LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderbureau Appelbloesem

Discussieer hier over kinderopvang.
m-j
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 sep 2010 17:54

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door m-j »

Net een mail gekregen, van steunpunt kinderopvangtoeslag.
Je kunt je bezwaar ook via hun laten lopen.
Je moet dan een bijdrage van 25 euro doen, en hun gaan dan in onderhandeling met de BD.Geloof dat ze ook al telefonisch contact met de BD gehad hebben.

Was wel even benieuwd of meerdere van jullie ook deze weg gaan bewandelen?

bennetje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2010 13:42

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door bennetje »

Ik heb morgen een afspraak met een boekhouder om een bezwaarschrift aan te maken. Ik zal zien of hij er heil in ziet, anders ga ik misschien ook voor het bezwaarschrift via het steunpunt.
Zowiezo kan ieder voor zich een bezwaarschrift aantekenen, ik denk dat we hierna onze handen ineen moeten slaan en kijken wat we collectief kunnen beginnen.

Toartmans
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 sep 2010 14:29

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Toartmans »

Er werd in de uitzending van afgelopen Maandagavond ook gesproken over dat we ons aan konden melden bij "boink"(hoop dat ik het goed spel)? Dit was de man naast het VVD-kamerlid, dat direct zei dat we bezwaar en uitstel van betaling aan moesten vragen en dat ook de 'BD' weleens fout zit.
De dame van Radar gaf aan dat de link zou worden geplaatst op de site!

Weet iemand hier nog iets van??


Wij krijgen en vinden nu ook zoveel info ineens, dat het soms tijd kost om het te ordenen, wij kregen te horen dat wanneer je geen gebruik maakt van het down te loaden bezwaarschrift van de BD en je dus zelf een brief opstelt en verstuurd als bezwaarschrift, je er 2 op moet sturen.
Dus 1 voor 2008 en 1 voor 2009.
Op de site van de BD is er een bezwaarschrift down te loaden en hierop kun je wel meerdere jaren en dus beschikkingen invullen.
Wanneer je bezwaar maakt, maak je volgens de info op de site van de BD ook direct gebruik van uitstel van betaling.

Dit is de info volgens de site:
Uitstel van betaling
Als u een bezwaar hebt ingediend, krijgt u automatisch uitstel van betaling. Hebt u al een betaling gedaan? Dan hoeft u geen nieuwe betalingen te doen zolang het bezwaar loopt. Krijgt u gelijk, dan krijgt u het al betaalde bedrag terug.

Ook als u uitstel van betaling hebt, moet u invorderingsrente betalen over het bedrag dat nog open staat. Als u gelijk krijgt, krijgt u de al betaalde rente terug.


Ivm de ombudsman, deze info hebben wij gevonden, deze is alleen in te schakelen als de behandeling van de klacht die we hebben / hadden met de BD volgens ons nog niet correct is opgelost en we er dus niet tevreden over zijn.
Deze info is te vinden als down te loaden bijlage op de site van de BD.

Wanneer mag je spreken van een klacht volgens de BD:
Als u ontevreden bent over de manier waarop de Belastingdienst u behandelt, kunt u een klacht indienen. Dat kan bijvoorbeeld als u meent dat:
– een medewerker van de Belastingdienst u niet correct heeft behandeld
– u te lang hebt moeten wachten op een reactie van ons
– u niet de informatie ontving waarom u vroeg


Ik weet het, heel veel info ed ineens, maar wilde het jullie niet onthouden.


Nog even en het begint een dagtaak te worden.

meertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 sep 2010 08:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door meertje »

Inderdaad, het begint een dagtaak te worden. Ik voel me nu een soort Sherlock Holmes met al dat gezoek naar wetten en regels. Daarbij wordt je ook vaak van het kastje naar de muur gestuurd en valt mij op dat je bij de Belastingdienst niet echt een deskundig antwoord krijgt. Een keer is mij gevraagd om de vraag schriftelijk in te dienen om dat de telefoniste er geen antwoord op had! Het mag duidelijk zijn dat het bij velen, zo niet allen, van ons het de hele tijd in onze gedachten speelt...
Wat mij nu duidelijk is, is dat het (bij ons) gaat om de eigen bijdrage die nooit betaald is. In onze papieren van de appelbloesem staat dat de eigen bijdrage middels een schenking van de gastouder weer bij de ouders terugkomt en het bedrag voor de ouders op 0 komt te staan. De belastingdienst komt dan waarschijnlijk met het argument dat de eigen bijdrage niet bij het inkomen van de gastouder is opgeteld en er dus geen belasting over is betaald. Jammer dat wij dit verhaal nu pas weten, anders hadden we natuurlijk allang actie ondernomen. Wij kennen niet elke regel van de wet en mochten toch aannemen dat ons erkende gastouderbureau ons goed zou voorlichten?? Ook de Belastingdienst heeft al die tijd niets van zich laten horen.
Wij vinden de "straf" niet in verhouding staan. Alles terugbetalen, iclusief het deel wat door de Appelbloesem ingehouden is gaat ons te ver! Daarbij is het geld gebruikt waar het voor bedoeld was: kinderopvang. Wij zijn uiteraard wel bereid om alsnog de ouderbijdrage te betalen en eventueel een boete voor het te laat betalen...

Eisvogeltje
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2010 13:52

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Eisvogeltje »

Beste mensen,
Allereerst wil ik jullie veel succes met jullie problemen rond de appelbloesem..

Helaas, moet ik constateren dat smart4kids.nl ook een bureau is met de nodige problemen, omdat zij hun zaakjes niet op orde hebben...
Hierdoor zijn ouders in de financiele problemen gekomen...



De GGD is ook hier met een onderzoek bezig...

meertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 sep 2010 08:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door meertje »

Hallo,
Ik ben benieuwd of iemand van jullie zich heeft aangemeld bij Steunpunt Kinderopvangtoeslag. Een medewerkster vertelde mij dat er zich nu zo'n 60 gedupeerden van de appelbloesem hebben aangemeld.
Ik hoor het graag! Ik ben van mening dat we het collectief moeten aanpakken, maar weet nog niet precies wat de juiste manier is...

Patrick Verhoeven
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2010 21:57

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Patrick Verhoeven »

Hallo allemaal,

Ook wij zijn er met beide benen ingetrap maar goed als je niet weet dat je verkeerd voorgelicht wordt, dan ga je er van uit dat je door een gemeente erkend bedrijf toch juist voorgelicht wordt. Hellaas is dit niet het geval en vraagt de BD bij ons € 9300,- terug.

Eerst maar eens aanmelden bij het bekende gmail adres van dit forum dan morgen in de pen klimmen voor de bezwaar schriften voor 2008 en 2009

bennetje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2010 13:42

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door bennetje »

We hebben ons ook aangemeld bij het steunpunt en hebben besloten ook ons bezwaarschrift via hun te laten verlopen. Ik denk dat het belangrijk is dat we dit allemaal doen. Op deze manier gaat er een eenzijdige aanvoer naar de BD toe en dan maar hopen dat ze wat kunnen bewerkstelligen. We zitten immers allemaal in hetzelfde schuitje. Dan zullen ze toch een keer moeten gaan inzien dat we massaal verkeerd zijn voorgelicht. Mag dat dan zomaar?

Dandan
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2010 20:59

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Dandan »

Datering klopt niet.

lühoff
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2010 19:43

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door lühoff »

Hallo allemaal,
Ik heb zaterdag 25 september 2 beschikkingen ontvangen voor 2009 en 2008. Wat mij verbaasde is dat de Belastingdienst waarschijnlijk boven de wet mag opereren. Ten eerste; als je een brief aanmaakt dan mag je aannemen dat je de juiste datum noteerd boven aan een brief. De BD mag blijkbaar al een week in het vooruit dateren, 2 oktober, of zijn ze zo overijverig bezig dat ze al werkelijk een week voor op schema liggen? Het antwoord mag u zelf invullen. Dit komt erg onbetrouwbaar over op mij.Ten tweede; er is mij nu aangezegd dat het hele jaar 2009 nu is toegekend zodat ik toch noch recht heb op de uitbetaling van de maand december 2009. De maand november is ons niet uitbetaald omdat de FIOD-ECD de betalingen hebben geblokkeerd bij De Appelbloesem. Maar wat is het mooiste van deze klucht? Ze maken het doodleuk over naar ....ja hoor De Appelbloesem. Wij kunnen dus fluiten naar onze Toeslag Kinderopvang.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Het is vrij gebruikelijk dat beschikkingen door de belastingdienst vooruit gedateerd worden. Dit is in je voordeel: als je namelijk bezwaar wil maken heb je hierdoor wat extra tijd (bovenop de 6 weken na dagtekening beschikking).

Als je zelf geen wijziging van rekeningnummer hebt doorgegeven dan staat nog gewoon het rekeningnummer van de Appelbloesem in het systeem van de belastingdienst, er is immers geen wijziging doorgevoerd.

lühoff
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 sep 2010 19:43

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door lühoff »

Hallo,
Ik heb de webside van Steunpunt kinderopvangtoeslag even bekeken, en concludeer daaruit dat zij niets voor veel gedupeerden kunnen betekenen als de herziening van de beschikking te maken heeft met de datering van de VOG. Indien er al een formele opvang plaatsvond die voldeed aan de wettelijke bepalingen opgelegd door DB, inclusief het in het bezit hebben van een VOG van de gastouder voor dat de aanvraag ingedient is, dan is er mogelijk recht op aanvraag van een toeslag met terugwerkende kracht. Dit is nu voor velen de kwestie die is verzwegen door de adviseur, die bij de toen toekomstige nieuwe klanten even langskwam om alles uit te leggen en voorelkaar te maken. Ik en waarschijnlijk velen zijn hierover niet geïnformeeerd. Zoals De Appelbloesem het uitlegde en deed voorkomen was alles binnen de wettelijke regels en voorwaarden ! Dus mensen eerst nagaan wat de reden van de Herziening van de Beschikking is voordat je met dit Steunpunt verder gaat. Voor de klacht zoals ik heb beschreven is er waarschijnlijk maar 1 oplossing, n.l. een stichting à la Jelle Hendriks voor de DSB klanten. En dan maar hopen op een schikking, want ik verwacht uit de failliete boedel van De Appelbloesem weinig goeds. M.v.g. Pieter

drumstel
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2010 10:13

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door drumstel »

Een gedupeerde,

Ik heb onlangs mijn bezwaar gemaakt tegen de beschikking die wij hebben gekregen over de gelden die wij hebben verkregen om het gastoudergezin mee te betalen. we hebben antwoord gekregen van de BD en uitstel van betaling. Nu is het volgende: de BD stelt dat er rente betaald moet worden over en ik ''Quote'' Als de betalingstermijn van een terugvorderingsbeschikking is verlopen,moet u rente betalen. Ook als u uitstel van betaling heeft gekregenkan dit? en ook niet onbelangrijk hoe hoog is de rente eigenlijk??

grt M

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

drumstel schreef:Een gedupeerde,

Ik heb onlangs mijn bezwaar gemaakt tegen de beschikking die wij hebben gekregen over de gelden die wij hebben verkregen om het gastoudergezin mee te betalen. we hebben antwoord gekregen van de BD en uitstel van betaling. Nu is het volgende: de BD stelt dat er rente betaald moet worden over en ik ''Quote'' Als de betalingstermijn van een terugvorderingsbeschikking is verlopen,moet u rente betalen. Ook als u uitstel van betaling heeft gekregenkan dit? en ook niet onbelangrijk hoe hoog is de rente eigenlijk??

grt M
Antwoord ja dat kan, meer over de invorderingsrente vind u hier:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... rente.html

bennetje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2010 13:42

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door bennetje »

Wij zijn vanaf juni 2008 gebruik gaan maken van de kinderopvangtoeslag, pas in februari 2009 kwam het GOB met de aanvraag voor een VOG voor gastouder. Ik had her voor nog nooit van een VOG gehoord! Wist niet eens wat het was.
Wat zijn dit voor kromme regels, je moet gebruik maken van een GOB die verplicht is om je van alle regels op de hoogte te stellen en de aanvragen correct te behandelen. Op het moment dat het GOB dit dus niet doet, ben je als ouder dus de pineut. Waarom kan dit zomaar? Waarom is er nergens controle op door hogere instanties, zoals bijv de BD? Ja 2 jaar later kunnen ze je wel vertellen dat je alles moet terugbetalen. Het kan toch niet zo zijn dat wij als ouders nu in grote financiele problemen komen omdat een gastouderbureau niet functioneert en hier ook geen controlle op is. Ik vind het in en in triest dat w aan ons lot worden overgelaten, terwijl het GOB wel al die maanden/ jaren aan ons heeft verdiend.
Mensen willen jullie snel en makkelijk geld verdienen? Start een GOB!!!

bennetje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2010 13:42

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door bennetje »

Wat ik mee ook afvraag is het volgende, ik hoop dat iemand hier het antwoord op heeft.
Als het inderdaad zo afloopt dat je over de tijd dat er geen VOG aanwezig was je alles moet terugbetalen. Hoe zit het dan met het inkomen van de gastouder. Als deze opvang niet formeel was is er dus eigenlijk ook wettelijk gezien reden om te betalen. Mag je deze inkomsten terugvragen en kan de gastouder dan een herziene aangifte inkomstenbelasting doen? Anders heeft de BD werkelijk aan alle kanten geld verdiend en hoe zit het met de afgedragen bemiddelingskosten aan het GOB?

m-j
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 sep 2010 17:54

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door m-j »

Hoi Bennetje,
Volgens mij hebben heel veel mensen hetzelfde probleem met het VOG .
Wij ook hoor!'
Heb wel in mijn bezwaarschrift aangegeven dat wij hier moedwillig mee om de tuin zijn geleid. Lijkt me nl net zo'n grove fout als het niet laten betalen van de ouderbijdrage.
De heer Wessels van de Appelbloesem heeft ons nl gezegd dat net als met andere toeslagen je deze toeslag ook met terugwerkende kracht kon aanvragen mits er iemand had opgepast.
Bij ons was dat wel het geval.
Ik blijf erbij dat wij in goed vertrouwen hebben gehandeld en dat de fout bij de Appelbloesem ligt en bij de bedrijven die de Appelbloesem hadden moeten controleren.
Ik ga er dus echt niet zomaar vanuit dat je alles moet terug betalen tot het moment dat het VOG is aangevraagd . Dat zou belachelijk zijn. Een bedrijf kan je dan zomaar voorliegen en uiteindelijk worden hun en de BD daar beter van?
Daar bedank ik echt voor!
Ik blijf vinden dat het te bizar voor woorden is!
De ouderbijdrage ben ik bereid om alsnog te betalen , uiteindelijk hebben alle andere ouders dat moeten betalen dus doen wij dat ook.
Maar de rest kan en wil ik niet betalen.

meertje
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 sep 2010 08:53

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door meertje »

Even op een rijtje:
De Belastingdienst vordert de toeslagen terug omdat:
a er nog geen VOG aanwezig was op het moment dat de KOT werd aangevraagd
b er geen eigen bijdrage is betaald door de vraagouder

De Belastingdienst heeft jaren uitbetaald, maar geen melding gemaakt van het feit dat niet aan alle voorwaarden voldaan werd

Het gehele bedrag moet worden terugbetaald. Ook het gedeelte wat het gastouderbureau ingehouden heeft

Dan zijn dit mijn vragen:
Over de uitbetaalde KOT is door de gastouder 30% belasting betaald. Krijgt hij/zij dit terug? Daar heeft de BD het niet over.

Waarom int de BD niet alsnog de eigen bijdrage plus eventueel een boete?

Lees ik goed dat, wanneer je te laat betaald, je rente over het te betalen bedrag moet betalen? Ik heb even gekeken op de site zoals in een voorgaand bericht vermeld, maar dat gaat over het te laat betalen van een beschikking. Ik lees niets over rente die je moet betalen wanneer je een bezwaarschrift hebt ingediend.

Lastig allemaal...

m-j
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 sep 2010 17:54

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door m-j »

Hallo,

wij hebben bezwaarschrift ingedient ons aangemeld bij steunpunt kinderopvangtoeslag en daarbij zijn er in de kamer ook al vragen over gesteld.
Denk dat we op dit moment alemaal niet zo heel veel meer kunnen doen dan wachten........helaas

bennetje
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2010 13:42

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door bennetje »

Wij hebben het niet met terugwerkende kracht aangevraagd. Er is gewoon nooit naar een VOG gevraagd. Tot er een controle was bij het GoB, toen vroegen ze opeens naar een VOG van de gastouder. Ik wist hiervoor niet eens wat een GOV was!!!

Gesloten