Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
GertCapri

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door GertCapri »

sacredfour schreef:Webber, waarom wil jij zo graag dat iedereen betaald?
Laat de mensen zelf een afweging maken.
Als je je bij mij aanmeldt dat wordt je niet meer lastig gevallen door Trust and Law.
Ik regel dan verder alles voor je.
Ik onderhandel dan verder met Trust and Law.
De kans is groot dat mensen lezen dat ze niet moeten betalen en dit dan ook niet doen, de vraag is dan of ze zich ook daadwerkelijk bij jou aanmelden. Persoonlijk vind ik dat het oproepen tot niet betalen wel met wat meer nuance mag, veel mensen lezen niet betalen en zien dat als een uitweg. De kans is groot dat ze de rest niet lezen (hetgeen waarvan Ferratum makkelijk gebruik maakte). Als je oproept tot het (helemaal) niet betalen geef dan wel duidelijk alle informatie.

Webber geeft overigens zoals velen het advies om het leenbedrag wel terug betaald moet worden. Hij noemt nergens dat je meer moet betalen, ook geeft hij aan wat hij zelf gedaan, namelijk de schikking getroffen. Ik kan met alle goede wil van de wereld nergens lezen dat hij zegt dat een ander dat ook moet doen.

Webber

Ongelezen bericht door Webber »

sacredfour schreef:Webber, waarom wil jij zo graag dat iedereen betaald?
Laat de mensen zelf een afweging maken.
Als je je bij mij aanmeldt dat wordt je niet meer lastig gevallen door Trust and Law.
Ik regel dan verder alles voor je.
Ik onderhandel dan verder met Trust and Law.

Ik schrijf nergens dat je MOET betalen....als je terugleest zie je ook dat ik tegen forumlid Bocajunior zeg dat hij ook de keus kan maken met jou in zee te gaan.
Dus ik laat mensen zelf de afweging maken.

Zijn er forumleden die met jou in zee zijn gegaan,die daadwerkelijk geen mails meer krijgen van Trust and Law? :shock:
Want daar geloof ik namelijk niet in.
En ik heb ook niet de indruk als ik in dit topic teruglees er wat te onderhandelen valt met de incasso cowboys van Trust and Law.

Webber

16again schreef:
Webber schreef: Had het zelfde met loanrider,ik was overigens gedagvaard,Palden (Loanrider) heeft mij toen een week voor de rechtzaak een schikkingsvoorstel gedaan via van Lith gerechtsdeurwaarders. Ben daar mee accoord gegaan en heb het bedrag wat zij in het schikkingsvoorstel deden betaalt.

En na een week kreeg ik opeens intimiderende mailtjes van hun garantsteller Fairsecure...
Of ik de externe garantstelling ook maar wilde betalen voor hun geleverde diensten...
Hieruit blijkt dat als je betaalt terwijl Ferratum niet akkoord is met nietig verklaring, je nog steeds lastig kan worden gevallen over die garantkosten.
Ik zou me daar niet zo druk om maken.
Als je als client van Loanrider of Ferratum de hoofdsom betaald hebt zullen ze waarschijnlijk nog een paar keer een mail sturen over niet betaalde garantkosten.
Die stuur je dan regelrecht door naar je digitale prullenbak! :mrgreen:

naatharmse1982

Ongelezen bericht door naatharmse1982 »

Zou iemand duidelijkheid kunnen geven of er nou wel of niet incassokosten berekent mogen worden. Heb een mailtje gestuurd naar trust and law (nietig verklaring) en ook gemeld dat incassokosten niet mag en ik kreeg vervolgens dit te lezen:

Ook met betrekking tot uw standpunt dat de incassokosten onrechtmatig zouden worden geëist, slaat u de plank spreekwoordelijk volledig mis. De eis van cliënte om schadevergoeding te eisen wegens vertraging in de nakoming van de verplichtingen, is in conformiteit met de geldende wet- en regelgeving. Bovendien, zelfs wanneer de overeenkomst nietig zou worden verklaard, heeft cliënte een vordering op grond van een onverschuldigde betaling. Indien u de verplichting tot de terugbetaling van de onverschuldigde betaling niet-nakomt, mogen hier gewoon incassokosten over voor berekend; ook conform Nederlandse wetgeving.

In de eerste mail die je krijgt tot verzoek betaling hebben ze het over incassokosten en er wordt btw gerekend. Nu hebben ze het eerst over een vertragingsvergoeding wat mag maar niet meer mag zijn dan die wettelijke 14% en daarna toch over incassokosten.

Kan iemand vertellen wat juist is????

Webber

Ik zou het ook wel willen weten,heb met betrekking tot Loanrider ook incassokosten moeten betalen aan van Lith gerechtsdeurwaarders.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als er sprake is van een vordering op basis van een kredietovereenkomst die onder de werking van de oude WCK (thans: art. 7:52 en verder BW) valt (dus: lager dan € 40.000,00 en een vordering op een consument), dan mogen er sowieso geen incassokosten berekend worden. Alle kosten van het krediet worden dan immers geacht in de kredietvergoeding (lees: rente) begrepen te zijn.

Als er sprake is van een vordering uit hoofde van onverschuldigde betaling, mogen daarover gewoon incassokosten berekend worden. De vordering vloeit dan immers niet meer voort uit de kredietovereenkomst. Punt is alleen wél dat dan gewoon de WIK van toepassing is; oftewel: die incassokosten ben je slechts verschuldigd als je vooraf een juiste veertien-dagenbrief hebt ontvangen.

Als je dus gedagvaard wordt op basis van onverschuldigde betaling, zonder dat je eerst daarvoor bent aangemaand, ben je géén incassokosten verschuldigd. Als je alleen bent aangemaand op basis van de kredietovereenkomst, geldt dat niet als aanmaning voor de onverschuldigde betaling.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 03 sep 2018 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

naatharmse1982

Ongelezen bericht door naatharmse1982 »

Oké bedankt moneyman.

Maar tis daar echt een zooitje volgens mij. Bovenaan de mail staat:

Geachte mevrouw Kamara,

Heet toch echt anders met mijn achternaam

Webber

Moneyman schreef:Als er sprake is van een vordering op basis van een kredietovereenkomst die onder de werking van de oude WCK (thans: art. 7:52 en verder BW) valt (dus: lager dan € 40.000,00 en een vordering op een consument), dan mogen er sowieso geen incassokosten berekend worden. Alle kosten van het krediet worden dan immers geacht in de kredietvergoeding (lees: rente) begrepen te zijn.

Als er sprake is van een vordering uit hoofde van onverschuldigde betaling, mogen daarover gewoon incassokosten berekend worden. De vordering vloeit dan immers niet meer voort uit de kredietovereenkomst. Punt is alleen wél dat dan gewoon de WIK van toepassing is; oftewel: die incassokosten ben je slechts verschuldigd als je vooraf een juiste veertien-dagenbrief hebt ontvangen.

Als je dus gedagvaard wordt op basis van onverschuldigde betaling, zonder dat je eerst daarvoor bent aangemaand, ben je géén incassokosten verschuldigd. Als je alleen bent aangemaand op basis van de kredietovereenkomst, geldt dat niet als aanmaning voor de onverschuldigde betaling.
Dank je wel voor je verhelderende uitleg!

Illarny

Ongelezen bericht door Illarny »

Naar aanleiding van het stukje wat ik eerder heb geschreven op dit forum:

In het verre verleden, ben er nu achter dat het in het jaar 2012, heb ik ook een flitskrediet afgesloten bij Ferratum. Door omstandigheden heb ik deze nooit terugbetaald. Ook nooit herinneringen overgekregen. Tot gisteravond. Ik kreeg een ingebrekestelling mail van Trust and Law of ik binnen 7 dagen na dagtekening een bedrag ad
Hoofdsom € 384,00
Incassokosten € 57,60
Btw € 12,10
Reeds door u voldaan € 0,00
Totaal te voldoen € 453,70
wilde voldoen.

Ik heb hun de vanochtend terug gemaild dat voordat ik aktie onderneem, eerst wil weten wanneer dat was geweest en waarom ik niet eerder herinneringen heb gekregen.
Ik kreeg vrij snel antwoord;
Specificatie hoofdsom:

Factuurnummer Factuurdatum Vervaldatum Bedrag
497918 27-08-2012 26-09-2012 € 384,00

Specificatie rente en incassokosten:

Hoofdsom € 384,00
Wettelijke rente € 0,00
Incassokosten € 57,60
Bureaukosten € 0,00
Btw € 12,10
In mindering voldaan € 0,00
Totaal te voldoen € 453,70

In de tweede mail die meteen daarna kwam stond o.a.dit:

Dank voor uw e-mail. Ik heb uw e-mail naar mijn opdrachtgever verzonden. Zodra ik van haar een reactie heb ontvangen, zal ik u nader informeren. Uiteraard zullen wij onze incassomaatregelen momenteel staken in afwachting van een reactie van mijn opdrachtgever.

Mijn vraag is nu, is dit inmiddels niet verjaard? Ik weet zeker dat ik geen stuitingsbrief gehad had/hebt in de afgelopen jaren.

Unquote.

heb ik gisteren Trust and Law , na verscheidene keren mails, brieven en telefoontjes (die ik niet beantwoord heb), een verjaringsmail toegestuurd. Ik heb die lui twee weken de tijd gegeven mij schriftelijk bewijsstukken toe te sturen waarin zij mij gestuit hebben. Zoniet dan is het klaar met hun.

koekoeksklok

Ongelezen bericht door koekoeksklok »

Ik heb aangegeven dat ik het onverschuldige bedrag wil betalen; de hoofdlening plus 14% rente. (Nietigverklaring bij Trust & Law + Ferrattum)

Daarbij aangegeven dat ik reeds 460 euro betaald heb aan Trust & Law. (totaal 800)

Hierbij de reactie

Geachte heer,

Met referte naar uw schrijven d.d. 29-08-2018, bericht ik u als volgt.

Laat ik vooropstellen dat cliënte nogmaals benadrukt dat zij persisteert in haar stelling dat zij handelt in conformiteit met de geldende wet- en regelgeving.

Maar, laat ik nou eens redeneren dat de uitspraak van Loanrider op cliënte van toepassing is – hetgeen cliënte overigens nadrukkelijk betwist daar de desbetreffende juridische procedure betrekking heeft op een ander bedrijf, met andere procedures – dan nog bent u cliënte een bedrag verschuldigd. Als mijn informatie klopt, hebt u in totaal EUR 800,00 geleend. Daarentegen hebt u tot op heden nog niks terugbetaald aan cliënte, zodat thans in ieder geval nog EUR 334,02 aan krediet – vermeerderd met de geldende rente – openstaat. Dan heb ik het nog niet over de kosten voor de garantsteller.

Ik raad u derhalve met klem aan om in ieder geval het onbetwiste gedeelte terug te betalen, in gebreke waarvan u het risico loopt dat cliënte u in rechte gaat betrekken op basis van niet-nakoming van de overeenkomst dan wel op basis van een vordering uit hoofde van een onverschuldigde betaling. U kunt er van uitgaan dat in ieder geval een vordering op basis de vordering uit hoofde van een onverschuldigde betaling succesvol zal zijn, zoals u zelf ook al in uw e-mail heeft bevestigd.

U heeft geld geleend en dat dient terug te worden betaald: iedereen weet dat gratis geld niet bestaat.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Trust and Law Incassoservices B.V.

KvK: 56180470
Tel: +31 (0) 85 273 71 81

Postbus 125
2700 AC Zoetermeer

koekoeksklok

Reactie op briefvoorbeeld van Sacredfour.

Geachte heer, mevrouw,

Vorige maand heb ik mijn geldleenovereenkomst met Ferratum UK nietig verklaard, maar doe nogmaals. Ook verklaar ik al mijn eerdere overeenkomsten met Ferratum UK nietig.
Er is een uitspraak van de kantonrechter Rotterdam van 13 juli jl. waarin de rechter aangeeft dat de garantkosten van een flitskrediet onder de wettelijk toegestane kosten van het krediet vallen . Dit is op het ogenblik maximaal 14% op jaarbasis. Deze jurisprudentie geldt ook voor Ferratum. Loanrider's verdien model met haar garant is immers een kopie van die van Ferratum.
In het geval dat Ferratum UK bereid is deze nietig verklaring te aanvaarden zal ik met u een afspraak maken om de naar mij overgemaakte gelden terug te storten dan wel met aftrek van de door u en de garant in rekening gebrachte kosten. (onverschuldigde betaling zie art 6:203 BW). Inmiddels heb ik via Trust & Law 464 euro terugbetaald. De laatste 400 euro zal ik medio september 2018 terugbetalen, zodat het geleende bedrag van 800 euro is verrekend.
Het staat Ferratum natuurlijk vrij om deze uitspraak te betwisten en een nieuwe rechtszaak aan te spannen.
Ik verwacht dat u begrijpt dat als Ferratum Uk deze nietig verklaring niet aanvaardt de zaak alleen nog in rechte uitgevochten kan worden. Het heeft dan ook geen zin mij nog langer lastig te vallen met dreigementen en betalingsverzoeken.
Gezien het juridische belang van deze zaak, verzoek ik u de eventuele correspondentie met mij te laten tekening door de CEO of de CFO van Ferratum UK Ltd of anders een bewijs mee te sturen dat uw antwoord aan mij is goedgekeurd door een van de bovenvermelde bestuurders.

Onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning,

teken ik,

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ferratum zal niet gaan dagvaarden voor een onverschuldigde betaling als je de nietigverklaring brief hebt verstuurd, immers je hebt al aangegeven dat je akkoord gaat met hun bevestiging van de nietig verklaring. Je hebt aangegeven dat je de leensom terug zal betalen in dat geval.

de incassokosten mogen wel gerekend worden omdat het geen krediet is maar kosten voor de garant.

raonic

Ongelezen bericht door raonic »

sacredfour schreef:Ferratum zal niet gaan dagvaarden voor een onverschuldigde betaling als je de nietigverklaring brief hebt verstuurd, immers je hebt al aangegeven dat je akkoord gaat met hun bevestiging van de nietig verklaring. Je hebt aangegeven dat je de leensom terug zal betalen in dat geval.

de incassokosten mogen wel gerekend worden omdat het geen krediet is maar kosten voor de garant.
Ik heb een bericht ontvangen van iemand die ook met trust and law zit in de mail van trust and law wordt zonder het keihard neer te zetten duidelijk toegegeven dat ze niks met de garantkosten kunnen en word gevraagd in ieder geval de hoofdsom over te maken plus incassokosten want daar hebben ze volgens hun jurist ! recht op.
Dat zou ik ook opperen als ik mijn winst voor de ogen zag verdwijnen
Nou ik dacht het even niet

Als je te laat bent met het terugbetalen van jouw lening, mag de bank of kredietaanbieder alleen een vertragingsvergoeding in rekening brengen. Deze vergoeding komt niet bovenop de rente voor jouw lening, maar komt in plaats ervan.

De vertragingsvergoeding kent een maximum en mag niet hoger zijn dan de rente die je voor jouw lening betaalt. Ook mogen er naast deze vertragingsvergoeding geen andere kosten, waaronder incassokosten, in rekening worden gebracht.

raonic

Webber schreef:Ik zou het ook wel willen weten,heb met betrekking tot Loanrider ook incassokosten moeten betalen aan van Lith gerechtsdeurwaarders.
https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/ve ... en-incasso

pure intimidatie van die buro's het mag niet!

raonic

sacredfour schreef:Ferratum zal niet gaan dagvaarden voor een onverschuldigde betaling als je de nietigverklaring brief hebt verstuurd, immers je hebt al aangegeven dat je akkoord gaat met hun bevestiging van de nietig verklaring. Je hebt aangegeven dat je de leensom terug zal betalen in dat geval.

Ze mogen incassokosten rekenen voor de garant?
Dat lijkt me toch niet want de rechter heeft geoordeeld dat dat valt onder de kosten van een lening.
En over alles wat lening is mogen ze heen incassokosten rekenen.
In het geval dat ze over de garant wel incassokosten mogen rekenen lapt trust and law de regels alsnog aan hun laars zie onderstaande.
Tot2500 euro daar valt alles onder bij ferratummogen ze maximaal 15 procent incassokosten rekenen.
De incassokosten die trust and law rekent zijn inderdaad van 15 procent daarin nemen ze ook de leensom mee waardoor de incassokosten niet mogen!!!

Als de garant 200 kost mogen ze dus 15 procent is 30 euro rekenen
Ze rekenen veel meer want voor het gemak pakken ze er wat winsrt bij en trekken ze ook 15 procent van de 800 leensom en zijn hun totale incassokosten 150 ipv de 30 die ze mogen gewoon crimineel

koekoeksklok

volgens mij klaar, ik betaal het geleende bedrag. Daarna geen flitskrediet meer.
Blijft wat je zuiver leent moet je terug betalen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er al incassokosten gerekend mogen worden is dat € 40,00. Want het is 15% met een minimum van € 40,00 wat gerekend mag worden.

raonic

Lady1234 schreef:Als er al incassokosten gerekend mogen worden is dat € 40,00. Want het is 15% met een minimum van € 40,00 wat gerekend mag worden.
Sorry dat klopt :mrgreen: 10 tje extra dan als ze dat uberhaupt al mogen rekenen

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Natuurlijk niet. De nietigheid zit’m nu juist in de garantkosten. Die hoef je jiet te betalen. Daarover kunnen dan uiteraard ook geen incassokosten verschuldigd zijn.

raonic

Moneyman schreef:

Natuurlijk niet. De nietigheid zit’m nu juist in de garantkosten. Die hoef je jiet te betalen. Daarover kunnen dan uiteraard ook geen incassokosten verschuldigd zijn.
Ik vond het ook al vreemd hij zal het wel perongeluk verkeerd neergezet hebben.

Plaats reactie