LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderbureau Appelbloesem

Discussieer hier over kinderopvang.
meertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 sep 2010 08:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door meertje »

Ook wij hebben hetzelfde bericht gekregen. Inderdaad ook bij ons was het het geval dat de kosten voor kinderopvang door middel van een schenking (van gastouder-opa en oma- naar ons) voor ons op nul uitkwamen. Zo is het in het contract gezet en zo is het ook 2 jaar lang goed gevonden door de Belastingdienst. Wat wij nu gaan doen weten wij nog niet. Wij hebben nog steeds het gevoel dat wij in ons recht staan en willen dat het goed, liefst per geval, bekeken wordt. Of in elk geval de gevallen zoals die van ons (dus het argument dat wij geen bijdrage betaald hebben voor kinderopvang aanvechten met het argument dat dit middels schenking verrekend is en dat dit ons zo uitgelegd is door de Appelbloesem).

shirin
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:55

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door shirin »

Het steunpunt voert namens ongeveer 300 ouders een procedure met betrekking tot de terugvordering van kinderopvangtoeslag door de Belastingdienst. U kunt zich niet meer aanmelden voor de collectieve procedure.

Wat wordt bedoeld met “eigen bijdrage”?
Het steunpunt ontvangt regelmatig vragen over de "eigen bijdrage", daarom hieronder een korte uitleg:

Bij veel ouders vordert de belastingdienst de uitbetaalde kinderopvangtoeslag terug omdat de ouder zelf geen eigen bijdrage in de kosten van kinderopvang heeft betaald.
De kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten, daarnaast betaalt de ouder ook altijd een eigen bijdrage.Ter illustratie het volgende voorbeeld

Opvang 1 kind 100 uur per maand à € 6,10 per uur.
Kosten kinderopvang per maand (100 x 6,10) € 610,00.
Kinderopvangtoeslag (afhankelijk van inkomen) is een percentage hiervan, in dit voorbeeld 75%
De te ontvangen kinderopvangtoeslag bedraagt dan (75% x 610) € 457,50.
De eigen bijdrage van de ouder aan de kosten van kinderopvang is dan (610-457,50) € 152,50.

De Appelbloesem ontving de kinderopvangtoeslag (€ 457,50). Hiervan werd ingehouden de bureaukosten (0,83 per uur), totaal (100 x 0,83) € 83,00.
De gastouder had recht op betaling van € 5,27 per uur (6,10-0,83).
Gastouder moest dus maandelijks ontvangen 100 x 5,27 = € 527,00.

Appelbloesem betaalde aan de gastouder uit: de ontvangen kot (457,40) minus de ingehouden bureaukosten (83,00) = € 374,50.
Gastouder had moeten krijgen € 527,00. Ouder had dus zelf nog maandelijks aan gastouder moeten betalen: (527-374,50) = € 152,50 (dit is het bedrag van de eigen bijdrage).

==========
Zo heeft de appelbloesem nooit aan ons verteld dat de betaling op deze manier had moeten plaatsvinden

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

De rechtbank heeft in een procedure van de Appelbloesem de belastingdienst in het gelijk gesteld en geoordeeld dat terugvordering terecht is omdat niet aangetoond kan worden dat de eigen bijdrage is betaald.

ajdemoed
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2010 10:54

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door ajdemoed »

Ook wij kregen een emailbericht over de uitspraak van de rechtbank. Na een procedure van 2 jaar onzekerheid of nu wel of niet dat grote bedrag terug betaald moet worden ziet het er nu wel naar uit.... Ik denk dat met mij veel jonge gezinnen getroffen gaan worden in deze economisch zware tijden.

Ik snap ook nog steeds niet waarom we niet gewoon de eigen bijdrage terug kunnen betalen en het bedrag (waar we volgens de wet gewoon recht op hadden) kunnen houden.

Het zou fijn zijn als radar nog eens een item in het programma zou willen maken hierover. Aan het begin van de procedure hebben ze dat ook gedaan. Weet iemand hoe we ze op de hoogte kunnen brengen?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Misschien via het contactformulier op de website?
http://www.trosradar.nl/contact/

meertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 sep 2010 08:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door meertje »

Ik begrijp dat er mensen zijn die via de mail bericht hebben gekregen dat de Appelbloesem in het gelijk is gesteld? Is die mail afkomstig van de Belastingdienst? wij hebben nog niks ontvangen.
Hebben deze mensen, net als wij, ingestemd met het onderzoek waarbij alle aanvragen in 1 keer behandeld zouden worden?
Ik zou het graag willen weten. Na zo'n tijd wachten krijgen we alsnog de deksel op onze neus???
Kan iemand vertellen wat er precies in de mail staat?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

De email was van het steunpunt. Als je daar bij bent aangesloten zou je die ook moeten hebben gekregen.

Tomaatjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2012 00:03

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Tomaatjes »

Wij hebben ook via de belastingdienst aangegeven dat we alles via de procedure wilden laten lopen. Vandaag hebben wij in het AD moeten lezen over de uitspraak van de rechtbank. Echt belachelijk dat je dit soort dingen via de media moet vernemen. Van belastingdienst toeslagen hebben we tot nu toe nog niets vernomen!

Ik zou ook heel graag de e-mail willen lezen of wat meer informatie over hoe en wat nu verder. Het gaat immers om een enorm bedrag wat terugbetaald moet worden.

JHteM
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2010 09:57

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door JHteM »

Wij hebben ook nog geen reactie ontvangen... (Zijn niet bij het steunpunt aangesloten)
Hebben zelf bezwaren ingediend.

Oma van Roodkapje
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2012 01:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Oma van Roodkapje »

Vriendelijk verzoek aan JHteM om contact op te nemen.
Andere vraagouders die niet met Steunpunt Kinderopvangtoeslag in zee zijn gegaan, mogen ook reageren. Ik denk dat ik kan helpen.
Mail naar: [email protected]

pandako
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2010 10:36

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door pandako »

Wij hebben via rechtshulp zelf een rechtszaak aangespannen en zo meerdere mensen. In al deze zaken hebben ze gewacht op de uitspraak in Dordrecht.
Nu ik dit lees begrijp ik dat het er dus erg slecht uit ziet.
Weet iemand of ze van het Steunpunt in hoger beroep gaan?
Wat ook raar is, is dat je bij andere gastouderbureau's nog steeds je eigen bijdrage kunt laten schenken door de gastouder.
Dat is hier toch ook gebeurd, alleen in een andere constructie?

Oma van Roodkapje
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2012 01:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Oma van Roodkapje »

U zou direct conact moeten zoeken met de belastingdienst en vragen of ze de uitspraak van rechtbank arnhem van 21 feb willen meenemen in hun belissing. Dat zou de ergste pijn al uit het dossier halen.

Oma van Roodkapje
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2012 01:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Oma van Roodkapje »

En kijk maar eens of uw rechtshulp dit argument ook heeft aangehaald in uw procedure.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door gwen21 »

Je mag als ouder nog steeds schenken aan je kind onder bepaalde voorwaarden. Dan moet je echter wel aantoonbaar die schenking doen, niet al van tevoren verrekenen met de te betalen gastouderkosten. En voor zo ver ik hier begrijp is dat waar het veelal op vastgelopen is.

pandako
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2010 10:36

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door pandako »

Ze hebben bij ons de uitspraak in Arnhem niet meegenomen, want het proces van ons was op 31 januari. Er was in Middelburg ook al een uitspraak gedaan, maar daar ging de belastingdienst tegen in beroep. Wat was de uitspraak in Arnhem?

Oma van Roodkapje
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2012 01:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Oma van Roodkapje »

Kort gezegd was het geval als volgt. De toeslag werd gestort op de bankrekening van het gob. Deze stortte door naar de gastouder. De eigen bijdrage werd verrekend met schenking. Rechtbank dordrecht concludeerde in zo'n geval dat de vraagouder niet kon aantonen dat een eigen bijdrage was betaald. Geen recht op kot. Rechtbank arnhem oordeelde echter dat in zo'n geval toch wel kosten zijn betaald, namelijk de doorstorting door het gastouderbureau. Dus wel recht op kot, alleen niet op zoveel. Maar dit maakt dus wel een groot verschil.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Al bekend of de belastingdienst in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van rechtbank Arnhem?

Oma van Roodkapje
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2012 01:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Oma van Roodkapje »

Geen idee of de belastingdienst in beroep gaat. Ze hebben 6 weken de tijd om dat te doen. De tijd zal het leren.

Oma van Roodkapje
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2012 01:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Oma van Roodkapje »

uitspraak rechtbank dordrecht over appelbloesem te vinden op:

http://www.rechtspraak.nl
(en dan zoeken op kinderopvangtoeslag)

gepubliceerd op 28-02-2012


De ouders zouden ter ondersteuning van hun verhaal eens moeten kijken in het Handboek Wet Kinderopvang, uitgegeven door het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid in 2005 (naar ik meen).

Op bladzijde 25 wordt gelegitimeerd dat de toeslag wordt gestort op de rekening van het gastouderbureau en doorgestort naar de gastouder.

JoopA
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2012 15:58

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door JoopA »

@ Oma van Roodkapje,

Ik heb de uitspraak Arnhem bekeken en volgens mij heb je het verkeerd gelezen.
Hier is helemaal geen sprake van een eigen bijdrage.
Een vraagouder moet kosten hebben gemaakt voor kinderopvang en dit aan kunnen tonen. De kosten moeten ook van invloed zijn op zijn vermogenspositie (d.w.z. dat hij een eigen bijdrage moet betalen ). Het terug schenken van de eigen bijdrage door de gastouder verandert de vermogensposite niet, dus is er geen recht op toeslag (dit is door de Afdeling bestuursrechtpraak van de RvS bepaald).
Als het voorschot op de toeslag door de Bd aan het gob wordt betaald en deze de betalingen aan de gastouder doet, wordt de vermogenspositie van de vraagouder niet aangetast. Er is dus geen sprake van eigen bijdrage.

Conclusie: Rechtbank Arnhem zit er naast en zal bij een hoger beroep van de Bd zeker door de ABRvS gecorrigeerd worden.

Gesloten