LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Discussieer hier over kinderopvang.
asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door asterix346 »

Robert8 schreef: Mama gaat als gevolg van het bestaan van de kot aan het werk en oma past op de kinderen waarvoor ze betaald wordt middels de ontvangen kot. Oma moet inkomstenbelasting betalen over de ontvangen kot PLUS DE EIGEN BIJDRAGE. Als oma die eigen bijdrage dan niet krijgt (en misschien wel niet eens wil hebben van haar dochter), moet mama 100% van de ontvangen kot terugbetalen.
Is de wet in overeenstemming met uw rechtsgevoel? Bent u het met mij eens dat de belastingdienst, weliswaar op een legale manier, veel geld uitspaart door dit gedoe?
U schrijft dat het betalen van belasting over inkomsten (door gastouders) geheel los staat van het al dan niet recht hebben op kinderopvangtoeslag. Tja ........, dat is waar.
Vraagouder vraagt kot voor kosten die hij niet maakt, gastouder betaalt belasting over inkomsten die hij niet heeft genoten. Gastouderbureau verdient er een aardig centje aan. En dat allemaal terwijl de gastouder gratis wil oppassen. Waarom dan deze constructie?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door bprosman »

Als oma die eigen bijdrage dan niet krijgt (en misschien wel niet eens wil hebben van haar dochter), moet mama 100% van de ontvangen kot terugbetalen.
Waar laat mama die eigen bijdrage dan ? Als ze die niet betaald is ze in de praktijk minder kwijt dan dat ze aan de belastingdienst heeft opgegeven.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

De wetgever heeft het mogelijk gemaakt dat de ouder kot kan krijgen als oma op de kleinkinderen past, mits voldaan is aan een aantal voorwaarden, waaronder het feit dat de overheid, de werkgevers en de ouders ieder een bijdrage leveren aan die kosten.
Als oma het deel dat de ouder zelf moet betalen niet wil hebben lijkt het er toch verdacht veel op dat hier alleen maar een formele constructie via een gastouderbureau wordt opgevoerd om de kot binnen te slepen.
Als er dan ook nog eens nergens uit blijkt dat de ouder de eigen bijdrage heeft betaald is in ieder geval aan 1 van de voorwaarden voor kot niet voldaan. Iedere ouder had kunnen weten dat een eigen bijdrage betaald moest worden, alleen al omdat het bedrag van de kot altijd lager is dan de kosten die de ouder in de aanvraag opgeeft.
Als oma de ouder de eigen bijdrage kwijtscheldt ofwel schenkt, zou hierover toch op zijn minst iets op papier moeten zijn overeengekomen zodat aan de hand daarvan kan worden aangetoond hoe die eigen bijdrage van de ouder is voldaan. Het domweg niet betalen van de eigen bijdrage is niet voldoende en maakt de schijn dat er uitsluitend een gob is tussengeplaatst om de kot binnen te slepen alleen maar sterker. En nee, hiervoor was de wet niet bedoeld!

Robert8
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 sep 2012 10:36

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Robert8 »

Zwabbertje, u nu hebt 2x geschreven "om de kot binnen te slepen". Wat is er mis met het "binnenslepen" van de kot als mama aan het werk gaat als gevolg van het bestaan van de kot? Weet u nog wat het doel
is van de kinderopvangtoeslag? Dat mama aan het werk gaat.
En als mama dan aan het werk gaat, dan eist de belastingdienst dat ze de eigen bijdrage per bank aan oma overmaakt, maar de belastingdienst weet best dat oma dit geld op een andere manier weer aan mama kan terugbetalen. Dus dat per bank overmaken van de eb door mama aan oma is onzin.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Net zoals het grote onzin is dat oma, die in heel veel gevallen al gratis oppaste, ineens betaald ging worden om op te passen. Veel oma's wilden dat niet eens. Ze deden en doen het met liefde en plezier. Maar ja, er was een subsidiepot en daar moet je natuurlijk nodig in gaan graaien, de subsidiepot die het voor werkende ouders mogelijk moest maken de kosten vanbetaalde kinderopvang mogelijk te maken. De subsidiepot was niet bedoeld om opvang die tot dan toe gratis werd gedaan ineens voor te gaan betalen. En laten we eerlijk zijn: hoeveel ouders zouden oma daadwerkelijk hebben betaald als die kot er niet was geweest?
Minste waar je voor kan zorgen is dat je voldoet aan de voorwaarden als je aanspraak wil maken op kot.

En, om even op je laatste opmerking te reageren: het gaat er niet om wat de belastingdienst wel of niet ziet, het gaat erom dat je, als je gebruikt maakt van een subsidieregeling, moet kunnen aantonen dat je er recht op hebt, zo simpel is het.

Yavuz1973
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2012 15:33

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Yavuz1973 »

Hallo,

Ik zit in hetzelfde schuitje.
Er wordt van mij verzocht om het bedrag terug te betalen wat het gastouderbureau bebegim aan de gastouder heeft betaald. Ik heb bezwaar ingediend bij de belastingdienst, maar dat heeft ook niet geholpen, de enige optie is naar de rechter te stappen volgens de belastingdienst.
Wat ik niet begrijp:
1. ik heb niks gekregen. Alles is via het gastouderbureau bebegim naar de gastouder gegaan. Waarom willen ze het van mij terug?
2. ik heb niks gefraudeerd dat heeft blijkbaar het gastouderbureau bebegim gedaan. Waarom komt de belastingdienst bij mij aankloppen i.p.v. naar het gastouderbureau bebegim te gaan?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom komt de belastingdienst bij mij aankloppen i.p.v. naar het gastouderbureau bebegim te gaan?
Omdat u de KOT aangevraagd heeft en hierover belastingaangifte heeft gedaan , niet het gastouderbureau.

Robert8
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 sep 2012 10:36

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Robert8 »

Zwabbertje, uw verhaal gaat alleen op voor de oma's die al gratis oppasten voordat de kot bestond. Voor de nieuwe gevallen waarin mama's gingen werken als gevolg van het bestaan van de kot, WAAR DEZE VOOR BEDOELD WAS, gaat uw hele verhaal niet op.
Ik blijf het zo zien: De overheid heeft de mama's gelokt aan het werk te gaan door de kot in het leven te roepen en als er dan, met instemming van de oma's, geen eigen bijdrage wordt overgemaakt terwijl daar wel belasting over is betaald, is het zeer onrechtvaardig de uitbetaalde kot terug te eisen. En uw stokpaardje dat het betalen van de belasting over de eigen bijdrage niets te maken heeft met het recht op kot, heeft niets met rechtvaardigheid te maken.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Helaas voor u is de wet niet altijd rechtvaardig, daar zult u mee moeten leven, net als iedere andere Nederlander. Wat u hier ook aanhaalt, u heeft recht op uw mening en uw eigen gevoel, maar wat de wet voorschrijft moet nu eenmaal gevolgd worden. We leven immers in een rechtsstaat.

Robert8
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 sep 2012 10:36

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Robert8 »

Yavuz1973, de normale gang van zaken is zo: U huurt de gastouders in en u betaalt hen daarvoor. Vervolgens ontvangt u een tegemoetkoming van de belastingdienst. Als later blijkt dat u geen recht had op deze tegemoetkoming, komt de belastingdienst deze bij u terughalen en dat is terecht. Dat Bebegim het zo geregeld heeft dat de tegemoetkoming bij hen binnenkomt en dat zij het vervolgens aan de gastouders overmaken, staat hier buiten.
De vraag is echter of u inderdaad geen recht had op die tegemoetkoming. En daar gaat deze hele discussie over.

HenrietteLovesSemih
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2012 18:07

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door HenrietteLovesSemih »

Hallo, wij zitten ook in hetzelfde schuitje!!! ook al een bezwaarschrift ingedient maar zoals ik hier nu heb gelezen gaat dit ook niet helpen!!!

Is er iemand die weet wat we moeten doen??????!!!!

Wij kunnen het ons echt niet veroorloven om al dat geld van 2 jaren terug te betalen!!!!
Fijne jaar afsluiting dan!!!!

Weet ieman al iets meer?????

graag hoor ik hiervan!

mvg, een ik weet mij geen raad meer mama :-(

gullie12
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2012 10:27

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door gullie12 »

hierbij wil ik me ook toevoegen bij de gedupeerden, bij mij gaat het om de jaren 2008 tot en met 2011

gullie12
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2012 10:27

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door gullie12 »

verder vraag ik me af of er mensen zijn die gezamenlijk een rechtzaak hebben lopen over deze zaak. Ik wil me hier dan graag aan toevoegen als dat mogelijk is.

HenrietteLovesSemih
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2012 18:07

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door HenrietteLovesSemih »

Ja , wij zouden ons dan ook bij willen voegen!

Ik heb het idee dat wij niks kunnen doen daar sommige al juridisch advies hebben genoten en nog steeds met hetzelfde probleem zitten!!!!

Nou is het zo dat wij ECHT GEEN STUIVER van dat oppas geld hebben gezien.
Is rechtstreeks naar de oppas gegaan.
Nu heeft degene dat geld dus niet meer! En zitten wij met de gebakken peren :( :evil:

Dus als er ook maar iemand een oplossing heeft dan hoor ik dat graag!!
Dit gaat bij sommige mensen om duizende Euros!!!!! :shock:
Bij ons dus ook van het jaar 2008 en 2009!

Met vriendelijke groet,

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door bprosman »

Nou is het zo dat wij ECHT GEEN STUIVER van dat oppas geld hebben gezien.
Is rechtstreeks naar de oppas gegaan.
Dat is ook geen probleem, maar welk EXTRA deel heeft u ook nog zelf betaald ? De eigen bijdrage ?

ugurk
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2012 12:30

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door ugurk »

Beste gedupeerden, Ook zoals jullie ben ik er ingetuind. Maar ben ook boos op mijzelf. Ik had gewoon beter moeten uitzoeken en navragen. Ook zoals de meeste vertrouw je op dat moment op een gecertificeerde en dus erkende bedrijf die de zaakjes wel gaat regelen. Echter kunnen we helaas niet de Belastingdienst de schuld geven dat wij het geld moeten terug betalen, immers is die onterecht gebruikt om de gastouder mee is betaald. Wel ben ik boos dat de Belastingdienst of de wet die heeft toegelaten dat dit allemaal kon gebeuren. Waarom werd hier niet strak op gecontroleerd? Het is toch voor de Belastingdienst (met nam de FIOD) een klein kunst om te raden dat zulke zaken fraude gevoelig zijn..

Nu lees ik heel veel hetzelfde, kunnen we niet met z'n allen een rechtzaak beginnen. Ik zeg nee, want de Belastingdienst hoef je niet aan te vechten. Hun hebben gewoon gelijk en het bedrag (ik ook 13.000 euro) moet gewoon worden terug betaald. Wat ik nog wel even wil aangeven is dat ik de Belastingdienst toch wel kinderachtig vind, want ik moet 24 maanden lang 560 euro betalen en uitstel van betaling is onmogelijk, omdat ik een auto heb die meer waard is dan 2000 euro :). erg he? Wij hebben als gezin besloten om onze mooie wagen te verkopen en dan proberen om grotendeels het geld over te maken. Liever een auto kwijt dan dat mijn kinderen tekort komen.

Maar goed ik stel het VOLGENDE VOOR:
Doe een aangifte bij de Politie. Geef aan dat je bent opgelicht door Mevr. T. Akgul en geef ook aan dat deze peroon op meerdere locaties in de randstad een beauty salon heeft. Geef aan dat de Oplichter via jouw heeft gefraudeerd bij de Belastingdienst. Dit kopt ook dus doen. Hoe meer mensen een aangifte te doen hoe eerder de Politie de zaak oppakt. Stel je voor dat deze persoon wordt gepakt, dan kunnen we wellicht op haar/hun verhalen.

Dus rechtzaak beginnen tegen de Overheid heeft geen zin en nut. Je moet gewoon terug betalen en intussen hopen dat de Politie iets kan doen. Even ter info: Ik heb begrepen dat mocht je aangifte doen de Politie dit communiceert met de belastingdienst en je betaling tijdelijk stop gezet kan worden. Zo heb je meer tijd, maar je stelt je betaling wel uit. Ik heb aangifte gedaan en ik ga iig wel betalen.

Succes!!

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door thecure »

heb je zelf wel een eigen bijdrage betaald? of helemaal niet?

HenrietteLovesSemih
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 nov 2012 18:07

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door HenrietteLovesSemih »

Natuurlijk heeft bijna niemand een eigen bijdragen gedaan!!
Daar het om familie gaat, die willen meestal niet dat je zelf ook nog eens geld geeft!
Maar ik denk dat een aangifte bij de politie niet veel zal helpen
Het is achteraf inderdaad ontzettend stom en vooral slim van dat mens van Bebegim!! Zij heeft nu haar eigen salons en wij hebben alleen maar ontzettend veel schulden! Maar ik krijg ook steeds meer de indruk dat het gewoon weg helaas, pindakaas is!!! Dat word dus echt een ramp om al dat geld terug te betalen! Jaren lang gaa werken voor.....voor.....DE BELASTING!!

heel veel sterkte allemaal....

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door thecure »

ja daar gaat het natuurlijk fout, omdat er geen eigen bijdrage betaald is.
maar dan nog, er is alsnog opvang afgenomen, dus een deel van de toeslag is wel terecht.

Daarom vind ik het vreemd dat bij al deze gevallen de gehele toeslag terug betaald moet worden. Kan iemand mij uitleggen waarom? Immers was er toch sprake van opvang.

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door asterix346 »

thecure schreef:
Daarom vind ik het vreemd dat bij al deze gevallen de gehele toeslag terug betaald moet worden. Kan iemand mij uitleggen waarom? Immers was er toch sprake van opvang.
De kot is een bijdrage aan de kosten die de vraagouder maakt voor de kinderopvang. Als de vraagouder geen eigen bijdrage betaalt zijn die kosten 0. Dus krijgt de vraagouder geen kot.

Gesloten