LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Primeline vraagt om financiële gegevens

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Francis1964
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2016 15:15

Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door Francis1964 »

Mijn ouders hebben in 2003 een lening afgesloten van 21000 euro zij betalen hiervoor 300 euro Pm.
Primeline vraagt nu voor de tweede keer om om een opgave van hun inkomsten. Zijn ze dit verplicht?
Mijn ouders zijn 78 en 77 jaar en zullen naar alle waarschijnlijkheid nooit meer van deze lening afkomen. Maar goed dat wist de verstrekker ook al toen de lening werd afgesloten. In totaal hebben zij al ruim 30.000 betaald. Zij kunnen echt niet meer missen dan die 300 euro. Weet iemand of zij verplicht zijn om de financiële gegevens te verstrekken.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door thecure »

Zo, op je 65e nog zo'n lening afsluiten. Kwam er geen pensioen vrij?
Geld lenen kost geld, dat zouden ze toch op die leeftijd moeten weten.
Maar het contract is afgesloten en loopt gewoon door, dus ik zie geen reden waarom ze dat vragen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door grun »

Francis1964 schreef:Mijn ouders hebben in 2003 een lening afgesloten van 21000 euro zij betalen hiervoor 300 euro Pm.
Klopt dat wel? Het is nu 2016, dat is 13 jaar x 12 maanden = 156 maanden, oftewel 46.800 euro. Wel een beetje meer dan 30.000 en zelfs meer dan het dubbele van het geleende bedrag.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door joep873 »

Laat Primeline zelf maar vertellen of het verplicht is en zo ja, waarom dan.
Wat geven ze voor motivatie?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door Brahms »

Zo lang er op tijd betaald wordt lijkt me er geen reden voor.
Hoe lang moet er nog terugbetaald worden ? Het rentebedrag begint al aardig uit de hand te lopen.....
Laatst gewijzigd door Brahms op 14 aug 2016 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Praten we over een reguliere aflossing, of over een betalingsregeling?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Staat hier niets over in de (overeengekomen) Polisvoorwaarden??

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door chrisd1 »

chrisd1 schreef:Staat hier niets over in de (overeengekomen) Polisvoorwaarden??
Je ouders zijn trouwens geen 'zij', maar ouders en kinderen zijn, althans m.i., 'wij'.
Zie b.v. hier, wat je ouders voor hun kinderen hebben opgehoest.
Is het een idee om 'ze' nu van die boeven af te helpen??

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door moederslink »

grun schreef:
Francis1964 schreef:Mijn ouders hebben in 2003 een lening afgesloten van 21000 euro zij betalen hiervoor 300 euro Pm.
Klopt dat wel? Het is nu 2016, dat is 13 jaar x 12 maanden = 156 maanden, oftewel 46.800 euro. Wel een beetje meer dan 30.000 en zelfs meer dan het dubbele van het geleende bedrag.
Krankzinnige bedragen .... wat al betaald is in die 13 jaar.......en ook ik vraag mij af of dit zo wel klopt :shock:
Een ( persoonlijke ) lening heeft meestal maar een theoretische looptijd van 60 maanden....of Is het misschien een doorlopend krediet geweest en is tussentijds misschien het kredietlimiet verhoogd of vragen ze nu opnieuw een verhoging aan? Dat zou de reden van deze vraag van Primeline kunnen zijn .
Is het mogelijk om hier eens met je ouders over te praten , ook met eventueel broers en zussen erbij , om je ouders hiermee te gaan helpen / ontlasten?
Zij zijn alleen maar aan het aflossen en hebben het oorspronkelijke leenbedrag al bijna 2 1/ 2 x terugbetaald... :cry:

stofzuigertje

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gezien de leeftijd is oversluiten erg duur helaas.

Ook had je eerder moeten zoeken naar een product met lagere rente als de toenmalige en ook naar de looptijd moeten kijken.
Vermoedelijk is naast de rente + aflos er ook nog een overlijdensrisico polis aan gekoppeld gezien de leeftijd.

Dus als 1 van beide overlijd is meestal de rest kwijt gescholden, daarom zijn dit soort 65+ leningen extra duur en mogen daarom nog steeds boven die ooit gestelde 16% rente uit komen als je die polis er bij optelde.

Wel is overzicht restschuld vragen handiger en als kinderen en/of kleinkinderen dan in 1x aflossen en dit aan hun ouders/grootouders lenen zitten
zijn voordeliger en komen er vermoedelijk wel vanaf, maar dan wel met overlijdens risico want die is in dit soort gevallen niet af te dekken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door Brahms »

Zo en nu lijkt mij de topicstarter aan de beurt, leest wel mee maar geeft geen feedback.....

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door scontra »

@francis1964,

Zeer waarschijnlijk heeft dit te maken met de "zorgplicht" welke banken en kredietverstrekkers hebben jegens hun clientèle.
Zij moeten de gegevens van hun klanten actueel houden en bekijken of de klant nog aan zijn/haar financiële verplichting kan voldoen zonder hierdoor in de problemen te komen. Mocht deze laatste mogelijkheid bestaan dan kan er met de klant worden besproken hoe uit deze impasse te komen.
Het is u niet aan te raden om helemaal niet te reageren, maar wat let u om bij Primline nader informatie/uitleg te vragen.
U kunt daar alleen maar wijzer van worden en het kan de ontstane ongerustheid wegnemen.

Vr.gr. mein33 (|)

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door 16again »

Zorgplicht? Is het daar niet 13 jaar te laat voor?

Als inkomen nu aan de lage kant is, zal dat worden uitgelegd als extra risico, en aanleiding zijn om de opslag op de rente te verhogen.
Dat terwijl er naar mijn idee al zoveel door Primeline verdiend is op deze lening, dat Primeline eigenlijk helemaal geen risico meer loopt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:Zorgplicht? Is het daar niet 13 jaar te laat voor?

@16again,

Hoewel ik mijn deelname reeds had afgesloten toch nog maar, voor de duidelijkheid, een reactie op uw opmerking.
De wettelijke "zorgplicht" voor banken en kredietversterkers is van kracht vanaf 1 januari 2014.
Het is, zoals u zult begrijpen, voor de banken en kredietverstrekkers niet mogelijk om alle klanten tegelijk te bedienen en gaat dit stapsgewijs plaatsvinden voor het gehele klantenbestand.
Het is overigens "nooit ergens te laat voor" behoudens als de omstandigheden onomkeerbaar zijn en dat zijn ze bij topic starter zeer zeker niet.

Vr.gr. mein33 (|)

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door 16again »

mein33 schreef:De wettelijke "zorgplicht" voor banken en kredietversterkers is van kracht vanaf 1 januari 2014.

Bij mijn weten gaat die zorgplicht echt wel verder terug dan jan 2014. Vele aanbieders van aandelenlease producten kregen juist vanwege die zorgplicht een veeg uit de pan, dit speelde al in 2003.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door Moneyman »

@16again: inderdaad, het begrip zorgplicht bestaat al lang. Maar dat had tot voor kort geen wettelijke basis. Sindsdien zijn veel banken er veel stringenter mee bezig.

@mein: waarom sluit je steeds je deelname af met een zelf verzonnen teken, om vervolgens toch steeds door te discussiëren?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ondertussen mag TS eerst wel het een en ander beantwoorden. Tot die tijd kan niemand een zinnig antwoord geven.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door thecure »

Weer zo'n one post wonder ben ik bang..

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door sjohie »

Francis1964 schreef:Mijn ouders hebben in 2003 een lening afgesloten van 21000 euro zij betalen hiervoor 300 euro Pm.
Primeline vraagt nu voor de tweede keer om om een opgave van hun inkomsten. Zijn ze dit verplicht?
Mijn ouders zijn 78 en 77 jaar en zullen naar alle waarschijnlijkheid nooit meer van deze lening afkomen. Maar goed dat wist de verstrekker ook al toen de lening werd afgesloten. In totaal hebben zij al ruim 30.000 betaald. Zij kunnen echt niet meer missen dan die 300 euro. Weet iemand of zij verplicht zijn om de financiële gegevens te verstrekken.
Waarom ga je er van uit dat ze na het ontvangen van de inkomensgegevens de aflossing willen gaan verhogen? Er zijn zoveel factoren in het spel, dat 1 + 1 in dit geval zeker niet meteen 2 is.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Primeline vraagt om financiële gegevens

Ongelezen bericht door chrisd1 »

sjohie schreef:...dat 1 + 1 in dit geval zeker niet meteen 2 is.
M.i. is 1 + 1 altijd 2.

Gesloten