LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Teejoow
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2012 14:14

Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Teejoow »

Mijn ouders kunnen niets lenen omdat ze een BKR notitie hebben.
Nu wonen we op het moment (Ik met mijn vriendin, en mijn ouders) op kamers in het zelfde pand. We betalen in totaal samen +/- € 900,-
Dit is een waardeloos pand en is absoluut niets.

Mijn beide ouders werken, ik heb een vast inkomen en mijn vriendin heeft een Wajong uitkering.
Samen hebben we dus zeker genoeg om de rekeningen te betalen en lijkt mij dat je voor € 900,- makkelijk een huis kan kopen.

Nu is alleen de vraag hoe gaan we dat doen. Ik weet niet of je ergens met deze samenstelling geld kan lenen om een huis te kopen.

Het zou dan waarschijnlijk of moeten kunnen dat je met BKR toch geld kan lenen (hypotheek) of dat je met weinig inkomen geld kan lenen (dat van mij en me vriendin).

Aangezien we gewoon in één huis willen zitten, weet ik dus niet hoe of wat nu het beste is.


Iemand die een oplossing weet?



p.s. sorry voor de wazige beschrijving, ben niet goed in het omschrijven hiervan.

Alvast bedankt.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik denk (maar ben geen expert) dat een bank alleen op basis van jouw en je vriendins inkomen bereid zal zijn een hypotheek te verstrekken. Ik zou eens een afspraak maken met een bank en hen dit voorleggen, zij komen vast tot meer creative oplossingen dan ik.

Isabel

Teejoow
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2012 14:14

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Teejoow »

Okay, dankje voor de snelle reactie.

Ik zal eens een afspraak maken.

Ik dacht zelf dat dit niet door zou gaan omdat het dan op onze naam zou staan, en wij samen slechts 1500 euro op het moment per maand binnenkrijgen. Al is dat binnenkort wel meer.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja maar 1500 euro ga je geen mega hypotheek krijgen ,ben bang dat je misschien net een studio daarcoor hebt.
Ook is hypotheek wat strenger als een lening logisch....

Als je 900 kan missen per mnd,waar ga je al die andere kosten dan van betalen?
Verzekeringen en zijn er zat,gas en licht ,water,eten drinken etc ect....

En of je binnenkort meer gaat verdienen dat gaan ze niet meerekenen,zeker nu niet in de crisis tijd!!

Succes

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door newmikey »

Teejoow schreef: Nu wonen we op het moment (Ik met mijn vriendin, en mijn ouders) op kamers in het zelfde pand. We betalen in totaal samen +/- € 900,-

Mijn beide ouders werken, ik heb een vast inkomen en mijn vriendin heeft een Wajong uitkering.
Samen hebben we dus zeker genoeg om de rekeningen te betalen en lijkt mij dat je voor € 900,- makkelijk een huis kan kopen.
Teejoow schreef: Ik dacht zelf dat dit niet door zou gaan omdat het dan op onze naam zou staan, en wij samen slechts 1500 euro op het moment per maand binnenkrijgen. Al is dat binnenkort wel meer.
Als je met z'n vieren in één pand woont, deel je zowel de woonkosten als de vaste lasten met z'n vieren en dat lijkt me inderdaad goed te doen. Als je echter met je vriendin een huis koopt hebben je ouders meer kosten en kunnen je niet meer bijstaan. Tegelijkertijd heb jij nu nieuwe vaste lasten die je zelf moet ophoesten.

Héél eerlijk gezegd kan je met €1500 in de maand netto niet heel veel gekke sprongen maken. Je krijgt met dit inkomen niet meer dan een ton (€100000) hypotheek en daar koop je geen huis voor. Stel dat het je zou lukken dan zijn je maandelijkse hypotheeklasten al tussen de €700 en €800 en dan heb je je maandelijks terugkerende vaste lasten nog niet meegerekend. Je houdt dan dus nauwelijks €500 per maand over om van te leven en dat is nog optimistisch gerekend.

Teejoow
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2012 14:14

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Teejoow »

Nou de totale prijs die we betalen voor vier kamers op het moment is 900€
De totale inkomsten zijn 1500 + 3500 ongeveer.

De rest van de rekeningen dus boodschappen, zorgverzekering, noem maar op betalen we nu ook. Gwl zit er op het moment in (all-incl) maar aangezien me vriendin en ik nu maandelijks over de 200 overhouden, mijn ouders houden flink meer over lukt dat dus ook wel.
Daar had ik al rekening mee gehouden.

En het extra verdienen, dat inkomen van ons staat nu vast, maar er komen bijverdiensten bij van online verdiensten, die nu aan het groeien zijn.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Brainless »

Teejoow schreef:Nou de totale prijs die we betalen voor vier kamers op het moment is 900€
De totale inkomsten zijn 1500 + 3500 ongeveer.

De rest van de rekeningen dus boodschappen, zorgverzekering, noem maar op betalen we nu ook. Gwl zit er op het moment in (all-incl) maar aangezien me vriendin en ik nu maandelijks over de 200 overhouden, mijn ouders houden flink meer over lukt dat dus ook wel.
Daar had ik al rekening mee gehouden.

En het extra verdienen, dat inkomen van ons staat nu vast, maar er komen bijverdiensten bij van online verdiensten, die nu aan het groeien zijn.
U heeft een idee hoeveel g/w/l er gemiddeld gebruikt wordt met een gezin van 4 personen?
Als je koopt moet je als eigenaar meer betalen aan verzekeringen/belastingen/onderhoud vergeleken met huur.
Jullie (jij+vriendin) kunnen mss kijken naar een sociale huurwoning en je (schoon)ouders naar een manier om van de BKR notering af te komen.

Teejoow
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2012 14:14

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Teejoow »

Het is zo. Ik en me vriendin woonde eerder al samen, maar ivm destijds wat problemen met de huurbaas moesten ze er direct uit. Aangezien er bij ons in het pand nog kamers vrij waren was dat dus voor hen ook de oplossing (tijdelijk).
Het kopen van een huis is dus ook voor 4en. Dus het gezamelijk betalen blijft. Alleen plakken we dan de financiën samen ipv apart, maar qua de bedragen blijft het het zelfde.

Het gaat er dus puur om hoe we bij de bank of waar dan ook een hypotheek kunnen krijgen met deze situatie, aangezien het dan op onze naam zou staan, en ja klinkt raar om te zeggen dat je ouders bij je in komen wonen ipv andersom.

Verder is het huis waar ik op het moment aan zit te denken 89.000 euro. Dan wil ik wel iets van speling. Het huis is instapklaar, maar waarschijnlijk dat er toch wel wat aanpassingen gedaan moeten worden.

Teejoow
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2012 14:14

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Teejoow »

De kosten weten we wel ongeveer ja.
En okay, dan ga ik eens wat informatie opzoeken qua sociale huurwoningen.

Dankje.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Brainless »

Wat al gezegd is:
Jullie zullen op eigen kosten een huis moeten kopen en de ouders in laten wonen.
Zij kunnen dan mee betalen aan de vaste lasten.

Maar door de BKR kan hun inkomen niet meegenomen worden bij de berekening van de hypotheek. Dus ben je in het maximum beperkt door je eigen inkomen.

Je kan altijd laten berekenen hoeveel hypotheek jullie kunnen krijgen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door newmikey »

Teejoow schreef: En het extra verdienen, dat inkomen van ons staat nu vast, maar er komen bijverdiensten bij van online verdiensten, die nu aan het groeien zijn.
Oooh, nou als u dat even aan de hypotheekverstrekker meldt dan moet er geen probleem zijn! :twisted:

Teejoow
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2012 14:14

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Teejoow »

Okay, dan hoop ik dat ze dat inkomen in feite wel kunnen meetellen. Niet qua de hypotheek maar dat je kan aantonen at je dus meer overhoud dan 500 euro voor de rest van de vaste lasten.

Teejoow
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2012 14:14

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Teejoow »

Maar telt een uitkering ook als inkomen bij de hypotheek berekening?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door newmikey »

Teejoow schreef:Okay, dan hoop ik dat ze dat inkomen in feite wel kunnen meetellen. Niet qua de hypotheek maar dat je kan aantonen at je dus meer overhoud dan 500 euro voor de rest van de vaste lasten.
Wat doet u precies online dat u daar een inkomensstijging van verwacht?

Teejoow
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2012 14:14

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Teejoow »

Ik heb op het moment 2 en binnenkort nog 2 domeinen in mijn bezit. De inkomsten komen van google en affiliatie. Dit begint nu te groeien.
Verder nog inkomsten uit fotografie samen met anderen, dit is nog opstartende. Ook beginnen we binnenkort met een project wat bijna geheel is uitgewerkt en vanaf 2013 januari begint.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door newmikey »

Teejoow schreef:Ik heb op het moment 2 en binnenkort nog 2 domeinen in mijn bezit. De inkomsten komen van google en affiliatie. Dit begint nu te groeien.
Verder nog inkomsten uit fotografie samen met anderen, dit is nog opstartende. Ook beginnen we binnenkort met een project wat bijna geheel is uitgewerkt en vanaf 2013 januari begint.
Kortom, niets specifieks of gebaseerd op een solide business plan. Google en affiliatie zijn en blijven minimale bedragen - een vast inkomen daaruit kunt u beter vergeten. Leuk voor af en toe een ijsje maar meer ook niet.

Inkomsten uit fotografie? Leten we héél eerlijk zijn: zelfs voor doorgewinterde fotografen is tegenwoordig géén droog brood meer te verdienen. Als u af en toe bijklust met huwelijksreportages en dergelijke zal het niet veel beter zijn - het onderhoud van- en de aanschaf van behoorlijke apparatuur (minstens twee full-frame bodies, een hoogwaardige standaard lens alsmede een 24-70/f2.8 en een lichtsterke telezoom, systeemflitsers en cactus triggers, een Macbook of twee etc. etc.) lijken me voor u ietwat buiten bereik.

Een toekomstig "project" wat pas in het nieuwe jaar van start gaat levert u géén vast inkomen op, noch een overzicht of jaarstukken van de afgelopen jaren.

Wat wilt u? Een diplomatiek antwoord of een eerlijk antwoord?

Teejoow
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 okt 2012 14:14

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Teejoow »

De affiliatie inkomsten loopt al goed, heb er nu naar nog geen week al een paar tientjes aan verdiend.
Maar het gaat ook voornamelijk om de inkomsten zonder dit erbij geteld.

Tevens zijn op mijn vriendin na allemaal in bezit van een semi-professionele camera, en hebben we er ook in de weekenden (wanneer we zelf zin hebben) al flink wat bij elkaar gespaard ermee. Dit gaat allemaal in een potje voor nieuwe equipment.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Even een kleine heads-up: er zijn plannen om de Wajong te reorganiseren.
Dit houdt in dat de Wajong, de Wsw (Wet sociale werkvoorziening) en de Wwb (Wet werk en bijstand) samengevoegd worden.
De nieuwe wet zou Wwnv (Wet werken naar vermogen) gaan heten.
Momenteel staat hij in de koelkast, omdat de wet controversieel verklaard is, maar bij de onderhandelingen tussen de VVD en de PvdA komt het zeker ter sprake.
Punt is, dat uw vriendin op basis van de nieuwe wet zoals hij voorgesteld was, enorm in inkomen achteruit gaat, omdat u een baan heeft.
Er zou dan slechts in een Wajong uitgekeerd worden om uw beider inkomen aan te vullen tot het huidige bijstandsniveau voor samenwonenden.
Maar omdat u ook met uw ouders in één huis woont, wordt dat inkomen waarschijnlijk meegerekend (voordeurdelers).
Dan kan het zo zijn, dat uw vriendin géén uitkering meer ontvangt.
Nogmaals, dit was de oude constructie en die staat in de koelkast.
Maar het is misschien iets om in uw achterhoofd te houden.
Heel veel succes!

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door newmikey »

Teejoow schreef:De affiliatie inkomsten loopt al goed, heb er nu naar nog geen week al een paar tientjes aan verdiend.
Maar het gaat ook voornamelijk om de inkomsten zonder dit erbij geteld.

Tevens zijn op mijn vriendin na allemaal in bezit van een semi-professionele camera, en hebben we er ook in de weekenden (wanneer we zelf zin hebben) al flink wat bij elkaar gespaard ermee. Dit gaat allemaal in een potje voor nieuwe equipment.
Dan maar een eerlijk antwoord: U maakt geen enkele kans op een hypotheek op basis van de met uw hobbies gespaarde centjes. Banken en hypotheekverstrekkers willen graag vaste inkomens zien ofwel uit loondienst ofwel uit een zakelijk belang maar in het eerste geval wil men het contract graag zien alsmede de loonstrook/jaaropgave en in het tweede geval de jaarstukken van de afgelopen paar jaren.

Uw inkomsten ex-hobbies zijn ook al niet je dàt dus ook op basis daarvan zult u moeite krijgen met zowel het verstrekt krijgen van de hypotheek alsmede de hoogte ervan. U bent een beetje een risicogeval voor de banken: minimuminkomen uit werk en partner met een uitkering waarvan het ook nog maar de vraag is wat ze daarvan houdt als u samen een huis koopt.

Advies? Huur een leuke doorzonwoning of een knap appartement voor die €900!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Waar kunnen wij lenen, Rare situatie !

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ga op zoek naar een leuke huurwoning in de particuliere sector zou ik zeggen.
Een hypotheek kun je waarschijnlijk wel vergeten, in ieder geval niet genoeg
om een huis voor te kopen.

Gesloten