LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bekrompen reactie,s

Discussieer hier over kinderopvang.
Hoverveldje
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:24

Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door Hoverveldje »

Ik ben zelf een zelfstandige gastouder.
En ik lees heel veel bekrompen reactie,s over als je voor kinderen kiest moet je er zelf maar voor zorgen.
Over opa,s en oma,s maar wat is met die groep die gewoon gastouder is ?
Wij leven in een maatschappij dat de ouders met z,n twee moeten werken helaas om het hoofd boven water te houden.En praat niet over vroeger dat is verleden tijd.Want ik had vroeger niet het geluk dat er gastouders bestonden en ben blij dat ze er nu wel zijn.
Maar er zijn ook gastouders die hun brood ermee verdienen , en de regering moet blij zijn ,dat zij niet hun hand open houd voor sociale voorzieningen want die zijn voor ons gastouders niet weggelegd.Wel betalen aan de fiscus dat mag de gastouder wel.

mamamoi
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2009 09:50

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door mamamoi »

Ja, er wordt gepraat over makkelijk geld verdienen als gastouder. Maar als de ouders van mijn oppaskindjes besluiten vanaf morgen niemand meer nodig te hebben, dan zit ik vanaf morgen zonder inkomen. Krijg ik een erstige ziekte waardoor ik niet meer kan werken, dan heb ik geen recht op wao. Doordat de overheid de tarieven omlaag gooit en het gastouderbureau dat niet doet ga ik er per januari 20% op achteruit qua inkomen. Kortom, verre van een droombaan wat dat betreft. De uren met de kids maken gelukkig veel goed.

peetje75
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2010 13:33

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door peetje75 »

Ik ben sinds 2001 al gastouder en betaal netjes de fiscus ieder jaar, maar toen ik samen met mn man een huis wou kopen, tja dan is het gastouder inkomen geen inkomen, maar wel inkomen genoeg om belasting erover te betalen :evil:

bavarian
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 apr 2010 19:07

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door bavarian »

In dat geval kun je toch beter zwart werken doen wij ook met de werkster. Zij verdiende bij zo'n instelling 9,30 euro bruto per uur en wij moesten aan eigen bijdrage 21,00 euro per uur betalen. Zij krijgt nu 15,00 euro netto per uur.
Conclusie zij en wij zijn blij.

Wim Frens
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 apr 2010 17:52

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door Wim Frens »

Je bent vast niet de enige :!:

peetje75
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 apr 2010 13:33

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door peetje75 »

zou je bijna doen ja, maar dan is het probleem te lage hypotheek op basis van alleen het loon van mn man nog niet mee opgelost, want je mag wel als vrouw aankomen met een tijdelijk contract in loondienst en 3 maand later ontslag nemen als de hypotheek aanvraag er door is werd ons verteld door de hypotheekverstrekker :?:
En dat ik dan al 9 jaar een inkomen heb als gastouder en dat er altijd vraag is naar gastouders daar word geen rekening mee gehouden, vind dat het een erkende baan moet worden, vooral nu met al die diploma regels enz, want als gastouder ga je er per saldo en rechten niks op vooruit.

Wim Frens
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 apr 2010 17:52

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door Wim Frens »

Gisteren stond er in de krant dat de AFM gezinnen met een hypotheek geen lening meer wil geven. Waar gaan we naar toe met al die bemoeiingen van de overheid.

rvrw
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2010 14:44

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door rvrw »

Beste gastouders bedankt voor jullie opvang.

Ik beken dat wij sinds kort via een gastouder bureau gebruik kunnen maken van een regeling waarin een gastouder en oma's de kosten van de opvang zo drukken dat er door het werken van mijn vrouw voldoende geld binnenkomt.

Ik baalde er toen al enorm van dat om de opvang kostenneutraal/ dekkend te krijgen (bureaukosten nekken de subsideopzet) er gebruik van oma's gemaakt moest worden. Met familie moet je wandelen niet handelen. Helaas zijn wij overgehaald door het gastouderbureau. (zo voel ik me nu eigenlijk, waar ik destijds de waarde van de bemiddeling inzag)

Middels een controle van de GGD is het nu zover dat er een locatie afgekeurd wordt. Het wordt dus steeds onduidelijker of wij aan het eind van dit jaar de kosten nog gesubsidieerd krijgen. Zie ook uitzending 30-11-2009.

Door het gastouderbureau wordt het probleem afgewippeld en zij houden ons aansprakelijk voor eventuele extra kosten. Al met al steeds meer onduidelijkheid waar anderen hun best doen om diploma's enz. te halen.

Hiervan kan uiteindelijk alleen de gastouder, waar wij heel blij mee zijn, de dupe worden.

Graag hoor ik wat reacties vanuit de kant van de gastouders op bovenstaande.

nicootje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2008 22:35

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door nicootje »

Ook ik ben al jaren (16) gastouder. Met veel liefde en geduld vang ik kindjes op van diverse nationaliteiten. En ik vind het heerlijk.
Ik vind het prima dat er regels zijn/komen, maar dit gaat veel te ver. Waarom wordt er niets van de vraagouders geeist/gevraagd? Vraag eens aan hun hoe zij de opvang ervaren. Ouders kunnen de hele dag door binnenlopen en zien heel veel. Zij praten mer de andere vraagouders en hebben veel inside information.
Zij weten wat zij zien/voelen als ze een bij een gastouder aankloppen. Maar nee, de gastouder moet zich bij een instantie (school,ggd) laten keuren. Inmiddels ben ik toch begonnen aan de MBO-2. Daarna nog een bezoek van de GGD. Die mogen onaangekondigd langskomen om te kijken of we wel in staat zijn om dit
BEROEP (want dat is het!) uit te oefenen. Alle uren staan geregistreerd, belasting kan alles nazien. Maar nog steeds geen "normaal" salaris. Geen recht op een vrije dag, vakantiedagen. |Dat moeten we zelf regelen. Als we ziek worden kost ons dit geld, we zitten dan zonder inkomsten. Inmiddels gaan de kosten voor de bureaus omlaag en zakt mijn salaris mee. Zeg eens eerlijk, wie werkt er voor € 4,00 per uur? Hoeveel mensen komen voor dit bedrag hun bed uit. WIJ, DE GASTOUDERS! Gelukkig maken de kinderen veel goed. We hebben met z'n allen de grootste lol. Maar laat het alstublieft menselijk blijven. Ieder zijn beroep/vak.

rvrw
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mei 2010 14:44

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door rvrw »

Helemaal eens,

En wat vangt en doet het gastouderbureau dus voor je?

Het valt toch eigenlijk allemaal niet uit te drukken wat je aan een gastouder overlaat?
Het kostbaarste wat je bezit. Als het anders was gelopen had ik het anders willen doen.

Ik hoop dat er oplossingen komen. En dan zo dat ik niet meer via opa en oma constructies subsidie nodig heb.

Dan is het een haalbare situatie waarbij ik de zorg voor onze kleine aan een gastouder kan overdragen.

De bedoeling lijkt mij niet mensen in financiële problemen te brengen.
Maar als de situatie niet kostendekkend is?
Wil ik dan wel "vraagouder" zijn?

nicootje
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2008 22:35

Re: Bekrompen reactie,s

Ongelezen bericht door nicootje »

inderdaad hebben wij, de gastouder, het kostbaarste bezit van de vraagouders, nl. de kinderen.
Wat doet het bureau voor mij: 1x per jaar een Risico Inventarisatie en een evaluatiegesprek. Bij veel bureaus, (ik werk via meerdere bureaus) willen ze dat je van te voren alvast de RI invult. Ik kan het zo mooi maken als ik wil!!
En dan de vragen: Kan een kind vallen? Kan een kind tegen een ander botsen? En wat vult ze in? Groot risico. Staat mooi op mijn portfolio! Dit soort vragen gaan nergens over. Pas geleden weer controle gehad. De eerste in al die jaren die de brandmelders test! Bij de meeste bureaus duurt dit 15-30 minuten. Als je dit goed wilt controleren, dus in elke ruimte kijken, duurt het al snel 2,5 tot 3 uur! En dit elk jaar. Kost ons ook veel tijd, en in die tijd moet je ook blijven opletten op de kinderen. Erg lastig. Nu dit jaar moeten de bureaus meer werk verrichten i.v.m de nieuwe wet. EHBO regelen, opleiding. Andere jaren zag of hoor ik ze nooit. Gelukkig heb ik ze ook nooit nodig, alle kindjes komen bij mij via via. Ouders kunnen heel goed zelf selecteren wie of wat ze willen/zoeken bij een gastouder! Instinct heet dit.

Gesloten