LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CapitalBox Ferraum zakelijk

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

CapitalBox Ferraum zakelijk

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ferratum zakelijke leningen CapitalBox
Ik weet dat dit een consumentenforum is, maar er zijn vele ZZP’ers die in de val trappen van Ferratum zakelijk.
Deze ZZPérs hebben niet de nodige zakelijke kennis om uit deze val van Ferratum te blijven. Ik zie ze dus als gewone consumenten. Helaas doet de wet dit niet en is er geen maximum verbonden aan de rente die Ferratum zakelijk in rekening kan brengen.
Vandaar deze waarschuwing: trap er niet in! In deze coronatijd zullen ze ongetwijfeld goed zaken doen nu de horeca en de “niet voedsel winkels” het zo zwaar hebben.
De wet stelt geen eisen aan de hoogte van de rente die zakelijke klanten elkaar in rekening brengen. Wel moet de hoogte van het krediet binnen de perken van “redelijkheid en billijkheid” blijven. De totale kosten van het bovenvermelde krediet kunnen oplopen tot 45%!. Dit moet worden gezien als een woekerkrediet en is als zodanig nietig of vernietigbaar.
Onze stichting heeft in Februari 2018 een cliënt bijgestaan die een zakelijke lening had bij Ferratum SA. We hebben de lening nietig verklaart. Dit ging over een behoorlijk groot bedrag, maar we hebben niks meer van Ferratum SA gehoord.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: CapitalBox Ferraum zakelijk

Ongelezen bericht door Cro »

Ik denk dat hier wat meer duiding nodig is, een ZZPér kan toch ook gewoon niet lenen bij een partij als deze? Ik zie niet welke speciale zakelijke kennis je daar voor nodig zou moeten hebben. Dat geld lenen geld kost, en hoe makkelijker die lening te verkrijgen is, des te groter meestal de kosten zijn zal de gemiddelde ZZPér toch ook echt wel weten. Het is immers zeer logisch dat hoe groter het risico voor de verstrekker, des te hoger de kosten voor de afnemer zullen zijn gedurende de looptijd om dat hogere risico af te dekken.

Ik denk dat je veel ZZPérs hier toch echt te kort doet door ze in principe als dom aan te merken, net zoals dat de meeste consumenten niet in zee gaat met partijen als Ferratum zullen ook de meeste ZZPérs dat niet doen. Ik vraag me dat ook af hoe groot het percentage ZZPérs is dat zo'n lening aan gaat, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit om een groot percentage zal gaan.

Veel horeca bedrijven en non food retail zijn echter ook geen ZZPérs dus wat dat betreft zie ik de link ook niet direct.

Dat consumenten bescherming hebben tegen een partij als Ferratum vind ik op zich logisch, al vind ik wel dat die bescherming ook daar misschien wel te ver gaat. Maar zakelijk gezien zou handje vasthouden wat mij betreft zeker niet nodig moeten zijn.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: CapitalBox Ferraum zakelijk

Ongelezen bericht door sacredfour »

Een extra waarschuwing kan geen kwaad Cro!

Gesloten