LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
03 feb 2019 17:25
Wat bedoel je?
Je stelt dat de reflexwerking alleen van toepassing is als iets uitsluitend privé wordt gebruikt. Wanneer iemand met een vrij beroep twee stoelen voor thuis koop, dan wordt deze koop gedaan als consument. Wanneer iemand met een vrij beroep twee stoelen voor kantoor koopt, dan wordt deze koop gedaan als natuurlijk persoon die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Lady1234 schreef:
03 feb 2019 22:25
Mooi wat u er allemaal bijsleept, maar totaal niet relevant. Deze financiele instelling levert tegen torenhoge rentes zakelijke kredieten aan ondernemers. Sic.
Hoe heb jij vastgesteld dat consumenten deze kredieten niet kunnen afnemen?

Ter verrijking: Rendement gaf hier aan dat bij haar bladen zou gaan om zakelijke abonnementen en consumenten zich niet op de Wet Van Dam zouden kunnen kunnen beroepen. In een procedure is de verdedigingen vervolgens dat slechts een klein percentage consument is en daar gaat ze dan vervolgens op onderuit.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@alfatrion
Ter verrijking: Rendement gaf hier aan dat bij haar bladen zou gaan om zakelijke abonnementen en consumenten zich niet op de Wet Van Dam zouden kunnen kunnen beroepen. In een procedure is de verdedigingen vervolgens dat slechts een klein percentage consument is en daar gaat ze dan vervolgens op onderuit


Ik heb geen idee waar u het over hebt in het bovenstaande..

Maar wat uw vraag betreft, dat staat op die site vermeld.

Ik heb uiteraard geen idee of ze stiekem toch leningen verstrekken aan particulieren. Ik ben niet van plan om mij daar te registreren om het uit te proberen. .

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

karel.strijker schreef:
30 jan 2019 12:52
Ik zie de laatste tijd reclame van Swishfund voorbij komen op tv. Zonder één of andere check en binnen een dag kun je een lening krijgen. Als je bijvoorbeeld € 3000 leent, dan betaal je in 12 maanden € 3540 terug. Effectief is dit meer dan 36% op jaarbasis. Dit neigt naar woekerrente. Mag dit?
Het zijn zakelijke kredieten, dus dan mag er meer op dit vlak als voor consumentenkredieten. Verder spelen ze heel erg handig in op de steeds groter groeiende groep ZZPers die vaak de met de stap naar ZZPer wordende verantwoordelijkheden als eigen ondernemer, niet goed doorgronden, en hier dus wel gevoelig voor zijn. En even online wat invullen is een stuk gemakkelijker dan door allerlei hoepeltjes moeten springen bij de traditionele banken.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
03 feb 2019 23:27
Moneyman schreef:
03 feb 2019 17:25
Wat bedoel je?
Je stelt dat de reflexwerking alleen van toepassing is als iets uitsluitend privé wordt gebruikt. Wanneer iemand met een vrij beroep twee stoelen voor thuis koop, dan wordt deze koop gedaan als consument. Wanneer iemand met een vrij beroep twee stoelen voor kantoor koopt, dan wordt deze koop gedaan als natuurlijk persoon die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
Je hebt gelijk. Mijn eerste reactie was te kort door de bocht.
Lady1234 schreef:
03 feb 2019 22:25
@student90

Mooi wat u er allemaal bijsleept, maar totaal niet relevant. Deze financiele instelling levert tegen torenhoge rentes zakelijke kredieten aan ondernemers. Sic. Ik zie niet in hoe een particulier een omzet aan kan tonen van € 50.000.
Als je de post van student90 niet relevant vindt, dan heb je het punt compleet gemist. Het is juist uiterst relevant.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

alfatrion schreef:
03 feb 2019 13:04
Lady1234 schreef:
03 feb 2019 12:53
En welke wettelijke grenzen zijn er dan voor een zakelijke lening?
Als er een overeenkomst is tussen twee consumenten of twee niet-consumenten, dan is er altijd nog de eis dat de rente niet onaanvaardbaar hoog mag zijn en als het gaat om een natuurlijk persoon die handelt in de uitoefening van een beroep dan geld nog altijd dat de rente niet onredelijk bezwarend hoog mag zijn.
Waarom zouden de kosten die hier worden gerekend onredelijk bezwarende hoog zijn? Voor de kosten die ze rekenen kan ik bijvoorbeeld nog geen halve dag een advocaat inhuren. Aangezien in de in rekening gebrachte kosten alles verwerkt zit, van beoordeling van de aanvraag tot aan het risico op juridische procedures als de klant niet betaalt, vond ook die 540 euro niet echt onredelijk.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door 16again »

Zodra reflexwerking van toepassing is, geldt volgens consumentenrecht een maximale rente, waar alle kosten bij inbegrepen zijn.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

kweenie schreef:
04 feb 2019 08:51
Waarom zouden de kosten die hier worden gerekend onredelijk bezwarende hoog zijn?
Hoe bepaal je of een beding onredelijk bezwarend is?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Student90 schreef:
03 feb 2019 22:37
Lady1234 schreef:
03 feb 2019 22:25
@student90

Mooi wat u er allemaal bijsleept, maar totaal niet relevant. Deze financiele instelling levert tegen torenhoge rentes zakelijke kredieten aan ondernemers. Sic.

Ik zie niet in hoe een particulier een omzet aan kan tonen van € 50.000,-.
Ik reageerde in eerste instantie op hetgeen Moneyman stelde. Waarom mengde jij je in het gesprek als het toch niet relevant is? Verder heb ik nergens gesteld dat het hier om een B2C-verhouding gaat. Integendeel, het gaat om een B2B-verhouding én juist dan is de reflexwerking eventueel van toepassing. Laten we om het simpel te houden even terug gaan naar jouw (geleende) voorbeeld. Casus: deze bakker heeft een omzet van € 50.000,-. De bakker wil het dak dus laten repareren en sluit om de kosten te dekken een lening af bij deze partij tegen die 36%. Zou deze bakker nu wel of geen beroep kunnen doen op de reflexwerking? Het aangaan van leningen behoort niet tot de normale bedrijfsactiviteit van de bakker.
Maar als u op Moneyman reageerde waarom quote u dan mijn reactie? En u vroeg toch in een eerdere reactie aan mij “wat verstaat je onder niet- bedrijfsmatige enzovoort.......

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: 36% op jaarbasis voor lening, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is een discussie die nergens toe leid.

Gesloten