LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Discussieer hier over kinderopvang.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door thecure »

dajo33 schreef:Wij herkennen deze verhalen, eerst geven ze het geld en dan pakken ze het af + wat je betaald hebt aan een gastouderbureau.
Wij hebben aan Wij Kids en Darkom zo'n 150,00 per maand betaald en nu wil de belasting dienst ook dat geld terug, wij hebben kinderopvangtoeslag ontvangen in 2007, 2008 en 2009 dat is 3 jaar dus een bedrag van € 5.400,00 wat wij al kwijt zijn aan Wij kids en Darkom, nu moeten wij dat nog een keer terug betalen aan de belastingdienst, om gek van te worden. Wij zijn € 5.400,00 armer en hebben er alleen maar ellende van onder vonden. Ook hebben wij al 2x een bezwaar ingediend en daar nooit iets van vernomen.
het geld wat de BD terugeist gaat de schatkist weer in, dus dat scheelt weer in de staatsschuld.
Laatst gewijzigd door thecure op 05 mei 2014 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.

dajo33
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2010 22:12

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door dajo33 »

Beste mensen,

Ik kreeg vandaag een TIP van iemand van de belastingienst.
Allemaal een klacht indienen bij de Ombudsman, ik heb het net gedaan.
Wie volgt

Groetjes Yvonne

jansas
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2014 13:47

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door jansas »

Ik heb 2 weken geleden 2 bezwaarschriften in gediend voor 2008, en 2009. Wel aangetekend. Ik wou zeker weten dat het aan zou komen. Ik moest in totaal 2x €3300 betalen. Afgelopen vrijdag heb ik al bericht gekregen van de belastingdienst. En dat is heel snel heb ik begrepen. :shock:
In de 2 brieven, 1 voor 2008 en 1 voor 2009, staat in dat mijn bezwaar, met alle urenlijsten, jaaropgaven, contracten en bankafschriften, gegrond achten. :D
Ik heb volgens hun voldoende aannemelijk gemaakt dat ik in 2008 en 2009 gebruik heb gemaakt van de reguliere gastouderopvang.
Ik krijg binnenkort een nieuwe beschikking. Ik had daarvoor al tot 2x toe alles naar hun gestuurd. En hun maar zeggen dat ze telkens niet genoeg informatie hadden gekregen. Ik ben heel blij met deze uitslag, en ben benieuwd wat de nieuwe beschikking zal zijn. :?:

jansas
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2014 13:47

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door jansas »

jansas schreef:Ik heb 2 weken geleden 2 bezwaarschriften in gediend voor 2008, en 2009. Wel aangetekend. Ik wou zeker weten dat het aan zou komen. Ik moest in totaal 2x €3300 betalen. Afgelopen vrijdag heb ik al bericht gekregen van de belastingdienst. En dat is heel snel heb ik begrepen. :shock:
In de 2 brieven, 1 voor 2008 en 1 voor 2009, staat in dat mijn bezwaar, met alle urenlijsten, jaaropgaven, contracten en bankafschriften, gegrond achten. :D
Ik heb volgens hun voldoende aannemelijk gemaakt dat ik in 2008 en 2009 gebruik heb gemaakt van de reguliere gastouderopvang.
Ik krijg binnenkort een nieuwe beschikking. Ik had daarvoor al tot 2x toe alles naar hun gestuurd. En hun maar zeggen dat ze telkens niet genoeg informatie hadden gekregen. Ik ben heel blij met deze uitslag, en ben benieuwd wat de nieuwe beschikking zal zijn. :?:

Ik heb de 1e beschikking binnen. En nu moet ik, na herberekening, van 2009 €600 terug betalen. Dat komt omdat ik te veel had gekregen in dat jaar. Dat is beter dan die €3300 die ik eerst moest betalen. :D
Dus dat is goed nieuws. :lol:

Gerden
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2014 22:35

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Gerden »

Wij hebben ook het bezwaar ingediend voor 2008, nu 2009 nog. Ook wij moeten 2008 en 2009 volledig terug betalen.

anja2411
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door anja2411 »

door het falen van de overheid en de belastingdienst om voor dit onderwerp geen duidelijke regels te stellen, zodat dat iedere boerelul een gastouderbureau kon beginnen, zitten nu duizenden mensen met een super groot probleem.
De oprichter van het gastouderbureau is met de noorderzon en het geld vertrokken naar zijn vaderland, en wij mogen voor zijn daden boeten....
Geloof niet dat dit de bedoeling was met deze subsidie.
vindt het dan ook er jammer dat justitie niet opzoek gaat naar deze meneer uit noord Afrika, deze man heeft menig persoon de laatste jaren slapeloze nachten bezorgd, en heeft hij voor miljoenen gefraudeerd, en gestolen van de overheid.
Mijn advies: zoek deze man op en laat hem de opstaande schuld van alle klanten van zijn gastouderbureau bij de belastingdienst zelf betalen, en verklaar de klanten schuldenvrij op dit gebied...
Ook ik moet voor deze man bloeden, € 13000,- terug betalen aan de belastingdienst.
Ik hoop voor deze man dat ik hem nooit tegen mag kom, want ik weet nog precies hoe hij er uitziet en hoe hij heet, maar ik kan bij een eventueel treffen plotseling ontoerekeningsvatbaar worden....

jansas
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2014 13:47

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door jansas »

jansas schreef:
jansas schreef:Ik heb 2 weken geleden 2 bezwaarschriften in gediend voor 2008, en 2009. Wel aangetekend. Ik wou zeker weten dat het aan zou komen. Ik moest in totaal 2x €3300 betalen. Afgelopen vrijdag heb ik al bericht gekregen van de belastingdienst. En dat is heel snel heb ik begrepen. :shock:
In de 2 brieven, 1 voor 2008 en 1 voor 2009, staat in dat mijn bezwaar, met alle urenlijsten, jaaropgaven, contracten en bankafschriften, gegrond achten. :D
Ik heb volgens hun voldoende aannemelijk gemaakt dat ik in 2008 en 2009 gebruik heb gemaakt van de reguliere gastouderopvang.
Ik krijg binnenkort een nieuwe beschikking. Ik had daarvoor al tot 2x toe alles naar hun gestuurd. En hun maar zeggen dat ze telkens niet genoeg informatie hadden gekregen. Ik ben heel blij met deze uitslag, en ben benieuwd wat de nieuwe beschikking zal zijn. :?:

Ik heb de 1e beschikking binnen. En nu moet ik, na herberekening, van 2009 €600 terug betalen. Dat komt omdat ik te veel had gekregen in dat jaar. Dat is beter dan die €3300 die ik eerst moest betalen. :D
Dus dat is goed nieuws. :lol:
De 2e nieuwe beschikking heb ik nu ook binnen. Maar dan van 2008. En na herberekening van de belastingdienst, krijg ik nu €500 terug. :lol: :lol: :lol: :lol:
Dus dat is helemaal goed nieuws. Dus die bezwaarschriften die ik heb ingediend, hebben zijn vruchten afgeworpen. Ik ben er heel erg blij mee dat ik er nu helemaal vanaf bent. :D :wink:

Hobam
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2014 16:09

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Hobam »

Zijn andere gedupeerden of verder gekomen met hun bezwaar?wij hebben alles ingediend,nu vragen ze om betaalbewijzen naar de gastouder!!!! Eerst vroegen ze om contract en betaalbewijzen naar wijkids,nadat ze dat ontvangen hebben willen ze nu bewijs naar de oppas zien.pffffff vermoeiend dit.

moosten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 18:43

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door moosten »

Wat ben ik blij te lezen dat ik niet de enige ben met de **** :-(
Vandaag door de belasting dienst op de hoogte gesteld dat ik over 2008 meer dan 8000,- moet terug betalen. ze willen contracten zien betaalbewijzen nou heb ik gelukkig nog een groot deel gevonden maar betaalbewijzen heb ik niet omdat mijn gastouder (mijn ouders) dit altijd contant kregen van mij. Heeft iemand aub tips om dit op te lossen????

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door thecure »

moosten schreef:Wat ben ik blij te lezen dat ik niet de enige ben met de **** :-(
Vandaag door de belasting dienst op de hoogte gesteld dat ik over 2008 meer dan 8000,- moet terug betalen. ze willen contracten zien betaalbewijzen nou heb ik gelukkig nog een groot deel gevonden maar betaalbewijzen heb ik niet omdat mijn gastouder (mijn ouders) dit altijd contant kregen van mij. Heeft iemand aub tips om dit op te lossen????
niet dus, de eigen bijdrage aan de gastouder moet wel betaald zijn en dit moet je kunnen bewijzen. Door contant te hebben betaald kun je dit dus niet.

overigens plaats ik altijd mijn vraagtekens bij dit soort 'opvang' tussen familie. Meestal werd dit eerst gratis gedaan of gewoon zo betaald. Alleen verzonnen dit soort bureautjes dit soort constructies zodat opvang nu flink door de overheid betaald wordt. Goed dat ze dit aangepakt hebben en de eisen aangescherpt hebben.

moosten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 18:43

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door moosten »

Ik was toen 19 jaar en alleenstaande moeder ging nog naar school en mijn moeder pakte dan de zorg van mijn dochter over mijn vader heeft toen der tijd dit helemaal uitgezocht en zo kon mijn moeder haar baantje opzeggen om dit voor mij te doen. Helaas is mijn vader 3 jaar geleden (door een auto ongeluk) overleden en hij behartigde al mijn belasting zaken. het rekeningnummer wat het geld op gestort werd vanuit de BD bestaat niet meer en kan dus ook niks meer nakijken of nazien. wel heb ik zojuist contracten gevonden en uur overzichten getekend en wel. pff wat een drama zeg......

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door k2p »

thecure schreef:overigens plaats ik altijd mijn vraagtekens bij dit soort 'opvang' tussen familie. Meestal werd dit eerst gratis gedaan of gewoon zo betaald.
Waarom zouden ouders die het vroeger anders of gratis geregeld hadden of ouders die familie laten oppassen niet gecompenseerd moeten worden? Wat maakt het verleden of wie er oppast nou uit, zolang de opvang daadwerkelijk heeft plaats gevonden?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door thecure »

k2p schreef:
thecure schreef:overigens plaats ik altijd mijn vraagtekens bij dit soort 'opvang' tussen familie. Meestal werd dit eerst gratis gedaan of gewoon zo betaald.[/quotemag dat]
Waarom zouden ouders die het vroeger anders of gratis geregeld hadden of ouders die familie laten oppassen niet gecompenseerd moeten worden? Wat maakt het verleden of wie er oppast nou uit, zolang de opvang daadwerkelijk heeft plaats gevonden?
tuurlijk mag dat gecompenseerd worden. maar eerst gebeurde dat gewoon zo buiten de overheid om. toen kwam er deze regeling die bedoeld was zodat ouders via g.o.b's een oppas konden vinden. vraag en aanbod bij elkaar brengen, prima natuurlijk. De overheid betaalde mee zodat men zelf nog maar een gedeelte van de oppas (en kosten voor het g.o.b.) op hoeft te brengen.

Toen ontdekte iemand dat dit ook voor familie kom, wat normaal gewoon onderling geregeld en betaald werd. Dit was niet de bedoeling van de regeling.

moosten
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2011 18:43

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door moosten »

Nogmaals ik was toen 19 jaar totaal geen verstand van dit soort zaken. ik ben nu ondertussen 27 en snap nu heus dat dit soort praktijken niet door de beugel kunnen. ik was op dat moment heel blij dat ik de uren die mijn moeder dee oppassen tel 200uur pm op die manier betaald werden. tuurlijk had ze het met alle liefde voor niks gedaan. Maar voor mij was het heel prettig dit voor haar terug te kunnen doen!!! zodat ik door mijn ouders wel mijn studie heb af kunnen ronden!!!
Volgens mij was dit ook niet echt mijn vraag! ik vraag alleen of iemand advies heeft om dit op te lossen?????

Safae
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2014 20:23

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Safae »

Beste allen,

Ook onze kinderen werden in 2007 door opa en oma opgevangen via Darkom. In februari van dit jaar kregen we het verzoek om allerlei gegevens omtrent de opvang aan te leveren, wat we uiteraard gelijk hebben gedaan. Gelukkig kon ik nog alles terugvinden. Helaas hebben wij echter ook te horen gekregen dat we een bedrag van ruim 9000 euro over 2007 moeten terugbetalen aan de belastingdienst. Volgens de belastingdienst hebben we onoldoende bewijsstukken aangeleverd en wordt het bedrag daarom 0. Via de belastingtelefoon gevraagd wat er dan nog mist en dat was het contract (wat ik al had opgestuurd). Ik heb bezwaar gemaakt en het contract wederom meegestuurd. Van het weekend krijg ik weer een brief met het verzoek om alle bewijsstukken van betaling aan de gastouder op te sturen waarin duidelijk naar voren komt dat er een eigen bijdrage werd betaald????? Hoe moet ik dat aantonen? Ik heb wel bewijs dat ik opa en oma betaalde en ook dat ik het opvangbureau betaalde maar wat is dan nog je eigen bijdrage? Weet iemand dit?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door k2p »

Beste Safae, het idee van de eigen bijdrage is dat je de gastouder meer hebt betaald dan alleen de toeslag die je hebt ontvangen. Het deel er boven is de eigen bijdrage. Je moet in ieder geval volgens mij het deel betaald hebben (en kunnen aantonen) dat op de jaaropgave staat.

Gezien het om 2007 gaat en dit dus pas in 2014 wordt beslecht verzoek ik je contact met mij op te nemen. Ik stuur je zo een PM (privebericht). Ik wil een groep opbouwen met mensen met soortgeljnke zaken. (Dwz toeslag wordt herzien na meer dan 5 jaar na afloop)

Ik heb van veel mensen gehoord dat ze in 2014 2008 moeten terug gaan betalen (mijzelf incluis). Maar 2007 hoor ik nu voor het eerst.

2014
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2014 12:34

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door 2014 »

Hoi mede gedupeerden,

Ik zie dat dit een recent forum is dus wil hier even mijn verhaal doen.

ook ik moet terugbetalen over de jaren 2008 en 2009. In totaal gaat het om 13.000 euro.
Ik was in 2008 bij Koah aangesloten, vanaf 1 september 2008 werd dit Doltje.
Destijds was er een intakegesprek waarbij ze een risico-inventarisatie hebben uitgevoerd bij ons thuis. (mijn moeder was mijn gastouder, ik was 19 en woonde nog thuis)

De belastingdienst kwam in december 2013 (precies 4 jaar en 11 maanden na data) met een brief aanzetten dat ze meer informatie nodig hadden voor de definitieve berekening.
Ik heb alle informatie opgestuurd (overeenkomst, jaaropgaves) Zoals bij iemand hier hetzelfde was, was ik 19 en omdat ik thuis woonde heb ik regelmatig rekeningen betaald, boodschappen gedaan of contant gegeven. Dus niet alle betalingen staan zwart op wit.
Als ik dit had geweten 5 jaar geleden dan had ik dit natuurlijk niet gedaan.

De belastingdienst heeft nu een verrekening in de computer gezet met de kinderopvangtoeslag over 2014. Dit hebben ze er dus in gezet terwijl het termijn voor bezwaar nog liep. Ik heb dan ook afgelopen maanden geen toeslag ontvangen, en de verwachting is dat dit niet terug gedraaid kan worden want dit is voor het hele jaar vast gezet...
Ik heb nu 2 voorlopige bezwaren lopen, waarvan ik bevestigingen heb ontvangen waarin staat dat ik uitstel van betaling heb en dat er geen verrekeningen plaats gaan vinden (wat dus wel gebeurd!!!!!!!!!)

Ik ben bij bureau sociaal raadslieden geweest en die geven aan dat dit niet door de beugel kan. Mijn bezwaren waren voorlopig, omdat die mevrouw van het bureau de onderliggende dossiers/stukken wil inzien zodat ze weet waarom ik terug moet betalen. (op de beschikkingen en in de brieven staat niet waarom er terugbetaald moet worden) Echter wil de belastingdienst (mijn eigen) dossiers niet opsturen, waardoor ik dus niet weet waarom er terugbetaald moet worden en ik moeilijk mijn bezwaar aan kan vullen.

Mocht zij mij niet verder kunnen helpen dan stuurt ze me door naar een advocaat.
Ik zit nu op school, ben alleenstaand met studiefinancering. Dus als ik deze bedragen echt moet gaan betalen word het schuldsanering!!!

Zijn er op dit forum al mensen die met elkaar naar 1 advocaat zijn gegaan? Of heeft iemand andere stappen ondernomen die goed uitpakte?

Het was een heel verhaal dus alvast bedankt voor het lezen :roll:

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door k2p »

Kort gezegd, als je contract niet klopt (bevat geen handtekening, ondertekendatum, ingangsdatum, uurtarief of aantal uren), of als je de betalingen niet kunt bewijzen (ondersteund door bankafschriften), dan ben je de Sjaak.

Voor 2008 zou je kunnen aanvoeren dat ze simpelweg te laat zijn om dit nog aan te passen, als de herziening zelf pas plaats vond in 2014. Hiervoor kun je proberen de volgende gronden te gebruiken:
- je acht de kinderopvangtoeslag als al definitief toegekend, ondanks dat Toeslagen dat niet vindt. Het herzien in 2014 is derhalve niet toegestaan, tenzij er sprake is van gewijzigde fiscale gegevens.
- als Toeslagen gelijk krijgt en jouw kinderopvangtoeslag enkel dus een voorschot was, dan vind je alsnog dat Toeslagen deze nu te laat herziet.
- het herzien van de toeslag in 2014 is in strijd met het vertrouwensbeginsel. Refereer hierbij aan dat Toeslagen vroeger zelf zei (en op de website had staan) dat ze de toeslag tot 5 jaar na afloop konden herzien.
- je vindt het besluit van toeslagen onredelijk, onbehoorlijk en in strijd met het algemeen beginsel van behoorlijk bestuur
- je vindt het besluit in strijd met het motiveringsbeginsel, daar niet duidelijk genoeg wordt aangegeven waarom er eigenlijk wordt herzien

Zorg er hoe dan ook voor dat je OP TIJD je bezwaarschrift hebt ingediend. Dit moet binnen 6 weken nadat je het besluit tot herziening hebt ontvangen. Anders kun je gelijk al helemaal niets meer er tegen doen.

Samen 1 advocaat inschakelen heb ik geprobeerd. Ik heb echt veel mensen bij elkaar gezocht en een advocaat een offerte laten uitbrengen. Maar ondanks dat men eerst wel wilde, heeft niemand uiteindelijk mee willen doen. Helaas. Ieder voor zich dus. Als je wilt kan ik je wel met deze advocaat in contact brengen. Stuur me in dat geval even een PM. (privébericht)

Hobam
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 mar 2014 16:09

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door Hobam »

Een vraagje is er iemand bij wie de kwitanties zijn goedgekeurd?

Ik ben echt ziek geworden hiervan.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: terugvordering belastingdienst gastouderbureau Darkom

Ongelezen bericht door kokka »

k2p schreef:
thecure schreef:overigens plaats ik altijd mijn vraagtekens bij dit soort 'opvang' tussen familie. Meestal werd dit eerst gratis gedaan of gewoon zo betaald.
Waarom zouden ouders die het vroeger anders of gratis geregeld hadden of ouders die familie laten oppassen niet gecompenseerd moeten worden? Wat maakt het verleden of wie er oppast nou uit, zolang de opvang daadwerkelijk heeft plaats gevonden?
Het probleem is dat in veel gevallen opa en oma helemaal niet betaald werden door de ouders, maar alleen van onze belastingcenten. Waar het dus eerst een daad uit liefde was, moeten wij nu betalen voor de oppas van een ander. Ben blij dat deze handel is gestopt

Gesloten