LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
geertsen
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jun 2006 15:52

spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door geertsen »

Zijn er mensen die zoals ik in 1999 of daarvoor bij de ABN-AMRO een spaar-winst krediet hebben afgesloten?
Dat product (inmiddels bestaat het allang niet meer)is mij toen aangeboden met het verhaal dat dit de meest gunstigste vorm van krediet was.Veel rente betalen en lage aflossing zoals bv.een spaarhypotheek dit ivm.belasting voordeel.Dus rente wordt altijd berekend over het totale geleende krediet en niet over het nog openstaande deel.
maar rente is allang niet meer van belasting aftrekbaar.Nu is dit dus de duurste vorm van krediet vandaar dat dit product niet meer gevoerd wordt.
Mijn vraag kan ik beklag doen bij de bank over dit product en over de voorwaarden die mij toen geboden zijn.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door roro25 »

Dus rente wordt altijd berekend over het totale geleende krediet en niet over het nog openstaande deel.
lees de voorwaarden van het spaarwinstkrediet. Dit is pertinent onjuist. Zou toch een beetje raar zijn dat je bij bv AH ook meot betalen voor de producten die niet in je mandje liggen.

Waarom laat je hem niet naar een ander product binnen AAB omzetten.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door frenkievee »

Mijn vraag kan ik beklag doen bij de bank over dit product en over de voorwaarden die mij toen geboden zijn.
Beklag doen kan natuurlijk altijd, maar ik denk dat dat erg weinig soelaas zal bieden omdat je zelf ingegaan bent in het aanbod van de bank toendertijd. Je hebt zelf bewust het contract met de bank afgesloten volgens de toen geldende regels voor dit product. En daar kan je niet jaren later nog achteraf over gaan klagen.
Het meest verstandige is om dit over te sluiten naar een minder dure lening.

Winter2008
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:47

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door Winter2008 »

Ook ik heb een spaarwinst krediet afgesloten in 1999. Ik ben nu dus behoorlijk in conflict met de bank. Want ik ben het absoluut niet eens met dit product. Destijds heb ik dit in volle vertrouwen en op advies van de bank afgesloten. Uiteraard neem ik hiervoor mijn verantwoordelijkheid. Inmiddels heb ik het verzekeringsgedeelte afgekocht en dit bedrag is inmiddels teruggestort. Maar over de andere helft ben ik dus in conflict. Toen het product uit de handel is genomen, hadden ze mij op de hoogte moeten stellen en van de renteverhoging ook. Dit hebben ze niet gedaan en daar spreek ik ze op aan. Dus ik heb een verantwoordelijkheid maar zij ook! Inmiddels hebben ze aangegeven dat ze vinden dat ik het openstaande bedrag nog gewoon moet betalen. Hier ga ik dus tegen in beroep. Deze week moet ik het bezwaarschrift indienen en ik ga dus juridisch advies inwinnen.

geertsen
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jun 2006 15:52

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door geertsen »

Hallo winter2008,
Ik ben het helemaal met U eens over de gang van zaken bij de ABN over het spaar winst krediet.Ik heb het onlangs 7-11-2008 het nog openstaande afgekocht.Het volgende is gebeurd ik ben op 4/11 naar de bank gegaan en gevraagd wat er nog open stond,dit was niet direct terug te vinden dus ik werd er de volgende dag over terug gebeld.(Ik had inmiddels zelf ook een berekening gemaakt over wat er ongeveer open zou kunnen staan namelijk 61mnd x premie verz.)Mijn berekening klopte dus niet er zat € 1800,= verschil in op 7/11 toch maar het totaal bedrag overgemaakt op de rek.van de levensverz.nu dacht ik dus dat er na deze storting geen premie en rente meer van mijn rek.afgeschreven zou worden, weer fout op 20/11 premie verz. en op 24/11 rente krediet.Ik ben opnieuw naar de bank geweest en dit voor gelegd ik hoefde mij geen zorgen te maken als dit klopte zou het weer verrekent worden ik vertelde de bankmedewerker al direct dat ik daar weinig vertrouwen in had.Mijn vermoeden was nu dus wel juist er word dus niets terug gestort erger nog op de eerst volgende afschrift van het krediet stond dat er op 21/12 opnieuw rente afgeschreven zou worden,weer bij de bank geweest en nu bleek het een misverstand te zijn hoefde mij weer geen zorgen te maken.Ook vroeg ik nog hoe het zat met rente en premie afboeking nadat ik alles afgelost had.het volgende men heeft 4wkn nodig gehad om alles te verwerken en in die tussen tijd moest er nog rente en premie betaalt worden ik was hier dus niet mee eens waarop de medewerker mij vertelt de bank moet er natuurlijk ook aan verdienen.Dit was voor mij einde gesprek.

Weverij
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2009 08:12

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door Weverij »

Hallo

Ik heb in 1999 ook een spaarwinst krediet afgesloten. Nu willen wij het overgebleven krediet in een keer aflossen. Het was uiteraard een gedoe het bedrag, wat we opgebouwd hebben, boven tafel te krijgen maar dat is nu inmiddels gelukt. We hebben op verzoek van de abn een schriftelijk verzoek moeten doen om de kosten die daarbij komen kijken op te vragen. Ik ben bang dat dit wederom lang gaat duren voordat ze daar uitspraak over doen. Heeft iemand een idee wat de kosten/boete zijn bij zo'n beeindiging?

Groeten

geertsen
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jun 2006 15:52

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door geertsen »

Hallo Weverij,

Het is inderdaad een heel gedoe omdat bijna niemand iets weet bij de ABN hoe het nu precies zit met dit product.
Maar ik heb geen schriftelijk verzoek in hoeven dienen,ik vind het een beetje raar ze moeten het zo op kunnen vragen, het duurt wel een paar dagen.
Over een evt.boete: ergens in het contract staat dat U boete vrij kunt aflossen.Maar na inlossen van het restant gaat er zeker nog 3-4 wkn overheen eer alles rond is dit is handig van de bank want dan valt na dat U alles heeft ingelost nog net een maal rente en premie verz. te innen. zie mijn verhaal.

gr. Geertsen

spaarwinstkrediet
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2010 15:50

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door spaarwinstkrediet »

Ik heb ook een spaarwinst krediet uit 1999 en overweeg ook om dit af te kopen.

Kan iemand me vertellen hoe jullie het openstaande saldo hebben berekend?

geertsen
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 jun 2006 15:52

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door geertsen »

Nog even over het spaarwinst krediet ABN-AMRO het beste is direct afkopen en overstappen naar een andere bank.Ook dit gaat niet vlekkeloos bij de ABN met de zg. overstapservice.
Waarom overstappen?Het volgende als je het krediet afgekocht hebt dan blijft het rekeningnummer van het spaarwinstplan op Uw naam bestaan en blijft U dus ook bij het BKR geregistreerd.Dit bleek bij het overstappen na twee jaar naar een andere bank.
Er bleef voor mij niets anders over om alle rekeningen bij de ABN op te zeggen en over te stappen.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

geertsen schreef:Er bleef voor mij niets anders over om alle rekeningen bij de ABN op te zeggen en over te stappen.
Sowieso al een verstandige keus.
Je hele inzending is m.i. een goede tip.

spaarwinstkrediet
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2010 15:50

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door spaarwinstkrediet »

Dank jullie wel voor de reacties.
Nog even over het spaarwinst krediet ABN-AMRO het beste is direct afkopen
Kan iemand mij vertellen hoe de afkoop bij jullie in het werk ging?
Mijn krediet is 19000 euro, per maand los ik 86 euro aan premie af en 169 aan rentekosten. Van de looptijd van 15 jaar heb ik nu 11 jaar volbracht.

Wat zou de afkoop in dit geval ongeveer zijn? Dat ik moet overstappen is me al duidelijk maar ik hoop dat iemand me de berekening kan laten zien.

spaarwinstkrediet
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2010 15:50

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door spaarwinstkrediet »

Iemand?

Marc40
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 jun 2011 09:29

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door Marc40 »

De mensen die dit product ooit hebben afgesloten zal ik aanraden om het toch eens nauwkeuriger onder het licht te houden:

Het eind vorig jaar gelanceerde Spaarwinst Krediet van ABN Amro staat op gespannen voet met de Wet op het Consumentenkrediet (WCK). De voorwaarden bieden de mogelijkheid het spaarkrediet te verpanden aan de bank. Op grond van de WCK is dat verboden, stelt het ministerie van Economische Zaken.

Het Spaarwinst Krediet van ABN Amro is een doorlopend krediet gekoppeld aan een spaarverzekering. De lening wordt na vijftien jaar afgelost uit de uitkering van de meeverbonden levensverzekering (Spaarwinst Polis) van huisverzekeraar ABN Amro Leven. De klant betaalt een rente (effectief 8% per jaar) over het opgenomen leenbedrag en een premie voor de kapitaalverzekering. Als deze premie niet meer wordt betaald, dan wel de polis premievrij wordt gemaakt of wordt beëindigd, is een maandtermijn verschuldigd van minimaal 2% over de limiet van het spaarkrediet.

Verboden

Op het spaarkrediet zijn de algemene voorwaarden van de bank van toepassing. Een van deze voorwaarden is de mogelijkheid tot (verplichte) verpanding door de kredietnemer van de uitkering uit de meeverbonden kapitaalverzekering aan geldgever ABN Amro.

"Dit staat op gespannen voet met artikel 40 van de Wet op het Consumentenkrediet", zegt een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken (EZ). " Het verpanden van consumptief krediet tot en met f 50.000 is verboden om reden van consumentenbescherming. Over dit punt zijn we dan ook in onderhandeling met de organisatie van financieringsmaatschappijen VFN."

Gedupeerde consumenten kunnen zich beklagen bij de ECD, benadrukt de woordvoerder. "De wet gaat boven alles, ook boven de voorwaarden van een bank."


Een aantal zaken zijn namelijk in strijd met de wet. Het betreft in de meeste gevallen (illegaal) koppelverkoop en verpanding op dit product mag simpelweg niet.

Hanst63
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2012 16:29

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door Hanst63 »

ABN AMRO spaarwinstkrediet gekoppeld aan een spaarwinstpolis. Wat een schandalig product is dit. Ik ben momenteel actief in een schuldensanering en loop bi j deze mensen tegen dit product aan. Dit is maar weer eens een bevestiging van de graai cultuur van de banken. een bedrag lenen van € 30.000,-, hierover 15 jaar lang 10% rente betalen waarmee de uitkering van € 30.000,-- gegarandeerd is. Wat de consument niet weet is dat zij uiteindelijk € 80.000,-- betalen voor deze lening. Vervolgens wil ik dit verhaal ombuigen voor deze mensen, zijn ze bij de ABN AMRO bank niet in staat om de afkoopwaarde van dit product te bepalen. Ik heb maar één telefoonnummer waar ik iemand van de bank kan bereiken en ben niet in staat om dezelfde medewerker nogmaals aan de lijn te krijgen. Ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Het kantoor van de ABN AMRO bank is niet capabel genoeg om dit probleem te handelen en op de juiste wijze voor de klant op te pakken en te communiceren. Ze verschuilen zich achter de organisatie achter hun en dat zij met de handen gebonden zijn. De enigste manier om bij deze club iets voor elkaar te krijgen is om de boel te laten escaleren en zodoende bij Solveon (incassobedrijf) uit te komen en op deze wijze de informatie op tafel te krijgen. Op het forum van Radar heb ik gelezen dat er in het verleden meerdere klanten van de ABN AMRO bank tegen de onkunde van deze bank aangelopen zijn. Als klant kan je helemaal niets doen. Uiteindelijk ben ik nu meer dan een maand verder en heb ik nog steeds niet de gewenste cijfers boven tafel. Dit is voor mij onacceptabel en ik leg mijzelf hier ook niet bij neer.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door SJZ »

een bedrag lenen van € 30.000,-, hierover 15 jaar lang 10% rente betalen waarmee de uitkering van € 30.000,-- gegarandeerd is. Wat de consument niet weet is dat zij uiteindelijk € 80.000,-- betalen voor deze lening.

Die € 80.000 lijkt of is veel, maar realiseer je je dat je bij iedere lening zoveel betaalt. Als je € 30.000 leent tegen 10%, dan betaal je in 15 jaar € 45.000 rente. Daarbij moet je ook nog de schuld van € 30.000 afbetalen.

Pascalle45
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2013 18:53

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door Pascalle45 »

Ook ik heb in 1998 een spaarwinst krediet afgesloten bij de ABN AMRO.
In juni gaat deze aflopen.
Nu vrees ik dat ik geeneens quitte ga spelen.
Terwijl ik 15 jaar betaald heb.
Omgerekend ruim 37.700 euro op een krediet van 15.000 euro.
Morgen ga ik bellen met ze om te horen of ze me al kunnen vertellen waar ik sta.
Vandaag mijn jaaropgaaf van ze gehad, ik heb wel 3 euro gespaard vorig jaar!
Moet niet gekker worden, ik met mijn goede vertrouwen in 1998!!

Pascalle45
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2013 18:53

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door Pascalle45 »

Daar ben ik weer.

Ondertussen een expiratie brief gehad van de bank.
Mijn polis loopt 19 juni af, en waar ik al bang voor was.......
Ik heb een kapitaal opgebouwd van 15.309 euro, het geleende was 16.019 euro.
Ik heb 15 jaar betaald....... totaal 37.440 euro..... en kom toch nog 700 euro tekort!!
Ik vind het schandalig, waar is mijn winst? Het is toch spaarwinst??

Het enige antwoord wat ik kreeg..... het rendement viel lager uit WTF!

Maandag mijn rechtsbijstand bellen, al vrees ik dat ze niets kunnen doen.
Ik ga mijn prive rekening ook op zeggen bij ze..... was 30 klant van ze, maar dit pik ik niet.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door megatron29 »

Moet je waarschijnlijk over die 700 Euro nog een lening pakken ook, dit tekort moet je namelijk terugbetalen als er geen garantie op zit. :( Maar dat weet ik niet zeker.

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: spaar-winst kredietplan ABN-AMRO

Ongelezen bericht door megatron29 »

Ik heb dit ook gehad met DSB in 2000 een soortgelijk product afgesloten zonder garantie, namelijk 10.000 Gulden belegd/geleend. Na 6 jaar kon ik bijna 5600 gulden terug betalen. (toen al euro's btw) Daar moest ik dus een lening voor nemen want ik kon dat geld niet in een keer ophoesten.
Nadien heb ik het geld wat ik af heb betaald allemaal terug gekregen via de curators. Want dit mocht niet wat DSB had gedaan. Een stelletje ratten zijn het. Geen enkele bank vertrouw ik nog.

Gesloten