LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Discussieer hier over kinderopvang.
meertje5
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2018 15:11

Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door meertje5 »

Ik zit in de oudercomissie van het kdv van onze kinderen. Nu bied het kinderdagverblijf aan om uren die men mist door ziekte of vakantie in te halen.
Dit lijkt echter in de praktijd niet mogelijk omdat ze alle dagen vol zitten.
Sommige ouders hebben aangegeven dat zij 500 euro betalen op jaarbasis waar ze geen gebruik van kunnen maken doordat hun kind ziek is of vakantie en zij niet in kunnen halen.
Hoe gaan andere kinderdagverblijven hier mee om?
Hebben ouders recht op inhalen of evt geld terug?
Ik hoor het graag.

Vriendelijke groetjes,

Myrthe

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door Moneyman »

meertje5 schreef:Ik zit in de oudercomissie van het kdv van onze kinderen. Nu bied het kinderdagverblijf aan om uren die men mist door ziekte of vakantie in te halen.
Dit lijkt echter in de praktijd niet mogelijk omdat ze alle dagen vol zitten.
Sommige ouders hebben aangegeven dat zij 500 euro betalen op jaarbasis waar ze geen gebruik van kunnen maken doordat hun kind ziek is of vakantie en zij niet in kunnen halen.
Hoe gaan andere kinderdagverblijven hier mee om?
Hebben ouders recht op inhalen of evt geld terug?
Ik hoor het graag.

Vriendelijke groetjes,

Myrthe
Te vaag om iets zinnigs van te kunnen zeggen. Hoe ziet die aanbieding eruit? Garandeert die iets? Waar betaalt men die 500 euro precies voor?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door mahadma »

Misschien een krom vergelijk, maar toch: Ik koop een kaartje voor de bios of de trein en ik ga niet, Je koopt als ouder uren in die je niet gebruikt, in mijn visie een typisch geval van jammer. Een kdv is geen geen instelling met een taxi meter, je kind is er x uur, dus betaal even y euro per uur.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door Moneyman »

mahadma schreef:Misschien een krom vergelijk, maar toch: Ik koop een kaartje voor de bios of de trein en ik ga niet, Je koopt als ouder uren in die je niet gebruikt, in mijn visie een typisch geval van jammer. Een kdv is geen geen instelling met een taxi meter, je kind is er x uur, dus betaal even y euro per uur.
Inderdaad een krom vergelijk. Het KDV biedt hier immers blijkbaar zelf die optie aan, tegen betaling.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door mahadma »

Moneyman schreef:
mahadma schreef:Misschien een krom vergelijk, maar toch: Ik koop een kaartje voor de bios of de trein en ik ga niet, Je koopt als ouder uren in die je niet gebruikt, in mijn visie een typisch geval van jammer. Een kdv is geen geen instelling met een taxi meter, je kind is er x uur, dus betaal even y euro per uur.
Inderdaad een krom vergelijk. Het KDV biedt hier immers blijkbaar zelf die optie aan, tegen betaling.
Je gaat toch contractueel een x aantal uren aan, wederzijds.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door Moneyman »

mahadma schreef:
Moneyman schreef:
mahadma schreef:Misschien een krom vergelijk, maar toch: Ik koop een kaartje voor de bios of de trein en ik ga niet, Je koopt als ouder uren in die je niet gebruikt, in mijn visie een typisch geval van jammer. Een kdv is geen geen instelling met een taxi meter, je kind is er x uur, dus betaal even y euro per uur.
Inderdaad een krom vergelijk. Het KDV biedt hier immers blijkbaar zelf die optie aan, tegen betaling.
Je gaat toch contractueel een x aantal uren aan, wederzijds.
Lees de OP nog eens door...

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door angel1978 »

Die 500 kunnen ook niet afgenomen uren zijn die niet ingehaald kunnen worden ipv iets waar ze apart voor betalen.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:Die 500 kunnen ook niet afgenomen uren zijn die niet ingehaald kunnen worden ipv iets waar ze apart voor betalen.
Klopt, daarom was mijn eerste vraag een verduidelijking. Mijn antwoord op Mahadma gaat vooral over het feit dat het kdv het blijkbaar aanbiedt - en sannmoeyen ze het ook waarmaken.

Als TS mijn vragen heeft beantwoord, kunnen we concreet verder discussieren.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
angel1978 schreef:Die 500 kunnen ook niet afgenomen uren zijn die niet ingehaald kunnen worden ipv iets waar ze apart voor betalen.
Klopt, daarom was mijn eerste vraag een verduidelijking. Mijn antwoord op Mahadma gaat vooral over het feit dat het kdv het blijkbaar aanbiedt - en sannmoeyen ze het ook waarmaken.

Als TS mijn vragen heeft beantwoord, kunnen we concreet verder discussieren.
hoeft niet te discussiëren. Een opvang heeft uren vrij gemaakt voor het kind. Hun mogen een x aantal kinderen voor de groep/opvang. Als men ziek meldt dan heeft men ruimte over. Die moet wel betaalt worden. Vakantie als je die op tijd doorgeeft dan zal er rekening worden gehouden met het aanwezigheid van het plek vrij. Dat staat mogelijk in afspraak met het opvang geregeld of niet. Je kunt niet verwachten dat een opvang opdraait door gemiste uren van een zieke kind. Kijk je afspraak/overeenkomst na wat daarin de vereiste zijn. Het is ook een bedrijf die niet voor niks werkt. Je kunt de uren alleen denk ik inruilen als de mogelijkheid er is.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:Je kunt de uren alleen denk ik inruilen als de mogelijkheid er is.
Ja, dat is nu juist de kern van de discussie... vandaar mijn vraag naar wat er precies aangeboden/ gegarandeerd/ betaald wordt.
meertje5 schreef:Nu bied het kinderdagverblijf aan om uren die men mist door ziekte of vakantie in te halen. Dit lijkt echter in de praktijk niet mogelijk omdat ze alle dagen vol zitten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door kokka »

Het is me eigenlijk niet helemaal duidelijk hoe dat 'inhalen' er dan uit moet zien. Ik neem aan dat je al de uren waarin beide ouders moeten werken al hebt vastgezet. Moeten de kinderen dan extra naar het kdv terwijl pappa of mamma gewoon thuis zijn?

meertje5
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2018 15:11

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door meertje5 »

Betreft de vraag wanneer inhalen, dat zal voor sommige ouders zijn wanneer ze thuis zijn en voor andere, bijv mezelf net die dag dat er een cursus ingepland wordt op mijn vrije dag.
Ik werk zelf bijv onregelmatig in de zorg en komt het soms voor dat ik net even een dag zou willen inhalen, omdat deze door vakantie is blijven staan. Mijn kinderen gaan alleen maar de maandagochtend, maar er zijn genoeg kinderen die vaker moeten.
En waarom of het financieel nodig is of omdat mensen graag in een bepaalde luxe willen leven. Who care’s

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:Te vaag om iets zinnigs van te kunnen zeggen. Hoe ziet die aanbieding eruit? Garandeert die iets? Waar betaalt men die 500 euro precies voor?
Wil je deze vragen ook nog even beantwoorden?

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door michieldejong »

meertje5 schreef: Hoe gaan andere kinderdagverblijven hier mee om?
Hebben ouders recht op inhalen of evt geld terug?
Mijn ervaring bij Estro/Smallsteps en Impuls is dat het niet mogelijk is dagen in te halen bij ziekte. Wel kun je vantevoren ruildagen aanvragen om zo een dag dat je op vakantie zal zijn om te ruilen met een andere dag (ik geloof maximaal 2 weken eerder of later) maar alleen op basis van beschikbaarheid. Er moet dus plek zijn.

meertje5
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2018 15:11

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door meertje5 »

Die €500,- staat voor uren die je wel betaald hebt op contractbasis maar niet kunt opnemen/inhalen

meertje5
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2018 15:11

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door meertje5 »

Michiel de jong een vraagje, zijn er vaak uren beschikbaar of krijgt men vaak een nee?

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
Moneyman schreef:Te vaag om iets zinnigs van te kunnen zeggen. Hoe ziet die aanbieding eruit? Garandeert die iets?
Wil je deze vragen ook nog even beantwoorden?
Nog twee te gaan...

meertje5
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2018 15:11

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door meertje5 »

Moneyman, die is beantwoord, je sluit een contract af van een aantal uren wat je afneemt en gun bieden je aan deze uren in te halen

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door Moneyman »

meertje5 schreef:Moneyman, die is beantwoord, je sluit een contract af van een aantal uren wat je afneemt en gun bieden je aan deze uren in te halen
Dat is nog steeds heel vaag. Mijn vraag is: wordt er iets gegarandeerd? Heb je een link naar de tekst? Over welk KDV hebben we het?

michieldejong
Berichten: 133
Lid geworden op: 08 dec 2015 15:04

Re: Kinderdagverblijft heeft geen mogelijkheid voor inhaaluren

Ongelezen bericht door michieldejong »

meertje5 schreef:Michiel de jong een vraagje, zijn er vaak uren beschikbaar of krijgt men vaak een nee?
Het hangt vooral af van de dag. De meeste kinderopvangs zijn volgens mij het rustigste op woensdag en vrijdag. In de vakanties zijn ze meestal alle dagen relatief rustig.

Mijn ervaring bij impuls is dat bij wisselen naar een maandag of donderdagmiddag (dus een schooldag) dit in circa 50% van de keren toegekend werd. Bij het wisselen van een vakantiedag werd dit altijd toegekend. Dit ging dan wel om 2 kinderen, wat natuurlijk lastiger is dan maar 1 kind (het gaat er uiteindelijk om dat ze de regels voor de maximale kind-leider/leidster ratio niet overtreden).
Ik spreek dan over mijn eigen ervaringen met misschien 10 wissels op werkdagen en 10 wissels op vakantiedagen in de laatste 3 jaar. Niet echt statistisch betrouwbaar uiteraard.

Gesloten