LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kwaliteit ?

Discussieer hier over kinderopvang.
catlove
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 mar 2007 17:14

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door catlove »

je kan via de belastingdienst, geld terug krijgen van het kinderdagverblijf, en als het goed is betaald je baas ook mee voor opvang.

ik hoor dat van andere moeders, of ze lichten mij fout in.

enfin het is woensdag middag, ga wat leuks doen.

WMJQ
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2006 12:45

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door WMJQ »

Wanneer de belastingdienst het optijd zou overmaken is het inderdaad wel te behappen maar ik ben blij dat ik er straks per 5 juli helemaal vanaf ben.
Op dit moment gaat alle allementatie die ik maandelijks krijg op aan het KDV en dat maar voor 1 kind en ik heb er nog 2.

catlove
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 mar 2007 17:14

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door catlove »

ja dat klopt, dat de belastingdienst laat is met uitbetalen, hoor ik wel meer. en dat gaat niet alleen over de kdv.

enfin ik wens iedereen een fijn weekend toe.

telmatelma
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2005 18:10

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door telmatelma »

Mijn ervaring is zeer goed met een kinderdagverblijf.\
Misschien hebben sommige een slecht beeld of een verkeerde dagverblijf geahd?
Mijn ervaring is zeer goed.
Aangezien mijn zoontje op een verticale groep zit, zitten er ook minder baby's bij elkaar (max 3-4 op een dag)
Als er iets mis is zeg ik dit tegen de leidster.
Zo kunnen hun er ook aan werken, ja en werkt dit niet kun je altijd naar de manager.
Mijn zoontje vind het gewldig al ide kindjes.
Hij leert daar een boel.
Ook gaat hij een dagje naar opa en oma.
Dit is heel anders natuurlijk ook leuk maar al zijn aandacht voor hem.
Dat is op dagverblijf anders maar wel super goed!
Ik ben dik te vreden!!!

heho
Berichten: 144
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:46

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door heho »

leuke discussie geworden zeg, vermakelijk.
Ik ben voor keuzevrijheid in deze, met wel een overheid die scherp blijft.
Wat mij betreft is het met de nieuwe wet kinderopvang verslechtert in de praktijk. Op papier lijkt het heel wat.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Aangezien mijn zoontje op een verticale groep zit, zitten er ook minder baby's bij elkaar (max 3-4 op een dag)
Dit werkt idd. ook prettiger voor de leidsters,: minder baby's tegelijk, maar in de groep ook kinderen die makkelijker zichzelf kunnen vermaken.
leuke discussie geworden zeg, vermakelijk.
Nou, volgens mij is ie niet bedoeld om te vermaken ...
Ik ben voor keuzevrijheid in deze, met wel een overheid die scherp blijft.
Een overheid die scherp blijft, dat moet ik nog meemaken. Daarvoor is het een veel te log bureaucratisch apparaat.

catlove
Berichten: 18
Lid geworden op: 30 mar 2007 17:14

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door catlove »

daar geef ik je gelijk in teveel papieren rompslompen.

Leidster
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2007 09:36

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Leidster »

Volgens mij moet ik mij zo langzamerhand schamen dat ik in de kinderopvang werk. Hoewel ik doe dit met heel veel plezier. Ik heb bijna nooit een dag dat ik met tegenzin naar mijn werk ga en op mijn kont zit ik vrijwel alleen als ik een kind op schoot heb of met ze aan tafel zit te eten of te spelen. ook dacht ik altijd dat ik goed opgeleid was voor dit beroep. In de meeste kinderdagverblijven gaan de pedagogische medewerkers namelijk een paar keer per jaar op cursus. Dit zijn verdiepingen in je vak en deze geven je weer handvaten als je kinderen in je groep hebt met ontwikkelingsproblemen of hoe je beter op de vragen en behoeftes van de kinderen en ouders kunt inspringen en dus klantgerichter kan werken. Voor de duidelijkheid waar ik werk staan de kinderen voorop. Dit betekent natuurlijk niet dat ze alles maar mogen en als er een kind eens een keer helemaal door het lint gaat wat natuurlijk thuis nooit gebeurt dan kan het wel eens gebeuren dat je het kind even apart zet om het uit de negatieve situatie te halen. Soms hebben ook kinderen het namelijk even nodig net als volwassenen om weer even tot zichzelf te komen. En wat de ouders betreft heb ik groot respect voor dat ze hun kinderen naar de opvang brengen. Ik zie ze vaak weg gaan met een door buitenstaanders aangepraat schuldgevoel. En trouwens of ouders nu werken of een dagje vrij zijn als kun kind naar de opvang gaat doet er helemaal niet toe. Ze betalen voor de opvang en als het kind de dag van zijn leven heeft is het toch prima dat de ouders even kunnen bij tanken. Je betaald toch ook voor je oppas thuis als je een avondje uit gaat of een weekendje weg zonder kinderen. Zo nu ga ik maar eens weer naar mijn schamenswaardige baan waar de arme kinderen zijn die gedumpt worden. Ik hoop maar dat ze mijn luie stoel al klaar hebben staan. Groetjes allemaal

remco28
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 aug 2006 19:14

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door remco28 »

Ik heb grote bewondering voor de mensen die in de kinderopvang werken.Zij zijn ook niet degene die aangevallen moeten worden maar die zakkenvullende managers.

En mensen die denken dat het zielig is voor een kind zijn in mijn ogen egoistisch.Welk kind vind het nou niet prachtig om met anderen te spelen en dingen te ondernemen?Nee ze heel de dag thuis houden,dat is goed.Of opa en oma elke keer opzadelen liefst 3x in de week,mogen hun ook van hun oude dag genieten?Mensen die stoer lopen te lullen dat ze hun kinderen nooit naar de opvang brengen maar dat ze altijd thuis zijn voor de kinderen,moeten hun ogen diep in hun kop schamen dat ze lekker op de zak van hun mannetje teren die met een directeurssalaris thuis komt.Dat stomme oudewetse populistische gepraat.

Stephanie185
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 mei 2007 20:49

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Stephanie185 »

Geplaatst op 19 Aug 2007 16:22 door remco28
Ik heb grote bewondering voor de mensen die in de kinderopvang werken.Zij zijn ook niet degene die aangevallen moeten worden maar die zakkenvullende managers.

En mensen die denken dat het zielig is voor een kind zijn in mijn ogen egoistisch.Welk kind vind het nou niet prachtig om met anderen te spelen en dingen te ondernemen?Nee ze heel de dag thuis houden,dat is goed.Of opa en oma elke keer opzadelen liefst 3x in de week,mogen hun ook van hun oude dag genieten?Mensen die stoer lopen te lullen dat ze hun kinderen nooit naar de opvang brengen maar dat ze altijd thuis zijn voor de kinderen,moeten hun ogen diep in hun kop schamen dat ze lekker op de zak van hun mannetje teren die met een directeurssalaris thuis komt.Dat stomme oudewetse populistische gepraat.
Ja ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar als je bijv. 40 uur werkt, zie je kind alleen s avonds en in het weekend, en de rest doet de opvang. En dat je man/vriend het geld binnen brengt overleg je goed met elkaar lijkt me, met wederzijdse goedkeuring.
Ik ben 22 jaar maar toen ik op de basisschool zat werden er al brieven gestuurd naar ouders of ze hun kinderen aub geen sleutel om de nek wilde hangen, want als de school om 3 uur uit ging dan was school geen opvanghuis, maar ja mama en papa vonden het dan belangrijk om werk te hebben tot 6 uur met als gevolg dat niemand wist waar ze tussen 3 en 6 uithingen.
Je hebt een kind en daar kies en ga je voor! En ja opvang is een uitstekende manier om je kind te laten spelen en kennis te laten maken met andere kids, maar dit moet niet ten koste gaan van het kind!![/quote]

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

De beste kwaliteit voor een kind is nog steeds de eigen moeder! Met al het andere doe je je kindje gewoon tekort!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door kweenie »

'tuurlijk, johnny, liever een zuipende moeder die de kinderen slaat dan een plek met professionals, speelgoed en vriendjes van de kinderen. O nee, met zo'n reactie verlaag ik je tot jou niveau. Nou ja, voor een keer moet dat kunnen.

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

@kweenie:

Je gaat er dus van uit elke niet-werkende vrouw een zuipende moeder is? Ik weet niet waar jij woont, maar gelukkig bestaat het grootste gedeelte van NL nog niet uit gettowijken, en zijn zoveel niet-zuipende goed zorgende niet-werkende moeders dat jij die niet op de koffie wilt :lol:

Een zuipende moeder is over het algemeen geen werkende moeder, dus je vergelijking slaat werkelijk totaal nergens op.

Je niveau zit zo ver onder dat van mij dat ik er verder maar geen woorden over vuil maak.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door kweenie »

johnny, ik heb een aantal van je posts gelezen, dus ik weet hoe laag het niveau van jou reacties is. Mijn reactie is voornamelijk een reactie op de stelligheid waarmee jij beweringen doet. En vooral het gebrek aan respect voor mensen die een andere mening hebben.

In dit geval beweer jij dat de 'beste kwaliteit voor een kind is nog steeds de eigen moeder', zonder enig voorbehoud. Blijkbaar vind jij elke moeder, hoe zij zich ook gedraagd, per definitie het beste. 'Met al het andere doe je je kindje gewoon tekort', dus ook bij een zuipende moeder die de kinderen slaat is een kind in jou ogen blijkbaar beter af.

Silaz
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2008 22:50

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Silaz »

Het zijn niet de leidsters, maar de organisatie die moet worden aangevallen. :roll: Het is namelijk ooh zo waar dat het tegenwoordig allemaal maar een bedrijf is. Ligt er aan waar je zit, maar waar ik zit (Catalpa) draait alles om het grote geld en is kwaliteit alleen op papier belangrijk. Catalpa wil niet voor niks de grootste zijn.

We gaan op curcus, moeten zogenaamd ontwikkelingsgericht werken, moeten die lijsten invullen etc, maar dat is allemaal om te laten zien kijk eens wat wij voor kwaliteit leveren. Maar ondertussen vooral zich niet houden aan het convenant. Het is normaal om een groep van 12 kinderen met zes baby's met zijn tweeën te draaien en dan is dit nog luxe. :twisted:

Een mening mag je niet hebben als werknemer -> daar hangen consequentie's aan vast en nadenken hoef je ook niet, je moet alleen uitvoeren wat zij willen.

Mijn kind zou ik niet bij Catalpa willen hebben en het liefst zouden we ons eigen kdv starten onder het mom -> eerlijke kinderopvang ipv grof geld verdienen in de kinderopvang, want kinderen worden niet sociaal als ze bij Catalpa zitten.

Helaas moeten we de schijn ophouden en bijna geen ouder die weet wat zich achter de schermen afspeelt. :(

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

@kweenie: Ik zeg niet elke moeder, er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen, maar je kunt niet ontkennen dat de toename van problemen onder de jeugd een oorzaak moet hebben.

Een paar maanden geleden hadden we een reünie van de lagere school. Hetzelfde echtpaar had nog steeds de leiding, en zij vertelden dat ze tegenwoordig maar liefst twee fulltimers voor speciale begeleiding van de kinderen hadden. In ELKE klas zitten wel 1, 2 of 3 kinderen die speciale begeleiding nodig hebben, en ook hij was uitermate negatief over de werkende moeders.

Nu hoor ik je denken dat zijn eigen vrouw ook werkte? Klopt, maar zij hadden geen kinderen, hebben die nog niet en dat zal ook niet meer gebeuren :wink:

@Silaz: Natuurlijk is het alleen maar een bedrijf, wat dacht jij dan. Hun redenatie is heel simpel. Die moeders moeten zo nodig gaan werken voor het geld, dus waarom zullen wij er dan niet beter van mogen worden?

Als je het zo slecht naar je zin hebt bij een bedrijf, dan blijf je daar toch niet zitten? Het lijkt me wat lastig in jou situatie om EN Catalpa aan te klagen EN een eigen KDV te starten, maar ik zou het niet met m'n geweten kunnen verenigen als er echt dingen achter de schermen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Zelfs als de ouders de kinderen op een KDV plaatsen blijven het nog steeds kinderen, en daar moet je verantwoordelijk mee omgaan.

Een anonieme brief naar een overkoepelende instantie is misschien een idee zodat er een keer onverwacht inspectie komt. Dan blijf jij in ieder geval buiten schot en maakt het makkelijker om straks wel op een verantwoorde manier voor jezelf te beginnen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Johnny, je zei zelf "De beste kwaliteit voor een kind is nog steeds de eigen moeder! Met al het andere doe je je kindje gewoon tekort." Dat is heel wat ongenuanceerder dan dat er altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.

Als er sprake zou zijn van een toename van problemen onder de jeugd, dan zal dat natuurlijk een oorzaak hebben. Maar ik denk niet dat dit te maken heeft met het toegenomen aantal werkende moeders.

Dat er tegenwoordig meer kinderen zitten waarvan wordt erkend dat ze begeleiding nodig hebben, betekent niet dat er dan ook meer problemen zijn. Wel is het zo dat die eerder onderkend worden en dat er ook mondiger ouders zijn die bij het minste of geringste aan de bel trekken en bang zijn dat er iets is. Vroeger werden problemen gewoon minder erkend en meer genegeerd.

Ik ken schrijnende gevallen, bijvoorbeeld van iemand van wie achteraf bleek dat hij een slecht gehoor heeft en daardoor de lessen niet kon verstaan. Daardoor kon hij natuurlijk de stof niet bijhouden en kreeg hij al snel het predikaat 'dom'. En daardoor werd hij vaak maar ingezet als hulpje voor de meester. Immers, hij kon toch niet leren. Bovendien, hij luistert niet (althans, hij hoort het niet...) en wordt dus ook nog regelmatig de klas uit gestuurd en als onhandelbaar bestampeld. Dan heb je dus iemand die na een flink aantal jaar lagere school ergens maar aan het werk gaat en dus de rest van zijn leven ongeschoold werk blijft doen, voor de rest van zijn leven getekend door het niet herkennen van zoiets simpels als een slecht gehoor.

Dan kun je zeggen dat het vroeger allemaal beter was en dat er vroeger veel minder begeleiding nodig was, maar dat heeft in mijn ogen dus voor een groot deel te maken met het niet (h)erkennen van problemen of 'afwijkingen' van het normale patroon.

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

Beste kweenie, ik weet niet uit welke periode jij komt, maar in mijn tijd was er wel degelijk aandacht voor mogelijke problemen bij kinderen. Was er regelmatig een schoolarts die je doorlichtte, een gehoortest deed, je ogen controleerde en bij twijfel doorverwees.

De door jou aangehaalde incidentele voorvallen kwamen misschien voor WOII vaker voor, maar echt niet in de tijd dat ik op de lagere school zat, en over die periode had ik het. En als de leerkrachten op diezelfde school deze tendens onderschrijven en het onder meer wijten aan het feit dat er steeds meer werkende moeders zijn, wie ben ik dan om hun professionele mening naast me neer te leggen? Zij staan in de dagelijkse praktijk met de kinderen, meer nog dan hun eigen ouders, die dus inderdaad voor het minste of geringste professionele hulp nodig hebben en er dan ook op staan dat er een labeltje geplakt gaat worden. Gelukkig doen ze daar op die school niet aan mee, en door de wachtlijst kunnen ze het zich ook veroorloven om tegen ouders te zeggen dat ze eens wat meer tijd met de kinderen door moeten brengen. En ja, dan zijn er inderdaad ouders die het daar niet mee eens zijn en hun kind van school halen, en vervolgens het hulpverleningstraject in verdwijnen, maar er zijn ook ouders die het advies opvolgen en dan zie je het gedrag van kinderen ook totaal veranderen.

Nogmaals: het zijn niet mijn woorden, maar van mensen met meer dan 30 jaar praktijkervaring.

Ik ging er een beetje te gemakkelijk van uit dat de gemiddelde lezer wel in staat is om te beseffen dat op iedere regel uitzonderingen zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Silaz, als Catalpa inderdaad zo slecht is, dan zou ik daarover wel hier en daar aan de bel trekken. Jij zult ook weten dat er bepaalde wetten zijn over bijvoorbeeld de verhouding kinderen:leidsters, waar iedere kinderopvang zich aan moet houden. En ook voor je eigen werkplezier en werkdruk is het verstandig om ervoor te zorgen dat de kinderopvang zich aan de regels houdt (of liever, zich niet aan de minimale eisen houdt). Ook dat is een reden om (desnoods anoniem) aan de bel te trekken, of om een tijdje goed bij te houden wat er allemaal mis gaat bij jou opvang.

En eventueel kun je zelf met een aantal anderen een kdv opzetten, buiten Catalpa om. Ik heb zelf een prima kdv, dat is opgezet door iemand die een paar jaar geleden ontevreden was met de bestaande opvang. Deze opvang is dus niet puur opgezet als winstgenererend bedrijfsonderdeel, maar primair met als doel goede opvang te bieden. Zulke opvang bestaat dus ook, het is niet allemaal even slecht.

Johnnydegroot
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 apr 2006 16:36

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Johnnydegroot »

Waar ik me even over verbaas zijn de negatieve reacties op KDV's die opgezet worden als winstgevend bedrijf. Typerende hypocriete houding. De ouders gaan werken om geld te verdienen = winstbejag, maar de KDV's die het zelfde doen worden er op aangevallen.

Probleem is alleen dat elk goed bedrijf een redelijk winstmarge nodig heeft om te kunnen blijven bestaan en doorgroeien. Blijkbaar mogen deze aspecten wel gelden voor de eigen carrière, maar als een ander het doet dan wordt het afgekeurd.

Als iemand een KDV gaat starten puur uit ideologische doelstellingen, dan moet je dat zien als een leuke hobby, maar niet als een professioneel winstgevend bedrijf.

Gesloten