LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lenen voor een auto te kopen

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

ruud_a schreef:
sjohie schreef:[quote="olaf79"Hallo,

Na een paar jaar niet gewerkt te hebben kan ik nu voor 24 uur in de week ergens aan de slag. Geen vetpot, wel een jaarcontract. Helaas is het nogal ver weg (ruim 12 km) en met het openbaar vervoer moeilijk te doen. Ik wil dan ook een klein autootje kopen maar omdat ik net uit de schuldsanering kom heb ik geen geld en moet ik lenen. Ik wil dat echter doen zonder woekerrente te betalen. Heeft iemand tips waar ik dan terecht kan? Rabobank en Ing heb ik al gehad en die hebben afgewezen.
Ga toch fietsen. 12 km is half uurtje fietsen. Dat overleef je toch wel.

Of ga je WEER schulden maken omdat je te lui bent een stukie te fietsen
Nou is 12 km enkele reis nog wel een aardig "stukkie". Tenzij het 1 mooie rechte beschutte weg is, haal je als je wat doorfietst rond de 17 à 18 km/h gemiddeld met wat bochten,afslagen, stoplichten en rotondes, wat een reistijd van ~40 minuten oplevert. En nou weet ik niet wat de reden van het parttime werken is, maar als dat 3x8 uur is, hebben we het toch over 4 uur extra in de week aan reistijd.

Dat ze naar manieren kijkt om het wat te verkortten is dan niet zo heel erg gek, maar ze gaat vrij vlot voorbij aan alle betaalbaarder alternatieven, en duikt meteen weer in het geld lenen.
40 minuten reistijd?
ik moest vroeger 10 minuten naar het station lopen, 45 minuten in de trein en dan nog 5 minuten naar het werk lopen.
dat is al een uur, met daar bovenop nog wachten op het station tot de trein kwam.
40 minuten op de fiets is dus helemaal niet overdreven.
Tsja, of dat overdreven is of niet, is in principe aan haar om te beoordelen lijkt me? Wat wij allen wel/niet qua vervoersmiddelen en reistijden acceptabel vinden boeit niet zo. Ik vind het wel wat makkelijk om maar te stellen dat fietsen de enige oplossing is voor zo'n afstand. En een auto kan je meer mee doen als enkel op-en-neer naar het werk natuurlijk. :wink: Dat gezegd hebbende, ik heb een aantal collega's die dat dus (ook deels als hobby) wel fietsen, en dat gaat prima, maar bij slecht weer de optie van een directe trein verbinding hebben.

Maar goed, je een luxe permitteren die je eigenlijk niet kan financieel kan dragen, is een goede start voor weer een rondje schuldsanering over een jaartje of wat.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik denk niet dat je met een baantje van 24 uur per week een auto kunt rijden.
zeker niet gezien het feit, dat startsalarissen over het algemeen niet erg hoog zijn als je geen bijzondere kwaliteiten meebrengt.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door tenormin »

ruud_a schreef:ik denk niet dat je met een baantje van 24 uur per week een auto kunt rijden.
zeker niet gezien het feit, dat startsalarissen over het algemeen niet erg hoog zijn als je geen bijzondere kwaliteiten meebrengt.
http://www.huisvlijt.com/2010/01/wat-ko ... maand.html
En dit is van 2010 dus ook o.a. benzinekosten kunnen omhoog!

bloemmeke
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2013 11:33

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door bloemmeke »

Dankjewel voor alle reacties.

Ik wil natuurlijk niet een nieuwe auto kopen, gewoon een tweede of derdehansje is mij prima. En een klein autootje, een opel corsa, een ford ka, een peugeot 201, het is mij nogal snel goed hoor.

aan fietsen heb ik echt een grote hekel. En de aankoop van een scooter wordt hem ook niet. Nu is dat wel te doen, maar straks als het regent of sneeuwt, guur is of als het koud is, heb ik echt geen trek erin om drijfnat en ijskoud op mijn werk aan te komen. Ik wil graag "overdekt" in verband met de herfst en de winter.

Ik wil ook nog even wachten totdat de proeftijd voorbij is om te voorkomen dat ik straks met een auto zit en weer zonder baan. Maar ik wil me wel al een beetje orienteren. De gouden tip zie ik nog niet tussen de reacties staan. Overigens heb ik tijdens de schuldsanering ook enkele losse uitzendbaantjes gehad, maar dat doet toch niet ter zake?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door sjoegel »

Brommobiel ?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door SJZ »

is in principe aan haar om te beoordelen lijkt me?
Daar heb je gelijk in Sjohie. Tegenwoordig is het vooral "waar bemoei jij je eigenlijk mee"?

(Over een paar jaar zit TS weer financieel in de ****, maar daar mag je dus geen tips over geven.)

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door witte angora »

SJZ schreef:
is in principe aan haar om te beoordelen lijkt me?
Daar heb je gelijk in Sjohie. Tegenwoordig is het vooral "waar bemoei jij je eigenlijk mee"?

(Over een paar jaar zit TS weer financieel in de ****, maar daar mag je dus geen tips over geven.)
Nee, dan mogen we weer een hele klaagzang aanhoren hoe moeilijk het allemaal wel niet is en wat een nare maatschappij en blablabla...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door tenormin »

bloemmeke schreef:Dankjewel voor alle reacties.

Ik wil natuurlijk niet een nieuwe auto kopen, gewoon een tweede of derdehansje is mij prima. En een klein autootje, een opel corsa, een ford ka, een peugeot 201, het is mij nogal snel goed hoor.
Al aan gedacht dat, met weinig kilometers van zo'n tweede of derde hands auto er wel mee gereden moet worden. Anders begeeft accu het snel. Dat misschien ook nog lid van de ANWB worden? Die brommobiel lijkt me geen slecht idee, 45 km autootje, zit je toch droog. Lawaai neem je op de koop toe. Maar gelukkig, je mag van ons je eigen keus maken, is dat niet aardig :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik begrijp best dat je graag een auto'tje zou willen, maar zonder geld en net uit de schuldsanering heb je niet zo heel veel te willen.

Je kunt voor een paar honderd euro een klein derdehandsje kopen, als je dat geld zou hebben. Maar het zal wel even duren voor je wat gespaard hebt. Maar misschien dat je werkgever je wat kan voorschieten. Let er dan in ieder geval wel op dat hij een nieuwe apk heeft, dan kun je er misschien weer een jaar tegenaan. Hou dan wel wat geld achter dee hand voor als de auto stuk is en je anders moet reizen...

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door snepke »

kweenie schreef:
Je kunt voor een paar honderd euro een klein derdehandsje kopen, als je dat geld zou hebben.
Vergeet de verzekering, wegenbelasting en benzine niet.
En de onkosten die krijgt (gegarandeerd dat je die krijgt bij een oude auto)

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door ruud_a »

bloemmeke schreef:Dankjewel voor alle reacties.

Ik wil natuurlijk niet een nieuwe auto kopen, gewoon een tweede of derdehansje is mij prima. En een klein autootje, een opel corsa, een ford ka, een peugeot 201, het is mij nogal snel goed hoor.

aan fietsen heb ik echt een grote hekel. En de aankoop van een scooter wordt hem ook niet. Nu is dat wel te doen, maar straks als het regent of sneeuwt, guur is of als het koud is, heb ik echt geen trek erin om drijfnat en ijskoud op mijn werk aan te komen. Ik wil graag "overdekt" in verband met de herfst en de winter.

Ik wil ook nog even wachten totdat de proeftijd voorbij is om te voorkomen dat ik straks met een auto zit en weer zonder baan. Maar ik wil me wel al een beetje orienteren. De gouden tip zie ik nog niet tussen de reacties staan. Overigens heb ik tijdens de schuldsanering ook enkele losse uitzendbaantjes gehad, maar dat doet toch niet ter zake?
de gouden tip staat er wel, maar die bevalt u niet.
maar als u dan toch perse een auto wilt, neem dan een wat grotere.
dan kunt u er in slapen als u de huur niet meer kunt betalen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door tenormin »

ruud_a schreef:de gouden tip staat er wel, maar die bevalt u niet.
maar als u dan toch perse een auto wilt, neem dan een wat grotere.
dan kunt u er in slapen als u de huur niet meer kunt betalen.
I like it. Maar dan, in ergste geval, dient zich het volgende probleem aan: je mag niet in de auto slapen, dus betrapt worden betekent: boete. En zo kunnen we nog jaren doorgaan :mrgreen:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door olaf79 »

bloemmeke schreef:Dankjewel voor alle reacties.

Ik wil natuurlijk niet een nieuwe auto kopen, gewoon een tweede of derdehansje is mij prima. En een klein autootje, een opel corsa, een ford ka, een peugeot 201, het is mij nogal snel goed hoor.

aan fietsen heb ik echt een grote hekel. En de aankoop van een scooter wordt hem ook niet. Nu is dat wel te doen, maar straks als het regent of sneeuwt, guur is of als het koud is, heb ik echt geen trek erin om drijfnat en ijskoud op mijn werk aan te komen. Ik wil graag "overdekt" in verband met de herfst en de winter.

Ik wil ook nog even wachten totdat de proeftijd voorbij is om te voorkomen dat ik straks met een auto zit en weer zonder baan. Maar ik wil me wel al een beetje orienteren. De gouden tip zie ik nog niet tussen de reacties staan. Overigens heb ik tijdens de schuldsanering ook enkele losse uitzendbaantjes gehad, maar dat doet toch niet ter zake?
Tsjonge wat ben jij een verwend kr.ng...Nu maar hopen dat geen enkele bank je geld leent, voor eigen bestwil natuurlijk, want je zal snel weer schulden opbouwen met deze instelling.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

bloemmeke schreef:Dankjewel voor alle reacties.

Ik wil natuurlijk niet een nieuwe auto kopen, gewoon een tweede of derdehansje is mij prima. En een klein autootje, een opel corsa, een ford ka, een peugeot 201, het is mij nogal snel goed hoor.

aan fietsen heb ik echt een grote hekel. En de aankoop van een scooter wordt hem ook niet. Nu is dat wel te doen, maar straks als het regent of sneeuwt, guur is of als het koud is, heb ik echt geen trek erin om drijfnat en ijskoud op mijn werk aan te komen. Ik wil graag "overdekt" in verband met de herfst en de winter.

Ik wil ook nog even wachten totdat de proeftijd voorbij is om te voorkomen dat ik straks met een auto zit en weer zonder baan. Maar ik wil me wel al een beetje orienteren. De gouden tip zie ik nog niet tussen de reacties staan. Overigens heb ik tijdens de schuldsanering ook enkele losse uitzendbaantjes gehad, maar dat doet toch niet ter zake?
Wat voor bedrag denk je nodig te hebben voor een auto?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het is absurd dat TS net uit de schuldsanering komt (en dus waarschijnlijk een hoop schulden niet hebt terugbetaald maar zijn kwijtgescholden), dan al een auto wilt kopen. Een auto is een luxe artikel.
Dat jij bang bent voor een paar graden vorst die misschien wel eens in de barre winters van nederland anno 2015 zouden kunnen voorkomen.
Tsjee....

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Wat voor bedrag denk je nodig te hebben voor een auto?
0 euro zou genoeg moeten zijn.

laurens043
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jun 2013 23:13

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door laurens043 »

4 a 500 euro hebbie er 1 en zit je droog

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door witte angora »

laurens043 schreef:4 a 500 euro hebbie er 1 en zit je droog
Je zit wel droog ja, maar kom je daarmee naar je werk...

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

bloemmeke schreef:Ik wil graag "overdekt" in verband met de herfst en de winter.
Dan zou je nog een halfjaar kunnen wachten met de aankoop, en heb je gelijk de tijd om voor de auto te sparen zodat een lening niet nodig is

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Lenen voor een auto te kopen

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Even sparen en dan kun je voor een paar honderd euro zelf een auto kopen maar ik zou die Europese merken laten staan en gaan voor een japanner denk aan Micra/Colt/Civic/Alto/ net wat betrouwbaarder.

Gesloten