LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen kinderopvangtoeslag 2012

Discussieer hier over kinderopvang.
nicky2105
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2012 16:08

Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door nicky2105 »

Hallo forum lezers,

Ik plaats mijn bericht maar hier om te kijken of er wellicht meer mensen zijn die hetzelfde probleem hebben als ik en wellicht een tip hebben.

Ik ben in dec 2010 bevallen en mijn kindje is per half mrt 2011 naar kinderopvang gegaan. Ik heb mrt 2012 kinderopvangtoeslag aangevraagd voor 2011 omdat ik niet wist dat ik recht had op kot.
Na alle gegevens ingevuld te hebben kreeg ik ook netjes een brief van de belastingdienst met de mededeling dat ik die toeslag kreeg. En kort daarna werd dat bedrag ook gestort. Niet beter wetenden dat ik dan voor 2012 ook recht zou hebben op de toeslag heb ik toen verder geen nieuwe toeslag aangevraagd want in de brochure stond als je t eenmaal hebt aangevraagd krijg je t automatisch.heb toen op de site ook niet verder gezocht naar info. Dus ik denk dat komt dan wel. Nu kreeg ik via een oud klasgenoot een berichtje van kijk je kot na want je moest schijnbaar voor 2012 opnieuw je aanvraag doen. Dussss dikke stress ik op mijntoeslagen kijken stond er helemaal niets. Geen gegevens bekend. Wat heeeeel raar is in mijn ogen want ik heb echt die toeslag ontvangen. En ging er dus vanuit dat mijn gegevens bekend waren. Dus ik aan t bellen, nee bij belastingdienst is echt niets bekend. Dus vraag het maar zo snel mogelijk aan. Heb je iig nog de laatste drie maanden v t jaar. Van wie heb ik die toeslag dan ontvangen van 2011? Uiteindelijk blijkt dus dat ze maar 1 x per jaar in hun systeem kijken en alle gegevens die dan aanwezig zijn tellen mee voor automatisch betalen van kot alle andere gevallen moeten dus opnieuw aanvragen. Hoeveel moeite is het om bij een aanvraag daarna een vinkje te zetten bij de gegevens van die persoon om aan te geven dat die ook in 2012 recht heeft op kot??? maar dat zal te makkelijk zijn. of had ff een briefje bij mijn toeslag overzicht gedaan mevr denk eraan dat u voor 2012 opnieuw moet aanvragen uw gegevns worden niet automatisch meegenomen na nov 2011. Had ik dat uiteraard meteen gedaan. Ik denk jullie willen het makkelijker maken voor iedereen wat is dan de moeite om dat even te vermelden in een briefje..... Hoe moet ik dat weten. Ik had nog nooit toeslag aangevraagd en wist niet hoe en wat. Voor hun is t dagelijkse kost.
Na een klacht te hebben gestuurd krijg ik telefoon van bd ja sorry mevrouw wij kunnen hierin niets voor u betekenen de regels zijn de regels.... Klaar dus. 9 mnd geen vergoeding. Slik. Ik snap dat er mensen zijn die deze bijdrage elke mnd gebruiken maar wij hadden ervoor gekozen om elke mnd ietsje krapper te leven om zo toch ergens een soort van spaarpotje te maken.
Heeft hier iemand nog meer ervaring mee en wellicht een tip of er echt niets meer te doen is??? Vind het heeeeel erg zuur dat ik het niet meer kan krijgen. Snap dat ze fraudeurs willen tegen werken maar ik kan aantonen dat ik geen fraude pleeg enkel geen ervaring met toeslagen heb. Vo die mevr van bd kan ik ook nergens anders meer naartoe om te kijken of er echt niets meer aan kon doen. 2e kamer misschien?? Tja die zien me al aankomen.

Hoor graag of er meer mensen zijn met dit probleem en wellicht toch een tip hebben.
Alvast bedankt voor het lezen.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door gwen21 »

Dat jij voor 2011 in aanmerking komt hoeft niet te betekenen dat dat voor 2012 ook zo is. Wie zal het zeggen? Misschien ben je inmiddels wel gestopt met formele opvang. Er zijn veel tegenhangers van jouw geval, waarin de Belastingdienst een aanvraag wel automatisch doorzette naar het volgende jaar, maar er dat volgende jaar helemaal geen recht op toeslag bleek te zijn (vooral berucht: de huurtoeslag) met tot gevolg dat men later vele duizenden euro's terug moest betalen. Of erger nog: opgemaakt aan van alles behalve kinderopvang, want ja, je krijgt het op de rekening dus het zal wel goed zijn..... :? Dus ik vind dit wel logisch.

Raar trouwens dat je hier niet van wist, dat je het per dit jaar niet meer met terugwerkende kracht kan krijgen. Er is veel aandacht voor de nieuwe regels in de media geweest en bij mijn kinderopvang hing ook een poster.

Als je een klacht hebt ingediend en je bent daar niet tevreden over, kun je naar de Nationale Ombudsman.
Als je een bezwaarschrift hebt ingediend en je bent het niet eens met de beslissing, dan kun je in beroep bij de rechtbank.
Misschien kun je aanvoeren dat je door de folder op het verkeerde been bent gezet. Succes met wat je gaat doen.

KOT steunpunt
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2012 10:37

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door KOT steunpunt »

U heeft in maart 2012 kot aangevraagd voor 2011. Omdat de belastingdienst in 2012 is overgegaan op een ander aanvraagsysteem en u in 2011 nog niet bekend was bij de belastingdienst is uw aanvraag niet automatisch gecontinueerd naar 2012. Om die reden vindt u als u inlogt op Mijn toeslagen ook geen gegevens van vorige jaren terug.
Als u in maart 2012 voor het eerst toeslag heeft aangevraagd (over 2011) heeft u in 2012 ook recht op kot, echter wel volgens de voorwaarden van 2012. In 2012 kunt u uitsluitend kot aanvragen vanaf 1 maand voor de maand waarin u de aanvraag indient. Omdat u in maart 2012 de aanvraag (weliswaar voor 2011) heeft ingediend kunt u in aanmerking komen voor kot vanaf 1 februari 2012.

In het aanvraagprogramma kunt u echter niet de datum van 1 februari 2012 opgeven omdat die te ver terug in de tijd ligt. Ik adviseer u daarom als ingangsdatum 1 oktober 2012 in te vullen en de beschikking die u gaat ontvangen af te wachten. Vervolgens kunt u tegen deze beschikking bezwaar maken (binnen 6 weken) en in uw bezwaar verwijzen naar het feit dat u in maart 2012 al een aanvraag (voor 2011) had gedaan en dus over 2012 vanaf 1 februari kot toegekend moet krijgen.

Succes ermee!

nicky2105
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2012 16:08

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door nicky2105 »

Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik ga het zeker proberen. Want ik vind het echt heel erg vreemd dat wanneer je gewoon aan kan tonen dat je er gebruik van hebt gemaakt je op geen enkele manier ergens aanspraak op kan maken.
Gwen ja ik snap dat er veel aandacht is geweest maar als je je niet bewust bent van het feit dat je iets verkeerd hebt gedaan dan onderneem je ook niet zo snel actie. Ik was er volledig vanuit gegaan dat het ok was wat ik gedaan had. Maar goed ik houd jullie op de hoogte.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

De klachtbehandelaar heeft het aan het verkeerde eind. Er bestaat recht recht vanaf februari 2012. Je hoeft eigenlijk geen nieuwe aanvraag te doen voor 2012. De aanvraag voor 2011 wordt geacht ook voor volgende jaren te zijn. Dat dit niet verwerkt is vanwege de overgang van het ene systeem naar het andere doet daar niets aan af. Je kan waarschijnlijk overigens rustig per februari 2012 invullen. (Het systeem is voor zover ik weet daar nog niet op aangepast, tenzij dit recent is gebeurd.) De volgende mogelijkheden staan open. Contact opnemen met klachtbehandelaar en wijzen op art. 15 lid 1 en lid 4 Awir in combinatie met Art. 1.1a lid 5 WKO. Door uitblijven beschikking voor 2012 zou je een in gebreke stelling kunnen doen. Er moet dan binnen twee weken beschikt worden.
Laatst gewijzigd door zalmmetwijn op 20 nov 2012 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

nicky2105
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2012 16:08

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door nicky2105 »

Ik heb vanmorgen telefoon gehad v d bd en als t goed is krijg ik het toch nog vanaf feb. Omdat ik t mrt 2012 heb aangevraagd.
Fingers crossed. Ik durf pas opgelucht adem te halen als ik t op mijn rekening heb staan.
Maar super bedankt voor jullie snelle reacties.

marijntje
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 nov 2012 15:23

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door marijntje »

geen probleem nicky , en succes ;) we duimen

S14&S15
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2012 21:27

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door S14&S15 »

Beste forum lezers,

Wij hebben een vergelijkbaar probleem.

In 2 voorgaande jaren vroegen wij altijd jaarlijks de kinderopvangtoeslag terug. Ook als doel een spaarpotje te hebben. Dit jaar hebben we een 2e kindje gekregen en wilden we voor 2013 per maand aanvragen. Tot onze schrik zagen we de regelwijziging voor 2012, aangezien we jaarlijks terugvragen hadden we dit niet eerder gezien. Belastingdienst gebeld en die vermelden inderdaad dat je maar 1 maand van te voren kan aanvragen in 2012. Ook in ons geval nog 3 maanden, zonder 2e kindje hadden we het pas in 2013 gezien....

Voor 2011 hebben we in maart 2012 aangevraag en als ik het goed op het forum gelezen heb zouden we dan voor 2012 van Februari tot December nog vergoed kunnen krijgen?

Een brief van de belastingdienst was op zijn plaats geweest. Bij aanvraag voor 2013 2e kind, staat wel alles direct al in het systeem, eigenlijk is alles al bekend. Zelfs als we een groot deel terug krijgen is het nog raar dat je niet het hele jaar krijgt, als je moet betalen weten ze je ook te vinden? We hebben alle rekeningen dat zou toch genoeg bewijs tegen eventuele fraude moeten zijn? Een overgangsregeling zou hier op zijn plaats zijn.

We zijn "blij" te horen dat er meer mensen hier tegenaan lopen en hopen dat we samen een goede oplossing kunnen vinden.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Ik begrijp niet waarom u vindt dat de belastingdienst u een brief had moeten sturen. U vraagt in maart 2012 toeslag aan voor 2011, maar niet tegelijkertijd voor 2012. Waarom zou de belastingdienst dan moeten bedenken dat u ook heeft bedoeld in 2012 in aanmerking te komen voor die toeslag?
Het is uw eigen keus om pas na afloop van een kalenderjaar toeslag aan te vragen zonder vooraf u op de hoogte te stellen van de voorwaarden, die overigens ruime media aandacht hebben gekregen in 2011.
Het is wel erg makkelijk om nu de schuld te geven aan de belastingdienst.

S14&S15
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2012 21:27

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door S14&S15 »

We geven geen schuld aan de belastingdienst, maar dat je als gezin nu een groot bedrag mogelijk niet zou krijgen vindt u terrecht? Een overgangsregeling zou u niet op zijn plaats vinden? Om mensen de kans te geven die om wat voor reden ook de verandering over het hoofd gezien hebben? Zelfs niet als alle bewijstukken overlegd kunnen worden? Andersom kan er immers ook nog na jaren terug gevorderd worden?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Het heeft geen zin een kwestie als deze gevoelsmatig (terecht of niet) te benaderen. Feit is dat er per 1 januari 2012 een wetswijziging in werking is getreden. Dat u daar pas in november 2012, ruim een jaar nadat hieraan in de media uitgebreid aandacht is besteed, achter komt is toch echt uw eigen verantwoordelijkheid. De informatie op de diverse overheidssites is tijdig genoeg kenbaar gemaakt.
Nee, ik vind niet dat er een overgangsregeling moet zijn voor dit soort gevallen. Als je ergens van gebruik wil maken is het normaal dat je je tijdig op de hoogte stelt van voorwaarden en eventuele wijzigingen. Het is nu eind 2012, hoelang had u gedacht dat een overgangsregeling zou moeten duren voor mensen die "iets over het hoofd zien"?
Overigens is terugvordering na jaren ook aan regels gebonden. Het is dus niet zo dat de belastingdienst, nadat een definitieve toekenning is gegeven, zomaar kan terugvorderen. Daar moet een goede reden voor zijn.

S14&S15
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2012 21:27

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door S14&S15 »

We zullen zien wat er gaat gebeuren....Iedereen mag zijn eigen mening hebben :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door bprosman »

We zullen zien wat er gaat gebeuren....
Meld u dat dan ook hier ?

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door gwen21 »

Je zegt dat er geen brief is gestuurd, maar die is er wel, in januari of februari, en daar heeft dit in gestaan, met alle andere veranderingen voor de kinderopvangtoeslag 2012. Althans, naar de ouders die al kinderopvangtoeslag tijdens 2011 hadden.
Laatst gewijzigd door gwen21 op 12 dec 2012 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.

A & J
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2012 19:12

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door A & J »

Dit klinkt zo bekend, wij hebben hetzelfde probleem. twee maanden terug wilde we een wijziging doorgeven en tot onze schrik waren we niet meer in het "systeem" na navraag te hebben gedaan bleek dus de toeslag niet meer wordt verlengd maar dat je het ieder jaar weer opnieuw moet aan vragen :twisted:. nu lopen we 800 euro mis. de nieuwe aanvraag geld alleen van af de maand waarin het wordt aangevraagd. Persoonlijk vind ik dit erg oneerlijk, we werken, betalen belasting, wat al eerder is opgemerkt terug vorderen kan wel door de BD maar de toeslag krijgen waar we gewoon recht op hadden ...................niet helaas :evil:

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

A & J schreef:Dit klinkt zo bekend, wij hebben hetzelfde probleem. twee maanden terug wilde we een wijziging doorgeven en tot onze schrik waren we niet meer in het "systeem" na navraag te hebben gedaan bleek dus de toeslag niet meer wordt verlengd maar dat je het ieder jaar weer opnieuw moet aan vragen :twisted:. nu lopen we 800 euro mis. de nieuwe aanvraag geld alleen van af de maand waarin het wordt aangevraagd. Persoonlijk vind ik dit erg oneerlijk, we werken, betalen belasting, wat al eerder is opgemerkt terug vorderen kan wel door de BD maar de toeslag krijgen waar we gewoon recht op hadden ...................niet helaas :evil:
Als het probleem hetzelfde is als beschreven in eerdere berichten dan is de oplossing ook hetzelfde als hierboven beschreven. Het is overigens wel opmerkelijk dat u pas in oktober merkt dat u voor 2012 nog niets heeft ontvangen.

Gizzie79
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2012 21:22

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door Gizzie79 »

Onze zoon gaat per 1 januari 2012 naar het kdv voor 2 dagen. Wij dachten de toeslag jaarlijks terug te kunnen vragen, nu blijkt dat niet het geval te zijn... We zijn hier niet over ingelicht door het kdv. Zelf waren we echt overtuigd dat dit jaarlijks kon. Nu dus alleen terugvragen voor de maanden november en december. Wie zit er ook in deze situatie en wie heeft er een tip? Zijn er op deze wetswijziging geen uitzonderingen te maken?

Gizzie79
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2012 21:22

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door Gizzie79 »

Op elke regel zijn toch uitzonderingen te maken? Wij hebben de pech dat we net miv 1 januari 2012 zijn begonnen met de kinderopvang..Dus we zijn er niet over ingelicht. Aan de andere kant hadden wij het moeten uitzoeken maar als je ergens van overtuigd bent dan doe je dat niet! Zijn er nog meer mensen met dit probleem?

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door gwen21 »

hallo Nicky, hoe is het afgelopen?

nicky2105
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 nov 2012 16:08

Re: Geen kinderopvangtoeslag 2012

Ongelezen bericht door nicky2105 »

Als t goed is ga ik v feb tot dec 2012 krijgen. Fingers crossed voor dec of Jan uitbetaling. Dan zou t uitbetaald worden. Ik moet t eerst op mijn rekening zien staan voor ik het geloof hoor.
Maar als t gestort is zal ik het zeker laten weten.

Gesloten