LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Adviseurs ABN spreken elkaar tegen. Gelijksoortige ervaringe

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Radeloos_2
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2017 21:34

Adviseurs ABN spreken elkaar tegen. Gelijksoortige ervaringe

Ongelezen bericht door Radeloos_2 »

Dag,

Ik vraag me af of er gelijksoortige ervaringen zijn.

Op 31-08 ging ik naar het ABN kantoor om een lening te laten oversluiten. Ik ben meer dan drie kwartier bezig geweest en de 'adviseur' vulde een vragenformulier in om te checken of ik in aanmerking kwam. Op het laatst vroeg ze me naar mijn studieschuld. Deze bedraagt ongeveer 30 000. Ze vulde dit in en er kwam een afwijzing. Ik kwam niet in aanmerking voor het oversluiten van een lening. Op mijn vraag hoezo werd geantwoord dat dit aan mijn studieschuld lag. Een acceptabele studieschuld lag rond de 8000 EURO, maar 30 000 , nee te hoog. Ze gaf aan dat het kansloos was om naar andere banken te gaan voor het oversluiten van mijn lening. Omdat mijn studieschuld zo hoog was zou ik daar ook niet in aanmerking komen. Zo gezegd, zo gedaan. Aangezien deze persoon een 'adviseur' was, ging ik op haar advies af en heb ik andere banken niet benaderd, want dat was immers zinloos.

Een paar weken later bel ik ABN voor advies over het openen van een betaalrekening. Op de een of andere manier kwam het gesprek op het adviesgesprek van 31-08. Ik vertelde de reden dat ik was afgewezen. De adviseur aan de telefoon noemde dit letterlijk 'flauwekul'. Volgens hem was de hoogte van een studieschuld niet relevant bij het aangaan/oversluiten van een lening, wel bij een hypotheek. Ik heb een half uur met deze adviseur aan de telefoon gezeten en toen was mijn net opgeladen prepaid tegoed op van 10 euro. Ik moest daarna weer opladen met 10 euro. Dus kosten voor dit gesprek=20 euro.

Ik heb toen besloten om een klacht in te dienen bij ABN over de adviseur van 31-08 omdat ik ben afgescheept met een flauwekul advies en hier best geïrriteerd over was. Ik gaf aan dat mijn primaire klacht lag in het feit dat mij werd afgeraden naar andere banken te gaan vanwege mijn hoge studieschuld, waar ik hinder van heb ondervonden. Vervolgens kreeg ik gister mijn klachtbehandeling binnen. Ik citeer hieruit:

"Is uw studieschuld van toepassing op de aanvraag van een Persoonlijke Lening?
Bij de aanvraag van een Persoonlijke Lening wordt gevraagd naar schulden bij DUO. Deze worden niet in mindering gebracht op de berekening. Wel wordt een percentage van de DUO restschuld als last berekend. De studieschuld is niet de enige factor op basis waarvan we hebben afgewezen."

Als ik bovenstaande lees, blijkt mijn studieschuld dus wel van invloed te zijn bij de afwijzing. Het was wellicht niet de voornaamste factor maar het speelde wel mee. Maar dit spreekt weer geheel tegen wat de adviseur aan de telefoon zei, die zei dat mijn studieschuld totaal niet relevant was voor een lening. Kortom, 'adviseur' A zegt A, 'adviseur' B zegt B en 'adviseur' C zegt C. Ze zijn helemaal de draad kwijt bij ABN. Daarnaast ben ik vrij kwaad dat niet ingegaan is op mijn primaire klacht, het afraden om naar andere banken te gaan vanwege mijn studieschuld. Ze houden zich van den domme.

Op basis van het feit dat ik niet serieus word genomen heb ik besloten mijn pensoenspaarrekening op te zeggen bij ABN. Ik voel mij geschoffeerd. Graag wil ik mensen waarschuwen voor de gebrekkige kennis die bij de 'adviseurs' van ABN aanwezig is. Ik vraag me af of er gelijksoortige ervaringen zijn van de belabberde klantenservice bij ABN?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Adviseurs ABN spreken elkaar tegen. Gelijksoortige ervaringe

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Radeloos_2 schreef:Dag,

Ik vraag me af of er gelijksoortige ervaringen zijn.

Op 31-08 ging ik naar het ABN kantoor om een lening te laten oversluiten. Ik ben meer dan drie kwartier bezig geweest en de 'adviseur' vulde een vragenformulier in om te checken of ik in aanmerking kwam. Op het laatst vroeg ze me naar mijn studieschuld. Deze bedraagt ongeveer 30 000. Ze vulde dit in en er kwam een afwijzing. Ik kwam niet in aanmerking voor het oversluiten van een lening. Op mijn vraag hoezo werd geantwoord dat dit aan mijn studieschuld lag. Een acceptabele studieschuld lag rond de 8000 EURO, maar 30 000 , nee te hoog. Ze gaf aan dat het kansloos was om naar andere banken te gaan voor het oversluiten van mijn lening. Omdat mijn studieschuld zo hoog was zou ik daar ook niet in aanmerking komen. Zo gezegd, zo gedaan. Aangezien deze persoon een 'adviseur' was, ging ik op haar advies af en heb ik andere banken niet benaderd, want dat was immers zinloos.

Een paar weken later bel ik ABN voor advies over het openen van een betaalrekening. Op de een of andere manier kwam het gesprek op het adviesgesprek van 31-08. Ik vertelde de reden dat ik was afgewezen. De adviseur aan de telefoon noemde dit letterlijk 'flauwekul'. Volgens hem was de hoogte van een studieschuld niet relevant bij het aangaan/oversluiten van een lening, wel bij een hypotheek. Ik heb een half uur met deze adviseur aan de telefoon gezeten en toen was mijn net opgeladen prepaid tegoed op van 10 euro. Ik moest daarna weer opladen met 10 euro. Dus kosten voor dit gesprek=20 euro.

Ik heb toen besloten om een klacht in te dienen bij ABN over de adviseur van 31-08 omdat ik ben afgescheept met een flauwekul advies en hier best geïrriteerd over was. Ik gaf aan dat mijn primaire klacht lag in het feit dat mij werd afgeraden naar andere banken te gaan vanwege mijn hoge studieschuld, waar ik hinder van heb ondervonden. Vervolgens kreeg ik gister mijn klachtbehandeling binnen. Ik citeer hieruit:

"Is uw studieschuld van toepassing op de aanvraag van een Persoonlijke Lening?
Bij de aanvraag van een Persoonlijke Lening wordt gevraagd naar schulden bij DUO. Deze worden niet in mindering gebracht op de berekening. Wel wordt een percentage van de DUO restschuld als last berekend. De studieschuld is niet de enige factor op basis waarvan we hebben afgewezen."

Als ik bovenstaande lees, blijkt mijn studieschuld dus wel van invloed te zijn bij de afwijzing. Het was wellicht niet de voornaamste factor maar het speelde wel mee. Maar dit spreekt weer geheel tegen wat de adviseur aan de telefoon zei, die zei dat mijn studieschuld totaal niet relevant was voor een lening. Kortom, 'adviseur' A zegt A, 'adviseur' B zegt B en 'adviseur' C zegt C. Ze zijn helemaal de draad kwijt bij ABN. Daarnaast ben ik vrij kwaad dat niet ingegaan is op mijn primaire klacht, het afraden om naar andere banken te gaan vanwege mijn studieschuld. Ze houden zich van den domme.

Op basis van het feit dat ik niet serieus word genomen heb ik besloten mijn pensoenspaarrekening op te zeggen bij ABN. Ik voel mij geschoffeerd. Graag wil ik mensen waarschuwen voor de gebrekkige kennis die bij de 'adviseurs' van ABN aanwezig is. Ik vraag me af of er gelijksoortige ervaringen zijn van de belabberde klantenservice bij ABN?
Heb je al eens een aanvraag gedaan bij een andere bank? Je studieschuld telt natuurlijk mee en heeft invloed op het maximale te lenen bedrag, maar dit hebben andere uitgaven ook.

Adviseur 1 heeft aangegeven dat je niet in aanmerking komt en adviseur 2 heeft dit ook gezegd. De uitleg is bij beide indirect dat je vaste lasten (mede door je studieschuld) te hoog zijn.

Mogelijk was je wel in aanmerking gekomen als ze de uitgaven voor de schuld bij DUO niet berekenen en heeft adviseur 2 hier niet specifiek naar gekeken.

Wel klopt het in het algemeen dat als bank 1, conform de regelgeving, je lening afwijst dat bank 2,3 en 4 dit ook zeer waarschijnlijk zullen doen.

Dat je prepaid belt en hierdoor hoge kosten hebt aan het bellen is compleet niet relevant, jij kiest de wijze om de bank te bellen daarop heeft de bank zelf natuurlijk geen invloed.

Ik zie dus eigenlijk het probleem niet echt? Het advies is indirect bij beide adviseurs hetzelfde je komt niet in aanmerking voor een lening (of oversluiten).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Adviseurs ABN spreken elkaar tegen. Gelijksoortige ervaringe

Ongelezen bericht door kweenie »

De eerste adviseur zal op grond van de hoogte van de schuld hebben geconstateerd dat daar een bepaalde maandlast bij 'hoort' een dat er vanwege die lasten weinig ruime meer is voor extra leencapaciteit. Dit ligt dus niet aan de hoogte van de lening, maar aan de bijbehorende maandlasten.

Adviseur 2 zal (terecht) hebben gezegd dat de hoogte van de schuld geen belemmering is voor het aangaan van de lening. Het probleem is immers niet de hoogte van de schuld. Het probleem is de maandlasten.

Ze spreken elkaar dus niet tegen, maar leggen het op een verschillende manier uit.

Gesloten