LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sorry ik kan hier geen touw aan vast knopen.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Eerst doet u uw best om extra af te lossen, 25% van het openstaande bedrag in één jaar.
Maar nu leent u vrolijk verder bij bank B.
Vreemd verhaal want waarom lost u zoveel extra af als u het opnieuw op wilt nemen.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

Justmeagain schreef:
24 jun 2020 00:10
Eerst doet u uw best om extra af te lossen, 25% van het openstaande bedrag in één jaar.
Maar nu leent u vrolijk verder bij bank B.
Vreemd verhaal want waarom lost u zoveel extra af als u het opnieuw op wilt nemen.
Als extra geld binnenkomt door ontslag vergoeding of door hoger salaris, kan je beter extra aflossen. Echter een ontslag vergoeding is wel om mindere uitkering te compenseren, dus moet je niet direct uitgeven. Echter als je daarmee je uitstaande krediet verlaagt, wil je wel alsnog het bedrag ter beschikking hebben. Dat was niet meer mogelijk, ondanks dat 2/3 extra werd afgelost (geen 25%).

Half maart zijn de beurzen in elkaar gezakt, waardoor ik het extra afgeloste geld wilde gebruiken om bepaalde aandelen te kopen. Nu ga ik niet meer instappen in aandelen, maar dan ga ik het krediet dus ook niet gebruiken en aan het einde van het jaar opdoeken, tenzij een 2e corona golf gaat komen of door Brexit alsnog de beurzen flink zullen dalen.

Het gaat erom dat Directa na 2,5 maand niets te laten horen en wel het krediet had verlaagt zonder enige uitleg (na 2,5 maanden), nu na een paar dagen dat ik Qander (Directa is onderdeel) had medegedeelt om AFM in te lichten, nu dus na 3,5 maand later, excuses gaan aanbieden en wel opnames beschikbaar willen stellen voor bijna het oorspronkelijke contract bedrag.
Dus door de AFM in te lichten is opeens alles weer normaal en mogelijk.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door JozJan »

Nou, dat ligt echt niet aan jouw dreigement hoor. Zo bang voor de AFM zijn ze echt niet. Bovendien: juist de AFM stimuleert het afbouwen van doorlopende kredieten.

Je denkt wel na over het gebruik van je krediet, maar een opname doen om in aandelen te gaan? Voordat je rendement maakt op die aandelen moet je dan sowieso eerst de rente op je krediet terugverdienen. Niet echt een goede manier van beleggen. Dan kun je dus beter zelf een potje aanleggen.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

JozJan schreef:
24 jun 2020 08:41
Nou, dat ligt echt niet aan jouw dreigement hoor. Zo bang voor de AFM zijn ze echt niet. Bovendien: juist de AFM stimuleert het afbouwen van doorlopende kredieten.

Je denkt wel na over het gebruik van je krediet, maar een opname doen om in aandelen te gaan? Voordat je rendement maakt op die aandelen moet je dan sowieso eerst de rente op je krediet terugverdienen. Niet echt een goede manier van beleggen. Dan kun je dus beter zelf een potje aanleggen.
Klopt natuurlijk wel dat de AFM het afbouwen van doorlopende kredieten stimuleert , maar dat mag voor bestaande contracten niet zomaar aangepast worden door opnames te blokkeren. Contracten zijn er wel om nagekomen te worden.

Ik zat 7 jaar niet meer op de beurs o.a. vanwege die rente op je krediet terugverdienen. Echter half maart waren erg diepe dalen bereikt. Tussen april en half mei veel korte momenten kunnen pakken van 5-10% waardoor ik nu geen krediet meer nodig heb. Ik zit nu ook bijna niet meer in de aandelen omdat het nu toch te riskant is.
Het neemt niet weg dat als de beurs weer instort, ik extra geld kan gebruiken waarbij het rendement groter kan zijn dan de rente die betaald moet worden. Stort de beurs niet meer in, hef ik het krediet gewoon op om aan een hypotheek te denken, want huurprijzen die 6,5% verhoogt worden zijn na 10 jaar ook bijna dubbel zo duur.

Trouwens ik had nog een goed gevuld potje vanuit mijn Levensloop regeling die zo en zo volgend jaar uitbetaald moest worden. In het verleden goede rendementen gehad, meer dan krediet rente, maar stond nu al enige tijd niets te renderen, waardoor ik toch alles heb laten uitbetalen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door omega19 »

MisW schreef:
24 jun 2020 09:33

Ik zat 7 jaar niet meer op de beurs o.a. vanwege die rente op je krediet terugverdienen. Echter half maart waren erg diepe dalen bereikt. Tussen april en half mei veel korte momenten kunnen pakken van 5-10% waardoor ik nu geen krediet meer nodig heb. Ik zit nu ook bijna niet meer in de aandelen omdat het nu toch te riskant is.
inderdaad je kunt veel geld verdienen op de beurs. Het enige wat je moet weten is wanneer de bodem is bereikt.
Achteraf kun je dat altijd goed voorspellen.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

Vraag 1:
Als je een contract ondertekend en naar mening van Directa daar schrijffouten in zitten, kan Directa zich daarop beroepen.
Heb nergens in het contract gezien "onder voorbehoud van schrijffouten"

Het gaat om het minimale termijn bedrag die betaald moet worden. waar staat:
Maandbedrag 1.00 % van de kredietlimiet met een minimum van Euro 0,-

Directa geeft aan dat het een schrijffout is en het minimum 1% is, echter Directa heeft wel 2,5 jaar lang zomaar 0,5% van de kredietlimiet geincasseerd, waardoor het minimum van 1% al niet meer opgaat.
Die 2,5 jaar heeft mij wel extra Euro 1350,- gekost, doordat ik niet wist welke impact dat had.


Vraag 2:
Daarnaast kan Directa na ontvangst van een aankondiging van een achterstandsmelding BKR binnen maximaal drie dagen deze BKR melding verwezenlijken. Voordat ik op vakantie ging heb ik de brief niet ontvangen en na maximaal drie dagen stond de melding al bij BKR geregistreerd.

Gesloten