LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto Lease

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door kweenie »

De reden dat weinig mensen privé kiezen voor financial lease ipv. operational lease heeft waarschijnlijk ermee te maken dat financial lease vooral bedoeld is om zakelijk, als bedrijf, de (fiscale) voordelen van de aanschaf en het bezit van een auto te behouden zonder dat je meteen fiks hoeft af te rekenen en de vermogenspositie van de onderneming in gevaar komt. In feite gaat het namelijk om een veredelde vorm van een soort huurkoop-lening, waarbij je zelf het economisch eigendom hebt en de leasemaatschappij het juridisch eigendom.

Bij private lease constructies wordt er vaak juist voor gekozen om zo veel mogelijk (onderhouds-)kosten (en het economisch eigendom) bij de leasemaatschappij te houden, zodat je zelf niet voor onverwachte kosten komt te staan. Financial lease is dan niet meteen de meest logische keus.
Laatst gewijzigd door kweenie op 11 mar 2016 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door prem »

Tot wie richt je je als ik vragen mag?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door kweenie »

Tot TS, n.a.v. zijn opmerking:
ik ken zo niemand die een soort gelijke constructie (financial i.p.v operational) lease heeft afgesloten, daarvoor deze thread :).
Weet je trouwens wel zeker of je financiële renting constructie ook in Nederland fiscaal is toegestaan?

victordecker
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2016 19:05

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door victordecker »

Ik zie geen reden waarom je niet zou overgaan tot het leasen van een auto. Ikzelf heb een tijd geleden ook voor deze keuze gestaan en ben achteraf heel tevreden geweest met mijn besluit voor een lease-auto. Je betaalt maandelijks een vast bedrag maar in principe is alles inclusief en dat maakt het nou juist zo fijn. Bij pech wordt je veelal geholpen. Het enige nadeel wat mij betreft was het feit dat wanneer je het vastgestelde aantal kilometers overschrijdt je hiervoor extra moet betalen. Houdt het aantal kilometers dus goed in de gaten, anders kunnen de kosten hoog oplopen. In dit artikel vond ik toevallig de voor- en nadelen van het leasen of kopen van een auto: https://www.topcompare.be/nl/blog/auto-kopen-leasen.

Hopelijk kunnen jullie iets met deze informatie.

Gesloten