LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
KM84
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2020 21:30

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door KM84 »

Welke kosten zijn redelijkerwijs te verwachten? Mijn moeder heeft altijd op tijd betaald. Er is hierbij geen sprake van verzuim. Ze heeft de afgelopen vier jaar geen overzichten gestuurd omdat er geen wijzigingen hebben plaatsgevonden. Wellicht niet verstandig geweest. Partij heeft hier in die vier jaar ook niet naar gevraagd. Ik kan begrijpen dat ze hierover vallen maar begrijp dan niet waarom de kosten en rente zo hoog zijn.
Die kosten onstaan door het aantal termijnen vast te stellen ongeacht de hoogte van de aflossing.
Zodra ik het document heb, zal ik wat onderdelen doorsturen

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door Moneyman »

KM84 schreef:
30 nov 2020 09:38
Zodra ik het heb zal ik het sturen.
Top. Ben benieuwd, na lezing zal ik erop reageren.
KM84 schreef:
30 nov 2020 09:45
Welke kosten zijn redelijkerwijs te verwachten?
Er zijn geen extra kosten te verwachten, want je moeder is niet in verzuim. Ook het niet verstrekken van die inkomenspositie is geen grond voor extra kosten, zeker niet als daar al die jaren nooit naar gevraagd is.
KM84 schreef:
30 nov 2020 09:45
Die kosten onstaan door het aantal termijnen vast te stellen ongeacht de hoogte van de aflossing.
Nee, dat kan niet. De hoofdsom staat vast, het rentepercentage ook. De hoogte van de rente wordt alleen maar bepaald door de lengte van de termijn tussen het moment dat je moeder ooit in verzuim raakte en het moment dat zij de laatste cent afbetaalt. Hoe sneller de vordering afgelost is, hoe minder hoog de rente is (logisch ook).

Incassokosten zijn afhankelijk van het openstaande bedrag toen de vordering uit handen werd gegeven, en zijn niet afhankelijk van de lengte van de looptijd. Als er al een procedure gevoerd is en een vonnis is, kunnen er executiekosten ontstaan, maar ook dan alleen als er sprake is van ambtshandelingen. En daarvan kan geen sprake zijn als je moeder niet in verzuim is.

KM84
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2020 21:30

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door KM84 »

Begrijp ik het goed dat Agin meeleest op dit Forum. Is het veilig verstandig om hier vragen te stellen over de casus van mijn moeder. Wil niet dat dit negatieve gevolgen heeft voor haar.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door Moneyman »

KM84 schreef:
30 nov 2020 10:23
Begrijp ik het goed dat Agin meeleest op dit Forum.
Waar begrijp je dat uit?
KM84 schreef:
30 nov 2020 10:23
Is het veilig verstandig om hier vragen te stellen over de casus van mijn moeder. Wil niet dat dit negatieve gevolgen heeft voor haar.
Zolang jouw verhaal de waarheid is, is het volkomen veilig. Sterker: het zou in je voordeel zijn als AGIN hier meeleest en ziet dat je de juiste adviezen krijgt. Dan weten ze dat ze je geen onzin kunnen verkopen (waarbij ik er, zoals al gezegd, nog steeds vanuit ga dat er sprake is van een misverstand).

Maar als je de letterlijke tekst niet openbaar wilt maken, dan mag je dat ook via een pb-bericht aan mij voorleggen.

KM84
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2020 21:30

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door KM84 »

Beste Moneyman,

Ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd maar weet niet of dit goed is gegaan. Kunt u mij laten weten of het bericht heeft ontvangen?
Mvg KM84

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat ik me dan af ga vragen, of de schuld niet groter was en dat de betalingsregeling een lager bedrag oplevert dan de schuld, maar daarbij de kanttekening is geplaatst dat als er meer aflosruimte is, dat er alsnog meer afgelost gaat worden. Dat die grote aflossing een deel van de schuld zal aflossen, maar dat dan alsnog aan het einde een schuld over zal blijven (weliswaar minder dan gepland) die wordt kwijtgescholden. Zou dit zo kunnen zijn?

KM84
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2020 21:30

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door KM84 »

Gedeeltelijk waar. Maar met de extra aflossing en hogere maandelijkse aflossing, is het betaalde bedrag veel hoger dan de oorspronkelijke schuld.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Slim overigens dat je contact hebt gezocht met Moneyman. Die weet de ins en outs wel.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door Moneyman »

KM84 schreef:
02 dec 2020 12:29
Beste Moneyman,

Ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd maar weet niet of dit goed is gegaan. Kunt u mij laten weten of het bericht heeft ontvangen?
Mvg KM84
Nee, helaas, ik heb niets ontvangen. Staat hij misschien nog in concepten? Anders nog maar eens proberen :wink:

KM84
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2020 21:30

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door KM84 »

Heb het nogmaals verstuurd. Staat nu bij postvak uit...

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door Moneyman »

KM84 schreef:
03 dec 2020 10:42
Heb het nogmaals verstuurd. Staat nu bij postvak uit...
... en nu bij "verzonden", want ik heb 'm gezien.

Duidelijk is dat de zaak een stuk complexer is dan je hier tot nu toe weergegeven had. Ik zal er zodra ik even tijd heb inhoudelijk op reageren.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door Moneyman »

En je hebt een pb. Sorry voor de lap tekst - maar dat was even nodig ;)

KM84
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 nov 2020 21:30

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door KM84 »

Hartelijk dank voor uw reactie. De lap tekst is duidelijk en verhelderend 🙂
Ik heb u nog een bericht teruggestuurd.

contact50
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2020 08:15

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door contact50 »

Het opkopen van schulden door o.a. dergelijke malafide bedrijven als Hoist Finance zou bij wet verboden dienen te worden.
Dit zijn zeer lucratieve praktijken.
Ik had zelf een restschuld bij een instantie en ik had daarvoor een sociale lening aangevraagd, om dat af te kunnen betalen, maar de goedkeuring duurde toch wel even en voordat ik het wist, was het restbedrag opgekocht door Hoist Finance,
De leningverstrekkende instantie heeft de restschuld gelijk over gemaakt op rekening van Hoist Finance en toen bleek dat er dik 50 Euro teveel was betaald en ik ben nu al 4 weken bezig, om het teveel betaalde bedrag terug gestort te krijgen.
Ik heb Hoist al legio keren gebeld en gemaild en mijn bankrekeningnummer doorgegeven, maar reactie blijft uit.
Telefonisch blijven ze net zo vaag over mijn tegoed van dik 50 Euro.
Het is daar echt niet pluis bij Hoist.
Hoog tijd dat incassobureaus aan strengere voorwaarden, vergunningen, opleidingen, etc. dienen te voldoen alvorens ze een incassobureau kunnen opstarten.
Beter nog, dat incassobureaus worden ondergebracht bij gerechtsdeurwaarderskantoren, waar gewoon een goed toezicht is op de gang van zaken.
Hoist schijnt ook zaken te doen met GGN, maar met GGN heb ik in het verleden wel goede ervaringen geahd i.i.t. Hoist.
En natuurlijk, bij wet gaan verbieden van opkopen van schulden.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Betalingsregeling: vast aantal termijnen, niet vervroegd aflossen

Ongelezen bericht door kuklos »

@Contact50, andermans topic kapen is niet netjes. Open je eigen topic om een apart probleem te bespreken.

Gesloten