LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
piep
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 apr 2006 00:35

Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door piep »

Wij kunnen het niet eens worden over de aanschaf van een kookplaat in onze nieuwe keuken. Ik wil gas, hij wil inductie.
Is gas onder glas een goed alternatief?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door bot321 »

Het is geen gas onder glas het is een glasplaat
met daarop de pitten.Heb hem zelf ook vind
hem wel mooi en is goed schoon te houden.
Op gas koken is goedkoper dan electrisch koken
helemaal bij inductie.Meestal moeten er ok nieuwe
pannen aangeschaft worden bij inductie want niet
elke pan is daar geschikt voor.

piep
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 apr 2006 00:35

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door piep »

Het is wel gas onder glas wat ik bedoel. Dat is wat anders dan gaspitten óp een glazen onderplaat.

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door Kulta »

Ken 1 gas onder glas kookplaat: is eigenlijk meer een combinatie van gas en keramisch, dan gas en inductie

Kuppersbusch heeft een dergelijke kookplaat: GCM642.1
Nadeel:
Er zijn slechts twee branders
1 met duo zone en 1 sterk brander

Het koken op een dergelijke plaat vereist enige oefening.Gerechten worden op 1 van de zones aan de kookgebracht en dan kun je door middel van het schuiven van de pan (hoe verder naar achter hoe minder warm de plaat) de verdere gaaring / bereiding van het gerecht regelen.

Voordeel:
Energie zuinig. Je gebruikt slechts twee branders en gebruikt de restwarmte om het product af te garen / warm te houden

Bijkomstigheid: Het bedieningspaneel wordt los geleverd en wordt over het algemeen in een blende onder de kookplaat geplaatst.

Gr,

Kulta

Scara

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door Scara »

Tevens van ORANIER Die heeft de bediening nog wel op de plaat zelf
Zal nooit een succes worden, ( zie hierboven )

piep
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 apr 2006 00:35

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door piep »

Ik snap nog niet goed waarom het geen succes zal worden. Ik begrijp dat het nog geen storm loopt met de verkoop maar waarom precies niet?

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door Kulta »

Het vereist een heel andere manier van koken.
Het tegelijk opzetten van vlees, aardappels en groente bijvoorbeeld gaat niet. Je moet als eerste de aarddappels aan de kook brengen op een van de zones. Op het moment dat deze koken, moet je pan verschuiven naar de zone waar de "restwarmte"' er voor zorgt dat de aardappels aan de kook blijven. Dit doe je ook met de groente en het vlees Doordat je de plek op moet zoeken waar je gerecht nog aan de kook blijft (afhankelijk van de pangrote, de inhoud / soort en hoeveelheid) kan het zijn dat je de de pannen dusdaning oneconomisch over de kookplaat moet verdelen dat 3 pannen eigenlijk al te veel is.

De meeste mensen haken hier af.

Verder heeft de glasplaat de voor /nadelen die ook een keramische kookplaat heeft. Hij wordt heet. Als er iets overkookt brand dit direct in / koekt aan. Schoonmaken gaat goed, mits de plaat niet meer warm is.

Als je prijs van een dergelijk kookplaat dan vergelijkt met de prijs van een keramische kookplaat waarbij de kermische kookplaat ook nog een de mogenlijkheid heeft om 4 zones gelijktijdig te regelen, kiest menigeen voor keramisch t.o.v gas onder glas. Er zijn zelfs inductiekookplaten die voor een vergelijkbare prijs worden verkocht (ik ken alleen de prijs van Kuppersbusch; hoe dat met Oranier zit weet ik niet)

piep
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 apr 2006 00:35

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door piep »

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik geloof dat ik ook al afhaak nu. Ga me nu maar verdiepen in gas óp glas.

Scara

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door Scara »

Of wellicht de solo inductie-gaskkokplaat van Atag, hebben jullie beiden een beetje de zin gekregen. ( is 90 cm )
Of dominootjes.

Schippertje
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:53

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door Schippertje »

Die inductie gaskookplaat van ATAG kost adviesprijs ruim € 2800,00
Maar is inderdaad erg gaaf superglad van alle gemakken voorzien.
Wij zijn er zelf ook mee bezig om deze in onze nieuwe keuken te plaatsen.
We hebben gezien in de keukenzaak en waren direct verkocht.

Schippertje 8)

smissie
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 apr 2006 14:45

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door smissie »

Beste Piep,

Als je de ruimte hebt is inderdaad de Atag een aanrader. Gas op glas is verder wel duurzaam, maar waardeloos wat schoonmaken betreft. En de Atag heeft alle voordelen in 1. Gas onder glas snel vergeten: veel te onpraktisch en veeeeeel te duur. Zie het als een eerste cd-speler, die waren ook 2000 gulden toen ze op de markt kwamen.

piep
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 apr 2006 00:35

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door piep »

En het gaat me nu net om het schoonmaken. Ik heb nu gas op een rvs-plaat. Dat is ook moeilijk schoon te houden. Wordt bruin om de gaspitten heen enz.
Die ATAG kan ik niet vinden, wat is het typenummer.
Ik heb nu deze op het oog: Ariston TQ 740 ES (TI).
Geen idee of het wat is, maar het oog wil ook wat.
En waar kun je alles wat je op internet ziet nou eens in het echt zien, dat vind ik nog het grootste probleem qua uitzoeken!

Schippertje
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:53

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door Schippertje »

Atag noemt het > SOLO INDUKTIE - GASKOOKPLAAT.
Code IG9071M bruto verkoopprijs is € 2839,00.
Op onze offerte krijgen we 35 % korting.
Dan komt hij op € 1845,35.
Inbouw maat is 90cm.
Kan niet in je portomonee kijken en ook niet of het past in je keuken maar wij vinden hem erg gaaf.
En hadden er eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden dat we de volle korting zouden krijgen.
Op internet bij verglijk.nl staat hij op € 1869,00 dus nog duurder dan bij de keukenzaak.
Ik hoop dat je er wat aan heb.

8)

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door Kulta »

Met de Atag kookplaat wordt het type: IG9071M bedoeld.

Staat nog niet op hun website. Via Google zijn wel specificaties te vinden, maar voor een echte goede foto heb ik alleen nog maar in de Atag folder gezien. Uiteraard kun je hem ook in hun showroom in Duiven bewonderen.

Bij deze kookplaat worden gas en inductie gecombineerd. 4 zones inductie en 1 gas wokbrander. Het schoonmaken van een dergelijke brander heeft hetzelfde nadeel als bij een RVS plaat, en dan met name rondom de brander. (het is in dit geval slechts 1 brander dus dat scheelt). Glas kan uiteraard ook krassen en dit ziet er misschien nog wel lelijker uit dan wanneer je krassen krijgt op een RVS kookplaat.

Misschien een alternatief als het gaat om het uiterlijk van de kookplaat.
De Siemens inductiekookplaat EH787501 gaat ook worden uitgevoerd in een zilverkleur. Komt een coating aan de onderkant in zilver. Bedienings paneel blijft wel in een strookje zwart glas aan de voorkant zitten.

erwinvs
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2006 10:37

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door erwinvs »

Geachte lezers,

Per 1 maart 2006 is Oranier vertegnwoordigd op de Nederlandse markt.
Op www.oranier.nl zijn de producten te zien.

Oranier heeft de gas onder glas kooplaat ontwikkeld.

Indien je het vergelijkt met een normale gaskookplaat is het inderdaad anders koken. In de kookplaat zitten 2 branders die instelbaar zijn tot 600 graden. Met de warmte die hier ontstaat worden de 2 achterste pitten verwarmd. Dit wil dus zeggen dat indien je op de voorste gasbrander een warmte hebt van 400 graden het op de achterste zone 200 graden is.


Met vriendelijke groet,

Oranier
Erwin

michelbouman
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2007 09:43

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door michelbouman »

ik heb alle berichten die in 2006 zijn geplaats gelezen en ben heel wat wijzer geworden. Ik zie nu ook af van een kookplaat gas onder glas.
Ik vraag me af waarom er geen gas onder glas kookplaat is te krijgen met 4 branders onder het glas, dan heb je en een gladde plaat en toch 4 branders.

habe
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:40

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door habe »

Gas ONDER glas heeft in de afgelopen jaren zoveel service problemen gegeven dat diverse Nederlandse importeurs er de brui aan gegeven hebben. Het lijkt mooi, maar technisch is het nog lang niet volmaakt. En als het zover wel is, dan is het zaak dat een gerenomeerde Nederlandse importeur op het apparatuur service verleend. Dus voorlopig niet aan beginnen!

keukenvakman
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 jan 2006 22:24

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door keukenvakman »

Inderdaad een ERG servicegevoelige kookplaat!

erwinvs
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mei 2006 10:37

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door erwinvs »

Met enige regelmaat volg ik dit forum.

Ik wil de lezers wijzen op de complete uitleg van dit systeem op www.oranier.nl of www.gasonderglas.nl

Het systeem is niet nieuw maar wel vernieuwd, het bestaat al ruim 25 jaar en heeft zichzelf al bewezen.

Het is inderdaad een andere manier van koken maar is daarom per definitie niet slecht. De producent werkt niet meer met importeurs maar heeft zijn eigen verkoop en service organisatie. Ik reageer ook nog even op de reactie van de heer Bouman, de reden dat er geen 4 branders onder een glasplaat zitten is dat het geen energiebesparing oplevert. Het hele idee achter deze kookplaat is dat je met gebruik van 2 branders 4 kookzone's kunt gebruiken.

Mochten er vragen zijn danwel opmerkingen dan hou ik mijzelf aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Erwin

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Wie heeft ervaring met gas onder glas?

Ongelezen bericht door D1RK »

Er zijn enkele goede, maar prijziger, en de goedkope waren dus shitTerend...

Knalde regelmatig, en zo krijgen de goede helaas ook een zeer slechte en tenonrechte problemen!

Wegens de eerste DVD branders voor huiskamer nu lastig verkoopbaar, terwijl het nu wel goed is....
Gezien de vervuiling adviseer ik Harde schijven, met brander, en zo komt er toch nog wat, maar de eerste hele dure van Philips en JVC hebben de markt dus verziekt, en de kookplaten is ongeveer hetzelfde!

De overgebleven zijn dus meestal wel goed, maar de naam, dat is lastig goed te krijgen, dus kan nog jaren duren!


Zelf voor een goedkope met wokbrander gekozen, anders kan ik niet Wokken, en die goedkope wegwerpprijzen hoef je dus niet zo goed schoon te poetsen!
Elke 5 jaar een andere?

Gesloten