LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Discussieer hier over kinderopvang.
langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door langste adem »

Onze situatie is als volgt :
Ik werk hele dagen en mijn partner zit door een bedrijfsongeval in de WAO en we hebben een kind van 1 jaar oud. Mijn partner moet sinds kort 1 dag in de week een medische behandeling volgen, en voor die ene dag moet ons kind naar een kinderopvang.

Volgens de info op www.toeslagen.nl bestaat er in dit geval recht op kinderopvangtoeslag mits er een re-integratie traject loopt. Mijn partner heeft diverse re-integratieprojecten doorlopen in het verleden totdat ze volledig is afgekeurd vorig jaar door de UWV bedrijfsarts.

Vervolgens heb ik de belastingtelefoon gebeld en de situatie uitgelegd en de medewerkster vertelde me dat er voor haar helaas geen recht was op kinderopvangtoeslag, maar dat er wellicht een vangnetregeling via de gemeente was.

Vervolgens hebben we de gemeente gebeld en daar werd ons verteld dat we niet in aanmerking kwamen voor een bijdrage omdat dat alleen voor mensen is op bijstandsniveau.

Ook de UWV levert geen bijdrage in de kosten..

Ik snap best dat de kinderopvangtoeslag er is om het werken te stimuleren, maar in het geval van mijn partner ligt dit toch iets genuanceerder : ze kan gewoonweg niet werken en bij de dagelijkse verzorging van ons kind heeft ze al heel veel pijn. Maar nu moet ze 1 dag per week om medische redenen een behandeling volgen waardoor we genoodzaakt zijn om voor die dag kinderopvang te regelen. Wij hebben geen ander mogelijkheden zoals ouders/schoonouders die dit kunnen doen. En per maand moeten we nu ongeveer driehonderd euro betalen voor 4 dagen opvang wat voor ons best veel geld is.

Is er wellicht nog een mogelijkheid om een (gedeeltelijke) bijdrage te kunnen krijgen ?
Alvast bedankt voor uw reactie.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Heb je al gekeken of AWBZ hulp mogelijk is? (ik weet niet of dit mogelijk is, maar wie niet waagt....).

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Gewoon iemand die verstand heeft van kinderverzorging zwart betalen. Ben je veel voordeliger uit.

mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door mar9 »

Kinderopvangtoeslag is hier inderdaad niet van toepassing.
En blijbaar andere potjes van gemeente/UWV ook niet.

Mijn politieke mening laat ik buiten beschouwing maar de overheid kan niet overal in voorzien. Zelfredzaamheid mag er ook zijn.

Heb je dan niemand in de vriendenkring die jullie ter hulp kan schieten, eventueel gecombineerd met zelf af en toe een dag vrij nemen?

En inderdaad: informele oppas maar wel tegen vergoeding (oppassen) is ook een optie.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door langste adem »

Bedankt voor jullie reacties.

Ons kind zit nu al op een kinderopvang, bij het aanmelden was ons verteld dat de kosten voor ongeveer 2/3 vergoed zouden worden , al naar gelang het inkomen. Maar wij komen er dus niet voor in aanmerking blijkt nu.

Tuurlijk mag er best een beetje zelfredzaamheid zijn, en we hebben het ook wel iets beter dan een gemiddeld iemand op bijstandsniveau, maar het blijft een beetje wrang, gezien de vrij hoge kosten : Ik schat dat er op het KDV ongeveer 15 kindertjes zitten die elk 75 euro per dag opleveren. En er zijn voor de hele groep maar 2 meisjes (alle lof voor deze meisjes trouwens) die de boel in de gaten houden. Kassa !!

Maar op de langere termijn is het voor ons niet op te brengen om alles zelf te betalen . Dan gaat het geld wat ik op die dag verdien linea recta naar het KDV. Kan ik net zo goed 4 dagen per week gaan werken en het zelf doen.

Plaatsing op het kinderdagverblijf leek ons een goede keuze, professioneel, en ook beter voor ons kind omdat ie dan met andere kinderen leert omgaan.

Ik zal me eens gaan verdiepen in de AWBZ, (bedankt voor de tip) misschien kan die iets bijdragen.

Lukt dat niet , dan is het misschien inderdaad verstandig om zelf op zoek te gaan naar iemand die ""zwart" wil oppassen om de kosten te drukken. Maar het zal nog wat voeten in de aarde hebben om iemand te vinden die vertrouwen uitstraalt, kundig is EN ook nog eens beschikbaar is op die specifieke dag.

mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door mar9 »

Mijn antwoord is mijn antwoord hoor, maar komt wellicht wat hard over terwijl ik merk dat je wel reeel tegenover de subsidie-wereld staat.

Wellicht is inderdaad tijdelijk een dag minder werken (bijvoorbeeld ouderschapsverlof, wellicht deels meebetaald door werkgever - is niet standaard - , je hebt in ieder geval recht op ouderschapsverlofkorting op je InkomstenBelasting - is niet veel, maar alles meegenomen, toch? Kan ook met Voorlopige Teruggaaf-) een mogelijkheid.

Ik hoop voor jou en jullie op een goede oplossing.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Lastige situatie, al ben ik van mening dat er voor dit soort situaties best wat aparte potjes zouden mogen zijn, maar helaas is Nederland aan het bezuinigen en worden dit soort dingen steeds lastiger.
De regels voor het aanscherpen van de uren dat een kind in de opvang geplaatst mag worden onder vergoeding vanuit de belastingdienst, vind ik alleen maar goed.
In het verleden hadden mensen wie part-time werkten op vaste uren alsnog hun kind hele dagen op de opvang. Blij dat dit gedeeltelijk aangepakt wordt, want uiteindelijk hoor je er voor je kind te zijn op de tijden dat dit mogelijk is.

Maar, deze situatie van TS vraagt toch wat meer aandacht, vind ik.
Het kan toch niet zo zijn dat mensen met een chronische ziekte wie een medische behandeling moeten volgen er financieel klem door komen te zitten?
Niet iedereen heeft familie of ( niet werkende ) kennissen in de buurt wie zomaar op vaste dagen kunnen oppassen.
Ik snap dat niet elke situatie individueel beoordeeld kan worden, maar in het geval van medische noodzaak vind ik wel dat er een mogelijkheid moet zijn.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb op internet zitten zoeken naar de AWBZ, maar ik kwam er niet helemaal uit, ik heb een mail gestuurd en ik wacht het antwoord maar af.
Of misschien is er nog een mogelijkheid om de gemaakte kosten aftrekken gedeeltelijk aftrekken bij de belastingopgave.

Maar inderdaad het wordt allemaal een stuk minder. Alles wordt duurder en de zorg wordt minder.
Toen we nog niet getrouwd waren nog apart woonden had ze recht op hulp van de thuiszorg. Sinds we samenwonen gaat dat niet meer op, want men gaat ervanuit dat de partner dat dan kan doen na zijn werk.
Verder krijgt ze nu geen huur- en zorgtoeslag meer (gezamenlijk onkomen hoger dan de grens) . Kan ik me ook goed voorstellen.
Normaal krijgen huisvrouwen die niet werken sinds een paar jaar een tegemoetkoming via de belastingdienst. Krijgt mijn partner niet, omdat ze een WAO uitkering ontvangt. Kan ik me ook voorstellen.

Alleen dit geval van kinderopvang vind ik een beetje sneu, we hebben het gewoon nodig, bijna iedereen krijgt een substantieel deel vergoed, maar mijn partner niet omdat ze niet werkt (lees : niet kan werken).

mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door mar9 »

Die tegemoetkoming betreft de algemene heffingskorting die bij een niet werkende partner bij de werkende partner verkregen kan worden (ofwel korting is overdraagbaar). Wordt ook wel aanrechtsubsidie genoemd. Die wordt direct (maandelijks) door de BD uitbetaald (bij aanvraag voorlopige aanslag) of achteraf verrekend bij aangifte.

Bij de berekening van de WAO uitkering van bruto naar netto wordt rekening gehouden met deze algemene heffingskorting dus dat is niet iets wat je niet toekomt door WAO, maar dus (althans partner) wel reeds krijgt via het bruto-netto traject.

vieze onderbroek

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door vieze onderbroek »

Dit bericht is verwijderd i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

mar9 schreef:Wellicht is inderdaad tijdelijk een dag minder werken (bijvoorbeeld ouderschapsverlof, wellicht deels meebetaald door werkgever - is niet standaard - , je hebt in ieder geval recht op ouderschapsverlofkorting op je InkomstenBelasting - is niet veel, maar alles meegenomen, toch? Kan ook met Voorlopige Teruggaaf-) een mogelijkheid.

Ik hoop voor jou en jullie op een goede oplossing.

Voor het geval het nog niet bekend is, 2012 is het laatste jaar dat een gedeelte van de ouderschapsverlofkorting wordt vergoedt door BL.
Vanaf 2013 stopt dit en is onbetaald ook 100% onbetaald.

Tevens dien je er rekening mee te houden dat als je inkomen in 2012 niet veel lager is dan 2011 ( bv loonstijging oid ) je nog minder van de BL krijgt.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door langste adem »

Van de gemeente is er , vwb de kinderopvang GEEN toeslag mogelijk.
Ik laat het er verder maar bij zitten, en ga op zoek naar iemand die zwart wil bijverdienen, anders is het niet te betalen.
.
Voor iemand die in hetzelfde schuitje zit, en zich afvraagt he het nou zit met de WMO (ik had er nog nooit van gehoord) : hierbij het antwoord wat ik kreeg van de gemeente :


U schrijft dat uw partner in de WAO zit en erg veel pijn heeft bij de dagelijkse verzorging van uw kind. De mogelijkheid bestaat om voor de dagelijkse verzorging van uw kind een WMO aanvraag in te dienen. Vanuit de WMO wordt alleen ondersteuning gegeven, als de zorg voor kinderen in het gedrang komt.
Bij een aanvraag wordt er gekeken of de partner, in staat is de dagelijkse verzorging over te nemen. Dit wordt gezien als gebruikelijke zorg, dat wil zeggen, dat wanneer een partner in zijn gezinssituatie uitvalt , de andere partner de taken op zich neemt. Bijvoorbeeld uw kind , savonds in bad doen of als dit mogelijk is voordat u naar uw werk gaat uw kind wassen, aankleden en de maaltijd verzorgen. Creativiteit wordt er gevraagd.
Voor het gebruik van de kinderopvang is er in uw geval geen indicatie vanuit de WMO mogelijk.
Kinderopvang is een voorliggende voorziening waarvan men geacht wordt gebruik van te maken.
Vanuit de WMO is er geen financiële tegemoetkoming of bijdrage mogelijk.

Gempie
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2013 19:45

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door Gempie »

Ik ben een vrouw van 42 met een zoontje van 9 maanden. Ongeveer 3 jaar geleden ben ik bij mijn moeder gaan wonen omdat ze op leeftijd is, hulp nodig heeft en ook aan het vereenzamen was. Samen delen wij de kosten van de maandelijkse lasten. Hierna ben ik onverwacht zwanger geworden. Dat was een hele verrassing, dit was niet gepland en op mijn leeftijd een prachtig cadeau. Ik werk 3 dagen in de week. De vader van mijn kind woont in het buitenland en kan financieel niet bijdragen in de opvoeding van mijn kind. Ik heb de zorg voor mijn moeder, mijn kind en mijn werk goed kunnen combineren. Het was niet makkelijk maar ik redde het wel. Nu kwam ik er onlangs bij toeval achter dat ik per 1 januari 2013 geen recht meer heb op kinderopvangtoeslag omdat ik dus samenwoon met mijn moeder. Mijn moeder wordt dit jaar 75 (!) en begint steeds meer lichamelijke klachten te krijgen. Ze heeft borstkanker gehad, cubitaal tunnelsyndroom, ze wordt steeds slechter ter been enzv. Het is onmogelijk om haar op mijn zoontje te laten oppassen. Ik heb behalve mijn broers en zus geen familie in Nederland. Zij werken allemaal fulltime, zij kunnen dus ook niet oppassen. Ik heb een paar vriendinnen maar zij werken ook fulltime. Ik wil mijn kind niet bij een zwartwerker achterlaten, er is dan natuurlijk totaal geen controle. Mijn kind is mijn waardevolste bezit, ik moet wel 100% zeker weten dat hij veilig is en er goed voor hem gezorgd wordt. Nu ik geen recht meer heb op kinderopvangtoeslag hou ik ongeveer 360 euro in de maand over (na betaling van de kinderdagopvang) voor de vaste lasten (mijn helft van de huur, verzekeringen, eten voor mij en mijn kind, luiers, ga zo maar door). Dat is bij lange na niet genoeg natuurlijk! Mijn moeder heeft een héél klein pensioentje en dan haar AOW. Als je alles bij elkaar optelt redden wij het nooit. Ik kan en wil ook niet op kosten van mijn moeder gaan wonen. Als ik meer dagen ga werken dan kost het me ook meer kinderdagopvang dus daar zit de oplossing niet in. Ik moet straks ook de kinderdagopvangtoeslag van de afgelopen maanden gaan terugbetalen.... Dat gaat natuurlijk nooit nooit nooit lukken op deze manier. Ik heb een bezwaar tegen partnerschap naar de Belastingdienst gestuurd (op advies van een dame die daar werkt) en nu is het afwachten of ze een uitzondering kunnen maken. De kans is nihil maar ik moet het toch proberen. Als het bezwaar niet wordt geaccepteerd dan weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik ga mijn werkgever dan vragen om ontslag met toestemming maar de kans dat ik dat krijg is ook nihil. Ik ben radeloos door dit alles. Ik huil elke dag, ik zie geen toekomst meer. Ik ga door voor mijn kind en mijn moeder maar ik zie niet in hoe mijn situatie ooit beter kan worden als mijn bezwaar niet toegekend wordt. Ik heb mijn hele leven gewerkt, nooit een uitkering aangevraagd, nooit om een toeslag gevraagd voor ik zwanger werd. En de regering wil dat we voor onze ouderen gaan zorgen maar nu wordt ik hiervoor gestraft. Ik ben radeloos.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Gempie,

tip : maak alinea's in je verhaal zodat het goed leesbaar word voor alle leden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door kokka »

is de vader niet in staat om bij te dragen aan het onderhoud van jullie kind?

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kokka schreef:is de vader niet in staat om bij te dragen aan het onderhoud van jullie kind?
Staat er reeds.
De vader van mijn kind woont in het buitenland en kan financieel niet bijdragen in de opvoeding van mijn kind

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Tis lovenswaardig dat je voor je moeder gaat zorgen maar is er nooit in je opgekomen dat er ook instanties zijn welke hiervoor geschikt zijn ?

Onverwacht zwanger bent geworden, wel daar ben je zelf bij geweest sorry dat ik zeg.

Brief naar BL hoeft niet perse nihil te zijn, overheid heeft of is bezig om gevallen welke tussen wal en schip vallen tegemoet te komen.

Sterkte !

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door kokka »

Teunbosseman schreef:
kokka schreef:is de vader niet in staat om bij te dragen aan het onderhoud van jullie kind?
Staat er reeds.
De vader van mijn kind woont in het buitenland en kan financieel niet bijdragen in de opvoeding van mijn kind
had ik gemist, lastig te lezen verhaal :oops:

Gempie
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2013 19:45

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door Gempie »

Nou Teunbosseman, ik ben er zeker zelf bij geweest ;-) .... Voorbehoedsmiddelen gebruikt en toch zwanger geworden van mijn vriend die ik al 7 jaar ken. Maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken?

Natuurlijk zijn er instanties die hiervoor geschikt zijn maar toen ik ervoor koos om bij haar te gaan wonen was dit niet nodig. Ze had wel hulp nodig natuurlijk maar ik kon dit prima zelf af. Waarom zou ik de zorgsector die al flink in de bezuinigingen zit hiermee opscheppen?

Ik hoop dat je gelijk hebt, dat BL sommige gevallen tegemoet zal komen.
Thanx.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Geen recht op kinderopvangtoeslag ???

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Gempie schreef:Nou Teunbosseman, ik ben er zeker zelf bij geweest ;-) .... Voorbehoedsmiddelen gebruikt en toch zwanger geworden van mijn vriend die ik al 7 jaar ken. Maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken?

Natuurlijk zijn er instanties die hiervoor geschikt zijn maar toen ik ervoor koos om bij haar te gaan wonen was dit niet nodig. Ze had wel hulp nodig natuurlijk maar ik kon dit prima zelf af. Waarom zou ik de zorgsector die al flink in de bezuinigingen zit hiermee opscheppen?

Ik hoop dat je gelijk hebt, dat BL sommige gevallen tegemoet zal komen.
Thanx.

Je draagt het toch zelf aan in je OP dat je onverwacht zwanger bent geworden maar dan zonder datgene wat je nu erbij aanvult. Als je niet wilt dat daarop wordt gereageerd moet je het niet neerzetten.

Tijden veranderen en nogmaals tis lovenswaardig dat je voor je moeder zorgt maar om te stellen dat je de zorgsector niet wilt belasten opdat deze moet bezuiningen vindt ik raar argument.
Daar zijn ze toch voor ?

Anyway, hoop voor je dat BL je als uitzondering zal zien.

Gesloten