Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
16again

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door 16again »

bouwmeister schreef:In deze zaak ging het erom dat de “garanstelling” nietig is verklaard omdat dit als rente gezien wordt en dit wettelijk gezien te hoog uit viel.
Niet de garantstelling maar de gehele overeenkomst is nietig verklaard.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Wat ik trouwens niet terug zie in het vonnis. Hoe zit het hier met de garantstelling, is deze nooit betaald in deze zaak? Als je namelijk kijkt naar de uitspraak wordt de klant van SF veroordeeld tot het betalen van €350, te weten het leenbedrag en de wettelijke rente. De kredietkosten van +- €4 worden dan weer niet toegewezen. Maar ik zie ook nergens dat de client van SF de garantkosten ergens kan aftrekken of terug kan vorderen.

Daarnaast vraag ik me af hoe dit dan in andere zaken zal gaan.

Stel ik zou €350 hebben geleend van bedrijf X, €87,50 hebben betaald aan een 3de partij, bedrijf Y, voor de garantstelling.

Nu is door bovenstaande uitspraak er jurisprudentie dat deze overeenkomt nietig is.

Ik moet dan dus de €350 terugbetalen aan X
Maar hoe krijg ik de 87,50 terug van Y, loopt dat via X en mag ik dat verrekenen, of moet ik daarvoor weer bij Y zijn. Wat dan uiteraard weer een boel gerommel gaat opleveren. Ik zie dit eigenlijk niet terugkomen in het vonnis.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens heeft de lener nog helemaal niets betaald en moet hij die € 350 wel betalen omdat dat een “onverschuldigde betaling” door de geldgever zou zijn. De hele overeenkomst is namelijk nietig, maar hij heeft dat geld wel ontvangen. En hoeft hij daarover geen rente te betalen, maar alleen wettelijke rente naar aanleiding van deze zaak.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Lady1234 schreef:Mijns inziens heeft de lener nog helemaal niets betaald en moet hij die € 350 wel betalen omdat dat een “onverschuldigde betaling” door de geldgever zou zijn. De hele overeenkomst is namelijk nietig, maar hij heeft dat geld wel ontvangen. En hoeft hij daarover geen rente te betalen, maar alleen wettelijke rente naar aanleiding van deze zaak.
Dat zou je inderdaad denken, echter zou het mij ook niet onlogisch lijken als de geld verstrekker pas overmaakt nadat de garantsteller aangeeft: ik ben betaald, vanaf nu sta ik garant.

mandarijneendje

Ongelezen bericht door mandarijneendje »

Voor de mensen die onbekend zijn met het systeem van de 2 flitsaanbieders, de lener betaald de garantsteller pas NA afloop van de overeenkomst, dus op het moment dat je de lening terugbetaald, betaal je ook de garantstellingskosten.

Dit maakt het systeem alleen maar duisterder m.i.

Waarom gaat de garantsteller akkoord met het ontvangen van de garantstellingspremie, nadat het risico er niet meer is?

anoniempje12

Ongelezen bericht door anoniempje12 »

Ik heb bij trust and law een beroep gedaan op de recente jurisprudentie en een voorstel gedaan tot verrekening van de garantkosten. Dit was het antwoord op mijn bericht:

Wij kunnen niet akkoord gaan uw betalingsvoorstel.

In afwachting van de juridische strategie van onze opdrachtgever adviseren wij u om tenminste het onbetwiste gedeelte van uw vordering aan ons te voldoen

Betekend dit dat ik alleen de garantkosten aan trust and law moet betalen of alleen het geleende bedrag? Help me out please

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Voordat iedereen met allerlei aannames komen, de garant kosten zijn nooit betaald.
Als een overeenkomst nietig is moet alles teruggedraaid worden alsof er nooit een overeenkomst heeft plaatsgevonden. Dus:
alle garant en andere kosten moeten worden terugbetaald en de lener moet de leensom terugbetalen.
Ook de garantkosten van eerdere leningen moeten worden terugbetaald.

mandarijneendje

anoniempje12 schreef:Ik heb bij trust and law een beroep gedaan op de recente jurisprudentie en een voorstel gedaan tot verrekening van de garantkosten. Dit was het antwoord op mijn bericht:

Wij kunnen niet akkoord gaan uw betalingsvoorstel.

In afwachting van de juridische strategie van onze opdrachtgever adviseren wij u om tenminste het onbetwiste gedeelte van uw vordering aan ons te voldoen

Betekend dit dat ik alleen de garantkosten aan trust and law moet betalen of alleen het geleende bedrag? Help me out please
Het onbetwiste bedrag is de lening zonder rente of garantkosten. Dit bedrag heeft u immers van Ferratum verkregen. De uitspraak spreekt van het nietig verklaren en herstel in de oude situatie, kortweg, geen uitkering van Ferratum.

16again

@anoniempje12
Je dient het geleende bedrag terug te betalen.
Dus zonder rente en andere kosten.

Als je eerder garantkosten/rente hebt betaald over andere leningen bij dezelfde aanbieder, dan is het verleidelijk die te verrekenen.
Aanbieder zal gezien het vonnis wel snel de tent kunnen sluiten, geld achteraf terug krijgen gaat hem niet worden.

mandarijneendje

@sacredfour ik heb de getekende machtiging naar je verzonden.

Dimme

Ongelezen bericht door Dimme »

Trust and Law zegt dat je gewoon moet betalen, anders zwaait er wat.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dimme schreef:Trust and Law zegt dat je gewoon moet betalen, anders zwaait er wat.
Natuurlijk zeggen ze dat. Maar als u niet betaalt, zullen ze naar de rechter moeten.

bouwmeister

Ongelezen bericht door bouwmeister »

Lady1234 schreef:
Dimme schreef:Trust and Law zegt dat je gewoon moet betalen, anders zwaait er wat.
Natuurlijk zeggen ze dat. Maar als u niet betaalt, zullen ze naar de rechter moeten.
Hebben ze dat letterlijk gezegd??

mandarijneendje

bouwmeister schreef:
Lady1234 schreef:
Hebben ze dat letterlijk gezegd??

Vast niet, ze hebben het WEL constant over gerechtelijke stappen...

citaat" In afwachting van de juridische strategie van onze opdrachtgever "

anoniempje12

Ongelezen bericht door anoniempje12 »

Het opmerkelijke is dat zij in het bericht geen betaaldstum hebben vermeld oid. Echter alleen de mogelijkheid dat zij de juridische stappen van de opdrachtgever (loanrider) afwachten. En met dreigende taal vertellen dat het leenbedrag betaald moet worden

Croongetuige

Ongelezen bericht door Croongetuige »

Ik heb dus nog een lening (met garantsteller) nu open staan, is het verstandig om even te wachten met terugbetalen?

16again

anoniempje12 schreef:In afwachting van de juridische strategie
Niets doen is ook een stragie !
En in de tussentijd zoveel mogelijk geld terug harken

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 »

bouwmeister schreef:
Cro schreef:
16again schreef:Er zijn diverse krachten op het forum, die altijd lacherig doen over hoe SacredFour zich met hand en tand tegen allerlei zaken verzet.

Maar in dit geval haalt zijn zaak wel het journaal, en menig krant.
https://nos.nl/artikel/2242802-gerechte ... ediet.html
Ook in komkommertijd iets om trots op te zijn.
Aan de ene kant heb je daar zeker gelijk in, aan de andere kant lijkt hij het ook weer moeilijker te maken voor zichzelf en zijn klanten dan nodig. De verworpen argumentatie onder punt 4.1 in het vonnis lijkt exact op de wollige argumentatie uit de koker van Sacredfour waarvoor hij regelmatig wordt weggewuifd. Het proberen te zoeken naar spijkers op laag water met betrekking tot tekenbevoegdheden en dergelijke. Juist die argumentatie lijkt de zaak ook hier geen goed te doen, zonder deze argumentatie in stelling te brengen lijkt het er namelijk op dat Palden dan ook op had kunnen draaien voor de proceskosten, nu betaald iemand ieder zijn eigen deel van deze kosten omdat ze beide een deel "winnen".
Als je een lening aan gaat dien je die gewoon terug te betalen.
In deze zaak ging het erom dat de “garanstelling” nietig is verklaard omdat dit als rente gezien wordt en dit wettelijk gezien te hoog uit viel. Op dat vlak is er winst behaalt. In dat geval lijkt het mij dat er niet van beide kanten winst behaald is.
De rechter ziet het volgt: Palden claimt terecht dat aan haar de, blijkens het vonnis, onverschuldigd betaalde hoofdsom vergoed wordt. De rechter is tevens van oordeel dat de keuze voor een "persoonlijke garant" er een is "voor de vorm" (immers dan had je het bedrag ook bij de persoonlijke garant kunnen lenen). Deze kosten maken deel uit van de totale kredietkosten die daarmee ruimschoots het maximum overschrijden. iets wat Palden bestreed en uiteindelijk in het ongelijk werd gesteld. De conclusie is dan dat beide partijen deels in het gelijk en deels in het ongelijk zijn gesteld.
(de klant dient immers nog steeds de hoofdsom te voldoen die door Palden op basis van het vonnis onverschuldigd is beschikbaar gesteld)

Omdat beide partijen dus deels in het gelijk en deels in het ongelijk zijn gesteld (en niet de ene partij "in overwegende mate") volgt er dus een proceskostenveroordeling in die zin dat elke partij zijn eigen kosten draagt.

Dimme

Ongelezen bericht door Dimme »

16again schreef:
anoniempje12 schreef:In afwachting van de juridische strategie
Niets doen is ook een stragie !
En in de tussentijd zoveel mogelijk geld terug harken
Inderdaad, Trust and Law zal waarschijnlijk in afwachting van juridische strategie blijven totdat jij hebt afbetaald.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

Verwacht voorlopig geen reactie van Trust and Law. De persoon waarmee ik in onderhandelingen ben is op vakantie tot 14 augustus. Het kan ondertussen geen kwaad als je zelf alle overeenkomsten die je bent aangegaan met Ferratum UK van nu en uit het verleden nietig verklaard. Voeg een kopie van het vonnis bij. Je kan dan zelf uitrekenen of je nog iets moet betalen of dat je iets moet terugkrijgen. Terugkrijgen zal echter moeilijk worden als ze er niet akkoord mee gaan. Misschien moeten we hier een Class action voor opstarten.

Plaats reactie