LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht warm eten op kdv?

Discussieer hier over kinderopvang.
Pat73
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 apr 2012 09:14

Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Pat73 »

ik heb een vraag mbt het voedingsbeleid op het kinderdagverblijf waar mijn dochter 3 dagen per week naar toe gaat enerzijds en de communicatie hierover anderzijds. 

Vanaf eind februari is op het kdv een proef gestart met een warme lunch ipv de eerder gebruikelijke bruine boterhammen. Veel kinderen eten niet altijd goed van de lunch, soms eten ze er niets van. (In ons specifieke geval komt dat denkelijk doordat de maaltijden zonder zout en/ kruiden gemaakt zijn, onze dochter eet thuis eigenlijk al bijna 1.5 jaar met de  pot mee, ze is hier een goede en makkelijke eter. Voor andere kinderen kan ik natuurlijk niet spreken)   Er mag dan in elk geval tijdens de lunch niets anders aangeboden worden, wel krijgen ze nog een bakje yoghurt als 'toetje'. 

Er is nu dan ook een hele discussie aangaande de voedingswaarde v deze lunch ontstaan:
- is het echt zoveel gezonder om warm te eten overdag dan de volkorenboterhammen die ze eerst met smaak aten 
- is het niet ongezond als kinderen niet lunchen
- is de warme maaltijd als lunch een goede vervanging maw: is het niet erg dat de kinderen dan helemaal geen brood meer eten, het voedingscentrum beveelt bijvoorbeeld 2-3sneden op een dag aan

Verder vragen wij ons af: Mag een kinderdagverblijf mijn kind eten ontzeggen?Ook als ik zelf brood mee geef met de vraag dit naast hun warme lunch aan te bieden: het kinderdagverblijf "wil kinderen niet in een uitzonderingspositie brengen". Mijn dochter is nu na de kdv-dagen verdrietig, hongerig en moe. Dat vind ik volkomen onnodig. Ook hebben wij als ouder nu totaal geen overzicht meer van wat ons kind nu op een dag binnen krijgt.

Mijn volgende vraag heeft betrekking op de gang van zaken met deze "pilot" en de steeds wisselende spelregels hiervan. Er is ons niets meegedeeld hierover. Wel een annonce in de nieuwsbrief dat een pilot gestart zou worden met warme maaltijden, maar verder weinig concrete informatie. Geen begin en einddatum, niet inhoudelijk wie de maaltijden verzorgt, en vooral niets over dat de kinderen verplicht zijn mee te eten en anders niets anders te eten krijgen behalve een bakje yoghurt. 
Op een dag merkten sommige ouders dat ze hun kind ongewoon hongerig en moe op haalden, waarna bij navraag bij de pedagigisch medewerkster bleek dat de kinderen niet gelunched hadden. Toen ik hierover het gesprek aan ging met de directrice, waren haar letterlijke woorden dat "het haar vevreemdde dat er kinderen waren met honger". Echter kun je m.i. Een lunch niet vervangen door een bakje yoghurt en een soepstengel in de middag. Concreet is het zo dat de invulling van de proef nu ongeveer wekelijks wisselt. Dit steeds in samenspraak met de oudercommissie. 

Hiermee kom ik op mijn vierde vraag: de werkwijze en zelfs onafhankelijkheid van de oudercommissie. Zo heb ik bijvoorbeeld 2x gevraagd of ik mijn mening in een overleg mag komen onderbouwen, maar nooit een uitnodiging mogen ontvangen.  Ik heb inmiddels op verschillende manieren mijn bezwaren aan gegeven: in de gesprek met de pedagogisch medewerksters, in een gesprek met de directrice, mondeling aan een lid van de oudercommissie en inmiddels 3 brieven aan de oudercommissie en de directie. Telkens krijg ik het bericht dat men er mee bezig is, echter geen verdere inhoudelijke reactie. Intussen mag mijn dochter (evenals de andere kindjes die ook zeer wisselend eten) niets anders dan zich voegen naar de "proef" van het kinderdagverblijf. Mijns inziens is hier momenteel meer oog voor de eigen trendgevoeligheid dan het belang van onze kinderen.

Ik voel me van het kastje naar de muur gestuurd en vooral niet gehoord. Met mij overigens nog een andere ouder waarvan ik weet. 

We weten nu niet meer goed wat onze rechten zijn in dezen.

Heeft iemand nog advies voor ons??

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Heeft iemand nog advies voor ons??
Persoonlijk denk ik dat U het advies zelf al geeft.
Mijn dochter is nu na de kdv-dagen verdrietig, hongerig en moe. Dat vind ik volkomen onnodig. Ook hebben wij als ouder nu totaal geen overzicht meer van wat ons kind nu op een dag binnen krijgt

waarna bij navraag bij de pedagigisch medewerkster bleek dat de kinderen niet gelunched hadden

Mijns inziens is hier momenteel meer oog voor de eigen trendgevoeligheid dan het belang van onze kinderen.
Normaal zou ik zeggen dat het een principe kwestie is en dat U alles moet doen om Uw recht te krijgen, maar dat is in dit geval niet mogelijk, omdat Uw kind daar de dupe van wordt.
Ik neem aan dat U uw kind het beste kent en het beste met haar voor heeft. U geeft aan dat het KDV dat volgens U niet heeft. Dat kunt U maar een ding doen. Zorgen dat U kind daar niet meer komt, lijkt me. Dat zorgt misschien wel voor andere problemen, maar het welzijn van uw kind moet voorop staan volgens mij.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Pat73 schreef:- is de warme maaltijd als lunch een goede vervanging maw: is het niet erg dat de kinderen dan helemaal geen brood meer eten, het voedingscentrum beveelt bijvoorbeeld 2-3sneden op een dag aan
Betekent dit dat jouw kind 's avonds thuis ook nog gewoon "weer" warm eten krijgt en dan geen boterhammen, omdat ze 's middags al warm gegeten zou hebben?

Pat73
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 apr 2012 09:14

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Pat73 »

In principe wel, maar momenteel probeer ik het zo te doen dat we dan maar brood met soep eten bijvoorbeeld. Echter, vaak eet ze niet of niet veel en dan is brood met soep weer karig. Ik bekijk het dan ook per dag, niet handig.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Pat,

Ik zal je een link geven van de gemeente Mook. Zoals ik het begrijp, is de informatie zoals het daar staat landelijk geregeld, en als dat zo is, kun je dus het beste bij de Geschillencommissie Kinderopvang aankloppen.

http://www.mookenmiddelaar.nl/internet/ ... g_597.html

Eventueel kun je ook bij de gemeente (GGD) terecht, als ik het zo lees.

Succes.
Laatst gewijzigd door witte angora op 06 apr 2012 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bprosman »

Vanaf eind februari is op het kdv een proef gestart met een warme lunch ipv de eerder gebruikelijke bruine boterhammen
Wat ik in het hele verhaal mis is het WAAROM ze deze proef gestart zijn, wat is de reden om over te stappen op een warme lunch ipv de "bruine boterham".

Of het qua voedingswaarde allemaal klopt en of het wel goed is voor een kind zal allemaal wel kloppen. Tenslotte zijn wij zo'n beetje het enige land in Europa waar we tijdens de lunch NIET warm eten en worden door het buitenland een beetje meewarig aangekeken dat we dit volhouden tot aan zakenlunches toe met "het broodje kaas en het glaasje melk".

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

Hoe het zit met wat allemaal wel en niet mag op het kdv weet ik niet, maar ik kan wel antwoord geven op de dietaire vragen (ben dietist)

- is het echt zoveel gezonder om warm te eten overdag dan de volkorenboterhammen die ze eerst met smaak aten

Op zich maakt het niet veel uit mits de maaltijden goed samengesteld zijn. Het is geen goed idee om helemaal niet warm te eten, het risico bestaat dan dat er te weinig groenten of te weinig vlees/vis/vervanger gegeten wordt. En dat is wel heel belangrijk, zeker voor een kind in de groei zijn die eiwitten echt nodig, en is ook ijzer en calcium heel erg belangrijk (je kunt ijzer alleen opnemen in combi met calcium dus gewoon een pot spinazie eten heeft geen zin) Het idee was vroeger altijd dat tussne de middag warm eten gezonder zou zijn omdat je dan je energie beter zou verdelen. Dit is echter nooit aangetoond.

- is het niet ongezond als kinderen niet lunchen

Jawel dat is het wel, het is echt niet goed. om verschillende redenen: In de eerste plaats wil je kinderen leren dat het goed is om op verschillende momenten te eten. Door de lunch over te slaan zie je vaak dat mensen zo'n honger krijgen dat ze savonds meer gaan eten of tussendoor gaan snoepen. Dat tussen door snoepen is niet handig, maar dat savonds meer eten is een groter probleem voor een kind. Het hormoonstelsel wat betreft ghreline en leptine is nog niet helemaal ontwikkeld (dat zijn de hormonen die je vertellen dat je honger hebt, en wanneer je genoeg gegeten hebt) Door dus een kind te lang niet te laten eten werk je dus niet echt mee om dat stelsel te reguleren. Op zich kan dat ook nog wel op latere leeftijd maar vroeg is beter.
Daarnaast loop je het risico door een maaltijd over te slaan dat je niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt.
Ook belangrijk is dat de suikerspiegel van je kind goed gereguleerd wordt. Naast het feit dat je kind natuurlijk energie nodig heeft om te spelen en te leren is het zo dat je hersenen (in tegenstelling tot je spieren) geen glucose op kunnen slaan. Dat betekent dat als je glucose 'op' is je hersenen dus niets meer hebben (dat is zeg maar voor kantoor personeel de 4 uur dip) en dat wil je dus ook niet. Dus je wilt dat je kind goed de glucose op kan bouwen door de dag heen.

- is de warme maaltijd als lunch een goede vervanging maw: is het niet erg dat de kinderen dan helemaal geen brood meer eten, het voedingscentrum beveelt bijvoorbeeld 2-3sneden op een dag aan

Op zich is dat geen probleem, het gaat erom dat je genoeg vezels binnen krijgt en ook genoeg koolhydraten. En dus niet alleen maar eiwit en vet. Als je twee keer per dag warm eet zul je dus per maaltijd minder vlees/vis/vervanger moeten eten en dus meer rijst of pasta of vezelrijke groenten (naast de gewone groenten) Daarnaast is de warme maaltijd vaak vetter dan een broodmaaltijd dus dat is iets om op te letten. Let dan ook op portie grootte, twee keer een hele grote portie is niet het beste idee.

Zoals je zelf aangeeft om savonds soep met brood te eten is eigenlijk een heel goed idee, als het kind al tussen de middag warm gegeten heeft. Maar ik kan me voorstellen dat je zelf ook langzaam een beetje kregel begint te worden van elke dag soep.

Als ik (dietair) een goed advies mag geven: hoe je het ook oplost met het kdv, probeer wel 's avonds een 'eetmoment' met het gezin te hebben. Dat is heel belangrijk, naast dat eten ook een sociale functie heeft is het belangrijk om je kind te leren om op die manier met eten om te gaan en dus niet gewoon wat te 'snaaien' of het idee te hebben dat eten er niet toe doet. Het belang van de context en de psychologie van eten wordt vaak heel erg onderschat.

success

Isabel

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Wat ik in het hele verhaal mis is het WAAROM ze deze proef gestart zijn, wat is de reden om over te stappen op een warme lunch ipv de "bruine boterham".
Ik weet niet of het zo is, maar wellicht reageert het kdv op een vorig jaar uitgekomen rapport waarin vermeld wordt dat veel kinderen thuis geen of geen volwaardige maaltijd meer krijgen. Iets dat natuurlijk gezondheidstechnisch een enorm probleem is. In dat rapport worden ook aanbevelingen gedaan voor kdv's en naschoolse opvangen om eventueel voor een warme maaltijd te zorgen.

Ik wil nog aan mijn vorige bericht toevoegen dat is dus helemaal niet perse tegen het feit ben dat er warm gegeten wordt op het kdv, maar dan moet het niet zo zijn dat sommige kinderen helemaal niet eten. (en het moet natuurlijk een beetje fatsoenlijke maaltijd zijn)

isabel

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Veel ouders vinden het wel prettig dat hun kind op het KDV warm eten krijgt. Enerzijds omdat ze dan 's avonds niet meteen de keuken in hoeven. Ze eten dan zelf een licht voorafje terwijl hun kind een smakelijke, gezonde boterham eet. Als het kind in bed ligt eten de ouders samen warm en kunnen daar dan ook de tijd voor nemen. Kortom: quality moment met het kind en daarna een quality moment voor de partners.
Anderzijds is bekend dat het voor veel ouders lastig is om kinderen te leren met de pot mee te eten. Daar heb je, zeker na een drukke werkdag, niet altijd zin in. Een kind dat naar het KDV is geweest is aan het eind van de dag vaak ook moe. Om te voorkomen dat warm eten een strijd wordt lijkt me de gedachte dat kinderen op het KDV tussen de middag (gezond!) warm eten krijgen aangeboden helemaal niet verkeerd. Veel kinderen eten ook makkelijker met de pot mee als ze de andere kinderen dat ook zien doen.

Als je zelf er de voorkeur aan geeft dat je kind een broodmaaltijd krijgt zodat ze tenminste voldoende eet en geen gehoor krijgt voor je vragen / klacht kun je eens kijken wat er indertijd toen je het contract voor de opvang ondertekende voor beleid werd gevoerd t.a.v. maaltijden. Wellicht kun je hier een beroep op doen, zeker als er meerdere ouders zijn die tegen het zelfde aan lopen.
Jammer dat een ouderavond met bespreking van de voors en tegens blijkbaar niet tot de mogelijkheden behoort. Het is altijd prettiger om in gesprek tot goede afspraken te komen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bprosman »

(In ons specifieke geval komt dat denkelijk doordat de maaltijden zonder zout en/ kruiden gemaakt zijn, onze dochter eet thuis eigenlijk al bijna 1.5 jaar met de pot mee, ze is hier een goede en makkelijke eter. Voor andere kinderen kan ik natuurlijk niet spreken)
Inmiddels ben ik wel uit de kleine kinderen maar ik denk eigenlijk hoe meer kinderen 'buiten de deur' eten (en dan bedoel ik uiteraard geen fastfood) hoe makkelijker ze (later) worden. Zelf ben ik als kind een lastige eter geweest waar veel rekening mee gehouden werd en daar heb ik toen ik ouder werd niet altijd plezier van gehad.
M.i. is een 'makkelijke eter' niet een kind wat thuis met de pot mee eet (dat is namelijk een pot die ze wel kennen) maar een kind wat overal (met de pot) mee eet. En op andere plaatsen krijg je inderdaad maaltijden met minder zout/kruiden (en als ik diverse krantenartikelen mag geloven eten we toch al teveel zout), dus zo snel mogelijk aan laten wennen lijkt me meer wenselijk dan "uitzonderingen" gaan kweken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Jolijn »

Hele volksstammen aten 'vroeger', nog niet eens zo lang geleden, met het hele gezin, warm tussen de middag. Dat is nu, organisatorisch, veel moeilijker.
Misschien is er minder behoefte aan snoepen en snaaien na een warme lunch/maaltijd.
Een complete warme maaltijd tussen de middag: ja graag, als het kan.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 06 apr 2012 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Jolijn schreef:Misschien is er minder behoefte aan snoepen en snaaien na een warme lunch/maaltijd.
Snoepen en snaaien is geen specifieke behoefte van kinderen, maar deze behoefte ontstaat bij de ouders en opvang zelf.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bprosman »

@Jolijn,

Daarom ben ik zo benieuwd naar het waarom.

Als het zo is om de reden die Isabel1 aangaf zou ik het alleen maar toejuichen.
Ik weet niet of het zo is, maar wellicht reageert het kdv op een vorig jaar uitgekomen rapport waarin vermeld wordt dat veel kinderen thuis geen of geen volwaardige maaltijd meer krijgen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Tussen de middag warm eten en 's avond iets lichts is veel beter voor mensen. De hoeveelheid energie je 's avonds bij een warme maaltijd binnenkrijgt kan je helemaal niet meer verwerken voordat je gaat slapen. Bovendien houdt je meer tijd om 's avonds nog even leuke dingen te doen met je kinderen i.p.v. dat je in de keuken moet staan....

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is de vraag: kan zo'n kdv kinderen, en daarmee hun ouders, verplichten een warme maaltijd te gebruiken in plaats van brood. Ook al is het een goed initiatief, het lijkt mij dat de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de ouders ligt, niet bij het kdv.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Toch is de vraag: kan zo'n kdv kinderen, en daarmee hun ouders, verplichten een warme maaltijd te gebruiken in plaats van brood. Ook al is het een goed initiatief, het lijkt mij dat de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de ouders ligt, niet bij het kdv.
Hangt ervan af of het KDV de maaltijden verzorgt of dat de ouders een lunchpakketje meegeven.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zie je dus, de TS geeft een lunchpakket mee, brood om precies te zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door bprosman »

Maar dat doet ze als vervanging voor de warme maaltijd, voor die tijd niet begrijp ik uit de tekst :
Verder vragen wij ons af: Mag een kinderdagverblijf mijn kind eten ontzeggen?Ook als ik zelf brood mee geef met de vraag dit naast hun warme lunch aan te bieden: het kinderdagverblijf "wil kinderen niet in een uitzonderingspositie brengen"
Kan me wel vinden in het standpunt van KDV.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door SJZ »

Veel kinderen eten niet altijd goed van de lunch, soms eten ze er niets van. (In ons specifieke geval komt dat denkelijk doordat de maaltijden zonder zout en/ kruiden gemaakt zijn, onze dochter eet thuis eigenlijk al bijna 1.5 jaar met de pot mee, ze is hier een goede en makkelijke eter.
Heb je haar op die leeftijd al zo vol zout gepompt dat ze een maaltijd zonder zou als niet meer naar binnenkrijgt? En dat in een land waar de overcomsumptie van zout een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid is?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Nou, nou wat een oordeel!

Gesloten