezeggingen altijd vast laten leggen op papier

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

hänschen klein schreef:Dus gouden tijden voor keukenverkopers die handig met het computerprogramma kunnen omgaan, want daarbij heeft de doorsnee klant toch helemaal geen kans ... ? Voor de orderverwerking geldt dus alleen wat er in de ondertekende opdracht staat. Het lijkt mij overigens , dat er óók zelfstandige verkopers free-lance bij enkele keukenwinkels werken. M.a.w. er is duidelijk verschil tussen adviseren, verkopen en leveren. De verkoper heeft alleen zijn eigen belang in het oog en de 'winkel' gaat daarmee accoord en accepteert deze 'harde' verkooppraktijk, leidt de verkoper z``elfs op en draagt m.i. verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie, waarbij de koper constant zijn vingers moet blijven tellen.

Ik heb eerder al eens voorgeslagen, dat alerte klanten een lijstje met eigen (inkoop-)voorwaarden, als een soort checklist zouden moeten hebben om te verhinderen dat ze ergens intuinen.

NB. Kijk eens hoe de markt nog aan het boomen is en er keukenverkopers gevraagd worden: https://www.indeed.nl/Keukenverkoper-vacatures
De verkoper levert een getekende aankoopovereenkomst aan met alle toebehoren en de orderverwerking zal alleen vragen stellen als er dingen afwijken tussen order en tekeningen. Daarnaast bij dingen die niet mogelijk zijn. Je hoeft als verkoper helemaal niet behendig zijn met een systeem. Vaak werken ze nog met een voorberekeningsformulier. Hier komt alleen een pen bij kijken. Hierbij kan de verkoper gewoon stelposten gebruiken voor de kasten. Deze dus op papier even 25% in prijs verhogen. De klant krijgt toch nooit een gespecificeerde rekening. Heb orders voorbij zien komen waarbij met dacht een Siematic te krijgen maar uiteindelijk een Pronorm geleverd werd. Bleek op de getekende bon Keuken Hoogglans Wit Frontnaam genoemd te staan. Was geen Siematic maar een Pronorm. Alles op papier klopt. De klant krijgt waar hij voor getekend heeft. Daar is geen speld tussen te krijgen. Echter er is wel eens een verschil tussen wat besproken is en wat op papier staat.

De klant heeft hierin ook een verantwoording. Ik kreeg ze wel eens terug in de winkel waarbij de klant een reischeque was belooft. Stond alleen nergens op papier en de verkoper wist ook van niets. Als je dat dan afspreekt zorg dan dat het in je koopovereenkomst staat.

Wat ook belangrijk is, is dat er na het afroepgesprek een nieuw contract komt met de besproken aanpassingen. Dit is het gesprek waarin alles vaak word glad getrokken. De definitieve keuken, zeg maar. Nu neemt de verkoper vaak het eerste contract in want alles veranderd toch. Soms staan er afspraken in het eerste contract die in het 2e contract niet gezet worden. En ineens weet niemand er meer van. Mijn advies: hou je dossier compleet of maak in ieder geval een kopie.

De verkoper zal nooit in een slecht daglicht komen. Loop voor de gein eens een keukenwinkel in en doe dat over een jaar eens in dezelfde winkel. Men rouleert veel en schuift fouten af op vorige verkopers/managers die niet meer werkzaam zijn. Maar nu is alles anders uiteraard....

Er wordt in de grote organisaties nauwelijks met free-lance gewerkt. Een gemiddelde verkoper loopt op een prestatiecontract en levert daardoor altijd zijn geld op. Iemand in dienst is dus nooit te duur.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:Het is al weer een jaar of 11 geleden dat ik mijn keuken kocht. Ben toen bewust niet naar de grotere ketens geweest, maar naar een lokaal goed bekend staande winkel (Van Manen Keukens in Barneveld), waarvan de toenmalige monteurs vrienden van ons zijn. De winkel was niet echt in de buurt, maar voor een dergelijke aanschaf wil ik wel een stukje rijden.

Ik heb in één middag de keuken samengesteld en gekocht, nadat men eerst bij mij thuis was komen meten. Er is keurig een 3D-tekening gemaakt, er werd een offerte samengesteld waarbij ónder het door mij opgegeven maximumbudget werd gebleven en er werd kritisch gekeken naar de ideeën die ik in m'n hoofd had. Uiteindelijk offerte voor een mooie Duitse keuken meegekregen, met de vraag om binnen twee weken te laten weten of het 'm zou worden. Ik ben niet eens elders wezen kijken, maar heb na een week akkoord gegeven.

Zowel van de keuken, de Siemens apparaten en het composiet aanrechtblad heb ik tot op de dag van vandaag nooit een seconde spijt gehad. Sterker, ik krijg af en toe de vraag of ik net een nieuwe keuken heb, als mensen voor het eerst bij mij thuis komen. Dat is toch een compliment, zowel voor de kwaliteit als voor de tijdloosheid. Ik zou als ik een nieuwe keuken moest hebben direct weer die kant op rijden.
@Moneyman. Ik kan uw positieve ervaring bevestigen en kan überhaupt hier eens in de ring gooien, dat 'christelijke familiebedrijven' (uit deze regio) inmiddels mijn voorkeur krijgen bij grotere en dure aanschaffingen. Mijn trucje is het om bij de openingstijden van bedrijven te kijken en de bedrijfsgeschiedenis te lezen. Om niet voor één bedrijf een voorbeeld te geven of reclame te maken, voeg ik Middelman in Tiel hier nog aan toe: "Zondags! om religieuze redenen gesloten ...!"

Wanneer ik de verkooptrucjes van @IkWeetVeel (zelf verkoper) bekijk, is een eerlijke' omgang met een klant in de keukenbranche inmiddels eerder een uitzondering. Ik moet bij zijn verkoopverhalen telkens aan inhalige bankiers denken ... die hun bonus belangrijker vonden, alvorens het verkoopsysteem gereguleerd werd.

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

hänschen klein schreef:
Moneyman schreef:Het is al weer een jaar of 11 geleden dat ik mijn keuken kocht. Ben toen bewust niet naar de grotere ketens geweest, maar naar een lokaal goed bekend staande winkel (Van Manen Keukens in Barneveld), waarvan de toenmalige monteurs vrienden van ons zijn. De winkel was niet echt in de buurt, maar voor een dergelijke aanschaf wil ik wel een stukje rijden.

Ik heb in één middag de keuken samengesteld en gekocht, nadat men eerst bij mij thuis was komen meten. Er is keurig een 3D-tekening gemaakt, er werd een offerte samengesteld waarbij ónder het door mij opgegeven maximumbudget werd gebleven en er werd kritisch gekeken naar de ideeën die ik in m'n hoofd had. Uiteindelijk offerte voor een mooie Duitse keuken meegekregen, met de vraag om binnen twee weken te laten weten of het 'm zou worden. Ik ben niet eens elders wezen kijken, maar heb na een week akkoord gegeven.

Zowel van de keuken, de Siemens apparaten en het composiet aanrechtblad heb ik tot op de dag van vandaag nooit een seconde spijt gehad. Sterker, ik krijg af en toe de vraag of ik net een nieuwe keuken heb, als mensen voor het eerst bij mij thuis komen. Dat is toch een compliment, zowel voor de kwaliteit als voor de tijdloosheid. Ik zou als ik een nieuwe keuken moest hebben direct weer die kant op rijden.
@Moneyman. Ik kan uw positieve ervaring bevestigen en kan überhaupt hier eens in de ring gooien, dat 'christelijke familiebedrijven' (uit deze regio) inmiddels mijn voorkeur krijgen bij grotere en dure aanschaffingen. Mijn trucje is het om bij de openingstijden van bedrijven te kijken en de bedrijfsgeschiedenis te lezen. Om niet voor één bedrijf een voorbeeld te geven of reclame te maken, voeg ik Middelman in Tiel hier nog aan toe: "Zondags! om religieuze redenen gesloten ...!"

Wanneer ik de verkooptrucjes van @IkWeetVeel (zelf verkoper) bekijk, is een eerlijke' omgang met een klant in de keukenbranche inmiddels eerder een uitzondering. Ik moet bij zijn verkoopverhalen telkens aan inhalige bankiers denken ... die hun bonus belangrijker vonden, alvorens het verkoopsysteem gereguleerd werd.
Je kan het de verkoper niet kwalijk nemen dat hij een poging doet zijn beroep uit te oefenen. Een verkoper rekenen we af op cijfers. Zijn basissalaris is 2000 euro maar met voldoende verkoop is dat zo te verdrievoudigen.

Er zijn maar weinig mensen die werken voor de eer of passie. De meeste mensen werken om geld te verdienen en het liefst op de makkelijkste manier. Een verkoper verdient geld door te praten. Iedereen die dit spelletje zou beheersen zal op een gegeven moment niet meer nadenken over de gevoelens van de klant na een aankoop. Je ziet de klant immers niet iedere week terug en hebt dus verder geen binding. Daarnaast is het risico in de huidige markt te groot om de klant te laten lopen. Leuke truc voor bij een klant die echt niet wil kopen? Kapot maken voor de markt. De order zo belachelijk goedkoop aanbieden dat de klant bij iedere andere winkel voor gek verklaart word. Er zit er iedere maand wel een bij die je puur voor de omzet pakt en niet voor de marge. Die bewaar je meestal voor de twijfelaar of iemand die echt op papier moet. Gaan ze toch verder kijken worden ze overal uitgelachen waardoor je weer terug moet komen bij de eerste verkoper.

Overigens zijn de christelijke bedrijfjes net zo, hoor :)

Het is nog steeds zo dat de meeste kopers tevreden weggaan. Ook als zij in een trucje zijn getrapt. Je moet alleen goed blijven nadenken. Als het te mooi is om waar te zijn is dat in 99% van de gevallen zo. Vervelende is dat jij wel net die klant zou kunnen zijn die ze willen binnenharken voor de omzet (TIP: provisie loopt meestal per 4 weken, dus in week4, 8, 12, enz enz heb je de grootste kans)

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Een truc, om snel véél korting te krijgen ... op de aankoopdàg komt het aan!!
(alhoewel ik het verwerfelijk vind om op dit niveau te moeten discussiëren, maar toch realist ben)

Lees eerst over de targets bij DMG:
Belangrijk is dat je een kick krijgt van het behalen van commerciële doelen binnen een target gestuurde omgeving. Je vraagt jezelf telkens af: ‘hoe verkoop ik deze keuken vandaag?’ Daarom hoef jij je bij KeukenConcurrent ook geen zorgen te maken over de levering, inmeting of service, dit wordt allemaal uit handen genomen door de KeukenConcurrent medewerkers op het hoofdkantoor. Werken op zaterdag, zondag, koopavonden en feestdagen vind je geen probleem, want je weet dat dit dé dagen zijn waarop je kunt scoren!

http://www.gewoonovergeld.nl/artikelen/ ... de-school/

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

hänschen klein schreef:Een truc, om snel véél korting te krijgen ... op de aankoopdàg komt het aan!!
(alhoewel ik het verwerfelijk vind om op dit niveau te moeten discussiëren, maar toch realist ben)

Lees eerst over de targets bij DMG:
Belangrijk is dat je een kick krijgt van het behalen van commerciële doelen binnen een target gestuurde omgeving. Je vraagt jezelf telkens af: ‘hoe verkoop ik deze keuken vandaag?’ Daarom hoef jij je bij KeukenConcurrent ook geen zorgen te maken over de levering, inmeting of service, dit wordt allemaal uit handen genomen door de KeukenConcurrent medewerkers op het hoofdkantoor. Werken op zaterdag, zondag, koopavonden en feestdagen vind je geen probleem, want je weet dat dit dé dagen zijn waarop je kunt scoren!

http://www.gewoonovergeld.nl/artikelen/ ... de-school/
Bij DMG doet iedereen waar hij goed in is. Je kan dat ook omdraaien: men doet niet waar men niet goed in is.

De verkoper verkoopt
De orderverwerking doet orderverwerking
De service doet service.

Zodra de verkoper klaar is blijft hij verder buiten beeld en neemt de rest van het apparaat het over.

uiteraard is een echte verkoper commercieel en zal hij/zij afgerekend worden op targets. Zowel in negatieve als in positieve zin. De beste verkopers zien overal een kans en spreken alles en iedereen aan om bij ze aan tafel te komen zitten. Dan komt er lichte druk om vandaag te tekenen.

Belangrijke pijler van DMG is dan ook Omzet Vandaag. Staat bij iedere formule op 1

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

IkWeetVeel schreef:Toezeggingen altijd vast laten leggen op papier
Dan nog, je kunt de kleur rood bestellen, blauw geleverd krijgen en achteraf niets meer kunnen doen omdat er een foute kleurcode is opgeschreven, tenzij je een opname van het gesprek hebt, waardoor je kunt bewijzen dat de verkoper een schrijffout heeft gemaakt.

IkWeetVeel
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 mei 2017 15:59

Re: Waarop moet je letten als je een keuken koopt?

Ongelezen bericht door IkWeetVeel »

alfatrion schreef:
IkWeetVeel schreef:Toezeggingen altijd vast laten leggen op papier
Dan nog, je kunt de kleur rood bestellen, blauw geleverd krijgen en achteraf niets meer kunnen doen omdat er een foute kleurcode is opgeschreven, tenzij je een opname van het gesprek hebt, waardoor je kunt bewijzen dat de verkoper een schrijffout heeft gemaakt.
Alles wordt gedocumenteerd. DMG maakt fotokopieen van alle uitgezochte artikelen. Hoe moeilijk is het om afspraken op papier vast te leggen en foto's te maken?

Bewijs jij maar eens vanaf een geluidsopname wie er tegenover je gezeten hebt. Als je gewoon alles netjes documenteert met foto's, kopieen en vastgelegde afspraken in een koopcontract ontloop je veel problemen.

Gesloten