LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 0

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
bznfan
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2007 20:55

0

Ongelezen bericht door bznfan »

0
Laatst gewijzigd door bznfan op 20 jan 2013 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: 0

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Het heeft er ind mee te maken wat u mag besteden bij Neckerman, bij wijze van spreke kan u vandaag voor 3500 aan spullen bestellen, u weet dat u dat niet doet , maar zij weten dat niet

Het is eigenlijk vergelijkbaar met een (HEEL DUUR) doorlopend krediet u kan 3500 op nemen maar u heeft maar 800 opgenomen.

Maar u kunt dit met Neckerman regelen hoor u kunt dit gewoon terug laten zetten naar bijv 1000 euro, maar als u dan besteld kunt u niet boven de 1000 euro komen, ook niet als u bijv veel kleding besteld om te passen

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 0

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bznfan schreef:Wij hebben al jarenlang een doorlopend krediet bij interbank.
Nooit problemen gehad, altijd gaat op tijd automatisch het maandbedrag van onze rekening.
Als we eens krap bij kas zaten, lieten we wat overboeken, één telefoontje was dan genoeg en dan stond na 4 uur het geld al op onze betaalrekening.
Tot vorige week.
Toen ik belde of ze het opneembare bedrag wilde storten, werd mij verteld dat er een blokkade op de lening zat ...????
Omdat ik een tijdje geleden gebeld werd door iemand van kredietdesk die zei mij een goedkopere lening te kunnen bieden.
Daarvoor is een BKR toetsing gedaan en daaruit bleek volgens hun dat wij bij Neckermann een rekening van 3500 euro open hebben staan !
Dat IS dus niet zo, het gaat om 825 euro.
Maar het schijnt zo te zijn dat als je ook maar 1 euro "schuld" hebt bij welk postorder bedrijf dan ook, dat de BKR toetsing dan 3500 euro aan geeft.
Ik vroeg de vrouw van interbank wat ik nu kon doen.
Ze zei ja bankafschriften en loonstroken opsturen.
Dat deed ik direct, plus dat wat er bij neckermann écht open staat.
Alles uitgeprint en opgestuurd, maar vandaag hebben ze besloten dat ze bij hun standpunt blijven.
En we dus mooi geen geld meer krijgen.
Terwijl ik dacht extra geld voor boodschappen te kunnen hebben...
Als ik dus de kredietdesk niet had laten uitzoeken of we goedkoper uit konden, dan had interbank niet geweten van 3500 euro bij neckemann (wat het dus niet IS)
Want we hebben al heel lang een bedrag open staan bij neckermann, en altijd kon ik gewoon geld krijgen van interbank.
MAG dit zomaar?
Bij BKR neerzetten dat iemand 3500 euro open heeft staan bij een postorderbedrijf?
Terwijl het 825 euro is?
JA neckermann doet dat waarschijnlijk omdat ik dat bedrag bij hun MAG besteden, maar dat DOE ik natuurlijk niet !
Ik ben dus vast niet de enigste met dit probleem en ik snap NU pas waarom ze steeds zeggen dat ons loon te laag is voor een nieuwe lening terwijl we wel meer verdienen.
Mischien komt het wel omdat je limiet bij Neckermann 3500 euro is.

bznfan
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2007 20:55

Re: 0

Ongelezen bericht door bznfan »

0
Laatst gewijzigd door bznfan op 20 jan 2013 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 0

Ongelezen bericht door grun »

bznfan schreef:Bij BKR neerzetten dat iemand 3500 euro open heeft staan bij een postorderbedrijf? Terwijl het 825 euro is? JA neckermann doet dat waarschijnlijk omdat ik dat bedrag bij hun MAG besteden, maar dat DOE ik natuurlijk niet !
Bij een flexibel krediet mag de BKR inderdaad de maximale grens noteren. Zie ook http://www.bkr.nl/Consumenten/Wat-betek ... R-van-mij/

bznfan
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2007 20:55

Re: 0

Ongelezen bericht door bznfan »

mijn krediet verlagen? ... oke..
Ik heb nooit gevraagd om een krediet van 3500 euro.
Dus als die mogelijkheid er is om het zo simpel te laten terug draaien op mijn verzoek dan doe ik dat.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 0

Ongelezen bericht door kokka »

als ik iets bestel bij neckermann of wehkamp of welke andere webwinkel dan ook betaal ik altijd direct (het liefst via acceptgiro) ik heb dan ook nog nooit gehad dat er om mijn inkomens gegevens gevraagd werd.
op die manier krijgt iedereen een bkr registratie.

bznfan
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2007 20:55

Re: 0

Ongelezen bericht door bznfan »

jaha kokka.. maar het is helaas niet voor iedereen weggelegd, dat als je wasmachine of vaatwasser stuk gaat, dat die even in 1 keer met een acceptgiro betaald kan worden. En juist voor dát soort aankopen is een postorderbedrijf aanlokkelijk, als je het geld niet hebt om het contant te kopen, dan maar op afbetaling... Maar naar ons inkomen hebben ze volgens mij nog nooit gevraagd hoor.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 0

Ongelezen bericht door thecure »

als je vaatwasser stuk gaat zou ik lekker met de hand gaan afwassen, ipv een nieuwe op krediet kopen.

en zowiezo is een krediet wel heel duur om er boodschappen van te doen. je hebt dan eten wat je allang hebt uitgepoept, maar waar je nog voor aan het betalen bent :lol: :lol: :lol:

ik denk dat je het beste kunt stoppen met al die kredieten, is veel te duur allemaal.

lenen doe je alleen maar voor een huis :wink:

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: 0

Ongelezen bericht door Isabel1 »

maar ook al staat er dan geen 3500 open maar 1000 (of 825) dan heb je nog steeds het zelfde probleem want dan staat er bij de bkr nog steeds een bedrag open (alleen een ander bedrag) en heb je dus nog steeds een geblokkeerd krediet.

isabel

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: 0

Ongelezen bericht door tenormin »

Ja, precies zoals isabel zegt, al verlaag je je krediet, blijft die 8honderd zoveel staan; al staat er maar 5 euro dan nog blijf je bij het BKR en zelfs "schuldvrij" kan het nog lang duren voor je BKR aantekening weggewerkt is.

bznfan
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2007 20:55

Re: 0

Ongelezen bericht door bznfan »

Het was ooit een lening voor een auto, niet voor boodschappen, maar aangezien we deze maand krap bij kas zitten was het de enigste mogelijkheid voor wat geld. En als je werkt en lichamelijke klachten hebt dan is een vaatwasser wel erg nodig vind ik.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: 0

Ongelezen bericht door trail46 »

bznfan schreef:Het was ooit een lening voor een auto, niet voor boodschappen, maar aangezien we deze maand krap bij kas zitten was het de enigste mogelijkheid voor wat geld. En als je werkt en lichamelijke klachten hebt dan is een vaatwasser wel erg nodig vind ik.
Natuurlijk, een vaatwasser is gewoon een eerste levensbehoefte net als eten en drinken. Flauwekul uiteraard. Geld lenen voor een dergelijke luxe aankoop is gezien u financiële situatie (volgens eigen zeggen) echt overdreven en totaal onnodig. Zet de tering naar de nering en maak een sopje, kost vrijwel niets en zoveel kracht kost dat ook niet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: 0

Ongelezen bericht door kokka »

bznfan schreef:jaha kokka.. maar het is helaas niet voor iedereen weggelegd, dat als je wasmachine of vaatwasser stuk gaat, dat die even in 1 keer met een acceptgiro betaald kan worden. En juist voor dát soort aankopen is een postorderbedrijf aanlokkelijk, als je het geld niet hebt om het contant te kopen, dan maar op afbetaling... Maar naar ons inkomen hebben ze volgens mij nog nooit gevraagd hoor.
@bznfan
ik bedoelde het ook helemaal niet slecht hoor, ik verbaas me eigen eigenlijk dat ondanks dat je geen geld uit hebt staan bij hun, je toch een bkr registratie hebt.
Ik begrijp dat je voor sommige 'noodzakelijke' uitgaven, je soms ben aangewezen op een krediet.
en die postorder bedrijven vinden dat geweldig.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 0

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik begrijp dat je voor sommige 'noodzakelijke' uitgaven, je soms ben aangewezen op een krediet.
Toch schijnt het woord "Lenen" in meer woordenboeken voor te komen dan het woord "Buffer".
In tijden dat het wat ruimer zit (vakantiegeld?) beginnen een spaarpotje op te bouwen, een (vaat)wasmachine gaat niet ieder jaar stuk.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 0

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bprosman schreef:Toch schijnt het woord "Lenen" in meer woordenboeken voor te komen dan het woord "Buffer".
Wa is da, buffer ? Buffel en buffet ken ik wel maar buffer... :lol:


Maar even alle gekheid op een stokje. Als TS een kredietlimiet heeft van 3500 bij het postorderbedrijf is dit wel het juiste bedrag dat bij het BKR geregistreerd staat, immers zou TS dan altijd vandaag spullen kunnen bestellen tot de rest van de limiet. Het is net als met een credit card bijvoorbeeld. Iedereen met een credit card staat ook genoteerd bij het BKR met het bedrag van de kredietlimiet op de credit card. Ook al heeft men een saldo van 0. Het hoeft ook niet per definitie een negatieve beoordeling te zijn. Er staat alleen geregistreerd dat de persoon een kredietlimiet heeft van x.

Op zich is dit ook nog logisch. Er staat geregistreerd over welke bedragen (kredietlimieten) een persoon per direct kan beschikken. Dit om te voorkomen dat mensen maar overal eindeloos kredieten af kunnen sluiten waarbij geen mogelijkheden zijn deze terug te betalen. Bedragen die daar dan ook geregistreerd staan, hebben een negatieve invloed op de maximale leencapaciteit.

Als dit krediet en de limiet van het doorlopend krediet niet bij het inkomen "passen", mag de bank dit soort dingen doen. Zij mogen immers zelf bepalen aan wie ze wel of niet willen lenen en welk risico ze bereidt zijn te lopen.

bznfan
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2007 20:55

Re: 0

Ongelezen bericht door bznfan »

het gaat hier om een doorlopend krediet die wij al jarenlang hebben. En dat houdt in dat als je wat terug betaald hebt, dat je dat ook weer "op kunt nemen" wel met gevolg dat je langer terug betaald.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: 0

Ongelezen bericht door trail46 »

bznfan schreef:het gaat hier om een doorlopend krediet die wij al jarenlang hebben. En dat houdt in dat als je wat terug betaald hebt, dat je dat ook weer "op kunt nemen" wel met gevolg dat je langer terug betaald.
Dit is een kostbare manier van lenen waar je op deze wijze nooit meer vanaf komt, je betaald over doorlopende leningen een erg hoge rente waardoor je eigenlijk niets aflost. Begrijp best dat iemand van alles wil kopen/hebben ( de buren hebben tenslotte ook een auto/vaatwasser en vul maar in ) maar zo blijf je eraan vastzitten en betaald je blauw aan de kosten. Goed dus dat de rem erop zit.

http://www.actuelerentestanden.nl/lenen ... erbank.asp

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: 0

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bznfan schreef:het gaat hier om een doorlopend krediet die wij al jarenlang hebben. En dat houdt in dat als je wat terug betaald hebt, dat je dat ook weer "op kunt nemen" wel met gevolg dat je langer terug betaald.
Klopt, maar het kan best zo zijn dat de bank als gevolg van andere kredieten de limiet verlaagd of de opnamemogelijkheid blokkeert als zij vinden dat het inkomen onvoldoende is voor die hoeveelheid aan krediet. Uiteindelijk is het zo dat men met een inkomen van x een leencapaciteit heeft van y voor (consumptieve) kredieten. Bij de ene bank kan y wel iets hoger of lager zijn dan bij de andere bank.

Dus ja als er een doorlopend krediet is en later komen er bv andere kredieten bij (ook ongebruikt maar wel opneembaar) dan kan de bank het doorlopend krediet wijzigen door opnamemogelijkheid te blokkeren. Doorgaans zal een bank er niet zo snel achter komen - als er altijd netjes betaald wordt - tenzij zij aanleiding hebben een nieuwe BKR check te doen (zoals de lening omzetten naar een andere variant). Hoe vervelend dit ook klinkt het is een gevalletje van slapende honden wakker maken.

De enige mogelijkheid die u nu nog heeft is de limiet bij het postorderbedrijf verlagen, maar goed ook dit geeft geen garantie dat de bank dan de opnamemogelijkheid hersteld. Het zou zomaar kunnen dat de bank u toch nog een te groot risico vindt omdat dit boven water is gekomen. Wie zegt bijvoorbeeld dat u niet nu de limiet verlaagd en later weer verhoogd of een credit card neemt of iets dergelijks.

En heel eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje met de anderen eens. Ik begrijp ook best dat het vervelend klinkt, maar het is dan ook ter overweging. Toch is het goed bedoeld, net zoals vroeger de medicijnen die werken smaken verschrikkelijk. Als er boodschappen gedaan moeten worden met een opname van een doorlopend krediet is er toch even een financieel planningsprobleem of zijn er verkeerde financiele prioriteiten gesteld. Want wat gebeurd er als het maximum al bereikt is en dan weer zoiets voordoet ? Dan heeft u ook problemen om de boodschappen te doen. Toch is het verstandig daar structureel eens naar te kijken en eens op sites als het Nibud kijken. Loop dan ook eens door de bufferberekenaar. Deze berekent 2 buffers nl de minimum en de geadviseerde. Velen schrikken zich al een hoedje als ze de minimumbuffer zien en dan heb ik het nog niet eens over de adviesbuffer die een stuk hoger ligt.

Bij velen die echt ver in de problemen zijn gekomen is het met kleine beetjes begonnen, gaatjes met gaatjes vullen en gaatjes worden gaten enz. Vaak begon het met meerdere kleine leninkjes en kredietjes. Dan worden deze allemaal eens ondergebracht in een goedkopere lening en kijken ze tegen een berg aan van duizenden en duizenden euro's. Vergeet niet dat postorderkredieten en doorlopende kredieten ook hele dure kredieten zijn. Iemand die leningen kan afbetalen, kan ook sparen als er geen leningen zijn. Dit is echt zo veel goedkoper, de rente lijkt maar een beetje, maar uiteindelijk is het zoveel geld waar u ook andere dingen voor had kunnen kopen. Zo zag ik een keer een leuk rekenvoorbeeld. Persoon A spaart en koopt een auto van het spaargeld. Daarna gaat ie meteen sparen voor de volgende auto vs persoon B die een even dure auto koopt op afbetaling. Als men dit zijn hele leven doet koopt men van het verschil in te betalen bedragen een huis zo ongeveer, want A krijgt ook nog eens een beetje rente over het spaargeld en B betaald een forse rente.

bznfan
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2007 20:55

Re: 0

Ongelezen bericht door bznfan »

wat ik wilde weten is me nu duidelijk.
Ik heb een mail moeten sturen naar een bepaalde afdeling van Neckermann.
Zij gaan kijken of ze het limiet kunnen verlagen naar het werkelijk openstaande bedrag van 802 euro.
of bijvoorbeeld 1000 euro.(dat scheelt toch even 2500 euro)
verder wil ik nog zeggen dat we spaargeld hádden en daar anderen mee geholpen hebben, een paar maanden geleden.
en aangezien ik helaas niet helderziend ben, kon ik niet voorzien dat er fouten gemaakt zouden gaan worden met mijn loon, waardoor we nu alleen deze maand krap zitten.
Verder zijn alle rekeningen betaald en hebben wij al jaren lang alleen het doorlopend krediet en het saldo bij Neckermann.

Gesloten