LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Weinig tot geen warmwater

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
jules.lange
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mar 2021 18:08

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door jules.lange »

Een van die buizen wordt wel wat warmer , maar dat is toch normaal omdat er warm water door stroomt ?

jules.lange
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mar 2021 18:08

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door jules.lange »

@ smartje
Ik heb de warm en koudwaterkraan al eens verwisseld en ook laten spuien echter zonder resultaat .

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Smartje »

bedoel je dan de koud en warm bovendelen verwisseld
en kwam er dan uit de warme kraan ook geen water na 10-15 sec. ?

jules.lange
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mar 2021 18:08

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door jules.lange »

Bovendelen verwisseld en het probleem bleef .
Ik denk toch dat het de ketel is omdat deze afslaat

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Kolibrie »

jules.lange schreef:
07 mar 2021 14:33
Een van die buizen wordt wel wat warmer , maar dat is toch normaal omdat er warm water door stroomt ?
Als u de thermostaat al enige uren heel laag hebt staan warmen de radiatoren niet op en stroomt er geen warm cv water door de buizen naar de radiatoren.
Een 3 weg klep ‘schakelt tussen warmwater vraag en verwarming.
Bij warmwater vraag schakelt de 3 weg klep naar een kort circuit wat binnen de cv ketel zit. Bij verwarming schakelt de 3 weg klep naar het circuit waar de radiatoren in zitten, de cv buizen buiten de cv ketel worden dan warm.
In warmwater vraag worden de buizen buiten de cv ketel niet warm.
Het lijkt me het beste om uw cv monteur die de jaarlijkse onderhoudsbeurt komt doen even te bellen.
Ik kan me niet voorstellen dat een kraan die open gedraaid is vanzelf dicht kan gaan ook al is het binnenwerk helemaal versleten.
Als u ziet dat de cv ketel na die 40 sec. afgeslagen is kan er ook geen (warm) water meer uit de kraan komen.

jules.lange
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mar 2021 18:08

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door jules.lange »

Jammer , ik had het graag zelf opgelost .
Ga dan toch maar de monteur uitnodigen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Kolibrie »

jules.lange schreef:
07 mar 2021 15:25
Jammer , ik had het graag zelf opgelost .
Ga dan toch maar de monteur uitnodigen.
Als u het zelf op wilt lossen zoek dan op internet voor uw type cv ketel naar 3 weg klep en kijk of u daar de 3 weg klep in uw ketel kunt controleren.
Of moet zijn dat @smartje nog ideeën heeft.

Ik verwacht dat het de 3 weg klep is die problemen geeft.
Wat wel vreemd is dat u dan toch heet water in de douche hebt.
Heeft u daar thermostaatkranen, zet er dan eentje eens op heel heet en draai deze open om te zien of deze, zoals in de keuken, geen warmwater meer geeft na zo’n 40 sec.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Smartje »

Nog een test voor de keukenkraan.
Sluit de inlaat combinatie is toevoer KW naar de ketel.
Nu is er geen warmwaterdruk meer op alle warme tappunten.
Open de badk. wastafelkraan warm en laat deze open!
Ga terug naar de keuken.
Open de warmwaterkraan en laat deze open!
Draai nu eerst de perlator\straalbreker van de uitloop af.
Neen een stuiver of een blindplaatje en dop de uitloop af.(stuiver iets rondom afvijlen past precies in de perlator).
Laat iemand bij de wastafel kijken voor controle.
Draai nu de K-waterkraan langzaam open: door de geopende warmwaterkraan spoelt de warmwater leiding door naar de wastafel.
Controleer de hoeveelheid uitstromend (koud)water bij de wastafel: meer of minder dan normaal.
Door de drukloze warmwaterleiding wordt het koude water via de afgedopte uitloop keukenmengkraan naar de wastafel geperst.
Daarna alles in omgekeerde volgorde terug brengen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Smartje »

Ik heb niet gehoord dat er ook verwarming problemen zijn.
Als de 3-weg klep niet goed werkt of aangestuurd wordt zijn er problemen met de ketel.
Warm water in de douche en warmte in de woning geven in principe aan dat er geen storing van de ketel is.
Dat kunnen we dan, met de door jouw gegeven informatie zonder meer uitsluiten.
Na een aantal keren warmwater tappen zal de ketel weer de in de ruststand terug keren en de 3-weg klep zal openen naar de c.v. stand om de RESTWARMTE (nadraaitijd van de ketelpomp soms paar minuten) van de ketel naar de c.v. installatie aftevoeren zodat de eerste meters cv leiding iets kunnen opwarmen.
En een versleten bovendeel geeft het probleem aan wat TS beschrijft.
En een weetje voor Kolibrie: vaste deel kraan; zitting, klepbedekking-klep-draaiend deel waardoor de kraan geopend wordt en er ONDER de klep doorstroming is.
Bij een versleten kraan komt er BOVEN de klep ook waterdruk die de klep ondanks de geopende kraan terug drukt op de zitting en zo de water hoeveelheid reduceert of bijna afgesloten.
Als de kraan weer wordt dicht gedraait is alles weer gesloten.
Dis is wel het probleem wat TS omschrijft

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@smartje Dat moet dan een behoorlijke waterdruk zijn die de kraan weer dicht krijgt. Waar komt die hoge druk vandaan?

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Smartje »

Is geen hoge druk maar tegendruk sluit dan ook niet helemaal af

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@jules.lange U kunt uw vraag ook eens stellen op het forum van klusidee, misschien dat u het zelf op kunt lossen.
https://www.klusidee.nl/Forum/

jules.lange
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mar 2021 18:08

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door jules.lange »

Klus idee ga ik proberen als ik / we hier er niet uitkomen . Dat idee van smartje om weer de kranen te checken wordt mij te lastig .

Nu hetvolgende waardoor ik toch denk dat het aan de ketel ligt , een Kombi Kompakt ( HRE 24/18 , 28/24 , 36/30 ) Ketel .
Een buurman adviseerde mij om de ketel te resetten door de stroom er een minuut vanaf te halen . Dit gedaan en daarna de keukenkraan open gedraaid en de straal werd niet minder na zo'n 4 minuten nog steeds warm water .
Helaas na een aantal keren werd de straal toch weer minder .
Nogmaals de stroom eraf maar geen verbetering .

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Smartje »

Ga dit voor mij afsluiten: heb op de "Nico van de Gamma manier geprobeerd")
om te helpen, maar dit gaat nu voor TS te veel naar het vakgebied van de installateur.
Als de straat lang genoeg is zijn er nog zeker een paar welwillende buurmannen met advies.
Zijn weer terug bij AF.
Ik kan niets meer voor je doen.

jules.lange
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mar 2021 18:08

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door jules.lange »

Toch bedankt

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Smartje schreef:
07 mar 2021 16:57
Na een aantal keren warmwater tappen zal de ketel weer de in de ruststand terug keren en de 3-weg klep zal openen naar de c.v. stand om de RESTWARMTE (nadraaitijd van de ketelpomp soms paar minuten) van de ketel naar de c.v. installatie aftevoeren zodat de eerste meters cv leiding iets kunnen opwarmen.
Wat u zegt klopt toch niet voor de test die ik beschreef.
Koude cv leiding, warmwaterkraan open draaien en voelen of cv leiding bij de cv ketel warm wordt.
Je gaat niet een paar keer warmwater tappen maar draait de warmwaterkraan open en gaat dan voelen of de cv leiding naar de radiatoren bij de ketel warm wordt, dus niks warmwaterkraan dicht waardoor de klep in de cv. stand komt.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door BL2 »

Kolibrie schreef:
07 mar 2021 17:26
@smartje Dat moet dan een behoorlijke waterdruk zijn die de kraan weer dicht krijgt. Waar komt die hoge druk vandaan?
Onmogelijk, de waterdruk boven de klep kan nooit hoger zijn dan de aanvoerwaterdruk onder de klep. De klep kan dus nooit dichtbedrukte worden, het principe van de communicerende vaten

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Smartje »

Aijaijaijai,
Gaan nu helaas van het pad af moet toch nog iets toevoegen
Communicerende vaten is open drukloossysteem waarbij vloeistoffen op zelfde niveau.
is in dit topic niet van toepassing.
In het laatste bericht van Kolibrie herken ik totaal niet meer uitleg van de tekst van mijn berichten.
Ik vrees dat ik te diep op de vraag van T’s ben ingegaan waarna er helaas teveel ballast in de topic is gekomen.
Lees a.u.b. eerst de handleiding en principe werking van de Intergas HR cv ketel.
Lees daarna nog een keer mijn stappenplan en testen.
Hopelijk gaan de neuzen dan weer dezelfde kant op en kunnen de adviezen voor T’s gebundeld worden zodat er door de Forumleden goed advies gegeven kan worden.
Zou dan toch graag horen wat het probleem van T’s was.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een gewone keukenkraan, met een rubber kraanschijf die door een spindel tegen de zitting wordt gedrukt en omhoog gaat als de spindel omhoog wordt gedraaid. Ik kan me niet voorstellen hoe die door (hydrostatische) "tegendruk" dicht wordt gedrukt als het water warm wordt.

Heeft TS overigens een Intergas-ketel? Dat lees ik nergens.

jules.lange
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 mar 2021 18:08

Re: Weinig tot geen warmwater

Ongelezen bericht door jules.lange »

Ja , het is een intergas ketel

Gesloten