LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

Ik had jaren geleden een doorlopend krediet afgesloten bij Directa.
Altijd netjes betaald en soms extra afgelost. Vorig jaar zelfs 25% van de lening extra afgelost zodat lening zo goed als afbetaald was.
Je betaald best hoge rente omdat het een doorlopend krediet is. Echter nu ik geld wil opnemen wordt dit niet meer toegestaan en de rekening zelfs geblokkeerd voor opname.

Een doorlopend krediet is toch ook om weer geld op te mogen nemen, waardoor je ook hogere rentes betaald.
De doorlopend krediet is juist voor de momenten dat ik iets extra's nodig heb.

Directa kan toch niet zomaar eenzijdig zonder enige kennisgeving de rekening blokkeren.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zullen ze ook niet zomaar doen, maar daar zal ongetwijfeld iets over vermeld staan in de voorwaarden. Waarschijnlijk heeft het van doen met uw leeftijd.

En de overheid wil ook dat mensen met die doorlopende kredieten stoppen.

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

Ik ben pas 50 jaar dus dat zou niet uit mogen maken. Volgens mij ergens bij pensioen leeftijd gaat de leeftijd spelen.

Vorig jaar moest ik opnieuw gegevens opsturen, waarna alles goed was.
Ben meer gaan verdienen en nu is alles niet meer goed. Vorig jaar ook het resterende 25 % van de lening afgelost en nu kan ik niet eens 5 % van de lening opnemen. Had beter de extra bedragen niet kunnen aflossen. Has ik tenminste nog 20% van de lening ter beschikking.

Op een gegeven moment moet de auto ook weer vervangen worden.

In ieder geval zou met goed fatsoen enige informatie van te voren gegeven mogen worden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Maar wat was de reactie toen u belde met de vraag waarom het niet meer opgenomen kon worden?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door scontra »

Als er bijna volledig is afgelost en er zelfs extra kon worden afgelost dan lijkt dit een mooi moment om te stoppen met lenen en over te stappen op 'sparen'.
Het verspilde geld van de rentevergoeding kan dan ook nog eens als extra worden gespaard.
Overgaan op sparen is dus een 'win-win' situatie, al vraagt sparen wel enige zelfdiscipline !
Het besteedbaar bedrag zal ook aardig ruimer zijn dan met het geleende geld.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door berndv »

Waarschijnlijk zouden ze u de info kunnen geven als u ze belde, de info die u zoekt staat daarnaast ook gewoon op hun eigen website. Geen idee of dit voor u van toepassing is, maar de volgende info staat gewoon bij de veelgestelde vragen over het doorlopend krediet:
Kan ik afgeloste bedragen weer opnemen
Ja, u kunt de eerste 36 maanden afgeloste bedragen weer opnemen.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door jonis »

berndv schreef:
03 apr 2020 09:33
Waarschijnlijk zouden ze u de info kunnen geven als u ze belde, de info die u zoekt staat daarnaast ook gewoon op hun eigen website. Geen idee of dit voor u van toepassing is, maar de volgende info staat gewoon bij de veelgestelde vragen over het doorlopend krediet:
Kan ik afgeloste bedragen weer opnemen
Ja, u kunt de eerste 36 maanden afgeloste bedragen weer opnemen.
Dan toch ook even verder lezen:
U kunt alleen in de eerste 36 maanden geld vrij opnemen binnen uw kredietlimiet. Daarna moet u verplicht aflossen om binnen de maximale looptijd van 180 maanden te blijven."
Waarschijnlijk is de maximale looptijd aan de orde. :wink: en 36 maanden voorbij.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door berndv »

jonis schreef:
03 apr 2020 09:40
berndv schreef:
03 apr 2020 09:33
Waarschijnlijk zouden ze u de info kunnen geven als u ze belde, de info die u zoekt staat daarnaast ook gewoon op hun eigen website. Geen idee of dit voor u van toepassing is, maar de volgende info staat gewoon bij de veelgestelde vragen over het doorlopend krediet:
Kan ik afgeloste bedragen weer opnemen
Ja, u kunt de eerste 36 maanden afgeloste bedragen weer opnemen.
Dan toch ook even verder lezen:
U kunt alleen in de eerste 36 maanden geld vrij opnemen binnen uw kredietlimiet. Daarna moet u verplicht aflossen om binnen de maximale looptijd van 180 maanden te blijven."
Waarschijnlijk is de maximale looptijd aan de orde. :wink:
Heeft niets met de maximale looptijd te maken, ts hoeft niet verplicht in 1 keer het krediet af te lossen, ts kan geen geld meer opnemen uit het krediet, dus zal ts voorbij die 36 maanden zitten, aangezien opnemen van het krediet tot 36 maanden na start krediet toegestaan is. TS heeft geen bericht gehad over direct aflossen. Ik had wel verder gelezen, maar dat deel is niet relevant voor de situatie zoals die door ts omschreven wordt.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door jonis »

berndv schreef:
03 apr 2020 09:44

Heeft niets met de maximale looptijd te maken, ts hoeft niet verplicht in 1 keer het krediet af te lossen, ts kan geen geld meer opnemen uit het krediet, dus zal ts voorbij die 36 maanden zitten, aangezien opnemen van het krediet tot 36 maanden na start krediet toegestaan is. TS heeft geen bericht gehad over direct aflossen. Ik had wel verder gelezen, maar dat deel is niet relevant voor de situatie zoals die door ts omschreven wordt.
Die 36 maanden had ik er al bij gezet ter verduidelijking :wink: ....en uiteraard is de maximale looptijd wel aan de orde nu: daar moet je gewoon binnen blijven;
Daarna moet u verplicht aflossen om binnen de maximale looptijd van 180 maanden te blijven

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

los af en spaar voortaan dat wat u af kunt lossen, veel beter voor uw knip, ook in de toekomst!!!!

MisW
Berichten: 91
Lid geworden op: 24 sep 2010 14:37

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door MisW »

Kan ik afgeloste bedragen weer opnemen
Ja, u kunt de eerste 36 maanden afgeloste bedragen weer opnemen.
Dit zijn nieuwe regels, waarvoor ik vroeger helemaal niet had getekend.
Verder had ik maar 92 maanden gebruik gemaakt van het krediet terwijl ik zonder extra aflossingen dit 132 maanden zou duren.

Vorig jaar krediet afgelost en hield die alleen aan om extra buffer te hebben als ik iets nodig zou moeten hebben. Moest zelfs nieuwe gegevens opsturen. Alles was goed. Totdat ik in maart iets wilde opnemen. Dat werd geweigerd.

De personen die ik telefonisch spreek, zeggen iedere keer dat ik gelijk heb en contract is contract.
De persoon die het behandeld is alleen nooit aanwezig en zo zijn we twee maanden verder.

Als Directa gewoon het krediet afmeld bij BKR kan ik tenminste weer verder.
Walgelijk bedrijf is Directa. Heb gewoon voor 1 jaar extra ruimte nodig, waarvoor ik het krediet aan had gehouden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als uuw krediet afgelost hebt, kunt u toch simpel naar een ander gaan?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik zie weer veel ruis in dit topic, en zelfs een voorstel om simpel naar een ander te gaan voor een doorlopend krediet :(
Dit Is onzin.

Alle Nederlandse banken zijn als gevolg van de VFN gedragscode alle doorlopende kredieten aan hetstoppen. Nieuwe worden niet meer uitgegeven en op bestaande kan geen geld meer worden opgenomen.

Wat wel kan, en ook binnen de gedragscode valt ,is om een persoonlijke lening af te sluiten voor het bedrag wat je nodig hebt.
Hiervoor heb je een wat lagere rente, maar is er eeen vast looptijd met voorgecalculeerde bedragen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Erthanax »

omega19 schreef:
15 mei 2020 15:25
Ik zie weer veel ruis in dit topic, en zelfs een voorstel om simpel naar een ander te gaan voor een doorlopend krediet :(
Dit Is onzin.
Inderdaad, er is sprake van ruis en onzin.
omega19 schreef:
15 mei 2020 15:25
Alle Nederlandse banken zijn als gevolg van de VFN gedragscode alle doorlopende kredieten aan hetstoppen. Nieuwe worden niet meer uitgegeven en op bestaande kan geen geld meer worden opgenomen.
Dit is pertinent onjuist. Zojuist nog even gekeken en grote banken zoals ING, Rabo en NN bieden gewoon een doorlopend krediet aan. Er zijn wel wat beperkingen, bv dat er na twee of drie jaar niet meer opgenomen kan worden en er daarna alleen nog maandelijks afgelost kan worden.
omega19 schreef:
15 mei 2020 15:25
Wat wel kan, en ook binnen de gedragscode valt ,is om een persoonlijke lening af te sluiten voor het bedrag wat je nodig hebt.
Hiervoor heb je een wat lagere rente, maar is er eeen vast looptijd met voorgecalculeerde bedragen.
Een persoonlijke lening kan natuurlijk ook, maar dat is een ander financieel product en niet geschikt om enige tijd een bedrag "achter de hand" te hebben, zonder het daadwerkelijk op te nemen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door omega19 »

Na 2 of 3 jaar niet meer opnemen is geen doorlopend krediet. Zoek in het woordenboek anders de term doorlopend even op.

Ik help je vast daarmee, daar is een forumlid toch voor:ononderbroken; onafgebroken
Dat is dus niet hetzelfde als 2 jaar

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar geen een doorlopend krediet loopt onafgebroken door.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Erthanax »

omega19 schreef:
15 mei 2020 16:44
Na 2 of 3 jaar niet meer opnemen is geen doorlopend krediet. Zoek in het woordenboek anders de term doorlopend even op.

Ik help je vast daarmee, daar is een forumlid toch voor:ononderbroken; onafgebroken
Dat is dus niet hetzelfde als 2 jaar
Ha fijn, een forumlid dat helpt, is dat wat. Woordenboeken heb ik te kust en te keur, maar ik kon bij geen ervan een doorlopend krediet afsluiten. Hier kan TS wel terecht voor een doorlopend krediet:
https://www.ing.nl/particulier/lenen/on ... index.html
Hier ook: https://www.nn.nl/Particulier/Lenen/Doo ... rediet.htm
En hier: https://www.rabobank.nl/particulieren/g ... d-krediet/

Geen zin om zelf verschillende aanbieders te vergelijken? Dan kunt u bijvoorbeeld hier terecht:
https://www.independer.nl/lenen/info/go ... ediet.aspx
Of hier:
https://www.moneyou.nl/lenen/onze-lenin ... nd-krediet

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door witte angora »

Het blijkt dat er per 1 mei dingen veranderd zijn inzake doorlopende kredieten. In bijgaande link staat er veel informatie over. Ik denk dat dit ook de situatie van de vraagsteller is.

https://www.denederlandsekredietmaatsch ... etten.html

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is dan ook de reden dat een doorlopend krediet niet meer "oneindig" doorloopt en dat er bij de door mij genoemde banken na twee of drie jaar alleen nog afgelost kan worden. Het verschil met een PL is echter groot en ik kan me goed voorstellen dat er aanbieders zullen blijven van een dergelijk financieel product voor klanten die aan de voorwaarden voldoen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Directa stopt zomaar doorlopend krediet

Ongelezen bericht door omega19 »

Je kan een konijn wel een olifant noemen maar daarom is het nog geen een.

Er is geen doorlopend kredieten meer beschikbaar die doorlopend is . Het is gewoon niet meer toegestaan
En doorlopend betekent onafgebroken en zonder einddatum, is dit zo moeilijk om te begrijpen ?

Alle banken zijn dit aan het afbouwen en de regels zijn veranderd zoals Witte Angora terecht zegt

Gesloten