LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkblad belgisch hardsteen?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door Mini7 »

Hallo Allemaal,

Wat denken jullie van een werblad van belgisch hardsteen? Is dat praktisch? Wat zijn de verschillen met graniet?

Hartelijke groet,
Mini7

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Belgisch hardsteen is een sediment, grof voor de volksmond gezegd "gestold modder". (verwerk het maar eens en ruik de geur van jaren stilstaand water met rottende bladeren :? )

Het is zachter als menig granietsoort en bevat een grote hoeveelheid kalk waardoor het nauwelijks zuurbestendig is.

Wij zeggen altijd Belgisch hardsteen is als een wit bankstel; als u het mooi vind en u weet de nadelen en de onderhoudsadviezen en gebruikt deze, is het een prachtig product.
Voor de onderhoudsmijdende klant is er tegenwoordig een composiet met een hardsteen uiterlijk.....




Note: In belgisch hardsteen zitten fossielen (een schelp een "geraamte") in aziatisch hardsteen is hier niets van terug te vinden (aziatisch [vietnamees- of chinees=} hardsteen wordt beduidend goedkoper ingekocht)

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door legoleek »

van de 10 klanten die we het hebben verkocht, willen 9 het nooooiiiit meer. ondanks de waarschuwingen.

het is materiaal is,naar mijn idee, simpel weg niet opgewassen voor de eisen die men tegenwoordig stelt aan een werkblad.

of je moet het echt, echt willen. maar niet daarna niet zeuren..

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door legoleek »

'k moest ff zoeken, maar probeer deze monsters eens ergens te bezichtigten. Naar mijn idee zeer mooie alternatieven voor Belgisch hardsteen
- Belgian blue satinato
- Brown Pearl satinato
- Steel Grey satinato

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik heb ook een blad van Belgisch hardsteen. De uitstraling is uniek. In het gebruik valt er goed mee te leven als je geen pietlut bent. In een moderne omgeving minder geschikt maar in een landelijke keuken is het geweldig juist omdat beschadigingen en vlekken (die na verloop van tijd en gebruik vanzelf verdwijnen) hier minder opvallen. Voor mij niets anders meer :D Maar ik ben dan ook geen Piet Lut.

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door Mini7 »

Bedankt voor jullie reacties!

Sjoegel: Heb je misschien een foto van je keuken? Ik ben benieuwd hoe het er bij jou uitziet.

Het gaat inderdaad om een landelijke keuken, die van mijn ouders. Mijn moeder is geen pietlut, maar ze is wel érg schoon... Ik zal de voordelen en bezwaren vooleggen en eens kijken of we de monsters kunnen vinden.

Groetjes Ilse

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Zal eens kijken of het lukt, reken wel op een weekje (camera, batterij) een keer een nat vaatwas tablet laten liggen. vlek is er na 3 jaar bijna uit. Het is eigenlijk pure kalk dus zeer gevoelig voor antikalkprodukten.

h999
Berichten: 121
Lid geworden op: 03 apr 2008 20:33

Re: Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door h999 »

Wat bedoel je met Hardsteen?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Hoi h999, Hardsteen is de hollandse benaming voor Arduin.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Werkblad belgisch hardsteen?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Arduin wordt al sinds de 17e eeuw veel in hollandse keukens toegepast. Het is zeer passend in historische gebouwen. Veel gootsteenbakken zijn hiervan gemaakt. En later ook aanrechtbladen.

Gesloten