LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld lenen aan vriend

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Manie11
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2015 12:54

Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door Manie11 »

Beste mensen,

In het kort mijn probleem:

Mijn vriend heeft een schuld van 20.000 euro. Ik wil graag deze schuld van hem overnemen en met hem afspreken dat hij mij maandelijks iets betaald (hiermee bespaart hij zijn rentekosten elke maand, 2400 euro per jaar)

Ik wil dit vastleggen in een onderhandse lening.

Wat adviseren jullie mij? en moet ik dit nog opgeven aan de belastingdienst?

Met vriendelijke groet,

Maria de Wit

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door langste adem »

Over het belastingtechnische deel weet ik niet veel, misschien zou de rente gezien kunnen worden als inkomen, dat weet ik niet. En ik denk dat je sowieso " een schappelijke" rente moet vragen. Je krijgt immers ook rente als jij je geld op je spaarrekening laat staan (hoe weinig dat ook is tegenwoordig). En anders zou de belasdtingdienst het als een schenking kunnen zien (?) als je alleen een mondeling deal hebt over terugbetaling.

Maar ik zou het heel, heel goed laten vastleggen op papier. Denk dan vooral aan zaken als : wat als hij zijn betalingsverplichting niet nakomt, wat als de vriendschap over een jaar geen vriendschap meer is....
Wat als je vriend onverhoopt komt te overlijden. In hoeveel termijnen moet er terug worden betaald. Dat soort dingen.
En hoe nauw de vriendschap ook is, beschouw zo'n lening puur als iets zakelijks. Je mag hem er bijvoorbeeld niet op afrekenen als hij bij een financiele meevaller in de toekomst liever een leuke auto koopt, in plaats van om jou versneld af te lossen.

Ik vind het overigens heel fideel om je vriend van woekkerrentes af te helpen. Maar zoek idd precies uit hoe dat dan zit. Misschien heb je wel een notaris nodig om e.e.a. vast te leggen. Doe je dat niet dan kan je grote problemen krijgen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door sjohie »

Manie11 schreef:Beste mensen,

In het kort mijn probleem:

Mijn vriend heeft een schuld van 20.000 euro. Ik wil graag deze schuld van hem overnemen en met hem afspreken dat hij mij maandelijks iets betaald (hiermee bespaart hij zijn rentekosten elke maand, 2400 euro per jaar)

Ik wil dit vastleggen in een onderhandse lening.

Wat adviseren jullie mij? en moet ik dit nog opgeven aan de belastingdienst?

Met vriendelijke groet,

Maria de Wit
Ja, dat moet je opgeven, en fiscaal gezien is een lening zonder rente volgens mij een schenking, en moet er schenkingsbelasting over betaald worden. En dat is meer dan welk rentetarief van een bank ook. Netto zou je vriend dan duurder uit zijn. En gezien het feit dat banken transacties >10.000 moeten registeren ivm terrorismebestrijding, zal dit vrij snel bekend zijn bij de belastingdienst. Je zal, om dit fiscaal als lening op te kunnen voeren, dus een marktconforme rente moeten vragen.

Wat weer wél kan, is de door je vriend betaalde rente aan jou, weer aan hem terug schenken. Als je onder de 2111 euro (is belastingvrij bedrag aan schenking voor 2015) blijft aan rente, zou dat moeten werken, en is het ultimo toch een renteloze lening, of eentje met een lekker laag rentetarief, al wat jullie overeenkomen.

Dit nog los van persoonlijke/emotionele voetangels die kunnen kleven aan dit soort constructies.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Waar lezen jullie, dat zij aan haar vriend rente vraagt?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door langste adem »

Dat lezen we nergens, maar zoals sjohie duidelijk aangeeft moet dit wel gebeuren om problemen te voorkomen met de belastingdienst....

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dat uitgeleende bedrag blijft voor u gewoon in box 3. In principe zou u 6 % rente moeten rekenen en als u vriend dat aan u zou betalen, is dat gewoon belastingvrij. Als u geen rente rekent, is er ook niets aan de hand, want de rente blijft ver onder de vrijstelling van een schenking aan aan vreemde.

En u kunt dat bedrag natuurlijk gewoon aan hem overmaken, zodat hij zijn schuld kan aflossen. Die registratie waarover gesproken wordt, is alleen van belang bij contante betalingen en stortingen voor zo'n groot bedrag.
Maar of u het moet doen, is een tweede, vaak is de vriendschap binnen de kortste keren over als zo'n groot bedrag geleend/uitgeleend wordt. Houd er rekening mee dat u uw geld kwijt bent en ook een vriend.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

langste adem schreef:Dat lezen we nergens, maar zoals sjohie duidelijk aangeeft moet dit wel gebeuren om problemen te voorkomen met de belastingdienst....
En hoe weet de belastingdienst, dat TS geld aan haar vriend heeft geleend?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik voorspel een vriendschap/relatie die eindigt. Geld uitlenen aan iemand met wie je een persoonlijke band hebt, is zeer onverstandig. Waar komt die schuld van 20.000 van daan?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door tijger1 »

stefanhouterman schreef:
langste adem schreef:Dat lezen we nergens, maar zoals sjohie duidelijk aangeeft moet dit wel gebeuren om problemen te voorkomen met de belastingdienst....
En hoe weet de belastingdienst, dat TS geld aan haar vriend heeft geleend?

Dat moet wel op het aangiftebiljet worden vermeld.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

tijger1 schreef:
stefanhouterman schreef:
langste adem schreef:Dat lezen we nergens, maar zoals sjohie duidelijk aangeeft moet dit wel gebeuren om problemen te voorkomen met de belastingdienst....
En hoe weet de belastingdienst, dat TS geld aan haar vriend heeft geleend?

Dat moet wel op het aangiftebiljet worden vermeld.
Je beantwoord mijn vraag niet.

Hoe weet de BD, dat TS aan haar vriend geld heeft geleend?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dat moet de Ts vermelden op het aangiftebiljet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door sjohie »

tijger1 schreef:
stefanhouterman schreef:
langste adem schreef:Dat lezen we nergens, maar zoals sjohie duidelijk aangeeft moet dit wel gebeuren om problemen te voorkomen met de belastingdienst....

En hoe weet de belastingdienst, dat TS geld aan haar vriend heeft geleend?

Dat moet wel op het aangiftebiljet worden vermeld.
Je beantwoord mijn vraag niet.

Hoe weet de BD, dat TS aan haar vriend geld heeft geleend?
Bank heeft rapportageplicht bij bedragen >10.000 euro ivm anti-terrorisme wetgeving, en de belastingdienst heeft toegang tot (onder andere) die systemen. Hoe denk je anders dat ze voor half Nederland de belastingaangifte vooraf in kunnen vullen? Daarnaast hebben ze patroonherkenningssoftware, die behoorlijk gehaaid is. Dit soort veranderingen zullen dus linksom of rechtsom digitaal opvallen. Door die 2 dingen is de kans aannemelijk dat ze er achter gaan komen, zeker omdat 20k aflossen niet even in een jaar gebeurd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door tijger1 »

U bent een beetje abuis over die rapportageplicht. Die heeft betrekking op contante betalingen en contante stortingen op bankrekeningen. En de beladtingdienst krijgt de dsaldi door van de rekeningen per 1 januari van een bank.

Maar als de Ts van haar bankrekening een bedrag van € 20.000 over maakt naar de bankrekening van vriend en die maakt het weer over naar zijn huidige geldgever, hoeft er helemaal niets gerapporteerd te worden.

De Ts geeft in haar aangifte, als zij boven de vrijstelling komt, ipv € 20.000 op een bepaald rekening nummer, dat bedrag aan als uitgeleend aan vriend. Voor vriend verandert er niets, want of hij nu schuld heeft aan bank ..... Of aan vriendin, dat is niet van belang.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

sjohie schreef:
Bank heeft rapportageplicht bij bedragen >10.000 euro ivm anti-terrorisme wetgeving, en de belastingdienst heeft toegang tot (onder andere) die systemen. Hoe denk je anders dat ze voor half Nederland de belastingaangifte vooraf in kunnen vullen? Daarnaast hebben ze patroonherkenningssoftware, die behoorlijk gehaaid is. Dit soort veranderingen zullen dus linksom of rechtsom digitaal opvallen. Door die 2 dingen is de kans aannemelijk dat ze er achter gaan komen, zeker omdat 20k aflossen niet even in een jaar gebeurd.
Veel worden, waar niets wat juist is.

De rapportageplicht is wel boven de 15.000 euro en niet boven de 10.000 euro.

Tevens gelden deze bedragen voor de storting en niet voor overboeken.
Trouwens heeft iedereen een vrijstelling van spaargeld, dus als TS niet meer dan het toegestaan vermogen heeft, hoef er niets gerapporteerd worden.

Wat een vooraf ingevulde aangifte betreft, zijn deze gegevens van de banken, maar heeft niets met dit onderwerp te doen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Bob Schurkjens schreef:Ik voorspel een vriendschap/relatie die eindigt. Geld uitlenen aan iemand met wie je een persoonlijke band hebt, is zeer onverstandig. Waar komt die schuld van 20.000 van daan?
Eens; en wat is er onlangs veranderd, dat die plotseling terugbetaald kan gaan worden??

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Uw vriend heeft een schuld, die hij niet kan betalen.
Hij kan mogelijk met de schuldeiser een regeling treffen, die schuldeiser zal liever een regeling treffen dan niets vangen.
Wie zegt dat uw vriend u wel kan betalen ?
Geld weg, vriend weg !

hunk
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 sep 2007 11:42

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door hunk »

When you lend money to your friend, you loose
your money and your friend.

Cool1946
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 sep 2015 19:15

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door Cool1946 »

Willemzelf schreef:Uw vriend heeft een schuld, die hij niet kan betalen.
Hij kan mogelijk met de schuldeiser een regeling treffen, die schuldeiser zal liever een regeling treffen dan niets vangen.
Wie zegt dat uw vriend u wel kan betalen ?
Geld weg, vriend weg !
Deze reactie sluit ik mij bij aan.
Nooit geld lenen aan iemand om "zijn lasten te verlichten "
Het zal niet het antwoord zijn waar je op zit te wachten, maar het is wel het enige juiste.
Sterkte.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door vroem »

Willemzelf schreef:Uw vriend heeft een schuld, die hij niet kan betalen.
Hij kan mogelijk met de schuldeiser een regeling treffen, die schuldeiser zal liever een regeling treffen dan niets vangen.
Wie zegt dat uw vriend u wel kan betalen ?
Geld weg, vriend weg !
Nergens lees ik dat die vriend het niet kan betalen, alleen dat hij nu woekerrente betaalt (meer dan 10% per jaar). Met lagere rente komt er ruimte om (meer) af te lossen.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Geld lenen aan vriend

Ongelezen bericht door titusvh »

Allereerst: bedenk wat er gebeurt als je vriend je niet KAN of niet (meer) WIL terugbetalen...
Ik zou toch zakelijk kijken of hij voldoende draagkracht heeft om terug te betalen. Zo niet dan kan je het risico van wanbetaling beter bij de huidige geldschieter laten (die vangt voor dat risico immers ook de hoge rente). Sowieso alleen aan beginnen als de aflossing kan worden afgerond binnen overzichtelijke tijd (1-2 jaar).

Een onderhandse akte is net zo geldig als die van de notaris. Hou dat geld maar in de knip.

De lening blijft voor de belastingdienst in box 3 (die geef je dan op als uitgaande lening). Of je daarover belasting betaalt hangt af van je vermogen. Maar je gaat niet minder of meer belasting betalen, immers je totale vermogen blijft gelijk. Alleen staat er een bedrag niet meer bij de bank, maar bij je vriend.

Verder is het van belang of de lening direct opeisbaar is. Het renteverschil met 6% wordt gezien als schenking als de lening direct opeisbaar is. Indien niet direct opeisbaar (je legt bv vast dat de lening in 24 maanden wordt afgelost of een "opzegtermijn" van langer dan een jaar) dan mag je ipv 6% rekenen met een marktconforme rente (die ligt lager).
Aangezien je 2500 euro geschonken mag krijgen zal dit geen issue zijn.

Gesloten