LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Discussieer hier over kinderopvang.
Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je hebt niet gezien dat het totale administratieve systeem overhoop gaat?

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jawel, dat heb ik gelezen. Maar ook in dat hele administratieve systeem had dat natuurlijk ook gewoon door kunnen lopen met de volgorde van betaling, dat is maar net hoe je het wil regelen. Die omschakeling zal niet de reden zijn dat men ineens van 27 januari voor januari betalen naar 27 december voor januari betalen overgaat. Ik ken namelijk weinig systemen die niet de optie geven hoe men betalingen moet verwerken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ik mis het stukje hoeveel er tussen toeslag en rekening opvang zit. Hoe lager je inkomen is des te hoger de KOT. Kan mij voorstellen dat bij een opvang van 3 of meer dagen en een hoger inkomen en dus lagere KOT dit in de dure maand december niet echt lekker uitkomt.

Aangezien de OC akkoord is gegaan en er reeds een bericht is uitgegaan naar de ouders kan men hierin rekening houden en voorbereiden. Ik lees dat opvang op de 4e wil incassseren. Persoonlijk had ik als oud OC lid onderhandeld om dit enkel dagen verder te zetten opdate niet iedereen voor de 4e van de maand zijn salaris ontvangt welke je trouwens ook achteraf ontvangt.


Tevens weet ik dat de overheid reeds tijdje bezig is om weer terug te gaan naar oude systeem om de opvang direct de toeslag te betalen en de ouders alleen het verschil tussen KOT en rekening opvang.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door scontra »

Teunbosseman schreef:
02 dec 2020 13:25
dit in de dure maand december niet echt lekker uitkomt.
December is bij mij net zo'n dure of goedkope maand (het is maar hoe je het bekijkt) als elke andere maand van het jaar. :oops:

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

scontra schreef:
02 dec 2020 14:23
Teunbosseman schreef:
02 dec 2020 13:25
dit in de dure maand december niet echt lekker uitkomt.
December is bij mij net zo'n dure of goedkope maand (het is maar hoe je het bekijkt) als elke andere maand van het jaar. :oops:
Veelal zijn de financiele uitgaven in december hoger dan andere maanden.
En dan kan een extra rekening voor opvang dus niet lekker uitkomen. Wel aub in de essentie van het topic lezen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door scontra »

Teunbosseman schreef:
02 dec 2020 16:12
scontra schreef:
02 dec 2020 14:23
Teunbosseman schreef:
02 dec 2020 13:25
dit in de dure maand december niet echt lekker uitkomt.
December is bij mij net zo'n dure of goedkope maand (het is maar hoe je het bekijkt) als elke andere maand van het jaar. :oops:
Veelal zijn de financiele uitgaven in december hoger dan andere maanden.
En dan kan een extra rekening voor opvang dus niet lekker uitkomen. Wel aub in de essentie van het topic lezen.
Ik heb het wel begrepen en ook de essentie van het topic is wel tot mijn nevelig brein doorgedrongen.
De opvang houdt trouwens wel rekening met een eventueel betalingsprobleem en geeft dan ook de gelegenheid om dit op een later tijdstip dan 27 dec. te voldoen.
En mijn opmerking was enigszins stekelig bedoeld en blijkbaar is dat nog gelukt ook, Sorry !!

R&DY
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2020 18:32

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door R&DY »

Moneyman schreef:
01 dec 2020 12:50
Zo te lezen is de ouderraad ermee akkoord gegaan. De argumentatie is op zich niet gek, al zal de ene ouder de vastigheid fijner vinden dan de andere. En de kostenbesparing van een eenduidige facturatie is natuurlijk mooi meegenomen.

Mag dit zomaar? Ja, in beginsel wel. Je kunt ervoor kiezen om er niet mee akkoord te gaan, maar dan moet je een andere opvang zoeken die wel achteraf factureert. Dat zal je niet snel doen.

Als die extra termijn écht een zo groot probleem is, is er vast wel te praten over de manier waarop de betaling dan wel geregeld kan worden (bijvoorbeeld nog meer termijnen, of betaling in mei na het vakantiegeld).
Andere kinder opvang is ook geen optie. Aangezien deze opvang de enige is in het dorp met 2 vestigingen.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door WZZ »

Op zich moet het geen probleem zijn om vooraf te betalen. Enige korting zou dan niet misstaan. Ik betaal zelf mijn jaarlijkse ziektekostenpremie vooraf.
Dat in veel bedrijfstakken wordt gewerkt met vooraf betalen brengt wel met zich mee dat daardoor bedrijfsvoering zonder of met beperkt eigen kapitaal mogelijk is. Dat is een risico voor de klant. Kijk maar naar de reiswereld en het gevolg ervan, niets dan vouchers ipv geld terug conform de wet. Ik heb me verbaasd hoeveel bedrijven al kort na het ontstaan van de coronacrisis het risico van een faillissement liepen, althans naar eigen zeggen. Dan schort er toch wat aan het aanwezige bedrijfskapitaal.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door kokka »

ik zie niet goed waarom je korting zou moeten krijgen als je vooraf zou moeten betalen.
het siert de kinderopvang dat ze die eerste maandbetaling uit willen smeren om de ouders wat ruimte te geven.
wat mij betreft moet die hele KOT sowieso stoppen. we betalen met de samenleving voor sommige kinderen meer om ze op te laten vangen dan dat de moeder of vader verdient. De kinderopvang moet gewoon gratis worden, net zoals de basisscholen gratis zijn. dan zit het gewoon in de belasting die iedereen betaald en wordt het veel meer een overheidsorgaan i.p.v die bedrijven die over de ruggen van kleine kindjes en hun ouders zoveel mogelijk winst proberen te maken.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kokka schreef:
08 dec 2020 10:32
ik zie niet goed waarom je korting zou moeten krijgen als je vooraf zou moeten betalen.
het siert de kinderopvang dat ze die eerste maandbetaling uit willen smeren om de ouders wat ruimte te geven.
wat mij betreft moet die hele KOT sowieso stoppen. we betalen met de samenleving voor sommige kinderen meer om ze op te laten vangen dan dat de moeder of vader verdient. De kinderopvang moet gewoon gratis worden, net zoals de basisscholen gratis zijn. dan zit het gewoon in de belasting die iedereen betaald en wordt het veel meer een overheidsorgaan i.p.v die bedrijven die over de ruggen van kleine kindjes en hun ouders zoveel mogelijk winst proberen te maken.

Geen korting bij voorruitbetalen eens , rest van je betoog kansloos. Is al vaker over geschreven, dan ook maar alle overige subsidies als huur, zorg etc etc laten vervallen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door kokka »

ik wil de opvang van kinderen niet afschaffen.. gewoon anders organiseren.

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar ik wil niet gaan betalen voor de kinderopvang van anderen. Kinderen krijgen wordt door sommigen gezien als een recht, terwijl dat in mijn eigen denkbeeld eerder een keuze is die gemaakt wordt op basis van de situatie. Kun je een kind niet betalen, dan vooral niet aan beginnen, dat idee zeg maar.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar ik wil niet gaan betalen voor de kinderopvang van anderen.
Dat doe je al zo lang je werkt.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:
08 dec 2020 10:32
wat mij betreft moet die hele KOT sowieso stoppen. we betalen met de samenleving voor sommige kinderen meer om ze op te laten vangen dan dat de moeder of vader verdient.
Dat kan overigens nog steeds lonend zijn, omdat vader of moeder op de arbeidsmarkt blijft. En niet na het 1e kind voorgoed achter aanrecht verdwijnt.
kokka schreef:
08 dec 2020 10:32
wat mij betreft moet die hele KOT sowieso stoppen. we betalen met de samenleving voor sommige kinderen meer om ze op te laten vangen dan dat de moeder of vader verdient. De kinderopvang moet gewoon gratis worden, net zoals de basisscholen gratis zijn. dan zit het gewoon in de belasting die iedereen betaald en wordt het veel meer een overheidsorgaan i.p.v die bedrijven die over de ruggen van kleine kindjes en hun ouders zoveel mogelijk winst proberen te maken.
Helemaal mee eens. Hoeveel goeds heeft die paarse privatisering nu echt gebracht?

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
08 dec 2020 12:23
Dat doe je al zo lang je werkt.
Dat klopt, maar om het nu helemaal voor niets te gaan doen, dat vind ik wel heel extreem. In mijn ogen zou je het zo moeten regelen dat het maximaal 10% van het inkomen mag kosten en de overheid de rest bijlegt als je daarmee niet de rekening kan betalen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door angel1978 »

Gratis heeft ook niet mijn voorkeur maar is wel beter dan allerlei subsidieregelingen die administratieve chaos veroorzaken en daardoor meer kosten dan als het gewoon geheel betaald zou worden. Hoe minder administratie hoe beter.

Lady1234
Berichten: 27118
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
08 dec 2020 16:21
angel1978 schreef:
08 dec 2020 12:23
Dat doe je al zo lang je werkt.
Dat klopt, maar om het nu helemaal voor niets te gaan doen, dat vind ik wel heel extreem. In mijn ogen zou je het zo moeten regelen dat het maximaal 10% van het inkomen mag kosten en de overheid de rest bijlegt als je daarmee niet de rekening kan betalen.
Er is voor u in ieder geval ook achttien jaar betaald.

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zou kunnen, ik ben nooit naar de opvang geweest. Ik weet verder ook niet uit welke potje die toeslag komt.

Lady1234
Berichten: 27118
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
08 dec 2020 17:24
Zou kunnen, ik ben nooit naar de opvang geweest. Ik weet verder ook niet uit welke potje die toeslag komt.
Van de overheid. Net als de kinderbijslag en bijvoorbeeld de premie voor de zorgverzekering tot 18-jarigen.

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kinderopvang wijzigt betaling van achteraf naar vooraf

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan is het toch geen probleem om dat anders aan te pakken? Waarom zou iedereen nog meer moeten gaan betalen om die kinderopvang helemaal gratis gaan maken, zoals werd voorgesteld? In mijn ogen is die 10% regel helemaal niet zo verkeerd.

Gesloten