LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Moneyman »

omega19 schreef:
15 mei 2020 18:32
Er is geen doorlopend kredieten meer beschikbaar die doorlopend is . Het is gewoon niet meer toegestaanEn doorlopend betekent onafgebroken en zonder einddatum, is dit zo moeilijk om te begrijpen.
Jij legt “doorlopend” uit als “oneindig doorlopend”. Dat is echter slechts jouw definitie. De financiële wereld zélf denkt er anders over.

Doorlopende kredieten zijn gewoon nog toegestaan, dat bewijst de praktijk. Alleen Devolder vorm is niet meer toegestaan. That’s it.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door omega19 »

Daarom had ik ook even de definite van het woordenboek ter info gegeven.
Doorlopend is niet 2 jaar. Het is gewoon niet meer toegestaan. That is it.

PS ik stel geen prijs op de persoonlijke berichten, die gaan rechtstreeks de prullenbak in

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je hebt de mogelijkheid PB uit te schakelen. Dan is het voor iedereen duidelijk en hoef je niets te verwijderen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:
15 mei 2020 17:40
Het blijkt dat er per 1 mei dingen veranderd zijn inzake doorlopende kredieten.
Dat wist ik niet maar het verklaart een hoop. Eerst moest je als oudere na de 65e verjaardag de kredietlimiet in 120 gelijke delen afbouwen zodat die op 0 stond op de 75e verjaardag. Nu wil de ABN Amro opeens dat je ook een betaalrekening naast de lening neemt. Vroeger was dat nooit een punt, als je maar het afgesproken bedrag op tijd afloste.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door omega19 »

Prive berichten van Topic Starters die ik nu al 1 op 1aan het helpen ben, blijven gewoon welkom.

De zelf benoemde autoriteiten, die onbeleefde prive berichten sturen , mogen echter stoppen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele banken, ook voor Hypotheken hadden al jarenlang een 0,3% korting als je Hypo en betaal rekening bij hun afsloot.
Alleen jammer dat deze firma deze informatie niet stuurde dat de overheid het verbied en je nu een normale lening kunt aanvragen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ Omega, het is alles of niets!

Zo helpen mag maar dan loop je het risico dat een goed geholpen niet meer terug komt hier,
en dat wij uren verspillen met adviezen.

Ik stuur wel eens een Pb omdat een link hier plaatsen vaak niet mag.
Helaas mag iedereen naar iedereen sturen.
En bepaalde personen blokkeren of negeren kan altijd wel.

1 persoon die *** woorden noemde die in geen elke woordenboek stonden ook zo uitgezet.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door witte angora »

grun schreef:
16 mei 2020 10:44
witte angora schreef:
15 mei 2020 17:40
Het blijkt dat er per 1 mei dingen veranderd zijn inzake doorlopende kredieten.
Dat wist ik niet maar het verklaart een hoop.
Ik wist het ook niet, de ING heeft er naar bestaande klanten nog niet over gecommuniceerd. Vanwege dit topic heb ik opgezocht wat er aan de hand kon zijn. Kennelijk blijven bij de ING voor bestaande klanten de voorwaarden vooralsnog zoals het is. Wel is de leeftijd waarop het afbouwen begint aangepast: dat begint nu bij 67 en eindigt 5 jaar later. Maar wanneer deze aanpassing gedaan is weet ik natuurlijk ook niet.

Toch is het ook voor bestaande klanten goed er rekening mee te houden dat de voorwaarden op termijn kunnen veranderen, denk ik.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:
16 mei 2020 10:13
Je hebt de mogelijkheid PB uit te schakelen. Dan is het voor iedereen duidelijk en hoef je niets te verwijderen.
Exact dat. Sowieso zou ik niet weten waarom ik of iemand omega überhaupt in privé zou benaderen :D

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Om hulp voor je kredietbank te verkrijgen?

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor tips van de deurwaarder om niet te hoeven aflossen?

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

Vorig jaar was mijn krediet afgelost, maar als ik dus niet meer mag opnemen, had Directa toen al mijn krediet moeten afmelden bij BKR.
Rond 16-17 maart wilde ik dus en opname doen, wat niet toegestaan werd. Volgens contract moeten zij twee maanden voor een contractuele aanpassing mij op de hoogte stellen, niet zomaar opnames blokkeren.

Volgens mij weet ik al waarom Directa een opname niet meer toestaat.
In mijn contract stond namelijk een aflossingspercentage van 1% echter het totaal te betalen bedrag was uitgerekend voor 2% aflossing, dus Directa heeft een contract opgesteld die veel mooier eruit ziet dan de werkelijkheid was.

Directa wil gewoon af van contracten die zij mooier hebben gemaakt dan de werkelijkheid. Zo werkte DSB waarschijnlijk vroeger ook.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door witte angora »

Directa en DSB zijn natuurlijk twee totaal verschillende bedrijven. En zoals gezegd, de regels rond doorlopende kredieten zijn veranderd. Ergens ook wel terecht. Dat was in het geval van DSB dus niet zo.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door angel1978 »

omega19 schreef:
16 mei 2020 10:50
Prive berichten van Topic Starters die ik nu al 1 op 1aan het helpen ben, blijven gewoon welkom.

De zelf benoemde autoriteiten, die onbeleefde prive berichten sturen , mogen echter stoppen.
Fijn dat ze dat mogen, maar dat bepaal je natuurlijk niet voor een ander.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

witte angora schreef:
18 mei 2020 13:33
Directa en DSB zijn natuurlijk twee totaal verschillende bedrijven. En zoals gezegd, de regels rond doorlopende kredieten zijn veranderd. Ergens ook wel terecht.
Directa had wel eerlijke informatie mogen geven over een 1% aflossing. Er zit wel een enorm groot verschil in het totale bedrag bij 1% of 2% aflossing, indien geen extra aflossingen worden gedaan.

Directa kwam trouwens wel vele jaren met post en de mededeling wat het beschikbare bedrag was om op te nemen. Daar maakte ik dan geen gebruik van, maar zij stimuleren dan wel om zoveel mogelijk op te nemen. Wat dat betreft is het wel goed dat regels worden aangepast. Maar als regels worden aangepast, moet je wel je klanten op de hoogte stellen.

Je kan niet klanten pas bij een opname informeren, dat regels zijn aangepast en een opname niet meer mogelijk is.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar gezien de superhoge rente die u betaalde, zet 1 procent geen zoden aan de dijk, op die manier kwam u er nooit vanaf,

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

Lady1234 schreef:
18 mei 2020 14:21
Maar gezien de superhoge rente die u betaalde, zet 1 procent geen zoden aan de dijk, op die manier kwam u er nooit vanaf,
Dat klopt eigenlijk wel, bij 1% zou het 128 maanden duren en bij 2% maar 56 maanden. In mijn contract stond echter contract duur van 56 maanden, wat dus achteraf onmogelijk was. Het verschil zou Euro 4500-4800 meer dan volgens contract zijn.

Het is dat ik nu netto meer verdien dan bruto destijds en sinds begin 2018 tot zomer 2019 , ongeveer 70 % extra heb afgelost.

Je kan Directa dus niet vertrouwen met een offerte/contract en die moet je zelf na rekenen.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door JozJan »

De rente is op jaarbasis, de 1% is de maandbetaling. Maar goed, dan nog duurt het lang voordat je van die lening af bent.

@MisW: ik snap je gedachte dat het laat is om pas bij opname te vermelden dat opnemen niet meer mogelijk is. Maar het is ook iets waar ze niet vooraf - enige tijd voordat de mogelijkheid om op te nemen stopt - over informeert. Dan zou iedereen nog even gauw gaan opnemen, terwijl dat nou net niet de bedoeling is.

In jouw geval: ik zou snel de lening definitief aflossen. En dan het geld van je maandbedrag opzijzetten. Als je dan een keer geld nodig hebt, dan heb je alvast een potje. Stukken voordeliger dan via een doorlopend krediet.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

Erthanax schreef:
15 mei 2020 15:40
Een persoonlijke lening kan natuurlijk ook, maar dat is een ander financieel product en niet geschikt om enige tijd een bedrag "achter de hand" te hebben, zonder het daadwerkelijk op te nemen.
Ik wilde juist altijd iets extra's achter de hand hebben voor als de aandelen beurs een crash krijgt, waardoor betaalde rente dan terug verdient kan worden.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

Directa had ondertussen na 2,5 maand het krediet limiet verlaagt naar Euro 5000,- waardoor ik ergens anders een nieuwe lening heb kunnen aanvragen. Volgens contract moet ik aan een minimale betaling voldoen van Euro 0,-, waardoor ik de automatische incasso heb ingetrokken. BKR ingeschakeld dat Directa mij niet als wanbetaler kan boeken.

Heel vaak contact gehad met Directa, maar nooit antwoord gekregen, waarom ik niets meer kon opnemen, Er was altijd iemand anders met het dossier bezig. Moest heel vaak financiele gegevens verstrekken maar vervolgens hoorde ik nooit meer iets.

Directa is onderdeel van Qander die de automatiche incasso uitvoert, waarop ik ook hun heb aangeschreven via een klacht. Daarbij vermeld, dat ik mij ga inzetten bij AFM om Directa hun licentie af te laten nemen omdat zij contracten hebben laten opzetten met valse informatie, waarna zij op een onfatsoenlijke manier van het contract af willen.
Nu na 3,5 maanden ben ik opeens vandaag gebeld door iemand die mijn dossier voor zich had liggen en meteen excuus aanbood omdat ik wel gewoon geld had mogen opnemen voor Euro 25.000,- Echter na 3,5 maanden zit ik er niet echt meer op te wachten.
Het was prettiger geweest als Directa 3,5 maanden geleden het krediet limiet had verlaagt, waarna ik meteen had over kunnen stappen. Dan had ik tenminste 3 maanden geleden de beschikking over geld, wat ik toen goed kon gebruiken.

Gesloten