LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderbureau Appelbloesem

Discussieer hier over kinderopvang.
zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

@JoopA

Ik vermoed dat oma van Roodkapje op dezelfde manier als de Appelbloesem heeft gewerkt en nog werkt gezien de website van dit gastouderbureau. Daarom schermt ze waarschijnlijk graag met de uitspraak van de rechtbank Arnhem. Wellicht zijn er ook al ouders van dit bureau die nu toeslag moeten terugbetalen aan de fiscus.

Eens zien wat de RvS hierover gaat zeggen, dan pas weten we of zo een constructie werkelijk toelaatbaar is of niet.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door gwen21 »

JoopA schreef:@ Oma van Roodkapje,
De kosten moeten ook van invloed zijn op zijn vermogenspositie (d.w.z. dat hij een eigen bijdrage moet betalen ). Het terug schenken van de eigen bijdrage door de gastouder verandert de vermogensposite niet, dus is er geen recht op toeslag (dit is door de Afdeling bestuursrechtpraak van de RvS bepaald).
Als het voorschot op de toeslag door de Bd aan het gob wordt betaald en deze de betalingen aan de gastouder doet, wordt de vermogenspositie van de vraagouder niet aangetast. Er is dus geen sprake van eigen bijdrage.
Dat is apart Joop. Feitelijk zou het dan op het volgende neerkomen
- als ik mijn moeder informeel inschakel als mijn gastouder tegen een klein bedrag, mag zij mij wel een bedrag terugschenken zonder dat ik in de problemen kom
- als ik alles officieel regel en mijn moeder een normaal tarief betaal, mag zij mij geen schenking doen, want dan mag ik de KOT terug gaan betalen
Dit riekt naar rechtsongelijkheid.... Kun je me iets beter uitleggen hoe dit in de wet zit?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

@gwen21

In het eerste geval is de schenking vrijblijvend. M.a.w.: jij betaalt je moeder een bedrag om op je kinderen te passen en je moeder besluit - los daarvan - jou een bedrag te schenken.
In het tweede geval is het betalen voor de opvang alsmede het te schenken bedrag vastgelegd in een overeenkomst. M.a.w.: er is overeengekomen dat een te betalen bedrag direct wordt "kwijtgescholden" (middels schenking). De gastouder kan dan niet eerst aanspraak maken op het bedrag om het vervolgens weer te schenken en de vraagouder hoeft niet (eerst) te betalen. Er vinden dus zowel aan de kant van de gastouder als aan de kant van de vraagouder geen vermogensmutaties plaats.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door gwen21 »

In het tweede geval moet je dus niets over een terugschenking opschrijven, en dan zit je safe :mrgreen:

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Het draait om het feit dat de schenking en betaling van de eigen bijdrage voorwaardelijk zijn. Dat wil zeggen, als je van tevoren vastlegt dat de verschuldigde eigen bijdrage niet betaald hoeft te worden omdat deze verrekend wordt met een schenking leg je dus in feite voorwaarden vast waardoor de schenking ahw geen schenking uit vrijgevigheid meer is maar als tegenprestatie in het contract is opgenomen.
De eigen bijdrage en de schenking zijn hierdoor onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik schat in dat dit de crux is van die hele constructie.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Helaas wederom een uitspraak die niet vrolijk maakt:
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BW4755

Ik ben wel benieuwd of er ouders zijn die geholpen zijn door de oma van roodkapje en of er al uitspraken zijn waarbij de ouder wel in het gelijk is gesteld?

pandako
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2010 10:36

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door pandako »

In Middelburg was de uitspraak positief t.o.v. de gastouders. Alleen het bedrag ter hoogte van de eigen bijdrage zou terug betaald moeten worden aan de belastingdienst. Maar onze advokaat acht de kans erg groot dat de belastingdienst in hoger beroep gaat, dit zullen we over 6 weken weten.
Enig idee of er tegen de negatieve beslissingen in hoger beroep wordt gegaan?
Ik heb van onze advokaat begrepen dat er in nog een paar gevallen een positieve uitspraak is gedaan.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Wat betreft de Appelbloesem loopt inderdaad hoger beroep tegen de uitspraak van rechtbank Dordrecht, afwachten dus

AnsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2012 13:47

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door AnsB »

pandako schreef:In Middelburg was de uitspraak positief t.o.v. de gastouders. Alleen het bedrag ter hoogte van de eigen bijdrage zou terug betaald moeten worden aan de belastingdienst. Maar onze advokaat acht de kans erg groot dat de belastingdienst in hoger beroep gaat, dit zullen we over 6 weken weten.
Enig idee of er tegen de negatieve beslissingen in hoger beroep wordt gegaan?
Ik heb van onze advokaat begrepen dat er in nog een paar gevallen een positieve uitspraak is gedaan.
Beste Pandako, weet je ook of die 'semi-'positieve uitspraak ergens terug te vinden is?

pandako
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2010 10:36

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door pandako »

Nee, ik weet niet of dat ergens staat, maar ik heb een brief gehad van de rechtbank, via onze rechtshulp.

AnsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2012 13:47

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door AnsB »

Het zou fijn zijn als we die brief konden inzien dan kunnen wij met onze situatie misschien ook wat verder komen. Het zou ons enorm helpen. Kun je die brief misschien sturen?

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door gwen21 »

De pest is dat lang niet alle uitspraken terug te vinden zijn op rechtspraak.nl. Misschien staat het zaaknummer in de brief, dan is het wat gerichter op te zoeken.

pandako
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2010 10:36

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door pandako »

De uitspraak van Middelburg is (nog) niet terug te vinden op het internet.
Volgens onze advocaat zou dat te maken kunnen hebben met de grote kans dat de belastingdienst hoger beroep in zal dienen.

Elisabeth7
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2012 13:26

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Elisabeth7 »

Beste gedupeerden van de Appelbloesem,
ik heb inmiddels een hoorzitting gehad en alle bewijsstukken overhandigd en word alsnog aangeslagen voor meer als 11.000 euro. Ik kan nu alleen nog maar in hogerberoep gaan maar mijn rechtsbijstand staat mij niet bij. ik weet niet meer hoe ik mij moet bewijzen en vraag jullie dan ook om advies?

arra
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2012 23:07

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door arra »

Goedenavond,
Ook bij Oma van Roodkapje speelt dezelfde problematiek!
Ook ik moet de kinderopvangtoeslag gaan terugbetalen omdat Roodkapje een schenking aan mij overboekt waardoor ik uiteindelijk geen eigen bijdrage blijk te hebben betaald. Het gaat nu over 2009 maar waarschijnlijk komen daar al de andere jaren dat ik deze toeslag heb ontvangen straks ook nog bij en kan ik over 4 jaren gaan terugbetalen!!! En dat doordat je ervan uitgaat dat de medewerker van Roodkapje je goed voorlicht; maar over de problemen die je kunt krijgen als er met de schenking gewerkt gaat worden (hetgeen hij zelf voorstelde!) is nooit verteld.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Rechtbank Roermond heeft vorige week uitspraak gedaan in een Roodkapje zaak en de ouder in het gelijk gesteld. Even zoeken op rechtspraak.nl, dan vind je 'm zo.

Overigens verwacht ik dat de belastingdienst wel in hoger beroep zal gaan en is het heel goed mogelijk dat de Raad van State alsnog de belastingdienst in het gelijk zal stellen. Helaas duren dit soort zaken erg lang dus kan het nog wel een jaar duren voor er een definitieve uitspraak is.

In ieder geval moet je zeker in bezwaar/beroep gaan, want er is kans dat je de zaak alsnog wint.

arra
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2012 23:07

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door arra »

Goedenavond,
Ik wilde net die uitspraak waar je op doelt hier gaan vermelden, want ik heb hem zojuist ook ontdekt!
Geeft wel enige hoop, maar ik ben benieuwd wat dit dan gaat worden als de belastingdienst in hoger beroep gaat.
Ik heb de brief van de belasting afgelopen zaterdag ontvangen. Is gedateerd op 19-11-2012 en heb 6 weken de tijd gekregen om beroep aan te tekenen bij de Rechtbank te Roermond. Helaas is dan de uitslag van het hoger beroep door de belastingdienst nog niet bekend en loop ik straks het risico niet alleen heel veel terug te moeten gaan betalen maar met een beetje pech ook nog de proceskosten als het op niets uitloopt.
Wat een drama is dit. Het gaat om zoveel geld.

P.s. hoe krijg je het kopje weg waar staat dat het bericht nog gewijzigd kan worden?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Waarom zou jet het Wijzig knopje weg willen hebben?

Proceskosten valt wel mee ala je zelf de beroepsprocedure voert. Kost het je alleen 42 euro griffierecht.

pandako
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2010 10:36

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door pandako »

Hallo,

Wij hadden bij de rechtbank in Middelburg ook gelijk gekregen, maar de Belastingdienst gaat inderdaad overal in beroep.
Nu is het aanbeland bij de Raad van State en ik heb begrepen dat hier al meer zaken terecht zijn gekomen, waarvan ze bij de eerste helaas ook de belastingdienst in het gelijk zouden hebben gesteld, dus de kans is vrees ik erg klein dat ze bij de volgende zaken de belastingdienst geen gelijk zullen geven.

m-j
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 sep 2010 17:54

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door m-j »

Helaas hebben wij gisteren van het steunpunt vernomen dat wij hebben verloren..... Alle appelbloesem ouders moeten alles terugbetalen.
Iets wat ik zeer onrechtvaardig vind, een malafide bureau drukt geld achterover en uiteindelijk kunnen wij als ouders alles terugbetalen??!!!
Er zullen ben ik bang veel gezinnen hopeloos in de problemen komen!

Gesloten