LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wendagen SBO niet altijd handig

Discussieer hier over kinderopvang.
merea
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2013 06:33

Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door merea »

Zoontje gaat nu 3 dgn op maandag/dinsdag en donderdag naar een speciaal basis onderwijs school en 1 dag op de woensdag naar de buitenschoolse opvang (op de woensdag kan de bso instelling helaas niet vervoeren naar en van school). In het begint betreft het wendagen van 09:00 tot 12:00 uur en dit wil de school langzaam aan opbouwen. Mijn probleem hiermee is dat ik van de belastingdienst alleen buitenschoolse opvang mag claimen o.b.v. de uren die ik werk.

In mijn situatie heb ik recht op maximaal 70% toeslagen o.b.v. 61 uur buitenschoolse opvang per maand maar in de praktijk wegens de situatie hierboven uitgelegd heb ik nodig 99.6 uren per maand.

Ik werk nu 20 uren in de week en kwam er achter dat ik hierdoor nu praktisch voor niets werk. Ons gezamenlijk (partner en ik) toetsinginkomen klopt ook niet meer. Zelf vind ik wendagen wat overbodig zeker in deze economische tijden of allicht kunnen ze de dagen iets langer maken zodat ouders niet zoveel buitenschoolse uren hoeven af te nemen, uiteraard zullen ze dit wel moeten coordineren met de buitenschoolse opvang die vaak verantwoordelijk zijn voor de school transporten.

Zo klopt het sommetje eenderde deel ouders, overheid en werkgever natuurlijk niet meer.

Sorry maar beetje moe van het werken en naar een lege bankrekening kijken aan 't einde van de maand. Aan de ene kant zegt belastingdienst ons gezamenlijke toetsingsinkomen is te hoog voor huurtoeslag maar ondertussen wordt het door kinderopvang centra en scholen ouders niet altijd makkelijk gemaakt. Moeten moeders dan echt thuiszitten als ze kinderen krijgen en hun hele carriere opgeven??
Laatst gewijzigd door merea op 17 nov 2013 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door kokka »

poeh wat een lang en chaotisch verhaal.
ik begrijp niet helemaal wat de reden is waarom je die toeslag niet krijgt, maar ik vraag me af of er met je werkgever niet iets te regelen is dat je tijdens deze eerste 6 maanden wat later begint, zodat je dus zelf je kinderen naar school en opvang kan brengen.
je hebt sowieso het recht om ouderschapsverlof op te nemen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Mwah zo lang en chaotisch is het nu ook weer niet, heb wel erger gezien.


Jij werkt 4 dagen dus zou je voor 4 dagen VSO e NSO nodig moeten hebben. Inderdaad zou je met je werkgever in gesprek kunnen gaan.
Is er niemand in je omgeving welke je kinderen of kunnen brengen en ophalen ? Je werktijden zijn dermate dat deze veelal niet in de urenafname van KDV vallen. Je kan praktisch overal ook een halve dag voor KDV opnemen of wellicht dat er een KDV in je buurt zit welke per uur factureert.

Voor je zoontje SBO, tsja das een lastige ivm met BSO of KDV, kom ik weer uit datt jouw werktijden precies buiten diverse tijden vallen.

Ouderschapsverlof krijg je veelal pas als je minimaal 1 jaar in dienst bent en dan nog zijn de op te nemen tijden in overleg met werkgever. En let op, is onbetaald ! Ook via de BL krijg je niets meer terug.

merea
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2013 06:33

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door merea »

Hi Kokka, de reden waarom ik de toeslag niet krijg (SMI) is omdat elke gemeente in NL hun eigen beleid mogen toepassen bij het toekennen. Mijn gemeente Uithoorn hanteert bijstandsniveau voor toekennen of een handicap. Tevens wordt er niet toegekend om wendagen BSO mee te kunnen betalen. Dus heb ik dikke pech. Wat betreft oudersschapsverlof. Ik werk enkel 5 uur p.d. wil ik Brayden zelf brengen dan kan ik pas om 10:00 uur beginnen, dat zou betekenen dat ik dan van 10 - 14 werk dus enkel 4 uur p.d. In mijn vak van Secretaresse kan ik dat wel vergeten, zo ga ik natuurlijk geen vaste baan krijgen.

Het is wat het is, dan maar even moeilijk. Leuker kunnen ze het niet maken moet je maar denken, het is naar evenreed verdeeld bedenk ik maar te weten een werkgeversbijdrage is 1/3e deel, ouderbijdrage 1/3e deel, overheidsbijdrage 1/3e deel. Ik vind het alleen jammer dat de scholen het de ouders wederom heel lastig moeten maken, zouden de wendagen niet gewoon voor een maand kunnen, we hebben het hier over kinderen geen baby's meer. Ze gaan toch ook gewoon naar de kinderopvang van ochtendvroeg tot savonds. En de eerste jaar school op een SBO is niet zoals een normale school dat is eigenlijk een soort van Kinderopvang met een aantal uurtjes les. Tsja het zel wel te stressvol worden voor de kids. Dan maar de ouders die er financieel onder moeten buigen. Jammer
Laatst gewijzigd door merea op 30 apr 2014 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door kweenie »

Kan je kind voorlopig niet naar de kinderopvang blijven gaan ipv naar de BSO? Je geeft aan dat het gaat om (een lange periode van) wendagen, dus formeel gaat hij dan nog niet naar de basisschool, lijkt me. Dan zou ik denken dat hij nog naar het KDV zou moeten kunnen gaan en dat je ook nog voor 140% van je werktijd opvang zou moeten kunnen krijgen.

Een andere oplossing is om naar een BSO te kijken die gewoon de uren rekent die je afneemt. Ik weet niet hoe ver je van je werk woont, maar waarschijnlijk zou de werkelijke tijd die hij BSO nodig heeft wel binnen de grens van 70% van de werktijd vallen. Of misschien dat je er maar een beetje overheen gaat. Dan zou het je niet heel veel hoeven te kosten.

merea
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2013 06:33

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door merea »

Hi Kweenie

Helaas kan hij niet naar de kdv blijven gaan nee. Op het moment dat je toeslagen aanvraagt wordt er gevraagd op de site of je kind naar school gaat, zodra je dat aanklikt dan kan je alleen bso (buitenschoolse opvang) aanvragen en geen combinatie van kdv en bso.

Nu is mijn situatie zelfs zo triest dat de kdv/bso waar hij naartoe gaat aangaf dat ze op de woensdag geen enkel kindje hebben voor de bso en daarom willen ze mijn zoontje op die dag ook niet naar school brengen en halen. Dus ik zei wat moet ik dan doen want ik moet toch werken - en daarop werd gezegd een hele dag bso betalen - we kunnen hem wel opvangen maar vinden 't de moeite niet waard om het vervoeren te regelen voor 1 kind. Dus nu mag ik ook nog eens een hele dag bso p.w. betalen (de berekening en goede intenties van de overheid kloppen zo inderdaad niet meer). Zelf vind ik dat kinderopvangcentra in ons land te makkelijk geld willen verdienen, er zit geen regulering meer in en ik krijg meer en meer alleen het idee dat het gaat om de winst.

Dus nu gaat mijn zoontje drie dagen naar school en 1 hele dag Buitenschoolse opvang - krom he!
Nu houd ik netto 180 over van mijn salaris, onze bijdrage is niet meer een derde deel maar veel hoger, maar naar bijzondere situaties kijkt de overheid, de school etc. niet - zij houden steevast aan hun beleid. Geen wonder dat 1 op de vier ouders is gestopt met werken. Dit kan op termijn de overheid veel meer kosten, want eenmaal werkeloos weer moeilijk aan de bak, nietwaar! Bezuinigingen terecht ouders moete ook meer betalen, daar heb ik geen probleem mee maar als een ouder door bijzondere omstandigheden veel meer uren nodig heeft - bedenk daar a.u.b. ook iets voor - zodat deze ouders ook gewoon de rekeningen kunnen blijven betalen en kunnen blijven werken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door kweenie »

Helaas kan hij niet naar de kdv blijven gaan nee. Op het moment dat je toeslagen aanvraagt wordt er gevraagd op de site of je kind naar school gaat, zodra je dat aanklikt dan kan je alleen bso (buitenschoolse opvang) aanvragen en geen combinatie van kdv en bso.
Maar strikt genomen gaat je kind toch niet naar school? Hij is slechts aan het wennen aan school en het schoolritme. Dus hij gaat nog niet 'echt' (volledig) naar school. Dat is nu juist ook de basis van je probleem.

Verder isnhet natuurlijk belachelijk dat je bso zo doet. Zijn er geen andere bso's in de buurt? Of eventueel een oppas of kennis oid? Dat is voor de woensdag vast goedkoper en beter dan de huidige situatie.

merea
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2013 06:33

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door merea »

dat klopt hij zit eigenlijk meer uren op de buitenschoolse opvang dan de school. Maar ik heb wel een indicatie met daarop d.d. dat hij is gestart met school. Ik had al een keer aan de belastingdienst gevraagd of ik recht zou hebben op kdv toeslag wanneer hij begint met wendagen en het advies was nee.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

merea schreef:dat klopt hij zit eigenlijk meer uren op de buitenschoolse opvang dan de school. Maar ik heb wel een indicatie met daarop d.d. dat hij is gestart met school. Ik had al een keer aan de belastingdienst gevraagd of ik recht zou hebben op kdv toeslag wanneer hij begint met wendagen en het advies was nee.

Het advies was nee ??? Een advies is niet bindend maar vrijblijvend.

Een KDV is voor zover mij bekend voor kinderen van 0 to 4 jaar. BSO van 4 tot +- 12. Wendagen worden niet vergoed door de BL maar normaliter behoef je hiervoor ook niet te betalen aan BSO opvang.

macje
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2013 16:13

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door macje »

Hoi Merea, misschien heb jij meer aan een gastouder dan aan een BSO. Bij een gastouder betaal je alleen de werkelijk afgenomen uren, waardoor je makkelijker binnen de 70% norm blijft. Als je een gastouder kunt vinden die dicht bij school zit dan zou het halen/brengen ook geen probleem moeten zijn. Je zou op www.lrkp.nl kunnen zoeken of eens rondvragen op school.

merea
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2013 06:33

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door merea »

Beste macje,

Bedankt voor de tip wat betreft een gastouder nemen. Dit is nu juist het euvel waar ik tegen aan loop. Omdat mijn zoontje op een speciaal basisonderwijs zit (4,3 km verderop van waar ik woon) kan ik geen enkele gastouder vinden bij mij in de buurt die ook mijn zoontje naar die school wil brengen en ophalen. Ik heb van alles geprobeerd, advertentie marktplaats, vergoeding reiskosten aangeboden, moederfiets aangeboden. De gastouders bij mij in de buurt zeggen dat de school te ver zit en dat ze ook andere kinderen hebben die gewoon in de buurt naar school gaan en dat ze het dus niet redden. Je moet bedenken dat veel gastouders ook geen auto's hebben en veel dingen lopend doen. Ik heb wel een gastouder kunnen vinden in de buurt van de school, echter moet ik dan 's ochtends eerst 4,3 km die kant op reizen dan weer 4,3 km terug naar het busstation, alvorens ik een bus kan pakken van Uithoorn naar het WTC Amsterdam. Uitgerekend met wacht- en reistijd +/- 2 uur onderweg ochtend en middag. Met de fiets is ook geen optie want wie fietst er nou in de winter wanneer er sneeuw ligt of 't glad is met twee kinderen (1,5 en 4,5). Niettemin had ik toch niet gered om op te halen na mijn werk wederom wegens afstand.

Sorry maar zoveel energie heb ik gewoon niet. Wanneer ik thuis kom moet ik ook koken en de kinderen baden etc. Moet dus wel wat energie overhouden.

Daarom dus zit ik vast aan een kinderopvang voorschoolse en naschoolse, wegens afstand school (en dan ook maar 1 bus die daar naartoe gaat, en geen enkele bus die vanuit daar naar Amsterdam gaat).

Veel ouders vinden de lokatie van die school niet zo prettig. Alleen ouders met een auto beschikbaar of boven modaal inkomen, of die in die buurt wonen zullen er niet zoveel last van ondervinden.

Ik heb dit euvel bij de gemeente voorgelegd en verzocht of ik recht heb op speciaal vervoer of iets dergelijks maar het antwoord luidt nee. Zij hebben niets te maken met mijn woon-werk afstand (50 min) en dat de school verder zit, dan maar voorschoolse en naschoolse afnemen. Ik werk tot 2 uur en had makkelijk mijn eigen kindje kunnen ophalen van een school gewoon in onze eigen buurt - maar wegens afstand van de speciaal basisonderwijs school gaat dit mij niet lukken. Kortom ik maak meer kosten dan een ouder met een "normaal"kindje maar alle ouders met autistische kinderen hebben gewoon botte pech. Geen TOG meer voor ons, geen speciaal vervoer, nee gewoon niets meer. Dus voorlopig werk ik nog ff voor niets (oh nee voor mijn 8% vakantiegeld en allicht een bonus in maart (wordt in maart uitbetaald door werkgever) - maar wat betreft toeslagen en toetsinginkomen wordt er niet gekeken naar wat je werkelijk overhoud of naar speciale/buitengewone situaties, nee ze kijken alleen naar het loonstrookje. Weet je ik ben weg van mijn kinderen maar dat het zo zot zou zijn wat betreft uitgaven voor kdv en bso had ik nooit durven dromen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Maar gezien je inkomen kom je dan ook niet in aanmerking voor andere toeslagen als huur (als je huurt ), zorg en wellicht kwijtschelding van een of ander ?

merea
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 sep 2013 06:33

Re: Wendagen SBO niet altijd handig

Ongelezen bericht door merea »

Hi Teunbosseman

E.e.a is inmiddels anders mijn zoontje gaat binnenkort naar 't Kabouterhuis, een aantal dagen school, en een dag kinderopvang. Net met belastingdienst gebeld om te vragen of ik in aanmerking kom voor een combinatie Buitenschoolse opvang toeslagen en Kinderopvangtoeslag. Ze gaan het uitzoeken. Ik ben erg benieuwd. Er zijn immers veel kinderen die met dit soort situaties te maken hebben, combinatie school en geruim meer uren opvang door een bepaalde beperking. Ik hoop dat er iets positiefs uitkomt. Mij gaat het echt niet om die paar centen meer die ik moet betalen het gaat erom dat ons gezins toetsinginkomen op papier er modaal uitziet, echter door ongewone kosten aan opvang etc. ligt dit dus veel lager. Ik wil dat dit soort ongewone situaties erkent worden en dat dit bijvoorbeeld bij het toekennen van toeslagen wordt meegenomen. Want iemand die meer uren opvang moet betalen omdat zij een kindje met een beperking heeft gaat het niet om het geld het gaat er om dat je genoeg over moet houden om je rekeningen te kunnen betalen. Dus nogmaals ik ben heel benieuwd naar de reactie van de belastingdienst.

Gesloten