LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Discussieer hier over kinderopvang.
LDGM
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2020 16:00

Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door LDGM »

Ik heb 3 jaar geleden in Den Haag EUR 550 moeten betalen om mijn gastouder bij ons aan huis te registereren zodat ze bij ons aan huis op onze kinderen kan passen.

Nu ga ik op 1 mei verhuizen. Wij hoeven niet te verbouwen dus gaan ook op 1 mei direct over en wij schrijven ons op 1 mei in op dat nieuwe adres. Nu moet ik opnieuw EUR 550 betalen om dezelfde gastouder op dit nieuwe adres te registreren. Alleen dit vind ik al schandalig veel geld. Echter, wat voor mij nog veel erger is is het volgende: Het keuringsproces kan pas beginnen op 1 mei omdat we dan pas ingeschreven staan op het nieuwe adres en ze dan pas huis kunnen bekijken. Het duurt vervolgens 10 weken voordat je een nieuw LVK nummer krijgt (mogelijk zou dit process verkort kunnen worden tot een maand). Dit betekend dat mijn gastouder in die gehele periode niet bij ons kan oppassen en ik dus voor al die weken geen opvang heb.

Pas na die weken krijg je het LVK nummer en dan pas kun je weer met opvang beginnen en ook dan pas krijg je weer kinderopvangtoeslag. Dit kan toch niet? Ik ben toch niet de enige de wel eens verhuisd. Mijn gastouder kan niet een maand zonder inkomen en ik niet een maand zonder opvang. Hoe hiermee om te gaan????

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Is er geen mogelijkheid om, in overleg met de huidige eigenaar, nu alvast de woning te laten keuren?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door berndv »

Het vreemde is inderdaad wel dat het gehele keuringsproces gedaan moet worden en dat eigenlijk alleen het adres verandert. Maar aan de andere kant, de locatie van de gastouder is ook wel een belangrijk deel van de keuring die gaat over de veiligheid, dus dat er een keuring plaats moet vinden, is dan ook niet zo raar.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zie dat 10 weken op papier oude adres aanhouden niet mag helaas.

Dus inderdaad, 10 weken zonder opvang en de gast ouder zonder inkomen.
Vraag eens of er geen andere verhuis regel is.
Mee verhuizen rechten zou moeten kunnen.
Anders moet je 2½ maand 2 huizen moeten houden voor legalisering.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

LDGM schreef:
31 jan 2020 16:13
Ik heb 3 jaar geleden in Den Haag EUR 550 moeten betalen om mijn gastouder bij ons aan huis te registereren zodat ze bij ons aan huis op onze kinderen kan passen.

Nu ga ik op 1 mei verhuizen. Wij hoeven niet te verbouwen dus gaan ook op 1 mei direct over en wij schrijven ons op 1 mei in op dat nieuwe adres. Nu moet ik opnieuw EUR 550 betalen om dezelfde gastouder op dit nieuwe adres te registreren. Alleen dit vind ik al schandalig veel geld. Echter, wat voor mij nog veel erger is is het volgende: Het keuringsproces kan pas beginnen op 1 mei omdat we dan pas ingeschreven staan op het nieuwe adres en ze dan pas huis kunnen bekijken. Het duurt vervolgens 10 weken voordat je een nieuw LVK nummer krijgt (mogelijk zou dit process verkort kunnen worden tot een maand). Dit betekend dat mijn gastouder in die gehele periode niet bij ons kan oppassen en ik dus voor al die weken geen opvang heb.

Pas na die weken krijg je het LVK nummer en dan pas kun je weer met opvang beginnen en ook dan pas krijg je weer kinderopvangtoeslag. Dit kan toch niet? Ik ben toch niet de enige de wel eens verhuisd. Mijn gastouder kan niet een maand zonder inkomen en ik niet een maand zonder opvang. Hoe hiermee om te gaan????
Wat denk je wat er gebeurt als een KDV een nieuwe locatie opent ? Precies hetzelfde, moeten ook door de papieren malle molen.
In deze opzet fungeer jij als KDV en zal door je verhuizing de locatie opnieuw moeten worden beoordeeld.

Je zou contact kunnen opnemen met Boink. Dit is de overkoepelende organisatie van KDV''s, BSO''s gastouderss etc etc. Wellicht kunnen deze je verder helpen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoe het precies zit anno nu weet ik niet, maar een VOG zou m.i voldoende moeten kunnen zijn. Wanneer uw oppas zo.n verklaring heeft kan ze , vlg mij , gewoon aan de slag als oppas.
Zo.n VOG kost slechts € 75 , te betalen in 2x tw: € 41,35 en € 33, 85.

Waarom zo.n dure registratie ad € 550 nodig is , is mij een raadsel.
U runt geen professioneel KDV , maar bent gewoon een gezin met een vaste oppas, toch?
Dat zo.n professioneel KDV aan strenge eisen moet voldoen is méér dan logisch.

Al is je woning nóg zo kindproof , een ongeluk( je ) kan altijd gebeuren.
Het gaat er toch om of uw oppas een plezierig en kundig persoon is waarbij het klikt met de kinderen?

LDGM
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2020 16:00

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door LDGM »

moederslink schreef:
03 feb 2020 14:22
Hoe het precies zit anno nu weet ik niet, maar een VOG zou m.i voldoende moeten kunnen zijn. Wanneer uw oppas zo.n verklaring heeft kan ze , vlg mij , gewoon aan de slag als oppas.
Zo.n VOG kost slechts € 75 , te betalen in 2x tw: € 41,35 en € 33, 85.

Waarom zo.n registratie u indertijd en nu € 550 moet kosten is mij een raadsel.
U runt geen professioneel KDV , maar bent gewoon een gezin met een vaste oppas, toch?
Dat zo.n professioneel KDV aan strenge eisen moet voldoen is méér dan logisch.

Al is je woning nóg zo kindproof , een ongeluk( je ) kan altijd gebeuren.
Het gaat er toch om of uw oppas een plezierig en kundig persoon is waarbij het klikt met de kinderen?
Helemaal eens dat het belangrijkste is dat de oppas klikt met de kinderen. Echter, wij hebben zo'n oppas die we ook al jaren hebben. Wij hebben haar als officiële gastouder (dus niet zwart) via een gastouderbureau. In dat geval heb je de keuring nodig om een goedgekeurede lokatie te hebben en een LRK nummer te verkrijgen. Zolang je dat niet hebt, mag ze officieel niet oppassen en krijgt ze dus niet betaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door moederslink »

Uw verhaal en uitleg was mij al wel duidelijk , maar desalniettemin vind ik dit idd een fors bedrag en behoorlijk onzinnig en geldklopperij.
Ik heb zelf als gastouder gewerkt óók via een gastouderbureau en bij div gezinnen en dit écht nooit meegemaakt

Mogelijk kunt u dan in overleg gaan met de huidige eigenaren om zo.n " locatiekeuring" te laten plaatsvinden , vóór 1 mei.

LDGM
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2020 16:00

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door LDGM »

moederslink schreef:
03 feb 2020 14:44
Uw verhaal en uitleg was mij al wel duidelijk , maar desalniettemin vind ik dit idd een fors bedrag en behoorlijk onzinnig en geldklopperij.
Ik heb zelf als gastouder gewerkt óók via een gastouderbureau en bij div gezinnen en dit écht nooit meegemaakt

Mogelijk kunt u dan in overleg gaan met de huidige eigenaren om zo.n " locatiekeuring" te laten plaatsvinden , vóór 1 mei.
Die mogelijkheid heb ik helaas ook al onderzocht. Dit kan niet omdat dit keuringsproces pas aangevraagd kan worden als je staat ingeschreven op het adres. En dit is pas per 1 mei (anders weer een probleem op ons huidige adres).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door moederslink »

Oja, dat had u idd geschreven :oops: , sorry.

Is er dan nog eventueel de mogelijkheid dat uw vaste oppas zolang ' zwart ' bij u oppast tót alle formaliteiten afgerond zijn?
Misschien dat dit dus niet volgens het boekje gaat, maar ja...nood breekt wet.... :(

Heeft u weleens gevraagd waarom dit voor een gewoon gezin ook geldt en waarom dit zo duur is?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
03 feb 2020 15:09
Oja, dat had u idd geschreven :oops: , sorry.

Is er dan nog eventueel de mogelijkheid dat uw vaste oppas zolang ' zwart ' bij u oppast tót alle formaliteiten afgerond zijn?
Misschien dat dit dus niet volgens het boekje gaat, maar ja...nood breekt wet.... :(

Heeft u weleens gevraagd waarom dit voor een gewoon gezin ook geldt en waarom dit zo duur is?
kinderopvangtoeslag :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja snap ik , maar ik bedoelde zonder het gastouderbureau dan voor die 10 weken in te schakelen?
En heeft de BD dan bemoeienis met het kindproof van een gewoon huis zijn?
Nee toch?
Die KOT kan toch gewoon doorlopen of zit ik er nu faliekant naast?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
03 feb 2020 15:13
Ja snap ik.
Heeft de BD dan bemoeienis met het kindproof van een gewoon huis zijn?
Die KOT kan toch gewoon doorlopen of zit ik er nu faliekant naast?
Om KOT te krijgen moet je tegenwoordig gebruik maken van een goedgekeurde gastouder of een goedgekeurde kinderopvang. Een oppas die thuis komt oppassen valt niet onder die categorie, die kan je wel betalen als oppas, maar kan je dus geen KOT voor ontvangen. Voor een oppas aan huis gelden wel regels, maar er worden geen eisen gesteld aan de locatie. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet je een gastouder hebben die aan alle registraties voldoet, en dan telt dus ook dat de locatie waar de gastouder de werkzaamheden uitvoert moet voldoen aan de regels die gelden voor gastouders.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door angel1978 »

om van de KOT gebruik te kunnen maken moet van een gecertificeerd KDV gebruik worden gemaakt. Als een gastouder in aanmerking wil komen om als KDV door te gaan, zal deze een LRK moeten hebben (anders is het geen goedgekeurde KDV). Een KDV zonder LRK mag geen kinderen ontvangen.

De BD heeft geen bemoeienis met een gewoon huis, wel met een LRK aangevraagd voor een gewoon huis.
https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en- ... zalen-lrkp

Dus of je doet het buiten de LRK om ( maar dan kun je hier geen KOT voor krijgen en is het gewoon een oppas met dito vergoeding ) of je doet het wel volgens de regels, maar dan moet dit dus zoals hierboven beschreven.

Zou toch mooi zijn als je gewoon een oppas kan inhuren voor je kinderen voor een reguliere vergoeding en dan hier ook nog KOT voor ontvangen.. Ga je er bijna op verdienen ;)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok ok...😩😩

Dan schrijft de oppas zich gedurende+- 3 maanden als gastouder uit bij dat bureau ,je betaalt je oppas zwart , dus géén KOT aanvragen gedurende deze 3 maanden en daarna kan het weer lopen :
de gastouder schrijft zich weer in bij het gastouderbureau en de KOT kan weer aangevraagd worden.

Enfin...ik denk misschien te simpel of hartstikke verkeerd ......😁.
Laatst gewijzigd door moederslink op 03 feb 2020 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan moet de registratie alsnog plaatsvinden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik weet 1 mogelijkheid; niet thuis opvangen maar 3 maanden in kinderopvang locatie van hun.
Dan heb je alle tijd om dit tegen deze helaas hoge kosten te regelen.
Jou kind heeft dan opvang, alleen niet thuis tijdelijk, en ik denk dat ze daar in die opvang ook wel werk kan vinden gezien de tekorten.

Dit probleem is vooral voor thuis opvang die weinig voorkomt en ze zien alles hetzelfde helaas.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar of nou een gastouder bij zichzelf kinderen opvangt en daarbij aan allerlei regels moet voldoen, of dat doet bij de kinderen thuis? Is toch logisch dat daar aan dezelfde regels voldaan moet worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
03 feb 2020 16:14
Maar dan moet de registratie alsnog plaatsvinden.
Je hebt gelijk! Die registratie moet sowieso plaatsvinden en dan dus eventueel na die 3 maanden.
Ik heb mijn reactie aangepast :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gastouder moet opnieuw gekeurd worden bij verhuizing

Ongelezen bericht door moederslink »

Er moet dus een plan B komen omdat hóe dan ook deze ouders deze oppas willen gedurende de registratie procedure.
Wat een langdurig en duur gedoe.

Kun je als ouder dan zonder KOT , maar wel bv met KGB gedurende deze 3 maanden ?

En hoe wordt bepaald wanneer een huis kindproof is ?
Welk vd miljoenen huizen is kindproof???

Gesloten