LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensverzekering met winstdeling

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Fred_Alkmaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 okt 2014 18:18

Levensverzekering met winstdeling

Ongelezen bericht door Fred_Alkmaar »

Beste lezers van dit forum,

Enkele weken geleden heb ik hier al een bericht geplaatst over het feit dat mijn bank mij heeft benaderd om mijn doorlopend krediet gekoppeld aan een levensverzekering met gegarandeerde opbrengst EN met winstdeling, om te zetten in een persoonlijke lening.
Hierbij wordt mijn opgebouwde kapitaal van de levensverzekering, afgelost op de lening en betaal ik over de rest rente en aflossing.
Dit scheelt mij maandelijks ruim €60!

Maar.....wie kan mij vertellen wat er nou met winstdeling wordt bedoeld?
In mijn polis staat het zo beschreven en ik citeer:
"U heeft een levensverzekering met recht op winstdeling. Hiermee profiteert u rechtstreeks in de rentewinst, die is afgeleid van het t-rendement. Als er sprake is van rentewinst komt deze bovenop de gegarandeerde (reken)rente van 3% plus een marge van 1,5 % ".

Ik krijg al 10 jaar lang het bericht: Winstdeling in (bv) 2010: €0,00.

Nu mijn bank mij benaderd om deze polis om te zetten in een gewone persoonlijke lening wordt ik ontzettend argwanend. Gaat deze winstdelings-levensverzekering dan toch de komende jaren geld opleveren? Ik ben zo wantrouwend geworden dat ik het niet kan geloven dat een bank mij even korting gaat verlenen, zonder dat ze er zelf beter van worden...........DUS
Wie weet wat er bedoeld wordt met rentewinst bij een bank?
Waar kan ik deze cijfers terugvinden?
Wanneer maakt een bank rentewinst? Als de rente hoog is of juist laag?
Waarom doet mijn bank dit voorstel?
Gaat er de komende jaren iets veranderen waardoor banken ontzettend veel winst gaan maken op "rentewinst"???

Alvast ontzettend veel dank voor jullie reactie(s)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensverzekering met winstdeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Het t-rendement is een soort objectieve maat voor de rente die men kan maken. Omdat op zulke lange termijn de rente flink kan veranderen, is er een clausule dat als 'de' rente een stuk boven de afgesproken 3% komt, je in die extra rente meedeelt. In dit geval krijg je blijkbaar extra vergoeding als het t-rendement bovende 4,5% komt.

Dat t-rendement kun je googlen. Is al lang lager dan 4,5%. Momenteel rond de 1,5. Kans is dus klein dat er nog iets van die winstdeling komt.

Nog belangrijker, je betaalt nu het volle pond voor de lening, tegen een hoge rente. Daar staat voor de opbouw deze polis met een veel lagere rente tegenover. De kans dat je totale rendement hoger wordt dan de leenrente lijkt mij nihil.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Levensverzekering met winstdeling

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb er niet echt veel verstand van, maar ik vind het wel vreemd dat een doorlopend krediet (?) omgezet wordt naar een persoonlijke lening. Je kan dan geen tussentijdse opnamen meer doen als je dat zou willen.

En vanwege die oude lening met gekoppelde levensverzekering zou ik me kunnen voorstellen dat bij overlijden de resterende schuld wordt afgelost door de verzekeraar. En wellicht is dat niet het geval bij die nieuwe persoonlijke lening.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: Levensverzekering met winstdeling

Ongelezen bericht door Mallet »

Hier een filmpje ter verduidelijking..

https://www.nn.nl/Winstdeling-in-beeld.htm

Fred_Alkmaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 okt 2014 18:18

Re: Levensverzekering met winstdeling

Ongelezen bericht door Fred_Alkmaar »

Mallet schreef:Hier een filmpje ter verduidelijking..

https://www.nn.nl/Winstdeling-in-beeld.htm
Dat is een duidelijk filmpje!

Ik vraag me dan natuurlijk wel weer meteen af waarom ze dan toch al jaren achter elkaar, niet genoeg winst maken met mijn inleg van die levensverzekering, waardoor ik ook profiteer.

Zijn hier officiele cijfers van?
Als ik de jaarrekening van NN doorneem, zou ik dan die gegevens tegenkomen?

Of heeft iemand dat al gedaan en kan ze hier panklaar posten? :-)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensverzekering met winstdeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn verschillende soorten winstdeling. Je geeft aan dat jouw winstdeling afhangt van het t-rendement. Dat kun je eenvoudig googlen.

Gesloten