LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Discussieer hier over kinderopvang.
goldyp
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2014 10:54

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door goldyp »

Ik heb allerlei instanties en ook advocaten gesproken maar niemand die ook maar een kans van slagen heeft gegeven, heb gisteren heel veel rechtszaken doorgelezen over KOT maar helaas niemand heeft gewonnen, ik zelf ben ook strijdlustig maar ik realiseer me wel dat je een hele hoop extra kosten maakt als je verliest ( rente, advocaat en proceskosten). Iedereen zegt eigenlijk hetzelfde , GOB is de schuldige en die kan je dagvaarden ,BD is alleen maar geldverstrekker en zegt immers ook je hebt het geld "gekregen" onder de voorwaardes die zij eraan stellen en helaas staat daar ook in dat je als gastouder verasntwoordelijk bent voor welk GOB je kiest, en ja ook als GOB fraudeert dan nog is dat GOB alleen juridisch aan te pakkken en niet de BD, is echt heel zuur maar ik heb afgelopen dagen steeds hetzelfde gehoord dus ben er "bijna"zelf in gaan geloven en nu op zoek naar een oplossin gom toch terug te betalen.

Erger is vind ik dat er op mijn beschikking niet definititief staat dus de kans is er ook dat er nog meer ellende uit komt maar dan op een ander tijdstip, heb daar gisteren bd over gebeld, en mededeling is dat ze toch altijd mogen navorderen als er "fraude"" aantoonbaar is. Dus verjaring is hier helemaal niet aan de orde.

Ik denk dat je wellicht beter een betalingsafspraak kunt gaan maken of iets dergelijks.

Mireille1973
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mar 2014 12:42

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Mireille1973 »

Om goed naar de zaak te laten kijken is om bezwaar te maken aan de belastingtelefoon heb je niks degen die daar achter zitten zeggen zomaar wat en kunnen je nooit helpen!! Door bezwaar te maken gaan ze echt kijken wat er is en wat er gemist wordt!! Ondanks alle negatieve reacties blijf ik bij mijn standpunt en ga ik niet zomaar betalen voor iets wat ik niet fout heb gedaan!!

Mina86
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2014 22:04

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Mina86 »

Jeetje wat erg allemaal, het ziet er erg zwart uit!!

BERTUSJACOBS
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2014 18:21

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door BERTUSJACOBS »

Mijn zoon zit ook met probleem Darkom/Wijkids Moet 13000 over 2007 een 2008 terugbetalen,
Voor degenen die het niet wisten: Wijkids is de opvolger van Darkom.
Wij hebben van de belastingdienst op 13 januari 2010 een brief gekregen met de volgend tekst:

Geachte heer/mevrouw,,
Voor de kinderopvang maakte u gebruik van kinderopvanginstelling WIJKIDS. Sinds 4-11-2009 is deze kinderopvanginstelling niet meer geregistreerd bij de gemeente. Wilt u in aanmewrking blijven komen etc.etc.
Hieruit blijkt dat deze instelling dus wel degelijk was ingeschreven.

Mogelijk kunt u er iets mee. Ik, gebruik hem bij min bezwaar.

Angeliquedol
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2014 20:31

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Angeliquedol »

Hoi.
Ook wij zijn gedupeerd.
Vandaag brief gekregen dat we recht hadden op 0.
Ook wij waren bij Darkom en Wij kids.
Wij zijn het ook niet van plan om het terug te gaan
Betalen. Wij moeten nog wachten op wat er terug betaald moet worden
En gaan dan gelijk bezwaar maken.
Maar hou me aanbevolen om met ze alle een advocaat
te nemen.

Vriendelijke groeten Angelique
[email protected]

samay
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2014 22:23

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door samay »

dag allen,

wat ellendig om dit allemaal te lezen zeg. Ik dacht dat ik de enige was die midden in deze ellende zit, maar nee helaas.

ik heb te maken met Darkom/WijKids en met El amana/Atfal@Care. 2007/2008 en 2009/2010. Het is zo erg dat zelfs de definitieve berekeningen die ik destijds heb ontvangen nu niet meer van kracht zijn. Ik ben alsmaar klachten aan het indienen over iedere brief die ik krijg. En bij iedere herziening voorschot en definitieve berekening maak ik direct bezwaar. Ik vertrouw op Allah dat het goedkomt anders is het gedoemd te mislukken ben ik bang als ik dit allemaal lees. Heel verdrietig is dit.

Sterker nog ik werd door mevrouw Ten Brinke van kantoor Utrecht gebeld ivm verhoor vanwege bezwaarschrift, zij had mij per definitie al als schuldig aangemerkt. ik heb de belastingdienst verzocht om haar van mijn zaak af te halen!!

een TIP: in het kader van wet openbaarheid van bestuur moet iedereen zijn dossiers over het betreffende jaar opvragen omdat degene die het bezwaar behandelt inhoudelijk nooit met het dossier bezig mag zijn geweest. En het kan je verhoor versterken hoop ik. Ik wacht de gegevens nog af en heb uitstel van verhoor gevraagd. Was mevrouw Ten Brinke niet blij mee dat ik dit had gedaan. Maar ik wel alles zeker weten.

Ik stuur ook klachten naar de heer E. Wiebes, staatssecretaris van Financieen en bel met de Ombudsman. Iedereen zal al wel gek zijn geworden van mij, maar daar stoor ik mij niet aan. Ik heb het geld gebruikt voor de opvang en niet in mijn zak gestoken.

dus als er een rechtszaak aangespannen wordt ik meld mij hierbij aan. Wie pakt dit op of heeft dit al opgepakt?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door k2p »

Iedereen met problemen over 2007 en/of 2008: lees dit !
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 5#p1986445

BDIENSTELLENDE
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2014 22:41

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door BDIENSTELLENDE »

Bij het opsturen van gegevens naar de Belastingdienst moet je rekening houden met het volgende:

Opvangovereenkomst:
Deze moet minimaal bevatten,
NAW ouders,
naam kinderen,
opvangtarief (6,10 per uur in 2008 en 2009)
Bureaukosten (alleen vanaf 2010)
Aantal opvanguren
Looptijd met begin en einddatum ( onbepaalde tijd overeenkomst is niet geldig)
Dagtekening
Handtekening van alle partijen

Als 1 van bovenstaand ontbreekt wordt het gegarandeerd terugbetalen ( ook bij de rechter).

Betalingen
Het alleen doorbetalen van de kinderopvangtoeslag aan gastouder en bureau is NIET voldoende. De eigen bijdrage moet ook betaald zijn. De eigen bijdrage is als volgt uit te rekenen: Opvangtarief x aantal opvanguren minus kinderopvangtoeslag = eigen bijdrage. Voorbeeld: 100 uur opvang, opvangtarief is 6,10, kinderopvangtoeslag is 500 euro. 100 x 6,10 - 500 = 110 eigen bijdrage.
Hoeveel krijgt de gastouder in dit voorbeeld. Als de bureaukosten 1 euro zijn dan krijgt de gastouder 6,10-1,00 = 5,10 euro per uur.

Wijze van betaling
Betaling aan gastouder mag ook a contant mits er ene kwitantie aanwezig is en mits de contante betaling door ondersteunend bewijs aangetoond kan worden. Dwz dat er bankafschriften aanwezig zijn van contante opnames die corresponderen met de kwitanties.

Een kwitantie moet bevatten:
opeenvolgende nummering,
naam gastouder
omschrijving opvangkosten en betreffende periode
bedrag
dagtekening
handtekening van gastouder.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door k2p »

BDIENSTELLENDE : mooie samenvatting, maar niet helemaal correct en volledig, denk ik. Een onbepaalde tijd overeenkomst mag volgens mij namelijk wel. Handtekening is alleen nodig van vraagouder en bureau, maar bijvoorbeeld niet van gastouder. 6,10 euro is maximumtarief dat wordt meegenomen voor de toeslag. (Meer en minder mag wel, maar leidt niet tot meer toeslag.) Het uurtarief moet ook op de overeenkomst staan. Datum van dagtekening is ook verplicht.

Contante betalingen zouden in theorie toegestaan zijn zoals je zegt, .. met ondersteunend bewijs. Maar tot op heden zie ik alle rechters daar doorheen prikken, wanneer dat in twijfel wordt getrokkne.

BDIENSTELLENDE
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2014 22:41

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door BDIENSTELLENDE »

Kp2, een contract met als looptijd onbepaald is voor de opvang niet geldig. Artikel 5 wet kinderopvang staan nl de voorwaarden en daarop is jurisprudentie geweest van de Afdeling. En die stelt dat er echt een begin en einddatum moet staan.

Contante betalingen worden wel degelijk geaccepteerd mits ook onderbouwd door ondersteunend bewijs. Ik denk dat het aankomt op 'het aannemelijk maken dat.."Dus als je een goede administratie hebt, urenstaten, facturen, kwitanties ed, krijg je het voordeel van de twijfel van de rechter. Soms heb je ook wel s geluk en dan is de tegenpartij (belastingdienst) niet goed voorbereid.

Maar de Belastingdienst accepteert zelden kwitanties. Het wordt dan altijd beroep bij de rechtbank.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door k2p »

Heb je voorbeeld van jurisprudentie inzake onbepaalde tijd? Ik zou dit dan veel vaker hebben moeten zien voorbijkomen.

Edit. Voorbeeldje van het tegendeel: "6.2. [appellante] heeft twee overeenkomsten overgelegd met ingangsdatum 1 januari 2008, die, nu deze overeenkomsten voor onbepaalde tijd zijn aangegaan en tot 1 januari 2010 geen nieuwe overeenkomsten zijn gesloten, tevens betrekking hebben op het toeslagjaar 2009. "

dielan
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2014 11:27

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door dielan »

Als bovenstaand echt zo is, ziet het er niet goed uit!!!
Het contract van Darkom en Wij kids, missen beide:
ingangsdatum en eind datum contract (alleen dag tekening)
gegevens gastouder
aantal opvang uren

Wordt hier echt niet vrolijk van, het is zo ontzettend veel geld......
Ik kan er nog steeds niet over uit dat het gastouderbureau hier 100% mee weg komt, en wij hier 100% voor moeten opdraaien. Voel me echt opgelicht met een grote financiële domper en probleem, zonder dat ik het door had.......

Zijn er al mensen die wat verder gekomen zijn??? Mijn bezwaarschrift voor 2008 is naar de BD.
Het is nu afwachten...... maar verwacht er zeer weinig van!

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

samay schreef:
een TIP: in het kader van wet openbaarheid van bestuur moet iedereen zijn dossiers over het betreffende jaar opvragen omdat degene die het bezwaar behandelt inhoudelijk nooit met het dossier bezig mag zijn geweest. En het kan je verhoor versterken hoop ik. Ik wacht de gegevens nog af en heb uitstel van verhoor gevraagd. Was mevrouw Ten Brinke niet blij mee dat ik dit had gedaan. Maar ik wel alles zeker weten.
Als je een beroep doet op WOB wil je dus dat je gegevens publiekelijk (dus voor iedereen) bekend worden gemaakt. Het lijkt me verstandiger om inzage of een kopie van je dossier te vragen. (dan ziet de rest van Nederland het niet.)

Joy16
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2014 09:43

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Joy16 »

Kunnen we niet met z'n allen de publiciteit opzoeken? Het is zo frustrerend dat wij allen de dupe zijn van een malafide bureau en moeten terug betalen, terwijl we wel degelijk gebruik hebben gemaakt van gastouderopvang! De BD verschuilt zich achter wettelijke normen en kan daardoor nu een hoop geld innen! Ik vraag me daadwerkelijk af waarom ze na al die jaren nu pas aankomen met het bericht dat gegevens ontbreken of niet juist zijn. Wij zaten in 2009 bij darkom/wij kids en september 2013 kregen wij de brief. Deze week is de beschikking binnen gekomen dat we moeten betalen. Het bezwaar is al de deur uit...

Sander73
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2014 20:05

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Sander73 »

In 2009 was ik alleenstaand ouder waardoor opa en oma veel hebben opgepast zodat ik kon werken en niet thuis met een uitkering voor mijn zoon hoefde te zorgen. Na een hele exercitie met de belastingdienst over 2010 (heeft bij elkaar 1,5 jaar geduurd maar is uiteindelijk opgelost) kwam in december een brief met een "herhaald" verzoek van de belastingdienst voor informatie over de gastouderopvang die via Doltje en daarna Layla liep.
Het opmerkelijke was dat ik daarvoor geen verzoek van de belastingdienst heb ontvangen.
Voor zover ik de gegevens nog beschikbaar had, heb ik alles opgezocht, gekopieerd en naar de belastingdienst toegestuurd met in de begeleidende brief de melding dat als er vragen of onduidelijkheden waren ik dat graag vernam.
Begin maart kwam er een brief van de belastingdienst waar werd gesteld dat er onvoldoende gegevens waren aangeleverd en dat er daarom mogelijk geen recht was op kinderopvangtoeslag in 2009.
De brief lezend kreeg ik het gevoel dat ik als fraudeur werd aangemerkt terwijl ik toch aantoonbaar meer kosten gemaakt heb dan dat ik aan toeslag in 2009 heb ontvangen.
Natuurlijk heb ik in 2009 en 2010 verhalen in de pers gelezen van frauderende bureaus, dus ik vrees dat ik de deels ontbrekende gegevens niet meer boven water krijg.
Wederom direct contact opgenomen met de belastingdienst en daar te horen gekregen dat de definitieve beschikking op 1 april zou worden verzonden.
Die heb ik dus afgelopen week ontvangen met de mededeling dat ik bijna 10.500 euro terug moet betalen.
Als ik de berichten op het forum lees, vrees ik dat het in dit geval betalen wordt.
Maar waarvan weet ik niet. Hoe kan het dat je als werkende ouder wordt gestraft omdat een bureau zelf heeft gefraudeerd en vervolgd is?
Inmiddels heb ik een juridisch adviseur in de arm genomen want het voelt zo verkeerd dat ik gestraft word voor fouten die een ander maakt.
Hopelijk besteedt Radar hier binnenkort weer aandacht aan want de belastingdienst probeert geld voor toeslagen terug te halen zodat ze kunnen zeggen dat er toeslagen teruggevorderd zijn waarmee gefraudeerd was. En dat omdat ze het bij Bulgaren en dergelijke niet terug kunnen halen.
Dan maar bij Nederlanders die netjes belasting betalen en die tegen de belastingdienst geen schijn van kans hebben. Lekker bezig hoor belastingdienst!

Joy16
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 apr 2014 09:43

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Joy16 »

Dag Sander73,
Ik zit in hetzelfde schuitje, heb gevraagd naar de reden en ik zou terug gebeld worden, is niet gebeurd en heb een klacht ingediend, ik wil binnen de 6 weken termijn een bezwaarschrift kunnen indienen en dat is lastig als je niet de precieze reden weet! Nu maar weer een telefoontje afwachten. Vooral alles goed noteren en bezwaar indienen zou ik zeggen!!!

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door k2p »

Joy16 schreef:Dag Sander73,
Ik zit in hetzelfde schuitje, heb gevraagd naar de reden en ik zou terug gebeld worden, is niet gebeurd en heb een klacht ingediend, ik wil binnen de 6 weken termijn een bezwaarschrift kunnen indienen en dat is lastig als je niet de precieze reden weet! Nu maar weer een telefoontje afwachten. Vooral alles goed noteren en bezwaar indienen zou ik zeggen!!!
Hoe dan ook binnen 6 weken je bezwaarschrift indienen. Anders is het gelijk einde verhaal.
Je kunt een bezwaarschrift indienen op nader te voeren gronden. Dan krijg je wat meer tijd om je gronden te communiceren.

Sander73
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2014 20:05

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Sander73 »

Bezwaarschrift is ingediend. Nu maar afwachten. Maar ik vrees tactiek dat er net zo lang informatie wordt gevraagd tot het moment dat ik het niet meer kan overleggen.
Of dat er op het contract mist iets waardoor ze de vordering simpelweg terugeisen.
En dat is natuurlijk nooit aan te passen omdat de gastouderbureaus niet meer bestaan omdat ze hebben gefraudeerd.
Maar ik laat de vorderingen wel weten hier op de site.

Hobam
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2014 16:09

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Hobam »

heeft iemand al iets op zijn bezwaar gehoord?

dajo33
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2010 22:12

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door dajo33 »

Wij herkennen deze verhalen, [Ongefundeerde beweringen verwijderd door de Moderator] eerst geven ze het geld en dan pakken ze het af + wat je betaald hebt aan een gastouderbureau.
Wij hebben aan Wij Kids en Darkom zo'n 150,00 per maand betaald en nu wil de belasting dienst ook dat geld terug, wij hebben kinderopvangtoeslag ontvangen in 2007, 2008 en 2009 dat is 3 jaar dus een bedrag van € 5.400,00 wat wij al kwijt zijn aan Wij kids en Darkom, nu moeten wij dat nog een keer terug betalen aan de belastingdienst, om gek van te worden. Wij zijn € 5.400,00 armer en hebben er alleen maar ellende van onder vonden. Ook hebben wij al 2x een bezwaar ingediend en daar nooit iets van vernomen. [Ongefundeerde beweringen verwijderd door de Moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 25 apr 2014 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde beweringen verwijderd

Gesloten