LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto Lease

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
johanvdwijk4
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2016 09:45

Auto Lease

Ongelezen bericht door johanvdwijk4 »

Ik zit met het volgende probleem:
Op dit moment heb ik een auto die naar zijn eind loopt, en op dit moment niet genoeg financiële middelen heb om een andere auto aan te schaffen.

Daarom heb ik (bijna) besloten om een tweedehands auto te leasen (financial lease).
Omdat ik zelf geen fan ben van lenen, maar ik op dit moment geen andere keuze heb, heb ik alles berekend en tot de conclusie gekomen dat het maandelijkse bedrag geen probleem gaat worden (omdat ik de kosten kan dekken met mijn bedrijf, en/of mijn 24uurs contract)
Ik wil wel privé lease i.p.v. zakelijk vanwege de bijtelling.

Heeft iemand ervaringen met tweedehands lease maatschappijen?

Enkele bedrijven die een degelijk aanbod hadden:

ABCAutolease.nl
Neerlandlease.nl

BertWolf
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2016 17:11

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door BertWolf »

Bij privelease krijgt u meestal een BKR registratie, dus wanneer u binnen nu en 5 jaar na afloop van het contract geen andere lening of hypotheek wilt afsluiten lijkt het me geen probleem. Verder enkel ervaring met nieuwe lease auto's.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Over wat voor auto en wat voor leasebedragen gaat het? (en wat zit er allemaal in)

johanvdwijk4
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2016 09:45

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door johanvdwijk4 »

MichielFRL schreef:Laat even door de boekhoudt uitrekenen of zakelijk leasen niet goedkoper is.
Lease gaat van de winst af, btw is aftrekbaar en eventueel investeringsaftrek.

Bijtelling hoeft helemaal niet zo onvoordelig te zijn.
Boekhouder heeft mij verteld dat het voor mij een optie is, maar zijn advies was om privatelease te kiezen (omdat het nog een startende onderneming is).

johanvdwijk4
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2016 09:45

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door johanvdwijk4 »

GJvdZ schreef:Over wat voor auto en wat voor leasebedragen gaat het? (en wat zit er allemaal in)
Het zal uiteindelijk gaan om ongv. 200 euro per maand voor een Audi A4 van 2011 (aanbetaling mee gecalculeerd).
Die 200 euro is alleen de auto.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door prem »

Denk eens aan een short-lease. Wij hebben dat gedaan bij van Mossel voor komende en gaande mensen. Goed bevallen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door kweenie »

MichielFRL schreef:€499 per maand gaat van de winst af, bijtelling 20% van €18.000.
Leasekosten €6.000 p/j
Bijtelling €3.600 p/j

Je winst daalt dus per saldo met €2.400. Hierover had je anders 36,55% belasting betaald (=€877).
Volgens mij reken je verkeerd om. Door de lease in de onderneming neemt je bruto inkomen dat overblijft met 6.000 af, netto houd je daardoor dus ongeveer 3.800 minder over. Maar je bruto inkomen moet vanwege de bijtelling ook met 3.600 omhoog, zodat je ong 1320 extra belastingen moet betalen. In totaal houd je dan dus ruim 5.100 netto minder aan inkomen over.

Als je de auto privé least, dan kun je voor de zakelijke kilometers 19 cent per km belastingvrij aan jezelf vergoeden. Bij 30.000 km betekent dat bijna 6.000 belastingvrij vergoed. Bespaart je ongeveer 2.200 aan belastingen. Natuurlijk moet je dan de benzine wel zelf betalen, ong 2.000 liter of 2700 euro? Anders zou dat zonder btw en aftrekbaar zijn geweest en had je netto maar 1.500 gekost.

Dus 2200 extra netto inkomen vanwege belastingvrije km vergoeding, 1200 extra kosten omdat de benzine van je netto inkomen moet worden betaald levert per saldo 1000 winst op. Plus de 5.100 netto inkomen die je meer hebt omdat je geen leaseauto van de omzet betaalt. Dan houd je netto dus ruim 6.000 over om privé een auto te betalen.

Voor een auto van 499 ex btw is dat iets te weinig, maar als je een tweedehands auto wil leasen is het een ander verhaal. Vooral ook omdat daar de bijtelling gebaseerd is op de hoge originele catalogusprijs en je met zakelijke lease dus relatief veel bijtelling zult hebben.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door thecure »

johanvdwijk4 schreef:
GJvdZ schreef:Over wat voor auto en wat voor leasebedragen gaat het? (en wat zit er allemaal in)
Het zal uiteindelijk gaan om ongv. 200 euro per maand voor een Audi A4 van 2011 (aanbetaling mee gecalculeerd).
Die 200 euro is alleen de auto.
als je geen geld hebt, waarom wil je dan een dikke audi leasen. je kunt ook een focus, astra oid kiezen. scheelt vast wat geld.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 mar 2016 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Veroordelende bijdrage verwijderd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij de aanschaf/financial lease van een auto van 5 jaar oud weegt een verschil in de originele aanschafprijs minder zwaar door dan andere kosten, zoals bijvoorbeeld onderhoudskosten. Een Astra of Focus scheelt misschien 50 euro in de maand op deze financial leasekosten, maar het is de vraag of die besparing niet in andere kosten weer ongedaan wordt gemaakt of dat je te veel in 'auto' moet inleveren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef:Bij de aanschaf/financial lease van een auto van 5 jaar oud weegt een verschil in de originele aanschafprijs minder zwaar door dan andere kosten, zoals bijvoorbeeld onderhoudskosten. Een Astra of Focus scheelt misschien 50 euro in de maand op deze financial leasekosten, maar het is de vraag of die besparing niet in andere kosten weer ongedaan wordt gemaakt of dat je te veel in 'auto' moet inleveren.
Ik ben benieuwd wat voor extra kosten dat dan zouden moeten zijn. Kwalitatief zijn een Astra of Focus (om maar de voorbeelden te gebruiken die thecure gaf) niet slechter dan een Audi. Ook de rijeigenschappen (van m.n. de Focus) doen niet echt onder voor een A4. Als financial lease 200 euro/maand is zal het ook niet een hele exclusieve A4 zijn maar een vrij sobere variant.

johanvdwijk4
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2016 09:45

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door johanvdwijk4 »

@kweenie

Bedankt voor je waardevolle reactie, ik heb zeker overweegt om het leasen zakelijk te doen.
Maar op advies van mijn boekhouder niet gedaan. Want wanneer je inderdaad een auto tweedehands op de lease aanvraagt, is die bijtelling niet zo fijn. Daarnaast worden de kosten m.b.v wegenbelasting/verzekering gedeeld met mijn partner.
thecure schreef:
johanvdwijk4 schreef:
GJvdZ schreef:Over wat voor auto en wat voor leasebedragen gaat het? (en wat zit er allemaal in)
Het zal uiteindelijk gaan om ongv. 200 euro per maand voor een Audi A4 van 2011 (aanbetaling mee gecalculeerd).
Die 200 euro is alleen de auto.
als je geen geld hebt, waarom wil je dan een dikke audi leasen. status of zo? je kunt ook een focus, astra oid kiezen. scheelt vast wat geld.
Omdat ik lange afstanden rij, en ik eenmaal goede ervaringen heb met Audi op dit moment heb ik voor Audi gekozen.
En natuurlijk ben ik een auto gek ;) (niks met status). De ene koopt een dure mobiel/kleren of gaat veel opstap en de andere heeft andere prioriteiten/wensen.

@kweenie
Ik geef je helemaal gelijk met de extra kosten zoals onderhoud.
Door ervaring met mijn huidige A4 weet ik dat de onderhoudskosten (wanneer deze uitbesteed wordt door audibedrijf/garage) de kosten behoorlijk zwaar zijn. Zij gaan vaak voor "orgineel" Audi wanneer er ook een Volkswagen onderdeel op past. Daarnaast wordt de auto onderhouden door een vriend waarbij de kosten niet te vergelijken zijn met een garage, laat staan Audi.

@GJvdZ
Het voordeel is bij Audi dat de standaard modellen al vaak beschikken over veel luxe waarbij je dat bij een merk als Peugeot vaak mist (standaard is ook echt standaard).
Daarnaast is het ook een stukje persoonlijke smaak.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door thecure »

wat kost zo'n a4 uit 2011 dan als ik vragen mag, en hoeveel km heeft deze gereden?

recent heb ik prive een focus uit 2015 aangeschaft (16000 km) , titanium uitvoering met de meest gangbare opties (ecc, touchscreen navi, pdc voor/achter, aut. inparkeren, regen/lichtsensor). voorzien van 125 pk motor met 6-bak. dit voor bijna 21000 euro.
zoals GJvdZ al aangaf rijdt zo'n auto prima.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze veel onderdoet voor de audi met rijeigenschappen en opties.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door prem »

Hij zal al snel wat meer pk'tjes hebben.

Die 200 euro begrijp ik niet helemaal, is dat met 50% aanbetaling want voor een auto van 2011 zul je geen FL krijgen van 5 jaar.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door GJvdZ »

thecure schreef:wat kost zo'n a4 uit 2011 dan als ik vragen mag, en hoeveel km heeft deze gereden?

recent heb ik prive een focus uit 2015 aangeschaft (16000 km) , titanium uitvoering met de meest gangbare opties (ecc, touchscreen navi, pdc voor/achter, aut. inparkeren, regen/lichtsensor). voorzien van 125 pk motor met 6-bak. dit voor bijna 21000 euro.
zoals GJvdZ al aangaf rijdt zo'n auto prima.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze veel onderdoet voor de audi met rijeigenschappen en opties.
Volgens de ANWB zo'n 17k. En dan heb je de 88kW versie, dus minder PK's dan jij hebt.... En Audi (en Ford) kennende zal jouw Ford heel compleet zijn uitgerust en die Audi zal misschien net een stuur hebben. En met een beetje mazzel een paar stoelen....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door kweenie »

Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om een AUDI A4 AVANT 1.8 TFSI 120PK PROLINE met behoorlijk wat opties erop. Kost inderdaad rond de 17k.

johanvdwijk4
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2016 09:45

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door johanvdwijk4 »

GJvdZ schreef:
thecure schreef:wat kost zo'n a4 uit 2011 dan als ik vragen mag, en hoeveel km heeft deze gereden?

recent heb ik prive een focus uit 2015 aangeschaft (16000 km) , titanium uitvoering met de meest gangbare opties (ecc, touchscreen navi, pdc voor/achter, aut. inparkeren, regen/lichtsensor). voorzien van 125 pk motor met 6-bak. dit voor bijna 21000 euro.
zoals GJvdZ al aangaf rijdt zo'n auto prima.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze veel onderdoet voor de audi met rijeigenschappen en opties.
Volgens de ANWB zo'n 17k. En dan heb je de 88kW versie, dus minder PK's dan jij hebt.... En Audi (en Ford) kennende zal jouw Ford heel compleet zijn uitgerust en die Audi zal misschien net een stuur hebben. En met een beetje mazzel een paar stoelen....
Zoals ik al eerder zei, standaard modellen van Audi bieden al genoeg luxe, en mijn smaak gaat niet uit naar Ford. Het aantal paardjes maakt mij in ieder geval weinig uit, betaal liever niet tientjes meer per maand voor een iets snellere acceleratie.

On-topic

Ik vroeg mij af als een banklening beter zijn dan financial lease?
Omdat je tussentijds kan aflossen & de auto direct van jou is.
En wanneer de auto total loss wordt verklaard, het papier werk iets makkelijker maakt (denk ik).

Maar dit zal ook wel weer negatieve gevolgen kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door johanvdwijk4 op 10 mar 2016 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door kweenie »

Het type auto draagt zeker bij aan de uitstraling. Maar de uitstraling wordt niet altijd verbeterd door een auto met een luxere of duurdere uitstraling. Dat wordt ook vaak overschat...

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door grun »

Ja, dat klopt. Er is een grens waar je beter niet overheen stapt. Je wilt wel succes en degelijkheid uitstralen, maar voorkomen dat de klant denkt: die auto heb je betaald van mijn centen door een te hoge prijs te vragen.

johanvdwijk4
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 mar 2016 09:45

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door johanvdwijk4 »

grun schreef:Ja, dat klopt. Er is een grens waar je beter niet overheen stapt. Je wilt wel succes en degelijkheid uitstralen, maar voorkomen dat de klant denkt: die auto heb je betaald van mijn centen door een te hoge prijs te vragen.
Ben ik het helemaal mee eens, het kan inderdaad ook negatieve gevolgen hebben.
Nou is dit echt puur omdat ik wat met auto's heb, en ik de style van Audi/BMW mij aantrekt.
Ben zelf geen voorstander van lenen, alleen ik weet dat er grote kosten aankomen voor mijn huidige auto (daarnaast ook veel gedraaid voor een benzine)
Naast dit forum heb ik ook veel advies gezocht bij andere boekhouders en deskundigen.
Maar ik ken zo niemand die een soort gelijke constructie (financial i.p.v operational) lease heeft afgesloten, daarvoor deze thread :).

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Auto Lease

Ongelezen bericht door prem »

Heb je ook gedacht aan een financiële renting? Komt je auto niet op de balans maar alleen als maandelijkse onkosten. BMW doet daar veel in.
Ik doe dat zelf iedere drie jaar (X5). Je verdient er dan privé want als eigenaar van je bedrijf kun je hem kopen met een restwaarde van 16%. Privé kun je hem dan met dikke winst verkopen.

Gesloten