LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten kinderopvangtoeslag 2008 bewijzen

Discussieer hier over kinderopvang.
k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Kosten kinderopvangtoeslag 2008 bewijzen

Ongelezen bericht door k2p »

Ik roep iedereen die zich in de volgende situatie herkent op zich per privebericht te melden bij mij. Ik wil onderzoeken of wij ons samen sterker kunnen maken.

Ik krijg net voor de jaarwisseling een brief van Belastingdienst/Toeslagen een brief om kopies van contracten met gastouderbureaus op te sturen en alle kosten voor kinderopvangtoeslag 2008 te bewijzen. Omdat het nu meer dan 5 jaar na toeslagjaar is, verwondert dit mij zeer. Maar naast verwondering heb ik ook zekere zorgen, omdat ik niet alle paperassen nog heb, en de belastingdienst dan draconisch beslist.

Ik ben van mening dat Belastingdienst/Toeslagen niet nu nog over 2008 dingen kan lopen opvragen. Maar dat is enkel mijn mening. Deze mening zou ik verder willen onderbouwen.

Dus herken je jezelf in deze situatie? Klik dan hier (moet je wel ingelogd zijn op dit forum), en klik op 'stuur privébericht' om mij een privebericht te sturen. Zet daarbij aub je emailadres en/of je telefoonnummer.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kosten kinderopvangtoeslag 2008 bewijzen

Ongelezen bericht door k2p »

Iedereen met problemen over 2007 en/of 2008: lees dit !
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 5#p1986445

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kosten kinderopvangtoeslag 2008 bewijzen

Ongelezen bericht door sjohie »

k2p schreef:Ik roep iedereen die zich in de volgende situatie herkent op zich per privebericht te melden bij mij. Ik wil onderzoeken of wij ons samen sterker kunnen maken.

Ik krijg net voor de jaarwisseling een brief van Belastingdienst/Toeslagen een brief om kopies van contracten met gastouderbureaus op te sturen en alle kosten voor kinderopvangtoeslag 2008 te bewijzen. Omdat het nu meer dan 5 jaar na toeslagjaar is, verwondert dit mij zeer. Maar naast verwondering heb ik ook zekere zorgen, omdat ik niet alle paperassen nog heb, en de belastingdienst dan draconisch beslist.

Ik ben van mening dat Belastingdienst/Toeslagen niet nu nog over 2008 dingen kan lopen opvragen. Maar dat is enkel mijn mening. Deze mening zou ik verder willen onderbouwen.

Dus herken je jezelf in deze situatie? Klik dan hier (moet je wel ingelogd zijn op dit forum), en klik op 'stuur privébericht' om mij een privebericht te sturen. Zet daarbij aub je emailadres en/of je telefoonnummer.
Het is gevoegelijk bekend dat de belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen, daarom adviseren ze zelf ook om zeker 5 jaar die gegevens te bewaren. Als je eind 2013 (= net voor de jaarwisseling) een bericht kreeg voor 2008, zijn ze dus op tijd, en kan jij wel vinden dat ze niet meer zulke oude dingen op moeten vragen, maar is de wet dat niet met je eens.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kosten kinderopvangtoeslag 2008 bewijzen

Ongelezen bericht door sjohie »

Tip om dingen te bewaren, is om de relevante documenten te scannen, en op een USB stick oid digitaal te bewaren. Kan je het niet kwijt raken, en altijd reproduceren als er om gevraagd wordt.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kosten kinderopvangtoeslag 2008 bewijzen

Ongelezen bericht door k2p »

Het is gevoegelijk bekend dat de belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen, daarom adviseren ze zelf ook om zeker 5 jaar die gegevens te bewaren. Als je eind 2013 (= net voor de jaarwisseling) een bericht kreeg voor 2008, zijn ze dus op tijd, en kan jij wel vinden dat ze niet meer zulke oude dingen op moeten vragen, maar is de wet dat niet met je eens.
Nee, wat je aanhaalt is Inkomstenbelasting en 'vordering'. Het gaat hier om een voorschot op een toeslag die gewijzigd wordt cq toegekend wordt.

Er is geen wet die het wel/niet met je eens is. Lees mijn eerste bericht maar, daar staat wat er in de wet staat daarover. Maar de wet regelt helaas geen consequenties voor wanneer de Belastingdienst zich niet er aan houdt. De rechter doet dat in de door mij net aangehaalde uitspraak wel.

Bovendien vraag ik me af of het uitmaakt dat de Belastingdienst NET voor de 5 jaren nog dingen opvroeg... Feit is dat het besluit tot wijzigen van de toekenning dus NA die 5 jaren komt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kosten kinderopvangtoeslag 2008 bewijzen

Ongelezen bericht door sjohie »

k2p schreef:
Het is gevoegelijk bekend dat de belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen, daarom adviseren ze zelf ook om zeker 5 jaar die gegevens te bewaren. Als je eind 2013 (= net voor de jaarwisseling) een bericht kreeg voor 2008, zijn ze dus op tijd, en kan jij wel vinden dat ze niet meer zulke oude dingen op moeten vragen, maar is de wet dat niet met je eens.
Nee, wat je aanhaalt is Inkomstenbelasting en 'vordering'. Het gaat hier om een voorschot op een toeslag die gewijzigd wordt cq toegekend wordt.

Er is geen wet die het wel/niet met je eens is. Lees mijn eerste bericht maar, daar staat wat er in de wet staat daarover. Maar de wet regelt helaas geen consequenties voor wanneer de Belastingdienst zich niet er aan houdt. De rechter doet dat in de door mij net aangehaalde uitspraak wel.

Bovendien vraag ik me af of het uitmaakt dat de Belastingdienst NET voor de 5 jaren nog dingen opvroeg... Feit is dat het besluit tot wijzigen van de toekenning dus NA die 5 jaren komt.
Toeslagen worden definitief vastgesteld bij het doen van de belastingaangifte over het voorgaande jaar, deze van 2008 dus bij de aangifte in 2009, over het jaar 2008. Pas dan zijn alle relevante gegevens, denk aan inkomsten etc bekend, en wordt het voorschot definitief bepaald en verrekend indien nodig. Ze adviseren om als particulier de financiële administratie, waaronder als afgeleide dus ook relevante gegevens voor een toeslag als deze vallen, >5 jaar te bewaren.

Maar goed, ze waren eind 2013 op tijd, dat jij je nu, medio maart 2014 nog eens gaat lopen opwinden, maakt niks uit qua jaartallen. Ze hadden tot 31-12-2013 de tijd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kosten kinderopvangtoeslag 2008 bewijzen

Ongelezen bericht door k2p »

sjohie schreef:Maar goed, ze waren eind 2013 op tijd, dat jij je nu, medio maart 2014 nog eens gaat lopen opwinden, maakt niks uit qua jaartallen. Ze hadden tot 31-12-2013 de tijd.
"Ze hadden tot 31-12-2013 de tijd"... klopt... Maar mijn mening (en die van de rechter?) is dat ze de tijd hadden om tot die tijd een toekenning te doen. En niet om dan nog pas even documenten op te vragen en dan ergens in 2014 een toekenning te doen.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kosten kinderopvangtoeslag 2008 bewijzen

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Of een beroep op de redelijkheid en billijkheid van een definitieve toekenning die meer dan 5 jaar na afloop van een kalenderjaar wordt gegeven zal slagen is lastig te voorspellen.

Zoals in de aangehaalde uitspraak is te lezen zou deze rechter daar mogelijk wel gevoelig voor kunnen zijn. Uit de uitspraken in de procedures die bij de Raad van State zijn gevoerd is echter af te leiden dat deze zeer rechtlijnig oordeelt, oftewel staat de vraag centraal: Heeft de belanghebbende aantoonbaar aan alle voorwaarden voldaan en dus recht op de toeslag?

Nu de wet geen consequenties verbindt aan een dergelijke termijnoverschrijding acht ik de kans niet groot dat de RvS hier gevoelig voor zal zijn. Mogelijk verklaart men het beroep wel gegrond maar worden de rechtsgevolgen in stand gelaten als niet aangetoond kan worden dat men recht had op de toeslag.

Hoewel de Memorie van toelichting bij een wet een belangrijk stuk is maak ik uit uitspraken van de RvS niet op dat deze als zodanig in de procedure wordt betrokken.

Kortom: koffiedik kijken.

Houd er rekening mee dat het nog wel een langdurige procedure kan worden. Je moet namelijk eerst de definitieve toekenning afwachten, vervolgens in bezwaar gaan bij de fiscus. Bij ongegrond verklaring van het bezwaar volgt nog beroep bij de rechtbank en pas daarna hoger beroep bij de RvS.

Gesloten