Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
noitome
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2022 18:16

Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door noitome »

k wil graag geld lenen van mijn enige broer terwijl ik nu woonachtig ben in Australie.
Mijn ouders hebben een hypotheekvrij huis en zijn van plan dit aan mijn broer die nog thuis woont na te laten - hij mag mij uitkopen als zij komen te overlijden.

Mijn ouders zijn nu beide met pensioen en in de 70 in redelijke gezondheid (als naar familiegeschiedenis en levensstijl gekeken wordt is de schatting tussen de 10 en 15 jaar te gaan)
Het idee is dat ik 100.000 euro van mijn broer leen voor de aankoop van een huis hier.
...
Momenteel praat ik met financiele planners in Australie en vraag ik rond op fora.
...
Ik heb reeds gevonden dat ik een marktconforme rente moet hanteren als ik geen schenkbelasting wil moeten betalen, maar weet niet hoe dit zit gezien ik in Australie woon. :? Een andere optie is een familiehypotheek, maar dit kan alleen met onderpand, en onderpand in het buitenland wordt zoals ik het begrijp niet geaccepteerd... ook zal ik verder hier nog een hypotheek af moeten sluiten om de rest van het financiele plaatje rond te krijgen - dus een erg zeker onderpand is dat niet.
Het liefst zet ik de erfenis aan als onderpand, maar het zijn niet mijn ouders waar ik geld van leen dus kan dit dan?

De overheid in Nederland heeft geen inzicht in mijn financiën hier, moet ik dan nog steeds die marktconforme rente hanteren?
Mijn broer is ok met een lagere rente. :wink:

Ook heb ik gevonden dat er zoiets bestaat als een voorschot op erfenis, dit is echter alleen van toepassing op ouders naar kinderen toe zoals ik begrijp. Het geld zit echter vast in het huis en kan niet naar mij toegaan op deze manier. Mijn broer houdt het geld apart om mij later uit te kopen ten tijde van overlijden.

Ik heb 30 dagen de tijd om het geld te krijgen anders lopen we de kans op het huis wat we op het oog hebben mis.
Hoe kan ik dit het beste benaderen? :?:

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door kuklos »

Hebben jullie al een Nederlandse notaris benaderd?

PGros
Berichten: 1115
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door PGros »

noitome schreef:
21 sep 2022 18:18
De overheid in Nederland heeft geen inzicht in mijn financiën hier, moet ik dan nog steeds die marktconforme rente hanteren?
Mijn broer is ok met een lagere rente. :wink:
Je kunt altijd de marktconforme rente betalen, en je broer schenk dan ieder jaar weer geld aan jou zodat je eigenlijk een lagere rente betaald. Je broer kan je zo'n 2200 euro per jaar belastingvrij schenken.
Ik weet niet hoe hoog dit ligt maar als marktconforme rente 4% is betaal je dus 4000 aan je broer (in 12 termijnen) en je krijgt dan 2000 van hem terug als schenking. Dan betaal je eigenlijk maar 2% rente.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik begrijp eigenlijk niet wat die erfenis er mee van doen heeft.

U wilt een huis kopen in Australië en hebt daar uiteraard geld voor nodig. Als uw broer dat aan u wilt lenen, dan doet hij dat toch?

En als u van familie leent, dan is dat een familiebank lening, verder is dat helemaal niet belangrijk. Hij beschikt blijkbaar al over geld, dus of hij het nu aan u uitleent of verwacht dat later aan u te moeten betalen na verdeling van de erfenis, lijkt me, in de gegeven situatie niet belang. Dan kan de lening tzt gewoon verrekend worden.

Ik heb geen kennis van fiscale zaken in Australië. Voorwaarden kunnen opgenomen worden in de leningovereenkomst.

Uw ouders kunnen wel honderd worden.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als uw ouders de hypotheekakte nog niet hebben laten schrappen, kunnen zij onder die akte wsl 100.000 lenen met als onderpand uw huis; dan kunnen ze als u nog geen 40 jaar oud bent dit jaar nog vrij van schenkbelasting, volgens nederlands recht 106.000,-- aan u schenken; dan moet er door uw ouders een schenkverklaring opgesteld worden dat uw broer bij de erfenis eerst 100.000 krijgt en de rest wordt daarna verdeeld. Of u in Australie schenkbelasting moet betalen kunt u daar navragen. Uw Australische huis kunt u dan voor een aanvullende lening daar als onderpand geven. Dan heeft u niet een Nederlandse lening die een aanvullende lening in Australie in de weg zit.
Uw ouders kunnen ook die ton aan u lenen, en mss is dat genoeg samen met die ton van uw broer?
Als uw broer een ton heeft liggen dan kan hij dat aan u lenen, maar uw ouders kunnen ook die ton van uw broer lenen, met hun huis als onderpand, en dan die ton aan u schenken, dan is het verstandig dat uw broer dat geld daadwerkelijk naar hun bankrekening overboekt en door uw ouders weer aan u (anders wordt het mss toch geinterpreteerd als schenking van uw broer aan u en dan is de vrijstelling maar 2200,--).
Ook dan met een verklaring dat het een voorschot op de erfenis is. Als u al 40 bent dan is de vrijstelling 5600,--

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een hypotheekakte van een huis, waarin ineens een ander pand, en nog wel in Australie als onderpand geldt?

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Je ouders leven nog en nu wil je de erfenis al verdelen. En nu moet je broer je dat geld nog even voorschieten. Mocht de erfenis lager uitvallen, dan heeft je broer ook nog eens een financiële strop. De enige die er wel bij vaart ben jij. Hoe bedenk je het .
Heb je zoveel macht over je ouders en je broer dat zij vrijwillig voor deze constructie kiezen? Je ouders hebben niet meer de volle beschikking over hun eigen geld omdat jij geld nodig hebt. Waarom hou je je eigen broek niet op?

noitome
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2022 18:16

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door noitome »

zwaluw29 schreef:
23 sep 2022 03:54
Je ouders leven nog en nu wil je de erfenis al verdelen. En nu moet je broer je dat geld nog even voorschieten. Mocht de erfenis lager uitvallen, dan heeft je broer ook nog eens een financiële strop. De enige die er wel bij vaart ben jij. Hoe bedenk je het .
Heb je zoveel macht over je ouders en je broer dat zij vrijwillig voor deze constructie kiezen? Je ouders hebben niet meer de volle beschikking over hun eigen geld omdat jij geld nodig hebt. Waarom hou je je eigen broek niet op?
Ja ze stelden het zelf voor. Momenteel betaald mijn broer om het geld op de bank te hebben een negatieve rente.

Het vastgoed wat we op het oog hebben betaald makkelijk de lening af en kan ook nog een goede rente veroorloven. De enige reden waarom ik hier hulp bij nodig heb is omdat de bank enkel een 70% financiering wil doen wegens het type vastgoed. Zelf hebben we al 15% bijeen gespaard en mijn broer ziet het wel zitten de andere 15% aan ons te lenen.

De kans dat het ouderlijk huis dat nu op 450.000 euro hypotheekvrij staat dat dat minder dan 200.000 waard gaat worden lijkt ons vrij onwaarschijnlijk. En in de tussentijd help ik mijn broer met geld te besparen.

Overigens mocht de verkoop van het huis ontoerijkend zijn dan blijft de restantlening gewoon door gaan. Ik betaal tussendoor namelijk gewoon aflossing en interest. De erfenis is meer een garantie zodat de interest niet bijzonder hoog wordt (soort van onderpand dat niet het directe vastgoed zelf is) want het terugschenken hoeft van mij niet, ik help graag terug als ik dat kan.

Als er een financiele windval komt los ik het ook graag eerder af, het wisselkoers risico is namelijk hoger dan de interest die betaald moet worden.

Zoals ik het zie is het een win-win scenario.
Ik hoef het dan ook niet als gift/jubelton te hebben want dat crëeert onzekerheid voor als de spaarrekeningen en aow/pensioen van mijn ouders ineens niet toerijkend blijkt te zijn.

Dus graag houd ik iedereens broek omhoog :)
Liever vul ik de zakken van de familie dan die van de bank, iedereen is het daar denk ik wel mee eens toch?

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Je maakt de bank niet rijk. Je wilt geen belasting betalen.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij kun je iets pas in onderpand geven als je er de beschikking over hebt. Eerlijk gezegd denk ik dat geen een bank met een dergelijke constructie akkoord zou gaan, dus waarom je broer wel?

Beter is het, als je het via je ouders wil doen, dat je op papier een lening van hen krijgt, en dat zij, om dit te bekostigen, voor een lening bij je broer aankloppen. Als ze eenmaal overleden zijn is klip en klaar duidelijk hoe het vermogen verdeeld moet worden, rekening houdend met de leningen die er lopen.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Cro »

Waarom zo moeilijk doen met allerlei constructies, het overgrote deel kan je er zo uitknippen. Als je broer het geld heeft liggen, leen het van hem tegen een marktconforme rente. Meer hoef je niet te doen, onderpanden op toekomstige baten is dan helemaal niet nodig.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door scontra »

Laar het huis, waar u en uw broer geen enkele zeggenschap over hebben vooralsnog buiten beschouwing en leen van uw broer.
Als t.z.t. de nalatenschap naar u en uw broer toekomt, dan kunt u altijd nog naar draagkracht van dat moment aan hem aflossen.
Er kan tussentijds zoveel met uw ouders en hun woning gebeuren, dat je daar nu geen rekening mee kan houden, zij kunnen bijv. in de situatie komen dat zij niet meer zelfstandig kunnen wonen en de woning verkocht moet worden.
Zij kunnen bijv. de woning verkopen en een senioren woning gaan huren en zo zijn meerdere voorbeelden te benoemen waarom de woning , doe u niet bezit, buiten beschouwing moet blijven.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door JozJan »

Waarom zou het via de ouders moeten? Gewoon een lening van broer aan broer. Netjes vastleggen en daarna rente en aflossing betalen, dan is er geen enkel probleem. Onderpand op die lening is niet nodig.

Ofwel:
Lady1234 schreef:
22 sep 2022 19:26
U wilt een huis kopen in Australië en hebt daar uiteraard geld voor nodig. Als uw broer dat aan u wilt lenen, dan doet hij dat toch?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door JozJan »

Dat gebeurt ook maar die kan maar tot 70% financieren. Staat al in de voorgaande berichten ;-)

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door juliomariner »

breien schreef:
23 sep 2022 09:25
Kunt u niet een hypotheek aanvragen in Australië?
Daar woont u nu.
TS geeft aan dat de Australische bank 70% hypotheek wil geven. TS heeft zelf 15% De resterende 15% wil hij via een rare constructie bij zijn broer/ouders lenen.

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het best is om hier van het KISS principe gebruik te maken (keep it simple stupid)
Waarom zo'n ingewikkelde constructie? maar gewoon bij broerlief lenen.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de volledigheid nog even een opmerking over “voorschot op de erfenis”.

Die term wordt slechts gebruikt als er echt een erfenis te verdelen is, dus als de erflaters zijn overleden. Als dat een gecompliceerde en langdurige afwikkeling is, kan een van de erven, onder een heleboel voorwaarden, aan de rechter verzoeken alvast een deel van zijn erfenis te krijgen.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
22 sep 2022 21:04
Een hypotheekakte van een huis, waarin ineens een ander pand, en nog wel in Australie als onderpand geldt?
.... met als onderpand HUN huis .... :oops:

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt, jij mag gewoon 100.000,00 Euro van je broer lenen als hij daar accoord mee is, stel een kontrakt op dat je dit geld leent tegen 4% rente p/jaar, daarna schenkt je broer jouw zeg 2% terug, in feite betaal je dan 2%, dit mag gewoon wettelijk gezien.

laat in dit kontrakt optekenen dat jouw broer de eerste 200.000,00 Euro krijgt bij verkoop ouderlijk huis NA afrekening met de fiscus, op die manier krijgt je broer zijn eigen 100.000,00 en die jij hem schuldig bent dan, de rest van het bedrag deel je dan door 2, laat ook in het kontrakt optekenen dat je niet eerder hoeft te betalen, ook niet als broerlief ineens geld nodig is!!!!

dit kun je dus gewoon onderhands regelen met een door beidden getekend kontrakt al zeg ik er gelijk bij dat het slim is om er even een jurist of notaris naar te laten kijken als jullie iets opstellen!

artilux
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 jul 2017 11:55

Re: Geld lenen van broer voor aankoop huis in Australië met toekomstige erfenis ouders onderpand

Ongelezen bericht door artilux »

Je gaat toch geen huis kopen als je er geen geld voor is?
En dan ook nog eens voor uitlopen op een erfenis.
Ouders worden misschien wel 100,en komen misschien wel
ergens terecht in de toekomst waar ze het verblijf zelf moeten
betalen.
Zou er niet blij mee zijn als onze kinderen er ook zo over zouden denken.
T.is toch net of ze op je dood zitten te wachten , toch? :o

Plaats reactie