LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is mijn schuld verjaard?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Fideaal is een dochter van een serieuze moeder en legt zich toe op leningen. Ik kan me van een dergelijk bedrijf nauwelijks voorstellen dat er niet gestuit zou zijn.
Het is mogelijk dat het de administratie niet op orde heeft, maar het is ook mogelijk dat TS meer vergeten is dan hij zich nu realiseert.

Drie dagen de tijd krijgen om te betalen is ook wel erg kort als het zou gaan om een eerste contact. Het dossier van Vesting Finance zou uitkomst moeten brengen. Ik ben benieuwd.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
14 mar 2019 16:58
Fideaal is een dochter van een serieuze moeder en legt zich toe op leningen. Ik kan me van een dergelijk bedrijf nauwelijks voorstellen dat er niet gestuit zou zijn. Het is mogelijk dat het de administratie niet op orde heeft, maar het is ook mogelijk dat TS meer vergeten is dan hij zich nu realiseert.
Ik verbaas me nergens meer over, ook niet bij de meer serieuze bedrijven :wink:

Maar ik verbaas me evenmin als een dossier dikker blijkt te zijn dan TS beschrijft. Vandaar ook mijn advies om bewijsstukken van de stuiting te vragen - dan weten we waar het écht over gaat.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door john18 »

reactie op post NeoDutchio
Een bedrijf gaat failliet als de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten. Bij een faillisement wordt alles verkocht om de schuldeisers zo veel mogelijk terug te betalen.
Ja en de schuld die overblijft? Duik maar eens in het faillissement wereld wat er daar allemaal niet gebeurd. Dan krijg je snel een andere kijk dan je nu hebt.
Als u dat graag gelijk wil trekken zou een natuurlijk persoon ook failliet verklaard kunnen worden en zullen alle bezittingen verkocht worden. Het huis wordt je uit gezet en je leeft op straat.
Ik trek het niet gelijk. Dat doe jij. Ik geef aan dat er allemaal regels en wetten zijn. Van een kale kip kun je niet plukken. Als jij het gelijk trekt dan worden de schulden alleen maar groter want men gaat daarvan weer gebruikmaken. Krijg je nog meer fraude gevallen die een hoop geld/tijd/mankracht nodig heeft wat meer kost dan oplevert. Zo is het nu al in de faillissementen wereld.
Waar het hier om gaat is dat iemand hier bewust geld heeft geleend en bewust niet terug betaald heeft.
Weer zon forumlid die zijn conclusie trekt voordat hij het fijne weet. Lees even terug zonder conclusies te trekken.
Van mij mogen ze die verjaring er af halen. Je bent mans genoeg om een lening aan te gaan, dan moet je ook je verantwoorlijkheid nemen.
Hoop voor jouw dat jij niet in een verkeerde situatie komt waar je niks aan kunt doen. Vervolgens zullen wij boe roepen zonder dat wij het fijne weten. Want jij zal je verantwoordelijkheid moeten en zullen nemen zonder dat je er eigenlijk door omstandigheden ook maar iets aan kunt doen. En dan niet beroepen op wetten en regels. Want jij bent mans genoeg.
En gelukkig is er al een antwoord gekomen dat het verjaringstermijn pas gaat lopen nadat de lening terug betaald had moeten zijn. Dus, gewoon betalen.
Zie post moneyman.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het wel bijzonder. Een persoonlijke lening uit 2002, laatste aflossing was in 2012, en dan staat er nog een flink bedrag open. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de looptijd.

kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door kuklos »

john18 schreef:
14 mar 2019 17:44
reactie op post NeoDutchio
Van mij mogen ze die verjaring er af halen. Je bent mans genoeg om een lening aan te gaan, dan moet je ook je verantwoorlijkheid nemen.
Hoop voor jouw dat jij niet in een verkeerde situatie komt waar je niks aan kunt doen. Vervolgens zullen wij boe roepen zonder dat wij het fijne weten. Want jij zal je verantwoordelijkheid moeten en zullen nemen zonder dat je er eigenlijk door omstandigheden ook maar iets aan kunt doen.
*jou

Hoe vervelend de omstandigheden ook kunnen zijn waardoor iemand een lening aan moet gaan, je kan niet verlangen dat de leningverstrekker het dan maar gaat betalen.

De opstelling van TS in deze zaak is zeker niet kies. Indertijd (als zijn verhaal klopt) heeft hij verder geen enkele actie ondernomen en nu wil hij enkel weten of hij er onderuit kan komen middels een juridisch trucje. Dan hoef je op dit forum geen sympathie te verwachten. Vesting Finance, nogmaals als het verhaal van TS klopt, is ook niet netjes. Ineens binnen 3 dagen het complete bedrag opeisen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door john18 »

*jou
Sorry mijn taalvaardigheid is niet goed.
Hoe vervelend de omstandigheden ook kunnen zijn waardoor iemand een lening aan moet gaan, je kan niet verlangen dat de leningverstrekker het dan maar gaat betalen.
Nee dat klopt. Maar moet wel binnen de regels en wetten.
De opstelling van TS in deze zaak is zeker niet kies. Indertijd (als zijn verhaal klopt) heeft hij verder geen enkele actie ondernomen en nu wil hij enkel weten of hij er onderuit kan komen middels een juridisch trucje. Dan hoef je op dit forum geen sympathie te verwachten.
Nee klopt. Maar moet het dan wel goed vertellen en niet fout. Hier een stukje van zijn post.
Daarna ben ik gestopt met betalen doordat ik het simpelweg vergeten ben of niet de mogelijkheid om te betalen.
en
Fideaal heeft mij de afgelopen 6 jaar geen enkele brief of aanmaning gestuurd
en
In de brief staat dat ik binnen 3 dagen het hele bedrag moet betalen. Het bedrag is trouwens verdubbeld.
Sorry maar als ik dit zo lees klopt er iets niet. Geen contact en geen aanmaningen maar wel het bedrag verdubbeld. [Nou weet ik niet het bedrag. Als het 50euro is dan oke maar als het nu 5000 euro is naar 10000 euro dan krab ik wel even achter mijn oren]
Vesting Finance, nogmaals als het verhaal van TS klopt, is ook niet netjes. Ineens binnen 3 dagen het complete bedrag opeisen.
Mee eens. Er zou eerst even een goede contact moeten worden gelegd met hoe gaan we dit oplossen.
Daarom snap ik ts ook dat hij die vraag hier stelt. Want zoals ts zegt 7 jaar geen contact en nu schuld verdubbeld zonder enig contact of herinnering. Wat ts hier vertelt {als dat dus correct is} dan snap ik dat hij het er niet mee eens is. Wat een goede handelswijze {verdienmodel} van de bank/vesteging finance.

kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door kuklos »

john18 schreef:
14 mar 2019 18:12
...... Maar moet het dan wel goed vertellen en niet fout. Hier een stukje van zijn post.
Daarna ben ik gestopt met betalen doordat ik het simpelweg vergeten ben of niet de mogelijkheid om te betalen.
en
Fideaal heeft mij de afgelopen 6 jaar geen enkele brief of aanmaning gestuurd
en
In de brief staat dat ik binnen 3 dagen het hele bedrag moet betalen. Het bedrag is trouwens verdubbeld.
Sorry maar als ik dit zo lees klopt er iets niet. Geen contact en geen aanmaningen maar wel het bedrag verdubbeld. [Nou weet ik niet het bedrag. Als het 50euro is dan oke maar als het nu 5000 euro is naar 10000 euro dan krab ik wel even achter mijn oren]
TS weet zelf niet eens meer waarom hij is gestopt met betalen, dat duidt op een slechte administratie van zijn kant. Hij geeft ook nergens aan dat hij zelf contact heeft gezocht om een regeling te treffen. Dat duidt erop dat hij het wel best vond.
Vesting Finance, nogmaals als het verhaal van TS klopt, is ook niet netjes. Ineens binnen 3 dagen het complete bedrag opeisen.
Mee eens. Er zou eerst even een goede contact moeten worden gelegd met hoe gaan we dit oplossen.
Daarom snap ik ts ook dat hij die vraag hier stelt. Want zoals ts zegt 7 jaar geen contact en nu schuld verdubbeld zonder enig contact of herinnering. Wat ts hier vertelt {als dat dus correct is} dan snap ik dat hij het er niet mee eens is. Wat een goede handelswijze {verdienmodel} van de bank/vesteging finance.
TS heeft indertijd zelf geen poot uitgestoken, weet niet meer waarom hij is gestopt met betalen en heeft ook nu geen enkele intentie om bijvoorbeeld enkel de hoofdsom te betalen. Dat is geen houding die sympathie opwekt.

Een verdubbeling van het openstaande bedrag zou heel goed kunnen. Bij 6% rente, een percentage dat bij een persoonlijke lening niet ongebruikelijk is, is het openstaande bedrag door rente op rente wel verdubbeld na 10 jaar. Zelfs een verdubbeling van het oorspronkelijke bedrag zou kunnen, afhankelijk van hoeveel er in de eerste tien jaar is afgelost.

TS zal de respons van Vesting Finance moeten afwachten en zich verweren en bewijzen op moeten vragen. De drie dagen om alles terug te betalen vind ik ook belachelijk, maar voor de verdubbeling weten we te weinig om dit te kunnen beoordelen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Juist omdat TS beweert dat
- hij sinds 2012 niet/niets meer betaalt,
- hij nog steeds op hetzelfde adres woont,
- hij sinds 2012 nooit iets heeft gehoord of gelezen van Fideaal,
- hij nu als bij toverslag en voort het eerst bericht krijgt van Vesting Finance,
- de schuld nu blijkt opgelopen tot het dubbele, en
- hij binnen drie dagen moet betalen,
doet mij dat vermoeden dat dit niet het volledige verhaal is. Bij lange na niet, waarschijnlijk.

krst5252
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2019 10:19

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door krst5252 »

Ik ben hier niet om symphatie te weken. Het klopt dat ik geen actie heb ondernomen om het alsnog te betalen. Daar gaat het nu ook niet om.

Toen ik laatst in 2012 had betaald bedroeg de saldo 9.000. Na 7 jaar krijg ik een brief waarin staat dat ik 18.000 moeten betalen.

Mijn vraag is of de verjaringstermijn hier plaatsvindt omdat de 5 jaar termijn is verstreken zonder bericht. Mensen die twijfels hebben dat fideaal me 7 jaar niet heeft benaderd, waarom zou ik hier op dit forum liegen ? Wat schiet ik ermee op ?

Ik heb in ieder geval een aangetekend brief verstuurd waarin ik vestiging finance heb verzocht het dossier te sluiten aangezien er verjaring plaatsvindt en als ze het hiermee niet eens zijn, ze naderende stukken moeten tonen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heb je goed gedaan. En nu gewoon afwachten. Je hoeft hier niet door een volkstribunaal ge- of veroordeeld te worden. Met de huidige rentestand lijkt me een verdubbeling wel heftig. Maar nu ligt de bal bij hun.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door john18 »

reactie op kuklos
TS heeft indertijd zelf geen poot uitgestoken, weet niet meer waarom hij is gestopt met betalen en heeft ook nu geen enkele intentie om bijvoorbeeld enkel de hoofdsom te betalen. Dat is geen houding die sympathie opwekt.
Ook niet om af te kraken.
Een verdubbeling van het openstaande bedrag zou heel goed kunnen. Bij 6% rente, een percentage dat bij een persoonlijke lening niet ongebruikelijk is, is het openstaande bedrag door rente op rente wel verdubbeld na 10 jaar. Zelfs een verdubbeling van het oorspronkelijke bedrag zou kunnen, afhankelijk van hoeveel er in de eerste tien jaar is afgelost.
Prima maar met geen contact lijkt mij dat niet kunnen.
TS zal de respons van Vesting Finance moeten afwachten en zich verweren en bewijzen op moeten vragen. De drie dagen om alles terug te betalen vind ik ook belachelijk, maar voor de verdubbeling weten we te weinig om dit te kunnen beoordelen.
Gelukkig heeft ts al een brief gestuurd. Ben enorm benieuwd naar de reactie van Vesting Finance

Alles moet wel binnen de regels en wetten!

krst5252
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2019 10:19

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door krst5252 »

Ik ben bewust niet op ingegaan over de reden waarom ik niet heb betaald. Soms zit het tegen en dat voor een langere tijd. In de tijd dat ik de lening heb afgesloten had ik gewoon een nette inkomen. Ik had dan ook de gedachte dat ik het binnnen een paar jaar had betaald. Echter raakte ik werkloos en dan gaat het snel. Op een gegeven moment betaal je alleen nog een deel van de rentebedrag, laatst staan de hoofdsom. Dat bouwt zich natuurlijk op en ben je zeer winstgevend voor de leningverstrekker.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door witte angora »

krst5252 schreef:
14 mar 2019 19:32
Ik ben bewust niet op ingegaan over de reden waarom ik niet heb betaald. Soms zit het tegen en dat voor een langere tijd. In de tijd dat ik de lening heb afgesloten had ik gewoon een nette inkomen. Ik had dan ook de gedachte dat ik het binnnen een paar jaar had betaald. Echter raakte ik werkloos en dan gaat het snel.
Ja dat klopt. Toen ik in de WAO kwam werd in no-time mijn inkomen bijna gehalveerd. Dat was op zich niet zo erg, maar de vaste lasten werden niet gehalveerd. En dan moet je maar zien hoe je het redt. En dat kan knap lastig zijn, zeker als er meerdere schulden zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat iemand in 2012 stopt met betalen doordat er simpelweg geen geld om af te lossen is kan ik misschien nog enigszins begrijpen.
Wat ik niet kan begrijpen is waarom u zelf in de afgelopen 7 jaar geen enkele actie heeft ondernomen , terwijl u weet dat er nog € €9000 af te lossen is.

Mijn vraag is dan ook aan de TS :
" waarom heeft u in die 7 jaar geen enkel voorstel gedaan of een poging tot het weer opstarten vd aflossingen of schuldsanering geprobeerd? "

U wilt nu een beroep op verjaring doen en misschien komt u er nu idd mee weg.

Ik wil, kan en mag niet oordelen en u bent hier het forum geen enkele verantwoording schuldig , maar ik heb hier zelf , moreel gezien, heel veel moeite mee. Dat wilde ik even kwijt .....
Ik wens u het allerbeste verder!

krst5252
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2019 10:19

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door krst5252 »

moederslink schreef:
14 mar 2019 20:19
Dat iemand in 2012 stopt met betalen doordat er simpelweg geen geld om af te lossen is kan ik misschien nog enigszins begrijpen.
Wat ik niet kan begrijpen is waarom u zelf in de afgelopen 7 jaar geen enkele actie heeft ondernomen , terwijl u weet dat er nog € €9000 af te lossen is.

Mijn vraag is dan ook aan de TS :
" waarom heeft u in die 7 jaar geen enkel voorstel gedaan of een poging tot het weer opstarten vd aflossingen of schuldsanering geprobeerd? "

U wilt nu een beroep op verjaring doen en misschien komt u er nu idd mee weg.

Ik wil, kan en mag niet oordelen en u bent hier het forum geen enkele verantwoording schuldig , maar ik heb hier zelf , moreel gezien, heel veel moeite mee. Dat wilde ik even kwijt .....
Ik wens u het allerbeste verder!
Omdat het na een tijdje je geestelijke gezondheid begint aan te tasten. Op een gegeven moment ben je telkens de rente aan het betalen en bouwt de schuld zich steeds verder op. Hoe raar het ook klinkt, nadat ze éénmaal zijn gestopt met het het achtervolgen van die schuld ben ik het vergeten omdat ik het wellicht wou vergeten door al het stress. Wat betreft de morele kwestie, geloof mij als de banken etc. wettelijk in hun recht staan, zetten ze alles op alles in om zoveel mogelijk geld van je te kloppen. Waarom zou ik dan niet van mijn rechten gebruik maken ?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Laat u nog weten wat u van Vesting Finance te horen/lezen krijgt?

krst5252
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2019 10:19

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door krst5252 »

Erthanax schreef:
14 mar 2019 21:16
Laat u nog weten wat u van Vesting Finance te horen/lezen krijgt?
Ja zeker 👍🏻

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mooi, want ik ben benieuwd naar hun kant van het verhaal.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

krst5252 schreef:
14 mar 2019 20:59
Hoe raar het ook klinkt, nadat ze éénmaal zijn gestopt met het het achtervolgen van die schuld ben ik het vergeten omdat ik het wellicht wou vergeten door al het stress.
Dit strookt niet met uw eerste bericht. Daar geeft u aan dat u niet betaalde omdat u het vergeten was. Nu zegt u dat u de schuld pas vergeten was nadat de schuldeisers waren gestopt met reageren. Er moet dus communicatie geweest zijn nadat u gestopt bent met betalen. Sorry, maar ik blijf een vreemde bijsmaak houden.

kuklos
Berichten: 9741
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Is mijn schuld verjaard?

Ongelezen bericht door kuklos »

krst5252 schreef:
14 mar 2019 18:47
Mensen die twijfels hebben dat fideaal me 7 jaar niet heeft benaderd, waarom zou ik hier op dit forum liegen ? Wat schiet ik ermee op ?
Het is niet persoonlijk bedoeld, alhoewel het wel zo overkomt. Maar jij zou niet de eerste poster zijn die niet het gehele verhaal vertelt en ook niet de laatste.

Gesloten