LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kwaliteit ?

Discussieer hier over kinderopvang.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Natuurlijk mag je best winst maken, geen probleem. Maar dat staat los van het primaire doel van je organisatie. Dat kan zijn goede opvang geven of dat kan zijn geld verdienen ten koste van alles. Hoge winst hoeft geen doel op zich te zijn, al zal het natuurlijk wel zo zijn dat je als organisatie winst moet maken om te overleven.

Overigens zou je een zelfde discussie ook kunnen hebben over bijvoorbeeld het onderwijs en scholen. Het staat iedereen vrij om een school op te richten, die voorziet in jou specifieke onderwijsbehoefte. Dat zal in de praktijk vaak in de vorm van een 'ideologie' zijn, of in elk geval vaak volgens een al bestaand onderwijsprincipe. En een school moet ook op lange termijn overleven en dus budgetaire keuzes maken, om niet meer uit te geven dan ze binnenkrijgen (ergo: winst maken). Maar ook daar is deze winst geen doel op zich.

(Er zijn trouwens veel meer redenen om te gaan werken, maar dat is een heel andere discussie waar ik maar niet aan ga beginnen.)

Rees88
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:16

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Rees88 »

Ik werk zelf in de kinderopvang, eerst bij de grote organisatie Catalpa. En nu bij een kleiner kinderdagverblijf.

Inderdaad gaat er vanaf het hoofdkantoor bij catalpa heel wat mis en is er vrij veel papier werk alleen maar voor de buitenwereld te laten zien hoe goed catalpa wel niet is. Nou vond ik het gedeelte ontwikkelingsgericht werken erg goed en de verticale groepen vond ik ook heel fijn werken. De sfeer die je als leidster op je groep hebt ben je zelf (samen met collega's) verantwoordelijk voor en daar heeft het hoofdkantoor niet zo heel veel mee te maken. De ouders en kinderen hebben dagelijks contact met jou en niet met het hoofdkantoor. Dus een slechte opvang heb ik catalpa nooit gevonden, het is maar net wat je er met zijn allen van maakt binnen je locatie. Kijk dat je salaris vaak te laat komt etc. daar merken de kinderen gelukkig niets van.

Zelf heb ik bij catalpa gelukkig nooit met te veel kinderen op te weinig leidsters op een groep gestaan. En verticaal werken vond ik heerlijk.
Toch wilde ik weten hoe het was om op de horizontale groepen te staan! Wat een gedoe, vorige week werkte ik nog met zijn tweeën op zestien kinderen die allemaal tegelijk uit bed moesten terwijl mijn collega met pauze ging en na een uur nog niet terug was. (om maar een voorbeeld te noemen)

De kwaliteit op sommige kinderdagverblijven is inderdaad ronduit slecht nu ik goed heb rond gekeken. Leidsters die soms inderdaad een heel ander verhaal vertellen aan de ouders dan dat er in werkelijkheid gebeurt. Of kinderen die tijdens het eten in slaap vallen en dan toch nog verplicht zijn hun eten te eten dus wakker gehouden worden met washandjes, een moeder zou zijn kind dan gewoon op bed leggen. Maar er zijn ook genoeg dagverblijven die ontzettend goed werken, kijk als ouder gewoon goed om je heen en kies zeker niet de eerste en de beste opvang, en vraag zelfs of niet alleen je kind een dagje mag wennen maar of jij er de eerste uur/twee uur bij mag zijn. Kom een keer binnen om een tijd dat je ze officieel niet mag halen en dan merk je het al snel.

Verder moeten mensen hier op dit forum niet zo veel uit emotie reageren en dit op elkaar afreageren, de één vind het fijn om zijn kind op een dagverblijf te sturen de ander niet. Ieder zal daar zijn redenen voor hebben. Maar het maakt niemand tot een slechte of een goede ouder. want ieder handelt uit zijn eigen gedachte en iedere gezonde ouder wil het beste voor zijn kind.

Als leidster wordt je zeker niet onderbetaald. Er staan bij een goed dagverblijf altijd gediplomeerde leidsters op de groepen die allemaal een certificaat van goed gedrag hebben moeten inleveren toen zij zijn anagenomen en het is ook echt niet zo dat er meisjes van 15 of 16 werken , alhoewel die het misschien ook prima zullen doen. Zelf was ik net 19 dat ik begon in de kinderopvang. Ik ben nu 20 en kom erachter dat de kinderopvang niets voor mij is. Ik wil graag voor kinderen zorgen maar geen 16 tegelijk, omdat ik vind dat je voor het kind persoonlijk altijd te weinig tijd hebt. Omdat je je aan het dagschema moet houden en dan schiet een flinke knuffel en/of een leuk gesprek er op mijn huidige werk nog wel eens bij in.

Zelf zou ik mijn kind later wel naar de kinderopvang brengen, maar niet langer dan 1/2 dagen en pas als ze de één zijn gepaseert. Ik vind het persoonlijk goed voor hun ontwikkeling. Maar het moet naar mijn idee zeker niet dagelijks zijn. Balans tussen de twee vind ik belangrijk.

Heerlijk met mama door het park wandelen via de kinderboederij en de speeltuin. Om het de volgende dag aan je juffie te vertellen hoe leuk het was......En dan een gezellige juf die je kindje er een tekening over laat maken die je aan het einde van de dag weer van je kindje krijgt? Op die manier is kinderopvang super.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben het met je eens dat de kwaliteit van de organisatie en de kwaliteit van de opvang twee heel verschillende zaken zijn, die je goed van elkaar moet onderscheiden. Het zou jammer zijn als de leidsters de schuld zouden krijgen van ouders die problemen hebben met de organisatie, terwijl de leidsters daar dus niets aan kunnen doen.

Of een vertikale of horizontale groep prettiger is, verschilt denk ik van persoon tot persoon en beide groepen hebben voor- en nadelen. Met een horizontale groep kun je makkelijker met zijn allen iets gaan doen, omdat je allemaal min of meer op het zelfde nivo zit. Maar bij een vertikale groep is er voor de kinderen het voordeel dat kleine kinderen volgens mij meer en sneller van de oudere kinderen leren, en andersom leren oude kinderen ook omgaan met kleinere kinderen. En je hebt eerder dat broertjes en zusjes bij elkaar in een groep kunnen. Ik zou als ouder daarom liever een vertikale groep willen. Als leidster is het misschien weer anders.

Ik denk trouwens dat je misschien bij een vertikale groep minder makkelijk misstanden krijgt dan bij een horizontale groep, omdat waarschijnlijk de oudere kinderen ook zelf meer vertellen over wat er gebeurt en zo af en toe wel hun mond voorbij praten over de dingen die gebeurd zijn. Als er struktureel gekke dingen gebeuren, dan zal er vast gauw genoeg een kind zijn dat dat 's avonds aan zijn ouders verteld. Maar dat weet ik natuurlijk niet uit eigen ervaring...

Waar ik mij wel een beetje over heb verbaasd in je betoog is dat er blijkbaar bij jullie opvang vaste tijden zijn waarop je kinderen mag ophalen (en vooral ook wanneer niet). Bij ons is het zo dat je in principe de hele dag door je kind zou kunnen brengen of ophalen. En van het zo strikt vasthouden aan een dagindeling is bij ons volgens mij ook niet echt sprake. Maar ik denk wel dat het voor de meeste kinderen belangrijk en prettig is dat er een goede regelmaat is en dat er min of meer vaste tijden zijn voor zoiets als eten. Natuurlijk komt het wel eens voor dat er dan een keer een kindje zo moe is/wordt, dat het bij het brood eten al in slaap valt, maar dan wordt het gewoon in bed gelegd. Geen kunstgrepen met 'moeten' eten of zo; van een keertje weinig lunch gaat een kindje heus niet dood. En het moet ook niet zo zijn dat het klokslag 12 uur wordt geluncht. Dat mag ook 5 voor of 5 over zijn. Zeker als er een kindje even behoefte heeft aan een grote knuffel. En wellicht dat er juist in een vertikale groep mee momenten zijn om kinderen uit een bepaalde leeftijd even wat extra aandacht te geven?

En er moet natuurlijk altijd een balans zijn tussen dagen opvang en thuis. Maar ik vind/denk zelf dat het voor het kind juist wel prettig is om al vroeg aan de opvang te wennen. Zo went een kind volgens mij makkelijker aan meerdere 'verzorgers' en na een tijd zal het ook eerder beseffen dat hij niet alleen is en dat er ook andere baby's op de wereld zijn. Vooral het al gewend zijn aan andere mensen dan mama en papa is volgens mij erg belangrijk. Maar ik zou zelf ook niet snel voor 5 dagen opvang kiezen. Voor mij zou een dag met papa en een dag met mama (en daarnaast natuurlijk het weekend) ideaal zijn. In mijn ogen genoeg tijd met de ouders om niet te 'vervreemden' (en om regelmatig op je gemak naar de kinderboederij te gaan etc.), maar ook genoeg tijd om bij de opvang met de andere kindjes te spelen en daar vriendjes mee te worden.

rilana
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 feb 2007 21:18

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door rilana »

Hallo.

Ik heb mijn dochter van 3,5 jaar ook bij een kinderdagverblijf als ik moet werken. Ze gaat 3 halve dagen en ik ben echt heel heel tevreden over het KDV hier hoor. Ik kan echt met een gerust hart gaan werken en haar daar laten hoor. Ook de kwalitiet vind ik erg goed. Ik heb er echt geen moeite mee hoe ze met de kinderen en zo omgaan. Mijn dochter gaat vanaf mei 2007 en ik kan alleen maar zeggen dat ze echt heel veel verandert is en dat ze nu ook veel beter met andere kinderen kan spelen en veel meer zelfstandiger is.

Ik heb alleen maar goede woorden over het KDV hier.

Groetjes van Rilana[/b]

Gesloten