LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Discussieer hier over kinderopvang.
Dana Hogervorst
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 14:25

Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door Dana Hogervorst »

Beste mensen die dit forum lezen!

Ik ben bezig met het starten van mijn eigen kinderdagverblijf. Nu loop ik ergens tegen aan en wil graag jullie mening daarover weten? Het gaat om de diensten die ik aanbied. Ik wil graag open zijn van 07:00 tot 19:00. Dat staat vast. Nou twijfel ik of ik ouders de mogelijkheid moet bieden om voor twee verschillende pakketten te gaan, een pakket waarbij ze kinderopvang kunnen afnemen van 07:00 tot 19:00 en een pakket voor 07:30 tot 18:00? Wellicht dat mensen hier ervaringen mee hebben? Misschien zijn er zelf ook leidinggevende binnen de kinderopvang die dit lezen, wat vinden jullie? Is dit financieel gezien ook haalbaar?

Ik lees graag jullie reacties :)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik zie het voordeel van deze 2 pakketten niet zo. Begin en eindtijd zijn bijna hetzelfde. Ik zou eerder gaan voor hele dag, alleen ochtend, alleen middag. Of nog drastischer: alleen betalen voor de uren die je gebruikt. Je neemt dan wel een risico, maar het kan ook een groep ouders aantrekken die nu balen van vaste pakketten terwijl ze zelf flexibel werken.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door langste adem »

Wat GJvdZ zegt.
Het meest eerlijke is natuurlijk dat de ouders per uur betalen, maar ik snap dat jij ook wel enige zekerheid wil hebben dat er voldoende in het laatje komt en dat je verder ook niet teveel uitzonderingen wil maken. Maar als je flexibel bent met de uren , maakt dat het zeker wel aantrekkelijker voor de ouders.

Missschien kun je je diensten aanbieden voor een hele dag, of voor een dagdeel (ochtend of middag) , en daarnaast nog een bepaald uurtarief hanteren voor extra uurtjes als het zo uitkomt.

stofzuigertje

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niet wij maar jou klanten zullen opvang vragen en daar moet je jezelf aan aanpassen want er is nu vrij veel concurrentie.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben het met GJvdZ en langste adem ( zie hierboven ) eens.
Ouders kunnen terecht tussen 0700u - 1900u en betalen per uur.
Wel zou ik willen pleiten voor een rustmoment bv tussen 1400u - 1700u, m.a.w : tot 1400u halen/ brengen en na 1700u halen tot 1900u.
Dit i.v.m de onrust die anders gedurende de hele dag kan ontstaan en bv ook i.v.m de middagslaapjes , maar ook voor jezelf!
Ik heb, in den beginne, eerst jaren als kleuterleidster gewerkt ( met klassen van 30-35 -40 kleuters ,) en ik verzeker je, de middagpauze was zeer zeer welkom en ook voor de overblijvers.. :D
De school ging om 1200u uit en veel kinderen stroomden alweer om 1300u binnen i.p.v 1330u.... :(
Als het eenmaal allemaal duidelijk is gaat het goed komen en vast en zeker lopen.
Succes! Stoer en dapper!

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door michieldejong »

Het nadeel van betalen per uur is dat je dan waarschijnlijk niet ontkomt aan een hoger uurtarief (bij gelijke inkomsten). Aangezien nagenoeg alle KDV's al boven het maximale uurtarief van de kinderopvangtoeslag zitten zal een ouder dan (minder uren met een hoger uurtarief) minder toeslag krijgen en dus duurder uit zijn.

Dana Hogervorst
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 14:25

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door Dana Hogervorst »

Dankjullie voor de reacties! Ik wil zoiezo ook halve dagen aanbieden in de vorm van 07:00 tot 13:00 en van 13:00 tot 17:00 . Verder bedoel ik met twee pakketten dat de ouders dan ook voor die uren betalen. Dus de ouders die van 07:00 tot 19:00 kinderopvang willen betalen ook van 07:00 tot 19:00 en de ouders die een pakket hebben voor 07:30 tot 18:00 betalen dan voor die uren. Ik heb ook nagedacht over het betalen per uur, maar heb daar alleen maar narigheid over gehad. Kinderdagverblijven schijnen daar echt failliet op te zijn gegaan. En inderdaad per uur betalen zou al snel resulteren in een hoger uurtarief wat het dan misschien ook weer niet aantrekkelijk maakt.

Dana Hogervorst
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 14:25

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door Dana Hogervorst »

Daarnaast wil ik de ouders wel de mogelijkheid bieden om niet te betalen voor hele dagen die zij niet afnemen. Dit wil zeggen, gaan zij 3 weken op vakantie dan betalen zij deze dagen niet door. Met als voorwaarde dat zij dit bijvoorbeeld twee weken van te voren aangeven. Bij ziekte kan eventueel ingehaald worden als daar de mogelijkheid toe is. Ik geloof dat ik me daarin al onderscheid van andere kinderdagverblijven omdat je (voor zover ik weet) overal betaald voor een aantal dagen per maand en als je er dan niet bent en niet kan inhalen is het gewoon pech gehad?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ket KDV waar ons zoontje even heeft opgegeten was ook wel flexibel bij ziekte. Dan hoefden we een volgende keer niet te betalen... datum ging wel in overleg,want er mochten maar maximaal zoveel kindjes zijn per medewerker en op sommige dagen zaten ze al aan de max.

Verder is een hoger uurtarief niet per definitie ongunstiger voor sommigen. Bijvoorbeeld 5 uur opvang tegen een hoger uurtarief is misschien nog altijd goedkoper voor ouders dan voor de hele dag te moeten betalen met een iets lager uurtarief.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

michieldejong schreef:Het nadeel van betalen per uur is dat je dan waarschijnlijk niet ontkomt aan een hoger uurtarief (bij gelijke inkomsten). Aangezien nagenoeg alle KDV's al boven het maximale uurtarief van de kinderopvangtoeslag zitten zal een ouder dan (minder uren met een hoger uurtarief) minder toeslag krijgen en dus duurder uit zijn.
Dat hoeft op zich geen nadeel te zijn. Als je je richt op ouders met specifieke wensen/behoeftes dan kan het een gat in de markt vullen waarvoor er ouders zijn die het geld er voor over hebben. Maar het is een risico. Maar als je iets nieuws op wil zetten ontkom je niet aan dit soort constructies om je te onderscheiden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dana Hogervorst schreef:Daarnaast wil ik de ouders wel de mogelijkheid bieden om niet te betalen voor hele dagen die zij niet afnemen. Dit wil zeggen, gaan zij 3 weken op vakantie dan betalen zij deze dagen niet door. Met als voorwaarde dat zij dit bijvoorbeeld twee weken van te voren aangeven. Bij ziekte kan eventueel ingehaald worden als daar de mogelijkheid toe is. Ik geloof dat ik me daarin al onderscheid van andere kinderdagverblijven omdat je (voor zover ik weet) overal betaald voor een aantal dagen per maand en als je er dan niet bent en niet kan inhalen is het gewoon pech gehad?
Die flexibiliteit moet je dan wel compenseren in het uurtarief. Anders gaat het bedrijf niet vliegen. Dan storten de inkomsten tijdens de vakantieperiodes volkomen in, terwijl je kosten wel doorlopen.

Dana Hogervorst
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2016 14:25

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door Dana Hogervorst »

Dat is wel een goede GJvdZ, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik moet zeggen dat het een relatief kleine kinderopvang is, het gaat hier om 18 kindplaatsen. Het zijn allemaal goede tips en ik zal er nog eens goed over nadenken! Voorlopig moet ik toch eerst de gemeente afwachten :)

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door gemist »

Ik vind dat bij gezinnen met kinderen er altijd een ouder thuis hoort te zijn. Tegenwoordig zie ik babies van 6 weken al bij de kinderopvang liggen. Omdat beide ouders zo nodig veel geld nodig hebben. Briljante generatie komt eraan.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

gemist schreef:Ik vind dat bij gezinnen met kinderen er altijd een ouder thuis hoort te zijn. Tegenwoordig zie ik babies van 6 weken al bij de kinderopvang liggen. Omdat beide ouders zo nodig veel geld nodig hebben. Briljante generatie komt eraan.
BS

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door gemist »

Daar kom je snel genoeg achter. Sociale vaardigheden en eigengereidheid worden aangeleerd in normaal gezin. Asociaal gedrag en de schuld afschuiven worden juist aangeleerd in een opvang. De bevindingen van de eerste onderzoeken beloven weinig goeds. Ik ga de links op snorren...

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door langste adem »

Misschien ben ik nog een beetje van de oude stempel maar ik vind het toch niet helemaal BS. Ondanks dat de zorg in een KDV misschien best wel heel goed is. Niets gaat boven moederliefde (uitzonderingen daargelaten).

Soms komen mensen er echt niet onder uit, maar vaak is de mogelijkheid er wel dat bijvoorbeeld de moeder stopt met werken, maar dat heeft dan wel financiele consequenties. We hechten aan de luxe van voorheen en niemand vind het leuk om zijn autootje weg te moeten doen of minder verre vakantiereizen te maken vanwege het kind, of niet meer in dat dure huis kunnen blijven wonen .
Terwijl onze ouders of grootouders nog minder te besteden hadden dan wij en ook allemaal rondkwamen met kinderen.
Dat is een beetje het punt van "Gemist"" denk ik.

Ik deel overigens niet de mening dat kinderdagverblijven standaard asociaal gedrag oplevert, er lopen genoeg asocialen rond die nooit een KDV van binnen hebben gezien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door kweenie »

Betalen per dagdeel vind ik wel erg ouderwets. Ik denk niet dat je daarmee veel klanten trekt. Bij onze opvang betaalde je gewoon per kwartier dat je kind er was. Je had dan wel de vaste dagen waarop je kind komt, maar als je het een uur eerder ophaalt, dan betaal je ook een uur minder. Of als je juist een uur later moest komen, dan betaalde je ook een uur meer. Uiteraard wel even aangeven als je later zou komen dan anders...
En als je vakantie hebt of je kind in andere redenen die dag niet kan, dan kon je dat van tevoren aangeven en werd er niets in rekening gebracht.

Vind ik een ideale situatie. Je betaalt alleen voor wat je afneemt. Als je per dagdeel moet betalen, dan krijg je ook ouders die het kind expres pas laat op de dag ophalen, want ze hebben immers toch al betaald. Dan heb je dus dat de leidsters ook langer moeten blijven. Lijkt mij ook niet handig.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

gemist schreef:Daar kom je snel genoeg achter. Sociale vaardigheden en eigengereidheid worden aangeleerd in normaal gezin. Asociaal gedrag en de schuld afschuiven worden juist aangeleerd in een opvang. De bevindingen van de eerste onderzoeken beloven weinig goeds. Ik ga de links op snorren...

Klinklare onzin en heeft niks met de OP te maken !!

Wat is een "normaal" gezin ? Genoeg "normale" gezinnen in NL waar geheel geen sociale vaardigheden en normen en waarden worden aangeleerd. Heb jij wek enig idee waar een KDV / BSO aan moet voldoen ?

Alle personen werkzaam in KDV / BSO zijn pedagogisch geschoold.

Als je hierover in discussie wilt, open een apart topic.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Dana Hogervorst schreef:Beste mensen die dit forum lezen!

Ik ben bezig met het starten van mijn eigen kinderdagverblijf. Nu loop ik ergens tegen aan en wil graag jullie mening daarover weten? Het gaat om de diensten die ik aanbied. Ik wil graag open zijn van 07:00 tot 19:00. Dat staat vast. Nou twijfel ik of ik ouders de mogelijkheid moet bieden om voor twee verschillende pakketten te gaan, een pakket waarbij ze kinderopvang kunnen afnemen van 07:00 tot 19:00 en een pakket voor 07:30 tot 18:00? Wellicht dat mensen hier ervaringen mee hebben? Misschien zijn er zelf ook leidinggevende binnen de kinderopvang die dit lezen, wat vinden jullie? Is dit financieel gezien ook haalbaar?

Ik lees graag jullie reacties :)

Open van 07:00 is in mijn omgeving VSO ( voorschoolseopvang ) maar open je alleen een KDV of ook BSO / PSZ ?
Zitten er geen andere KDV's in je buurt ? Kijk op hun website wat zij voor tarieven hanteren en openingstijden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wat vinden jullie? Als ouders en als leidinggevende?

Ongelezen bericht door crazyme »

De laatste tip van teunbosseman is een belangrijke. Je moet voordelen bieden ten opzichte van de concurrentie.

Denk ook na wat ouders echt zouden willen, en niet alleen zeggen wat ze willen.

Betalen per uur klinkt heel klantvriendelijk, maar denk aan aal registratie en discussies over facturen, en over de mogelijk onzekere vergoeding van de belastingdienst. Ouders die gaan rennen en vliegen om een uurtje te besparen zijn ook niet bevorderlijk voor de sfeer.

De financiële haalbaarheid haal je niet van een forum, daar moet je zelf heel secuur over nadenken en rekenen.

Gesloten