Tegoeduren kinderopvang

Discussieer hier over kinderopvang.
EvelienS
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2019 13:36

Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door EvelienS »

Vraag…
Voor onze jongens hebben we een contract bij een Kinderopvangorganisatie voor voorschoolse- en buitenschoolse opvang.
Een contract van 33u per week, incl vakanties. Omdat ik zelf in het onderwijs werk hebben wij geen vakantie opvang nodig.
Dit maakt dat wij nu een tegoed aantal uren hebben opgebouwd van een kleine 60 uur. Het aantal tegoeduren is geldig tot eind 2022. 2023 starten we weer op 0.
Die 60u hebben een waarde van €510 (60x€8,50 uurtarief).
Geld wat wij wel betalen aan de opvangorganisatie maar waar we geen diensten voor afnemen en ook niet kunnen opnemen want aanvragen voor extra incidentele opvang worden afgewezen ivm geen beschikbaarheid.

Kan en mag dit zomaar?

Om het nog even extra wrang te maken krijgen we net ook bericht dat het uurtarief per 2023 verhoogd wordt met €1,10🤯

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door Jefdus »

Als het in het contract staat wat is overeengekomen, dan kan en mag het zeker. Overigens werken veel kinderopvangorganisaties zover ik weet met 2 paketten; 1 zonder de vakanties en 1 met de vakanties. Het kan dus misschien schelen om op zoek te gaan naar een organisatie die dit ook aanbiedt.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door angel1978 »

Een contract van 33u per week, incl vakanties.
Als je opvang niet nodig hebt en niet van plan bent af te nemen, waarom sluit je hier dan een contract voor af?

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zou ik ze in de vakantie ook maar naar die opvang brengen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als ik maar een halve pot verf nodig heb, dan zal ik of een halve pot overhouden, of ik moet 2 kleine potjes kopen. En als ik een telefoonabonnement afsluit voor 10GB en ik gebruik er maar 5, dan is het wellicht niet het juiste contract voor mij.
En zo zit het ook bij u. U hebt een overeenkomst van een x aantal uren. Die plek is gereserveerd. Dat u er niet altijd gebruik van maakt staat los van de uren.

Het probleem met personeel is iets dat al jaren speelt. Om het betaalbaar te houden word er op het randje gewerkt. Oftewel exact genoeg personeel voor het aantal kinderen. Om dan een dag erbij te nemen is dan hopen dat er een ander kind niet komt.
Het uurtarief dat omhoog gaat is ook niet vreemd. Ik hoor al signalen van meer dan 10% loonsverhoging voor personeel. Ook het verwarmen van de ruimtes is flink duurder geworden en ook dat wat de organisatie nodig heeft in het dagelijks werk is fors duurder.

Het contract bij u is helder, 52 weken op vaste dagen. Andere dagen enkel in overleg.

EvelienS
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 nov 2019 13:36

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door EvelienS »

@angel1978 dit is de optie waarin we het ‘minst’ afnemen. Kleiner dan dit is er niet. Op vakantiedagen mogen ze hun eigen uren komen (voor en na schooltijd) wil je een hele dag dan moet je daar tegoeduren voor inzetten. Aangezien wij alleen 40 schoolweken afnemen/nodig hebben, hebben we dus altijd de uren van 12weken over.

Een ander contract is er niet en daar baal ik van want je ‘houdt je aan de regels’ maar ondertussen ben je wel aan het innen zonder iets te geven en dat is een mooi spaarpotje want velen met mij hebben uren betaalt die niet gebruikt worden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

EvelienS schreef:
25 nov 2022 18:40
Een ander contract is er niet en daar baal ik van want je ‘houdt je aan de regels’ maar ondertussen ben je wel aan het innen zonder iets te geven en dat is een mooi spaarpotje want velen met mij hebben uren betaalt die niet gebruikt worden.
Personeel heeft een contract voor een x aantal uren per week. Die uren moeten ze dus kunnen maken. Personeel heeft ook recht op een y aantal vakantiedagen die ze ook moeten kunnen opnemen. Personeel is duur, dus zomaar een aantal aannemen en hopen dat je er werk voor hebt is duur. Het is dus een rekensommetje van een bepaald aantal kinderen per medewerker op vaste uren. Op de dagen dat uw kind niet komt moet het personeel er wel zijn of nemen zij vakantiedagen op die ook betaald moeten worden.

Van een spaarpotje kan je dus niet spreken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door kweenie »

EvelienS schreef:
25 nov 2022 16:31
Vraag…
Voor onze jongens hebben we een contract bij een Kinderopvangorganisatie voor voorschoolse- en buitenschoolse opvang.
Een contract van 33u per week, incl vakanties. Omdat ik zelf in het onderwijs werk hebben wij geen vakantie opvang nodig.
Dit maakt dat wij nu een tegoed aantal uren hebben opgebouwd van een kleine 60 uur.
Was het dan niet logischer geweest om een contract van bv 32 uur af te sluiten en iedere week een uur extra af te nemen? Dan verbruik je dat saldo door het jaar heen

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door alfatrion »

EvelienS schreef:
25 nov 2022 16:31
Kan en mag dit zomaar?
Dat is maar net wat er is afgesproken.

Misschien zou je dit soort uren kunnen doneren aan mensen die het minder breed hebben. Je zou kunnen kijken of ze daar voor te porren zijn. Dat is sympathiek en jij krijgt het gevoel dat ze er voor werken.
NeoDutchio schreef:
25 nov 2022 18:57
Personeel heeft een contract voor een x aantal uren per week. Die uren moeten ze dus kunnen maken. Personeel heeft ook recht op een y aantal vakantiedagen die ze ook moeten kunnen opnemen. Personeel is duur, dus zomaar een aantal aannemen en hopen dat je er werk voor hebt is duur. Het is dus een rekensommetje van een bepaald aantal kinderen per medewerker op vaste uren. Op de dagen dat uw kind niet komt moet het personeel er wel zijn of nemen zij vakantiedagen op die ook betaald moeten worden.
Niets hiervan is relevant voor TS. Ik haal op de markt geregeld een visje, en wanneer ik een paar weken niet kom, dan krijgen de medewerkers even veel betaald. Dat zit natuurlijk verwerkt in de prijs en dat kan de opvang ook doen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
26 nov 2022 16:46
NeoDutchio schreef:
25 nov 2022 18:57
Personeel heeft een contract voor een x aantal uren per week. Die uren moeten ze dus kunnen maken. Personeel heeft ook recht op een y aantal vakantiedagen die ze ook moeten kunnen opnemen. Personeel is duur, dus zomaar een aantal aannemen en hopen dat je er werk voor hebt is duur. Het is dus een rekensommetje van een bepaald aantal kinderen per medewerker op vaste uren. Op de dagen dat uw kind niet komt moet het personeel er wel zijn of nemen zij vakantiedagen op die ook betaald moeten worden.
Niets hiervan is relevant voor TS. Ik haal op de markt geregeld een visje, en wanneer ik een paar weken niet kom, dan krijgen de medewerkers even veel betaald. Dat zit natuurlijk verwerkt in de prijs en dat kan de opvang ook doen.
Naast het genoemde dat u geen vaste afspraken heeft met die visboer zal deze ook zijn planning aanpassen aan de tijd van het jaar. Rond de Hollandse Nieuwe zal er een extra hulpje meegaan en op regenachtige dagen zal er een medewerker minder mee kunnen. Kwestie van vraag en aanbod.
Op een kinderdagverblijf zijn wettelijke bepalingen van toepassing over een minimaal aantal personeelsleden. Dat heeft een viskraam niet. Bij kinderen van 4 tot 7 jaar mogen er maximaal 10 kinderen per leidster zijn. Bedenk ook dat er kinderen wel eens van een andere locatie opgehaald moeten worden waar ook iemand voor nodig is. Het doel is geld verdienen, je gaat dan geen meer personeel inplannen dan wat nodig is. Andersom ook, als je al aan 20 kinderen zit met 2 leidsters, en je krijgt de aanvraag voor een extra opvang van die dag, dan zou je 1 extra medewerker in moeten zetten. Kostentechnisch kan dat nooit uit.
Als je uw gedachtegang zou volgen en elke dag hetzelfde aantal leidster aan het werk zetten, dan zal het uurtarief voor de ouders enorm omhoog gaan. Als ouders krijg je maar een max vergoed in de toeslagen, dat word onbetaalbaar.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
26 nov 2022 22:01
Op een kinderdagverblijf zijn wettelijke bepalingen van toepassing over een minimaal aantal personeelsleden.
Mijn argument is dat een kinderdagverblijf dit in de stukprijs kan verwerken. Een minimaal aantal personeelsleden staat dat niet in de weg.
breien schreef:
26 nov 2022 20:51
Er is wel een verschil.
Bij de kinderopvang hebben de ouders een overeenkomst van te voren gemaakt om een aantal uren af te nemen.
Bij de viskraam zijn er geen afspraken gemaakt dat u iedere week een visje afneemt.
Zeker, daarom schreef ik ook dat het maar net is wat je afspreek. Met de visboer kan ik ook afspreken dat ik jaarlijks een bepaalde hoeveelheid afneem en dan verwacht ik ook een lagere kiloprijs.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dit meen je serieus?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
27 nov 2022 05:06
En dit meen je serieus?
Gevalletje theorie/praktijk. Op papier kan natuurlijk alles, maar in praktijk zijn vele zaken niet uitvoerbaar. Gewoon met een enorme korrel zout nemen.
Er zal geen viskraam te vinden zijn die een administratie gaat bijhouden van zijn klanten. Net zo goed dat een kinderdagverblijf geen individuele afspraken gaat maken. Simpelweg omdat er teveel kinderen zijn en de leidsters zelden fulltimers zijn die dagelijks op dezelfde groep staan. Onuitvoerbaar dus.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan er denigrerend over doen, maar feit blijft dat TS niets te maken heeft met het onderstaande en dat een overeenkomst op verschillende manieren kan worden vormgegeven.
NeoDutchio schreef:
25 nov 2022 18:57
Personeel heeft een contract voor een x aantal uren per week. Die uren moeten ze dus kunnen maken. Personeel heeft ook recht op een y aantal vakantiedagen die ze ook moeten kunnen opnemen. Personeel is duur, dus zomaar een aantal aannemen en hopen dat je er werk voor hebt is duur. Het is dus een rekensommetje van een bepaald aantal kinderen per medewerker op vaste uren. Op de dagen dat uw kind niet komt moet het personeel er wel zijn of nemen zij vakantiedagen op die ook betaald moeten worden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Tegoeduren kinderopvang

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
27 nov 2022 08:44
Je kan er denigrerend over doen, maar feit blijft dat TS niets te maken heeft met het onderstaande en dat een overeenkomst op verschillende manieren kan worden vormgegeven.
NeoDutchio schreef:
25 nov 2022 18:57
Personeel heeft een contract voor een x aantal uren per week. Die uren moeten ze dus kunnen maken. Personeel heeft ook recht op een y aantal vakantiedagen die ze ook moeten kunnen opnemen. Personeel is duur, dus zomaar een aantal aannemen en hopen dat je er werk voor hebt is duur. Het is dus een rekensommetje van een bepaald aantal kinderen per medewerker op vaste uren. Op de dagen dat uw kind niet komt moet het personeel er wel zijn of nemen zij vakantiedagen op die ook betaald moeten worden.
Het kan voor u nutteloos zijn, maar voor TS kan het wel handig zijn om te weten hoe uren worden opgebouwd binnen de kinderopvang. Het klinkt namelijk wel makkelijk "even je kind een extra dag brengen", maar dit kan simpelweg niet als je de uitleg kent.
En de overeenkomsten bij opvangorganisaties liggen vast. Er worden vaste pakketten aangeboden en daar wordt zelden tot nooit vanaf geweken. Simpelweg vanwege de kosten en het werk die dit met zich meebrengt.

Plaats reactie