LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Discussieer hier over kinderopvang.
Anouk2008
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2014 11:17

gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door Anouk2008 »

Mijn partner heeft een contract bepaalde tijd tot 30 juni 2014. Zoals het er nu naar uitziet, krijgt hij geen verlenging.
Gedurende drie maanden na einde arbeidsovereenkomst heb ik nog recht op kinderopvangtoeslag. Ik neem minder uren af dan waar ik recht op heb, deze uren mag ik na deze nog drie maanden gebruiken, tot aan het einde van het jaar.

Echter, halverwege de uitloop van drie maanden, wordt mijn dochter vier jaar en gaat zij van de dagopvang naar de naschoolse opvang. Ik wil graag weten wat er dan met de “gespaarde uren dagopvang” gebeurd.
Ben ik deze uren kwijt en moet ik opnieuw starten met uren “sparen” voor naschoolse opvang? Of worden de uren naar evenredigheid omgezet?
Op de site van de belasting is hier niets over te vinden. Voor ik een brief naar de belasting ga schrijven, is er misschien iemand op dit forum die dit al eens heeft meegemaakt?

Juni lijkt nog ver weg en ik ga ervan uit dat mijn partner binnen drie maanden ander werk heeft gevonden. Echter, de opzegtermijn bij de KO is maar liefst twee maanden waardoor de tijd ineens weer korter wordt...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door kokka »

als je partner geen werk meer heeft heb je toch een prima oppas thuis zitten.
wel vervelend voor je dat je je kind minder uren op kosten van de staat kan onderbrengen

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door witte angora »

Anouk2008 schreef:
Juni lijkt nog ver weg en ik ga ervan uit dat mijn partner binnen drie maanden ander werk heeft gevonden. Echter, de opzegtermijn bij de KO is maar liefst twee maanden waardoor de tijd ineens weer korter wordt...
Juni is dus over 5/6 maanden. Opzegtermijn KO is twee maanden. Dus je partner heeft nog 3/4 maanden tijd om werk te zoeken voordat je hierin een beslissing moet nemen. Voorlopig is er dus geen probleem, zeker niet als het je partner lukt om binnen drie maanden ander werk te vinden.

En al vindt hij werk, dan is er nog geen probleem. Ook al staat je kind op de dagopvang ingeschreven, hij mag het toch wel thuishouden neem ik aan zolang het onder de 4 is?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door Isabel1 »

En al vindt hij werk, dan is er nog geen probleem. Ook al staat je kind op de dagopvang ingeschreven, hij mag het toch wel thuishouden neem ik aan zolang het onder de 4 is?
Ja natuurlijk mag dat, maar volgens mij wil TS weten of gespaarde uren dagopvang overgezet kunnen worden naar naschoolse opvang uren. (niet dat ik daar het antwoord op weet)

Verder tja, mensen zijn natuurlijk altijd makkelijk in het idee dat mensen maar hun baan moeten opzeggen als ze kinderen hebben. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik dat zo'n goed idee vind. In termen van de samenleving denk ik dat mensen die werken toch ook weer geld in het laatje brengen (premies en belastingen) en ik denk ook niet dat kinderen dood gaan van een paar uurtjes opvang in de week. Kinderen naar opa en oma brengen is vaak geen optie meer, opa en oma werken ook.
Aan de ene kant snap ik de logica van thuis blijven met kinderen, aan de andere kant vraag ik me ook af hoe je kinderen moet leren arbeidsethos te hebben als je zelf stopt met werken en bijvoorbeeld bijstand krijgt (in geval van alleenstaande ouders). Ik geloof zelf in een mooie balans tussen werken en thuis zijn met de kinderen (en dat is natuurlijk makkelijker op het moment dat er twee ouders zijn)

isabel

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Anouk2008 schreef:Mijn partner heeft een contract bepaalde tijd tot 30 juni 2014. Zoals het er nu naar uitziet, krijgt hij geen verlenging.
Gedurende drie maanden na einde arbeidsovereenkomst heb ik nog recht op kinderopvangtoeslag. Ik neem minder uren af dan waar ik recht op heb, deze uren mag ik na deze nog drie maanden gebruiken, tot aan het einde van het jaar.

Echter, halverwege de uitloop van drie maanden, wordt mijn dochter vier jaar en gaat zij van de dagopvang naar de naschoolse opvang. Ik wil graag weten wat er dan met de “gespaarde uren dagopvang” gebeurd.
Ben ik deze uren kwijt en moet ik opnieuw starten met uren “sparen” voor naschoolse opvang? Of worden de uren naar evenredigheid omgezet?
Op de site van de belasting is hier niets over te vinden. Voor ik een brief naar de belasting ga schrijven, is er misschien iemand op dit forum die dit al eens heeft meegemaakt?

Juni lijkt nog ver weg en ik ga ervan uit dat mijn partner binnen drie maanden ander werk heeft gevonden. Echter, de opzegtermijn bij de KO is maar liefst twee maanden waardoor de tijd ineens weer korter wordt...

Nu dacht ik toch goed bekend te zijn met KDV's, BSO'', en KOT maar "gespaarde uren " zijn mij onbekend.

Dat je minder uren afneemt alwaar je recht op hebt doet niet terzake. Ik heb ook recht op meer maar gebruik minder. Dat betekent dan niet dat die uren waar je wel recht op hebt maar niet gebruikt kan opsparen....dit systeem bestaat niet binnen de Belastingdienst.

Je neemt af wat je gebruikt tot een max een krijgt daar KOT voor mits je binnen de financiele regelgeving valt.

Een KDV welke een opzegtermijn hanteert heeft normaliter in hun reglement staan dat uitgezonderd is bv ontslag oid.
Anders kun je een lid van ouderraad commissie eens aanschieten als dit er niet in staat.

ps: vanaf 5 is een kind leerplichtig, vanaf 4 mag het kind naar school maar moet niet.

Anouk2008
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2014 11:17

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door Anouk2008 »

op de website van de belastingdienst staat:

"Ik ga niet werken binnen 3 maanden en volg binnen 3 maanden geen opleiding, traject naar werk of inburgeringscursusU hebt dan na deze 3 maanden geen recht meer op kinderopvangtoeslag. Hebt u minder opvanguren afgenomen dan het aantal uren waar u (gerekend over het hele jaar) recht op hebt? Dan mag u de uren die u over hebt ook na deze 3 maanden gebruiken, tot aan het einde van het jaar. U moet de kinderopvangtoeslag stopzetten als de kinderopvanguren waar u recht op hebt, op zijn. U moet de toeslag in ieder geval eind december stopzetten."


http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... met_werken

Je kunt dus wel degelijk het verschil in de uren waar je recht op hebt en de uren die je werkelijk afneemt opmaken voor het einde van het lopende jaar....

overigens is het niet mijn bedoeling om een discussie te starten over kinderopvang en "staatssteun".

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Anouk2008 schreef:op de website van de belastingdienst staat:

"Ik ga niet werken binnen 3 maanden en volg binnen 3 maanden geen opleiding, traject naar werk of inburgeringscursusU hebt dan na deze 3 maanden geen recht meer op kinderopvangtoeslag. Hebt u minder opvanguren afgenomen dan het aantal uren waar u (gerekend over het hele jaar) recht op hebt? Dan mag u de uren die u over hebt ook na deze 3 maanden gebruiken, tot aan het einde van het jaar. U moet de kinderopvangtoeslag stopzetten als de kinderopvanguren waar u recht op hebt, op zijn. U moet de toeslag in ieder geval eind december stopzetten."


http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... met_werken

Je kunt dus wel degelijk het verschil in de uren waar je recht op hebt en de uren die je werkelijk afneemt opmaken voor het einde van het lopende jaar....

overigens is het niet mijn bedoeling om een discussie te starten over kinderopvang en "staatssteun".
U doet hier u verhaal,dan is het normaal dat er een discussie komt,en die is volgens mij vrij normaal.
U weet het niet,sommige hier ook niet maar soms met elkaar praten kan je tot bep punt komen,
Maar u verwacht kant en klaar antwoord?
Bent u misschien verkeerd,misschien belasting bellen???

En staatsteun heeft u gelijk in...maar goed andere kant is het zo,maat soms,moet je tegenwoordig samen werken anders kan het niet.
Al vergeten sommige dat die uit generatie komen waarin vrouw nog thuis kan blijven.

@ ciske,soms moet de vrouw erbij werken anders lukt het niet,neem aan dat je zelf weet hoe duur alles is...en soms willen vrouwen een deel erbij blijven werken...

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Anouk2008 schreef:op de website van de belastingdienst staat:

"Ik ga niet werken binnen 3 maanden en volg binnen 3 maanden geen opleiding, traject naar werk of inburgeringscursusU hebt dan na deze 3 maanden geen recht meer op kinderopvangtoeslag. Hebt u minder opvanguren afgenomen dan het aantal uren waar u (gerekend over het hele jaar) recht op hebt? Dan mag u de uren die u over hebt ook na deze 3 maanden gebruiken, tot aan het einde van het jaar. U moet de kinderopvangtoeslag stopzetten als de kinderopvanguren waar u recht op hebt, op zijn. U moet de toeslag in ieder geval eind december stopzetten."


http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... met_werken

Je kunt dus wel degelijk het verschil in de uren waar je recht op hebt en de uren die je werkelijk afneemt opmaken voor het einde van het lopende jaar....

overigens is het niet mijn bedoeling om een discussie te starten over kinderopvang en "staatssteun".

Ok, hier wist ik niet van maar in je OP schrijf je:
Op de site van de belasting is hier niets over te vinden
En er is dus blijkbaar wel een en ander te vinden zowel voor KDV als BSO. Daarbij ging ik er van uit de je opspaaruren bij een KDV bedoelde.

Zoals ik het lees begin je inderdaad overnieuw als je kind 4 wordt en geen gebruik meer gaat maken van KDV maar BSO met derhalve minder uren.
Lijkt mij ook niet meer dan logisch opdat de opvang ook minder wordt, kind gaat immers naar school.
Alleen tussentijds of naschools blijft er dan over.

Van de BD site:

Voorbeeld buitenschoolse opvang

U wordt op 1 juli werkloos en u bent dat nog op 1 oktober. U werkte gemiddeld 30 uur per week. Als uw kind naar de buitenschoolse opvang gaat, dan hebt u recht op kinderopvangtoeslag van januari tot en met september. Dat betekent 39 weken x 30 (aantal gewerkte uren) x 70% = 819 uur Dat is het maximaal aantal uren kinderopvangtoeslag waar u recht op hebt. Hebt u alle uren in deze periode opgebruikt? Dan moet u de kinderopvangtoeslag direct stopzetten. Hebt u nog uren over? Dan mag u die uren tot het einde van het jaar opmaken. Daarna moet u de toeslag stopzetten.


Maak je niet druk over die paar welke zeuren over staatssteun of wat kinderen in de opvang doen en bladiebladiebla. Ik maak ook gebruik van alle mogelijkheden welke de overheid biedt......

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Anouk2008 schreef:op de website van de belastingdienst staat:

"Hebt u minder opvanguren afgenomen dan het aantal uren waar u (gerekend over het hele jaar) recht op hebt? Dan mag u de uren die u over hebt ook na deze 3 maanden gebruiken, tot aan het einde van het jaar."


Je kunt dus wel degelijk het verschil in de uren waar je recht op hebt en de uren die je werkelijk afneemt opmaken voor het einde van het lopende jaar....
Het staat er letterlijk. Het aantal uren opvang waarvoor je aanspraak kunt maken op kot wordt berekend op jaarbasis. Als je dus tot en met juni aanspraak kunt maken op dagopvang (140% van het aantal gewerkte uren) en vanaf juli op bso (70% van het aantal gewerkte uren) kun je in 2014 je totaalrecht berekenen en gebruiken. De belastingdienst maakt hier, blijkens de tekst op hun eigen website, geen onderscheid in de soort opvang. Dat onderscheid wordt alleen gemaakt in het maximum (70% of 140%) waar je recht op hebt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door ciske »

@ ciske,soms moet de vrouw erbij werken anders lukt het niet,neem aan dat je zelf weet hoe duur alles is...en soms willen vrouwen een deel erbij blijven werken
Als de man thuis is, hoeft het kind niet naar een dagopvang.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door Isabel1 »

nee lijkt me logisch, maar als die wel weer werk vindt moet dat natuurlijkwel

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: gevolgen "gespaarde uren" dagopvang als kind 4 wordt

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ciske schreef:
@ ciske,soms moet de vrouw erbij werken anders lukt het niet,neem aan dat je zelf weet hoe duur alles is...en soms willen vrouwen een deel erbij blijven werken
Als de man thuis is, hoeft het kind niet naar een dagopvang.

Ja en stel da me snel werk vind,moet er,maar weer plek zijn..

Gesloten