LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krediet verstrekken door Wehkamp

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
ypie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2004 15:06

Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door ypie »

Goedemorgen,

Onlangs ben ik slachtoffer geworden van identiteitsfraude bij Wehkamp. Ze hebben op mijn account voor ca. 2270 euro dingen besteld op krediet. Ze hebben op mijn naam een Balansrekening geopend. Dit is inmiddels afgehandeld (aangifte gedaan, account geblokkeerd, geen kosten in rekening gebracht bij mij). Ik hoefde volgens Wehkamp verder niets te doen, alles zou worden geregeld.

Enige tijd na de aanvraag heb ik alsnog de overeenkomst ontvangen van de Balansrekening die ik niet heb aangevraagd, waarin ik heb kunnen lezen op basis van welke gegevens de lening is verstrekt. De lening wordt verstrekt op basis van 6 vragen. Dit zijn vragen die iedereen naar wens kan invullen. Als je deze tactisch invult kun je altijd een lening krijgen. De ingevulde gegevens klopten voor mij niet. Ik heb verder ook geen document ontvangen die ik zou moeten ondertekenen.

De vragen waren:
- Uit hoeveel personen bestaat je huishouden?
- Heb je kinderen onder de 18 jaar die nog thuis wonen?
- Wat is het totale netto maandinkomen van je huishouden?
- Heb je een hypotheek?
- Wat betaal je aan kale huur of bruto hypotheek per maand?
- Als je ergens anders leningen hebt lopen, hoeveel dien je maandelijks te betalen?

Kennelijk is dit nog steeds mogelijk in Nederland. Door deze ervaring verbaast het me niet dat mensen door dergelijke kredieten in financiele problemen komen.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door thecure »

ypie schreef:Goedemorgen,

Onlangs ben ik slachtoffer geworden van identiteitsfraude bij Wehkamp. Ze hebben op mijn account voor ca. 2270 euro dingen besteld op krediet. Ze hebben op mijn naam een Balansrekening geopend. Dit is inmiddels afgehandeld (aangifte gedaan, account geblokkeerd, geen kosten in rekening gebracht bij mij). Ik hoefde volgens Wehkamp verder niets te doen, alles zou worden geregeld.

Enige tijd na de aanvraag heb ik alsnog de overeenkomst ontvangen van de Balansrekening die ik niet heb aangevraagd, waarin ik heb kunnen lezen op basis van welke gegevens de lening is verstrekt. De lening wordt verstrekt op basis van 6 vragen. Dit zijn vragen die iedereen naar wens kan invullen. Als je deze tactisch invult kun je altijd een lening krijgen. De ingevulde gegevens klopten voor mij niet. Ik heb verder ook geen document ontvangen die ik zou moeten ondertekenen.

De vragen waren:
- Uit hoeveel personen bestaat je huishouden?
- Heb je kinderen onder de 18 jaar die nog thuis wonen?
- Wat is het totale netto maandinkomen van je huishouden?
- Heb je een hypotheek?
- Wat betaal je aan kale huur of bruto hypotheek per maand?
- Als je ergens anders leningen hebt lopen, hoeveel dien je maandelijks te betalen?

Kennelijk is dit nog steeds mogelijk in Nederland. Door deze ervaring verbaast het me niet dat mensen door dergelijke kredieten in financiele problemen komen.
en hoe kwamen ze aan de gegevens van je account? een te makkelijk te raden wachtwoord?

ypie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2004 15:06

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door ypie »

Het was geen makkelijk wachtwoord. Hoe ze erin zijn gekomen weet ik niet. Dat is nog steeds een raadsel.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Een huisgenoot misschien?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Of malware op de PC?

ypie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2004 15:06

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door ypie »

nee. geen huisgenoot. Waren onbekenden die iets in Almere hadden. Maar daar gaat het nu niet om. Het ging mij hier om het feit dat Wehkamp op zo'n eenvoudige wijze kredieten kan verstrekken zonder handtekening van mij en op basis van foutieve informatie (krediet van 4800 euro).

nuchterekijk
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2016 19:23

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door nuchterekijk »

Wehkamp verstrekt toch geen krediet meer meende ik.
Hun dochteronderneming (zelfstandig opererend ) money at home neemt deze zaken waar.
Vanuit blijkbare oude gegevens die koppelen met wat nieuwe ontstaat de kans dat op basis daarvan onjuistheden plaatsvinden waarvoor ook nog eens niet getekend is.
Het systeem is dus absoluut niet waterdicht waardoor de behoefte om een betrouwbaardere manier van werken en verstrekken van leningen of krediet nog steeds noodzakelijk is.
Klaarblijkelijk is men leen van frisia snel vergeten en strooit men met geld, liefst iedereen aan de regeling , omdat zo iets het meeste geld oplevert
verdienen aan de ellende of moeilijke positie van de ander.
Eerst doen , dan denken. (vaak komt men daar door ook bij dit soort verstrekkers terecht)
Triest maar actueel. andermans ellende is lucratief.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door thecure »

nuchterekijk schreef:Wehkamp verstrekt toch geen krediet meer meende ik.
Hun dochteronderneming (zelfstandig opererend ) money at home neemt deze zaken waar.
Vanuit blijkbare oude gegevens die koppelen met wat nieuwe ontstaat de kans dat op basis daarvan onjuistheden plaatsvinden waarvoor ook nog eens niet getekend is.
Het systeem is dus absoluut niet waterdicht waardoor de behoefte om een betrouwbaardere manier van werken en verstrekken van leningen of krediet nog steeds noodzakelijk is.
Klaarblijkelijk is men leen van frisia snel vergeten en strooit men met geld, liefst iedereen aan de regeling , omdat zo iets het meeste geld oplevert
verdienen aan de ellende of moeilijke positie van de ander.
Eerst doen , dan denken. (vaak komt men daar door ook bij dit soort verstrekkers terecht)
Triest maar actueel. andermans ellende is lucratief.
tja, het is nog altijd zo dat men het zelf doet. dus andermans ellende? je sluit zelf zo'n krediet af.
Of denk je dat mensen wakker worden en hoppa, ineens hebben ze een lening?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door langste adem »

tja, het is nog altijd zo dat men het zelf doet. dus andermans ellende? je sluit zelf zo'n krediet af.
Of denk je dat mensen wakker worden en hoppa, ineens hebben ze een lening?
Het is natuurlijk ook wel weer zo dat mensen met financiele krapte vaak nog alleen bij dit soort instanties kunnen lenen als het bij "een normale" bank niet lukt. Ik heb dat zelf ervaren in het verleden. Ikzelf was nog zo stom om het geld uit te geven aan luxe, maar er zijn natuurlijk ook mensen die echt even geen andere uitweg zien, en die worden bij wijze van spreken bijna aangemoedigd om te lenen . Mat als gevolg jarenlang terugbetalen met een hoge rente.
Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat je zelf verantwoordelijk bent als je zo'n lening afsluit. Alleen zitten er ook wel 2 kanten aan.

nuchterekijk
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2016 19:23

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door nuchterekijk »

tja, het is nog altijd zo dat men het zelf doet. dus andermans ellende? je sluit zelf zo'n krediet af.
Of denk je dat mensen wakker worden en hoppa, ineens hebben ze een lening?[/quote]

Ja zo is het wel, dit komt voor. reden van TS om deze topic te starten, ga dus niet op de inhoud waarom , maar op het feit dat zoiets
zo gemakkelijk kan.

niet uit weelde bestaan deze instanties maar ze hebben een groot gemak van onzorgvuldig handelen waardoor problemen snel zijn gemaakt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Net even geprobeerd en ik krijg geen lening. Ik heb alleen contactgegevens opgegeven, verder niets. Zo makkelijk gaat het dus niet.

Webcarewehkamp.nl
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 jan 2010 15:00

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door Webcarewehkamp.nl »

Goedemiddag,

Wehkamp.nl maakt gebruik van een creditscoring systeem (zie hiervoor onze aanvullende algemene voorwaarden, artikel 13: kredietwaardigheid). Doormiddel van dit creditscoringsysteem wordt op basis van je bestel- en betaalgeschiedenis, je adres- en persoonsgegevens, de artikelen die je wilt bestellen en overige factoren bepaald wat je betaalmogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet,

Webcareteam Wehkamp

nuchterekijk
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2016 19:23

Re: Krediet verstrekken door Wehkamp

Ongelezen bericht door nuchterekijk »

Webcarewehkamp.nl schreef:Goedemiddag,

Wehkamp.nl maakt gebruik van een creditscoring systeem (zie hiervoor onze aanvullende algemene voorwaarden, artikel 13: kredietwaardigheid). Doormiddel van dit creditscoringsysteem wordt op basis van je bestel- en betaalgeschiedenis, je adres- en persoonsgegevens, de artikelen die je wilt bestellen en overige factoren bepaald wat je betaalmogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet,

Webcareteam Wehkamp

Dit doet money at home voor jullie, als er problemen zijn wijzen door daarheen.
wat er wel gedaan wordt weet ik niet maar weet 1 ding wel, ik krijg ongevraagd geld op mijn rekening en men boekt ongevraagd geld (rente) af. ben hierover in gesprek.
Dit laat zien dat er grote gaten in jullie verhaal zit, iets wat TS ook probeert te melden

Gesloten