LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
margrietroelfsema
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 sep 2017 17:28

Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door margrietroelfsema »

We hebben een aantal jaren geleden een lening van Credivance genomen.Een rentekrediet.Onze maandelijkse kosten waren 120 euro.
We krijgen plotseling post met als mededeling dat per 1 September 2017 Het Rentekrediet omgezet is in een Doorlopend Krediet.
Met als gevolg dat we ineens 298 euro per maand moeten betalen.Kan dit zo maar?We hebben contact gehad met Credivance maar er werd ons mede gedeeld dat we het gewoon moeten betalen,Artikel 7 had hij het over van de voorwaarden.Dat is voor ons een groot probleem als dit maandelijks betaald moet worden.We hebben hier ook niet voor getekend.We konden nog formulieren invullen en stukken opsturen zodat zei kunnen bepalen of we het wel of niet kunnen betalen. Ik ben hiet ontzettend boos om,ik vind dit echt schandalig.We hebben altijd netjes onze betalingen gedaan maar dit groeit ons boven het hoofd.We zijn gewoon normale arbeiders met een normaal inkomen.Ze toonden totaal geen begrip en hij had geen boodschap aan mijn verhaal dat we het niet kunnen betalen.Dan krijgt u een BKR registratie enz begon hij over als u het niet kunt betalen.Maar als ik het betalen kon dan was het geen probleem maar het gaat gewoon niet.Wat zijn mijn rechten hier in.En wat kan ik doen.En hoe moet ik aantonen dat we het niet kunnen betalen dan?En hebben zei het recht om in onze gegevens te kijken? :x :x :x
Laatst gewijzigd door margrietroelfsema op 07 sep 2017 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Moneyman »

margrietroelfsema schreef:We hebben een aantal jaren geleden een lening van Credivance genomen.Een rentekrediet.Onze maandelijkse kosten waren 120 euro.
We krijgen plotseling post met als mededeling dat per 1 September 2017 Het Rentekrediet omgezet is in een Doorlopend Krediet.
Met als gevolg dat we ineens 298 euro per maand moeten betalen.Kan dit zo maar?We hebben contact gehad met Credivance maar er werd ons mede gedeeld dat we het gewoon moeten betalen,Artikel 7 had hij het over van de voorwaarden.Dat is voor ons een groot probleem als dit maandelijks betaald moet worden.We hebben hier ook niet voor getekend.We konden nog formulieren invullen en stukken opsturen zodat zei kunnen bepalen of we het wel of niet kunnen betalen. Ik ben hiet ontzettend boos om,ik vind dit echt schandalig.We hebben altijd netjes onze betalingen gedaan maar dit groeit ons boven het hoofd.We zijn gewoon normale arbeiders met een normaal inkomen.Ze toonden totaal geen begrip en hij had geen boodschap aan mijn verhaal dat we het niet kunnen betalen.Dan krijgt u een BKR registratie enz begon hij over als u het niet kunt betalen.Maar als ik het betalen kon dan was het geen probleem maar het gaat gewoon niet.Wat zijn mijn rechten hier in.En wat kan ik doen.En hoe moet ik aantonen dat we het niet kunnen betalen dan?En hebben zei het recht om in onze gegevens te kijken? :x :x :x
Wat staat er in artikel 7?

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Voorwaarde 7 van een persoonlijke lening bij Credivance is als volgt:
De kredietnemer dient adreswijzigingen binnen vijf
kalenderdagen nadat deze zijn ingegaan schriftelijk aan
Credivance op te geven.
Een klacht hierover kan je indienen bij de AFM of je kan het Kifid inschakelen als je er met Credivance niet uitkomt. Uiteraad kan je ook je rechtsbijstandverzekering inschakelen, naar het juridische loket gaan of een advocaat in de arm nemen. Dat laatste is wel prijzig dus wellicht dat de andere opties aantrekkelijker zijn. Sowieso moet je altijd eerst schriftelijk bezwaar maken bij Credivance, niet telefonisch. Doe dit vandaag nog!

Over het algemeen betaal je bij een doorlopend krediet meer rente dan bij een persoonlijke lening. Dat zal wellicht de motivatie kunnen zijn om je product eenzijdig om te zetten. Wel kan je bij een doorlopend krediet het geld weer openemen nadat je de maandelijks termijnbetaling hebt gedaan echter dan los je niet af, je betaald dan alleen de rente.

Overigens is Credivance een honderd procent dochter van ABNAMRO.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 07 sep 2017 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Jefdus »

De lening wordt dus omgezet van een aflossingsvrije lening naar een lening met aflossing over de looptijd? Dat levert inderdaad hogere maandlasten op, maar als u zelf al aangeeft beperkte inkomsten te hebben, lijkt me dit helemaal geen nadelige stap. U betaalt de afgelopen jaren al 120 euro per maand aan rente zonder ook maar een cent op de schuld in te lossen.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jefdus schreef:De lening wordt dus omgezet van een aflossingsvrije lening naar een lening met aflossing over de looptijd? Dat levert inderdaad hogere maandlasten op, maar als u zelf al aangeeft beperkte inkomsten te hebben, lijkt me dit helemaal geen nadelige stap. U betaalt de afgelopen jaren al 120 euro per maand aan rente zonder ook maar een cent op de schuld in te lossen.
Uiteraard is een hoger rentepercentage wel degelijk nadeling voor TS. Bij een persoonlijke lening wordt er verplicht afgelost, de persooonlijke lening heeft een begin datum en een einddatum. Dat is echt verschillend vergeleken met een doorlopened krediet.

Maar goed, zoals gezegd maak eerst schriftelijk bezwaar. Daarna kunt u uw vervolgstappen zetten zoals een klacht bij de AFM of/en Kifid. Eventueel gevolgd door een procedure via de rechtsbijstandverzekering, rechtshulp/jurische loket of via een advocaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door kweenie »

Op www.credivance.nl/faq-rentekrediet kun je op al je vragen een antwoord vinden. Lijkt mij iets makkelijker dan op een forum maar die antwoorden vragen.

In het kort komt het er op neer dat ze stoppen met leningen waar je alleen rente bij betaalt. Dat betekent dat je per maand duurder uit bent, maar het betekent ook dat je niet tot in het oneindige met de lening blijft zitten.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:Voorwaarde 7 van een persoonlijke lening bij Credivance is als volgt:
De kredietnemer dient adreswijzigingen binnen vijf
kalenderdagen nadat deze zijn ingegaan schriftelijk aan
Credivance op te geven.
Ik geloof niet dat dat het bedoelde artikel is...

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Vandaar mijn aanbeveling, zo snel mogelijk schriftelijk klagen, als de telefoonmedewerker verwijst naar artikel 7, dan neemt men daar TS niet erg serieus.

Oh ik zie dat het niet om een PL ging maar een rentekrediet, dan gaat het om voorwaarde:
Credivance is bevoegd om de kredietnemer het recht om krediet op te nemen op
objectieve gronden te ontnemen. Objectieve gronden voor een ontneming van het
recht krediet op te nemen, zijn bijvoorbeeld: ongeoorloofd of frauduleus gebruik van
het krediet of een aanzienlijk verhoogd risico dat de kredietnemer zijn verplichtingen
om het krediet af te lossen niet zal kunnen nakomen. Indien Credivance gebruik
maakt van dit recht zal Credivance de kredietnemer van tevoren schriftelijk op de
hoogte stellen, tenzij sprake is van een acute situatie die een voorafgaande
kennisgeving onmogelijk maakt. In een dergelijke situatie zal Credivance de
kredietnemer onmiddellijk na de ontneming informeren.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 07 sep 2017 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat ook niet om de voorwaarden van een persoonlijke lening, maar om de voorwaarden van het rentekrediet...

(En zelfs daar kunnen nog een aantal verschillende versies van zijn.)

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

kweenie schreef:Het gaat ook niet om de voorwaarden van een persoonlijke lening, maar om de voorwaarden van het rentekrediet...
Klopt, ik zag het, maar ook dan is het maar de vraag of deze voorwaarde toereikend is om het product eenzijdig om te zetten naar een ander product met alle gevolgen van dien voor de kredietnemer.

Aangezien kredietnemer nu in de problemen komt, heb ik echt twijfels of de kredierverstrekker hier wel aan haar zorgplicht heeft voldaan en de klant niet heeft overgekrediteerd.

Nogmaals, stuur vandaag schriftelijk bezwaar naar Credivance, neem hierin op dat u in de problemen komt met het nieuwe product en dat u die lasten niet kunt dragen. Stel de zorgplicht van Credivance aan de kaak en stel dat ze dar niet aan voldaan hebben. Daarna kunt u de AFM en het Kifid inschakelen of/en een procedure starten.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Jefdus »

Speedy123 schreef:
Jefdus schreef:De lening wordt dus omgezet van een aflossingsvrije lening naar een lening met aflossing over de looptijd? Dat levert inderdaad hogere maandlasten op, maar als u zelf al aangeeft beperkte inkomsten te hebben, lijkt me dit helemaal geen nadelige stap. U betaalt de afgelopen jaren al 120 euro per maand aan rente zonder ook maar een cent op de schuld in te lossen.
Uiteraard is een hoger rentepercentage wel degelijk nadeling voor TS. Bij een persoonlijke lening wordt er verplicht afgelost, de persooonlijke lening heeft een begin datum en een einddatum. Dat is echt verschillend vergeleken met een doorlopened krediet.

Maar goed, zoals gezegd maak eerst schriftelijk bezwaar. Daarna kunt u uw vervolgstappen zetten zoals een klacht bij de AFM of/en Kifid. Eventueel gevolgd door een procedure via de rechtsbijstandverzekering, rechtshulp/jurische loket of via een advocaat.
Ik maak nergens uit op dat het rentepercentage in dit geval omhoog gaat. Volgens mij gaat het hier gewoon om een simpele omzetting van een aflossingsvrije lening naar een lening met aflossing. Dat kan prima met een gelijkblijvend rentepercentage. Maar goed, zoals vaak kan alleen TS daar antwoord op geven.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Jefdus schreef:Ik maak nergens uit op dat het rentepercentage in dit geval omhoog gaat. Volgens mij gaat het hier gewoon om een simpele omzetting van een aflossingsvrije lening naar een lening met aflossing. Dat kan prima met een gelijkblijvend rentepercentage. Maar goed, zoals vaak kan alleen TS daar antwoord op geven.
Dat zou kunnen maar is verder niet relevant. TS geeft aan dat zij in de problemen komt door het nieuwe hoge bedrag. Dan moet TS direct schriftelijk in bezwaar gaan, erop wijzen dat zij in de problemen komt en stellen dat Credivance heeft overgekrediteerd en darmee niet aan haar sorgplicht heeft voldaan.

Daarna kan TS de vervolgstappen zetten zoals het inschakelen van de AFM en/of het Kifid danwel jurische stappen nemen via de rechtsbijstand, het jurishce loket of een advocaat. maar het is belagnrijk zo snel mogelijk schriftelijk bezwaar te maken waarbij aangegeven wordt dat TS in de financiele problemen komt en claimt dat Credivance niet heeft voldaan aan haar zorgplicht.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Credivance zet Rentekrediet om naar Doorlopend Krediet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
Jefdus schreef:Ik maak nergens uit op dat het rentepercentage in dit geval omhoog gaat. Volgens mij gaat het hier gewoon om een simpele omzetting van een aflossingsvrije lening naar een lening met aflossing. Dat kan prima met een gelijkblijvend rentepercentage. Maar goed, zoals vaak kan alleen TS daar antwoord op geven.
Dat zou kunnen maar is verder niet relevant. TS geeft aan dat zij in de problemen komt door het nieuwe hoge bedrag. Dan moet TS direct schriftelijk in bezwaar gaan, erop wijzen dat zij in de problemen komt en stellen dat Credivance heeft overgekrediteerd en darmee niet aan haar sorgplicht heeft voldaan.

Daarna kan TS de vervolgstappen zetten zoals het inschakelen van de AFM en/of het Kifid danwel jurische stappen nemen via de rechtsbijstand, het jurishce loket of een advocaat. maar het is belagnrijk zo snel mogelijk schriftelijk bezwaar te maken waarbij aangegeven wordt dat TS in de financiele problemen komt en claimt dat Credivance niet heeft voldaan aan haar zorgplicht.
Je gaat hier wel heel hard zonder uberhautp over de benodigde informatie te beschikken. Laat TS eerst maar even iets meer duidelijkheid geven op de vragen die inmiddels gesteld zijn. Conclusies trekken en zinvol advies geven kan daarna pas.

Gesloten